На утрени

на Бог Господь: тропарь праздника, дважды. Слава, святаго. И ныне, праздника.


По 1-м стихословии седален, глас 2. Подобен: Благоутробия сущи:

Распеншуся тебе, Владыко Христе, смерти держава и крепость разрушися, и мучительство попрася все вражие, и оживлени быхом, древле умершии древом преступления, древом Крестным. Тем поем страсти твоя.

Слава, и ныне, тойже.

По 2-м стихословии седален, глас 3. Подобен: Красоте девства:

Крест и смерть пострадати изволил еси, посреде твари сего водрузив, егда благоволил еси, Спасе, тело твое пригвоздити, тогда и солнце лучи сокры. Сия и разбойник зря на Кресте тя воспе, вопия: помяни мя Господи, и прият, веровав, рай.

Слава, и ныне, тойже.

Канон праздника со ирмосом на 6: и святаго на 6: Канон праздника. Глас 8.

Песнь 1.

Ирмос: Крест начертав Моисей, впрямо жезлом чермное пресече, Исраилю пешеходящу, тоже обратно фараоновым колесницам ударив совокупи, вопреки написав непобедимое оружие: тем Христу поим, Богу нашему, яко прославися.

Образ древле Моисей пречистыя страсти в себе самом прообрази, священных среде стоя: Крест же вообразив, простертыми победу дланьми воздвиже, державу погубив амалика всегубителя. Тем Христу поим, Богу нашему, яко прославися.

Возложи Моисей на столпе врачевство, тлетвориваго избавление, и ядовитаго угрызения, и древу образом Креста, по земли пресмыкающагося змия привяза, лукавный в сем обличив вред. Тем Христу поим, Богу нашему, яко прославися.

Показа небо Креста победу, благочестия держателю, и царю Богомудру: врагов в немже злосердных низложися свирепство, лесть же превратися, и вера распростреся земным концем божественная. Темже Христу поим, Богу нашему, яко прославися.


Ин канон святаго, егоже краегранесие: Победы, тя, пою тезоименитаго никиту. Творение Теофаново. Глас 4.

Песнь 1.

Ирмос: Моря чермную пучину невлажными стопами древний пешешествовав Исраиль, крестообразными Моисеовыма рукама амаликову силу в пустыни победил есть.

Умертвив плоти моея мудрование, ум озари просветительною светлостию, твое воспети торжество, яко победитель всеизящнейш, умоляя, о никито, Христа.

Яд от страстей бывший отложив, раны претерпел еси крепце, и в ризу честну страдальчески одеялся еси от твоих кровей истканную.

Нов же и чуден явил еси путь страдания, за ны на древе пригвоздився: начало бо был еси мучеников, Владыко, исповедания и крепости.

Богородичен: Дверь, яже к нам твоего, Господи, снизшествия, восток, и Солнце, и свет таинственно тя нарицаем, преестественно просия, сугуба естеством, Человеколюбца.

Песнь 3.

Ирмос: Жезл во образ тайны приемлется, прозябением бо предразсуждает священника, неплодящей же прежде Церкви, ныне процвете древо Креста, в державу и утверждение.

Яко испусти ударяемь воду краесекомый, непокоривым людем и жестосердым, Богозванныя проявляше Церкве таинство, еяже Крест держава и утверждение.

Ребром пречистым, копием прободенным, вода с кровию истече, обновляющая завет, и омывательная греха: верных бо Крест похвала, и царей держава и утверждение.

Ин. Ирмос: Веселится о тебе Церковь твоя, Христе, зовущи: ты моя, крепость, Господи, и прибежище, и утверждение.

Твердостию души, мучительская прещения претерпел еси, мучениче Христов славне, божественною силою возмогаемь.

Плоти твоея расточения, и удес отсечения претерпев мучениче Христов всехвальне, твою душу приобрел еси.

Веселится о тебе мучеников Христовых собрание, память твою днесь совершаему видяще.

Богородичен: Марие, чистое девства и честное селение, лютыя струпы моего сердца исцели.


Кондак, глас 4. Подобен:

Вознесыйся на Крест волею, тезоименитому твоему новому жительству, щедроты твоя даруй, Христе Боже. Возвесели силою твоею верныя люди твоя, победы дая нам на сопостаты, пособие имущым твое оружие мира, непобедимую победу.

Икос: Иже до третияго небесе восхищен бысть в рай, и глаголы слышав неизреченныя и божественыя, ихже не леть языки (человеческими) глаголати, что галатом пишет, яко рачителие писаний прочтосте и познасте: мне, глаголет, хвалитися да не будет, токмо во едином Кресте Господни, на немже страдав уби страсти. Того убо и мы известно держим, Крест Господень, хвалу вси: есть бо нам спасительное сие древо, оружие мира, непобедимая победа.

Седален святаго, глас 4. Подобен: Вознесыйся:

Непобедимь явився воин, варварския козни победил еси, и пострадав славне, крепчайше полк поратовал еси невидимых врагов. Тем и диадиму приял еси победы, о нас моляся не престай, блаженне никито, верою поющих тя. Дважды.

Слава, и ныне, праздника, глас тойже:

Простер Моисей руце к высоте Небесней, прообразоваше Креста божественное оружие верных на немже Христос грехи пригвозди. Тем и враг плакаше страстно, болезнуя чувствы своими, глаголаше: древяное мя копие прободе, посреде сердца моего. Христос вся от адских уз решит.

Песнь 4.

Ирмос: Услышах, Господи, смотрения твоего таинство, разумех дела твоя, и прославих твое Божество.

Горькородныя преложи древом Моисей источники в пустыни древле крестом, ко благочестию языков проявляя преложение.

Глубине внедривый секущую издаде Иордан древу, крестом и крещением сечение лести знаменуя.

Священно ополчаются четверочастнии людие, предходяще образом свидетельства скинии, крестообразными чинми прославляемии.

Чудно простираемь, солнечныя лучи испущаше Крест, и поведаша небеса славу Бога нашего.

Ин. Ирмос: Вознесена тя видевши Церковь на Кресте, Солнце праведное, ста в чине своем, достойно взывающи: слава силе твоей, Господи.

Искуплен кровию Владычнею страдалец никита, свою кровь радуяся приносит Христу: темже закалаемь, слава тебе Боже мой, вопияше.

Разжигаемь рачением Владычним, идольский, мучениче, попрал еси пламень, и всю демонскую крепость, зовый создателю: слава силе твоей, Господи.

Наслаждаяся Господним видением, и того светлостию насыщаяся мученик, стражда не ощущаше, и радуяся зваше: слава силе твоей, Господи.

Богородичен: Украшаемо различным светолитием небо одушевленное твое, Царя царствующих, Христе, Дева Пречистая, ныне яко Богородица славится.

Песнь 5.

Ирмос: О треблаженное древо, на немже распяся Христос, Царь и Господь! имже паде древом прельстивый, тобою прельстився, Богу пригвоздившуся плотию, подающему мир душам нашим.

Тебе приснопетое древо, на немже простреся Христос, едем хранящее обращающееся оружие, Кресте, устыдеся: страшный же херувим уступи, на тебе пригвожденному Христу, подающему мир душам нашим.

Подземных силы противныя Креста страшатся, начертаема знамения на воздусе, по немуже ходят Небесных и земнородных роди, колена преклоняюще Христу, подающему мир душам нашим.

Зарями нетленными явлься божественный Крест, омраченным языком, заблужденным в прелести, божественный свет облистав, усвояет на нем пригвожденному Христу, подающему мир душам нашим.

Ин. Ирмос: Ты, Господи мой, свет в мир пришел еси, свет святый, обращаяй из мрачна неведения верою воспевающыя тя.

Кто может изрещи твоих, никито, натрижнений, всехвальне. Венцы, яже дарова тебе Христос, за него пострадавшу?

Мученицы на земли подвиги скончавше, Небесное в высочайших от тебе, жизнодавче, воздаяние прияша.

Ныне сияеши яко светило, о никито всехвальне. Свет вторый бываеши, свету великому славно предстоя.

Богородичен: Свет безлетный нам подлетен бывшь, родила еси, БогоМати, сущым во тме жития, и мир весь просветила еси.


Песнь 6.

Ирмос: Воднаго зверя во утробе, длани иона крестовидно распростер, спасительную страсть проображаше яве. Тем тридневен изшед, премирное воскресение прописаше, плотию пригвожденнаго Христа Бога, и тридневным воскресением мир просвещшаго.

Старостию преклонився, и недугом отягчен исправися, Яков руце пременив, действие являя жизноноснаго Креста: ибо ветхость законнаго сеновнаго писания, новописа на сем плотию пригвоздивыйся Бог, и душегубительный недуг лести отгна.

На юныя возложив длани, божественный Исраиль, крестовидно главы являше, яко старейшая слава, законослужителе людие. Темже подмневся тако изпрельститися, не измени жизноноснаго образа: превзыдут бо людие Христовы Божии новоутвержденнии, вопияху, крестом ограждаеми.

Ин. Ирмос: Пожру ти со гласом хваления, Господи, Церковь вопиет ти, от бесовския крове очищшися, ради милости от ребр твоих истекшею кровию.

Вожделев доброты создавшаго, славне, и оттуду сияния приемь, мучениче, вперился еси, и о смерти небрег, тому приступил еси.

Текущих помыслом приемь целомудренным, неистощимая, мучениче, предчествовав, тело твое мукам, о никито! с веселием радуяся предал еси.

Богородичен: Яко яблоко в дубраве едину тя обрет, и чистейший крин, и удольный цвет, о БогоМати! жених мысленный в тя вселися.

Кондак святаго, глас 2. Подобен: Вышних ищя:

Прелести посек державу стоянием твоим, и победы приим венец во страдальчествех твоих, со ангелы, славне, радуешися, никито тезоимените, с ними Христа Бога моля непрестанно о всех нас.

Икос: Знание твое вложив души моей, очисти мой помысл, и твоих заповедей делателя, Спасе, покажи, да возмогу победити страстей моих разная привостания, победительную почесть прием безстрастия, молитвами твоего добляго страстотерпца никиты, Человеколюбче: ибо сам нас воспоминати того в памяти его созва, моляся непрестанно о всех нас.


Песнь 7.

Ирмос: Безумное веление мучителя злочестиваго люди поколеба, дышущее прещение и злохуление Богомерзское: обаче три отроки не устраши ярость зверская, ни огнь снедаяй, но противодышущу росоносному духу, со огнем суще пояху: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

От древа вкусив первый в человецех, в тление вселися: отвержением бо жизни безчестнейшим осудився, всему роду телотленен некий, яко вред недуга преподаде: но обретше земнороднии воззвание Крестным древом, зовем: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Разруши повеление Божие преслушание, и древо принесе смерть человеком, еже неблаговременно причастно бывшее: во утверждение же зело честнаго, оттуду жизни древо возбраняемо бе, еже разбойнику злоумершу отверзе, благоразумно зовущу: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Жезла обемлет край иосифова, будущая зря Исраиль царствия державное, яко возимуществит преславный Крест, проявляя: сей бо победоносная хвала, и свет верою зовущым: препетый отцев и нас Боже, благословен еси.

Ин. Ирмос: В пещи авраамстии отроцы персидстей, любовию благочестия паче, нежели пламенем опаляеми, взываху: благословен еси в храме славы твоея, Господи.

Ныне неприступною зарею осияемь, мучениче, поющыя ныне твой праздник, светом твоим просвети, благословен еси, Боже мой, зовый, и Господи.

Преудивишася твоему мужеству воинства ангельская, блаженне, зряще терпеливно страждуща тя и глаголюща: благословен еси, Боже всех и Господи.

Богородичен: С вышним ликостоянием безплотный, радуйся Богородице Чистая, гавриил веселяся зовяше ти: благословена ты в женах еси, всенепорочная Владычице.

Песнь 8.

Ирмос: Благословите отроцы, Троицы равночисленнии, содетеля Отца Бога, пойте снизшедшее слово, и огнь в росу претворшее, и превозносите всем жизнь подавающаго, Духа всесвятаго, во веки.


Возвышаему древу окроплену кровию, воплощшагося слова Бога, пойте Небесных силы: земных воззвание, празднующе людие, поклонитеся Христову Кресту, имже миру востание во веки.

Земнороднии дланьми, строителие благодати Крест, на немже стояше Христос Бог, возносите священнолепно и копие, Божия слова тело прободшее, да видят языцы вси спасение Божие, славяще его во веки.

Божественным судом предизбраннии веселитеся, Христианстии вернии людие хвалитеся победоносным оружием, приемше от Бога Крест честный: в сем бо колена браней дерзости ищуще, разсыпаются во веки.

Ин. Ирмос: Руце распростер даниил, львов зияния в рове затче, огненную же силу угасиша, добродетелию препоясавшеся, благочестия рачители отроцы, взывающе: благословите, вся дела Господня, Господа.

Всецелу жертву и приятну тебе самаго принесл еси, мучениче непобедиме, и всеплодие был еси благовонно Владыце твоему, распеншемуся нас ради, с веселием вопия: благословите, вся дела Господня, Господа.

Законне яко божественный храбрник, вражия полки низвратив, достойне приял еси венец победы неувядающий от жизноносныя десницы, ейже ныне предстоиши, воспевая: благословите, вся дела Господня, Господа.

Возлюбил еси безмерно Христа, и того крови твою кровь примесил еси, и раздробляемь ранами, и различно убиваемь. Емуже и ныне яко подобник сцарствуеши, вопия: благословите, вся дела Господня, Господа.

Богородичен: Скверну естества нашего, Христа рождши единаго пречистаго, яве отмыла еси, Чистая Богородице всенепорочная, и херувим и серафим была еси превышше, вопиющих: благословите, вся дела Господня, Господа.

Песнь 9.

Ирмос: Таин еси, Богородице, рай, невозделанно возрастивший Христа, имже Крестное живоносное на земли насадися древо. Тем ныне возносиму, покланяющеся ему, тя величаем.

Да возрадуются древа дубравная вся, освятившуся естеству их, от негоже изначала насадишася, Христу распростершуся на древе. Тем ныне возносиму, покланяющеся ему, тя величаем.

Священный воста рог, и глава всем Богомудрым Крест, имже грешных мысленно стираются роги вси. Тем ныне возносиму, покланяющеся ему, тя величаем.

Ин. Ирмос: Камень нерукосечный от несекомыя горы, тебе, Дево, краеугольный отсечеся, Христос, совокупивый разстоящаяся естества. Тем, веселящеся, тя, Богородице, величаем.

Всего мене самаго тебе приношу Богоблаженне никито, да обрящу тя предстателя ко Владыце, спасати могуща от всякаго обстояния, и спасения божественнаго ходатая.

Свидетель истинно был еси истины, страстотерпче, ипостасней и честней ныне истине радуяся предстоиши, подвигов натрижнения со дерзновением приемля.

Ко пристанищу тихому пристав, почи от болезней: и венценосец ликуеши в раи с мученики Христовыми. Тем тя ныне яко Богопрославленна вси достойно славим.

Богородичен: Законов естественных кроме, законодавца раждаеши, плоть бывша невращно за благоутробие неизреченное, благословенная Чистая, во двух существах познаваема.

Светилен. Подобен: Жены, услышите:

Оружием честнаго твоего Креста оградився, страстотерпец твой, слове, противныя силы крепко препобеди, и мучители посрами, и за тя пострада, и с тобою, Христе мой Всецарю, никита царствует. Дважды.

Слава, и ныне, Креста:

Крест возвышается днесь, и мир освящается: чини ангельстии поют нас ради распеншагося, и торжествуют с нами, и срадуются, Давидски зовуще: содела спасение посреде земли Владыко.

На стиховне стихиры, глас 2. Подобен: Доме Евфратов:

Днесь Крест Христов возвышается, живоносное древо: на немже плотию пригвоздися, вся призывая.

Стих: Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ногу его, яко свято есть.

Радуйся верных хранение божественное, необоримая стено, Кресте Господень, имже от земли вознесохомся.

Стих: Бог же Царь наш прежде века, содела спасение посреде земли.

Приидите весело, целуем вси живоносное древо, на немже распростреся, Христос избавление.

Слава, святаго, глас 6:

Днесь вселенная вся страстотерпца радуется страданием: и Христова Церковь цветы украшаема, мучениче Христов, вопиет ти: угодниче Христов и предстателю теплейший, не престай моляся о рабех твоих.

И ныне, глас тойже:

Днесь сад жизни, от земных незаходимых недр происходит, на нем пригвожденнаго Христа извествует воскресение, и воздвизаемый руками священническими, того на небеса возвещает возношение: имже наше смешение, от еже на землю падения, на небесех жительствует. Темже благодарственне возопием: Господи, вознесыйся на нем, и тем совознес нас, Небесныя твоея радости сподоби, яко Человеколюбец.

На литургии:

Блаженна праздника, песнь 1-я, на 4: и святаго песнь 6-я, на 4.

По входе: Спаси нас, Сыне Божий, плотию распныйся, поющыя ти: аллилуиа. Сице поем и до отдания.

Прокимен праздника, и до отдания. И святаго глас 7:

Возвеселится праведник о Господе, и уповает на него.

Стих: Услыши, Боже, глас мой, внегда молити ми ся к Тебе.

Апостол, к тимотею, зачало 292, 2 Тим 2:1–10.

Чадо Тимофее, возмогай во благодати, яже о Христе Иисусе, и яже слышал еси от мене многими свидетели, сия предаждь верным человеком, иже довольни будут и иных научити. Ты убо злопостражди яко добр воин Иисус Христов. Никтоже бо воин бывая обязуется куплями житейскими, да воеводе угоден будет. Аще же и постраждет кто, не венчается, аще не законно мучен будет. Труждающемуся делателю прежде подобает от плода вкусити. Разумей, яже глаголю: да даст убо тебе Господь разум о всем. Поминай Господа Иисуса Христа воставшаго от мертвых, от семене Давидова, по благовествованию моему, в немже злостражду даже до уз, яко злодей, но слово Божие не вяжется. Сего ради вся терплю избранных ради, да и тии спасение улучат еже о Христе Иисусе, со славою вечною.


В Синодальном переводе

Сын мой Тимофей, укрепляйся, сын мой, в благодати Христом Иисусом, и что слышал от меня при многих свидетелях, то передай верным людям, которые были бы способны и других научить. Итак переноси страдания, как добрый воин Иисуса Христа. Никакой воин не связывает себя делами житейскими, чтобы угодить военачальнику. Если же кто и подвизается, не увенчивается, если незаконно будет подвизаться. Трудящемуся земледельцу первому должно вкусить от плодов. Разумей, что я говорю. Да даст тебе Господь разумение во всем. Помни Господа Иисуса Христа от семени Давидова, воскресшего из мертвых, по благовествованию моему, за которое я страдаю даже до уз, как злодей; но для слова Божия нет уз. Посему я все терплю ради избранных, дабы и они получили спасение во Христе Иисусе с вечною славою.

Аллилуиа, глас 4:

Праведник яко финикс процветет, яко кедр, иже в Ливане, умножится.

Стих: Насаждени в дому Господни, во дворех Бога нашего процветут.

Евангелие Матфеа, зачало 36, 10:16–22.

Рече Господь Своим учеником: се, Аз посылаю вас яко овцы посреде волков, будите убо мудри яко змия, и цели яко голубие. Внемлите же от человек, предадят бо вы на сонмы, и на соборищах их биют вас. И пред владыки же и цари ведени будете Мене ради, во свидетельство им и языком. Егда же предают вы, не пецытеся, како или что возглаголете. Не вы бо будете глаголющии, но Дух Отца вашего глаголяй в вас. Предаст же брат брата на смерть и отец чадо, и востанут чада на родители и убиют их. И будете ненавидими всеми имени Моего ради, претерпевый же до конца, той спасен будет.

В Синодальном переводе

Сказал Господь Своим ученикам: вот, Я посылаю вас, как овец среди волков: итак будьте мудры, как змии, и просты, как голуби. Остерегайтесь же людей: ибо они будут отдавать вас в судилища и в синагогах своих будут бить вас, и поведут вас к правителям и царям за Меня, для свидетельства перед ними и язычниками. Когда же будут предавать вас, не заботьтесь, как или что сказать; ибо в тот час дано будет вам, что сказать, ибо не вы будете говорить, но Дух Отца вашего будет говорить в вас. Предаст же брат брата на смерть, и отец – сына; и восстанут дети на родителей, и умертвят их; и будете ненавидимы всеми за имя Мое; претерпевший же до конца спасется.

Причастен праздника, и до отдания.

Знаменася на нас свет лица Твоего, Господи.

Причастен: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: