Chapters One – Three (pp. 1-16)

Student’s Workbook for Home Reading

 

About a Boy

by Nick Hornby

 

 

Рабочая тетрадь

по домашнему чтению

по книге Н. Хорнби «Всё о мальчике»

 

Барнаул 2010

 

УДК 802.0(075)

ББК 81.43Англ-923-3

   S 90

Печатается по решению УМС

                                                          Лингвистического института

                                                                                 ГОУ ВПО «АлтГПА»

 

Student’s Workbook for Home Reading: About a Boy by Nick Hornby: рабочая тетрадь по домашнему чтению по книге Н. Хорнби «Всё о мальчике» / сост. Н.В. Майзенгер. – Барнаул: АлтГПА, 2010. – 85 с.

 

Составитель: канд. филол. наук, доцент Н.В. Майзенгер

 

Рецензент: канд. филол. наук, доцент Н.В. Сергиенко

 

Настоящее учебное издание представляет собой рабочую тетрадь студента, включающую учебные задания для организации аудиторных и самостоятельных занятий по роману Н. Хорнби «Всё о мальчике» (Nick Hornby. About a Boy. – Penguin Books, 1998), и направлено на развитие навыков говорения и более глубокое понимание содержания романа.

Рабочая тетрадь предназначена для студентов младшей и средней ступени обучения лингвистических институтов и факультетов иностранных языков, а также для широкого круга лиц, изучающих английский язык (уровень Intermediate – Upper-Intermediate).

Рабочая тетрадь является частью комплекса, включающего также книгу по домашнему чтению Н. Хорнби «Всё о мальчике», фильм, снятый по роману «Мой мальчик», книгу для учителя с поурочными планами, ключами к заданиям, дополнительными упражнениями и комментариями, а также аудиодиск с песнями, имеющими отношение к содержанию романа.

 

© Алтайская государственная педагогическая академия, 2010

 

        

ПРЕДИСЛОВИЕ

Данное учебное издание представляет собой сборник заданий по книге Н. Хорнби «Всё о мальчике» (About a Boy by Nick Hornby). Обсуждение романа рассчитано на 13 аудиторных занятий (26 часов) и предполагает значительную долю самостоятельной работы студентов.

Упражнения и задания пособия нацелены на развитие умений и навыков самостоятельной работы с художественным текстом, проверку и углубление понимания прочитанного, обогащение словарного запаса и активное использование его в устной и письменной речи. В пособии представлены задания на овладение элементами анализа и интерпретации текста, на совершенствование умений и навыков литературного перевода, комментирования и объяснения прочитанного и изложения собственного мнения по проблемам, рассматриваемым в романе.

Рабочая тетрадь включает культурологические комментарии, объясняющие многие реалии современной жизни Великобритании, музыкальные и социокультурные термины, важные для понимания романа, а также мини-словарь лексических единиц, способных вызывать затруднения в понимании у изучающих английский язык.

В рабочей тетради имеются задания по фильму, снятому по роману About a Boy, просмотр с последующим обсуждением которого предполагается в аудиторное время. Фильм разбит на 4 части в среднем по 20 минут каждая.

Порядок выполнения упражнений и заданий пособия, их количество могут варьироваться преподавателем в зависимости от уровня владения учащимися языком и конкретных условий учебного процесса.

Выбор данного романа был продиктован целью ознакомления учащихся с одним из лучших образцов современной английской художественной литературы. В своём романе About a Boy Ник Хорнби, современный популярный британский писатель, демонстрирует свой изумительный литературный дар, широкий кругозор и тонкий юмор. Роман раскрывает некоторые стороны современной английской жизни и пользуется любовью огромного количества читателей.

Данное произведение рекомендовано к прочтению профессором Оксфордского университета, преподавателем английской литературы Карен Хьюитт в рамках международного семинара «Современная английская литература в учебном процессе в российских вузах». Под редакцией Карен Хьюитт опубликованы комментарии к роману About a Boy, которые также рекомендуется использовать на уроках при обсуждении данного художественного произведения.

 

        NICK HORNBY

Nick Hornby was born in Redhill, a small town south of London, in 1957. His parents divorced when he was eleven. He graduated from Cambridge University and taught English to foreign students. At the same time he reviewed for magazines including Time Out and Literary Review. Nick Hornby is known as a great sports and music lover. Most of his books contain references to popular music bands, singers, musicians and sportsmen, which helps to reveal the English contemporary cultural and social life.

Nick Hornby’s first book was a collection of critical essays on American writers, entitled Contemporary American Fiction (1992).

Hornby's first big book, Fever Pitch, was published in 1992. It is an autobiographical story about his fanatical support for Arsenal Football Club. As a result, Hornby received the William Hill Sports Book of the Year Award. The book was adapted as a film in 1997.

High Fidelity – his second book and first novel – was published in 1995. It is the story of a neurotic obsessive record collector. The novel was adapted into a film starring John Cusack in 2000 and a Broadway musical in 2006.

His second novel, About a Boy, was published in 1998. In 1999 Hornby received the E. M. Forster Award of the American Academy of Arts and Letters. The film version of the novel appeared in 2002 with Hugh Grant and Nicholas Hoult starring in it.

The novel How to Be Good was published in 2001. It is about contemporary morals, marriage and parenthood. It won the WH Smith Award for Fiction in 2002.

In 2003 Hornby wrote a collection of essays on selected popular songs and the emotional resonance they carry, called 31 Songs (known in the US as Songbook).

Hornby's novel A Long Way Down was published in 2005. It was on the shortlist for the Whitbread Novel Award.

Hornby's book Slam, released on 16 October 2007, is his first novel for young adults and was recognized as a 2008 Best Book for Young Adults. The protagonist of Slam is a 15-year-old skateboarder named Sam whose life changes drastically when his girlfriend gets pregnant.

Hornby’s latest novel, Juliet, Naked, was published in September 2009. This is a novel about rock stars, relationships and last chances. This book was included into The Guardian newspaper as part of "What not to miss in 2009: books". Nick Hornby lives and works in Highbury, North London.

 

The novel is about Will Freeman, a cool 36-year-old bachelor, who has never had to work thanks to the royalties from his father’s Christmas song hit, and Marcus, an eccentric, introverted, bullied twelve-year-old who lives with his suicidal mother, Fiona. Will has a lot of spare time, most of which he spends lounging around, going to movies, watching TV, listening to albums and looking for female temporary companionship. He is absolutely free from any responsibilities until Marcus comes into his life and turns it upside down.

 

The story is narrated by both of the main characters. The language of About a Boy records the everyday colloquial (informal) speech of Londoners and people from southern England typical in the 1990s. Since the narrator’s voice is mainly a device for expressing the thoughts of either Marcus or Will, narrative passages are also rendered in colloquial British English.

 

TITLE

 

About a Boy echoes the title of the Nirvana song About a Girl.

 Nirvana is an American rock band that was formed by singer and guitarist Kurt Cobain and bassist Krist Novoselic in Aberdeen, Washington in 1987. The band established itself as part of the Seattle music scene and belongs to a subgenre of alternative rock called grunge. Kurt Cobain is a major cultural reference in the novel.

As Nirvana's frontman, Kurt Cobain was referred to in the media as the "spokesman of a generation," with Nirvana being considered the "flagship band" of Generation X.

Nirvana's brief run ended following the death of Cobain in 1994, but the band's influence and popularity endured in the years that followed.

In 2006 a documentary about Kurt Cobain About a Son was released. It is narrated by Kurt Cobain and features audio of interviews between Cobain and journalist Michael Azerrad in which Kurt Cobain speaks about his life and his music.

 

 

Lesson 1

Chapters One – Three (pp. 1-16)

Active Vocabulary

1. to split up (1) -                  разойтись, расстаться

2. the point (2) -                    суть, смысл

to miss the point (2) -        пропустить главное; не понять, в чём суть

                                          упустить из вида самое главное

(not) to see the point (4) - (не) видеть смысл, (не) понимать суть

3. to remind sb of sth (4) -              напоминать кому-либо о чём-либо

4. clutter (7) -                                  бардак, хаос

5. not to be right for sth (11) - не подходить для чего-либо

6. to give sb a hard time (13) - обижать, доводить, донимать кого-либо

7. weird (1, 13) -                   странный, чудаковатый

8. for no reason (8, 16) -       без всякой причины    

 

(Note: the same words may be used in a few exercises.

In brackets the pages are given on which the words are used in the novel.)

I. Find in the novel the following words and phrases. Learn them.

Get ready to reproduce the situations in which they were used. Try to use them in answering the questions and discussing the characters and the events of the novel.

 

II. Find in the novel words or word combinations with the following meaning. Put them down, translate them into Russian. Reproduce the sentences where they are used.

1. to stop having relations with sb (1) _______________­___________________

2. strange (1) (16) __________________________________________________

3. not to understand the main idea in sth (2) ____________________________

4. to think (3) (infml) ______________________________________________

5. colloquial word for ‘man’ (3) ______________________________________

6. to use the remote control to switch quickly through the channels (4) _______________________________________________________________

7. to go crazy (6) (16) (infml) _________________________________________

8. feeling weak and looking tired (7) (infml) _____________________________

9. without any reason (8, 16)  ________________________________________

10.  without money (8) (Br slang) ______________________________________

11.  to stare angrily at sb (9) ___________________________________________

12.  to look into sb’s eyes (16) _________________________________________

III. Find in the novel the English equivalents of the following Russian words or word combinations.

1. вполне разумный вопрос (1) ______________________________________

2. убедиться (1) __________________________________________________

3. ссора, перебранка (1)  ___________________________________________

4. ссориться, спорить (2) ____________________________________________

5. всё образуется, всё уладится (3) ____________________________________

6. отрастить/сбрить бородку (5) _____________________________________

7. выживать (6) ___________________________________________________

8. новорожденный (7) ______________________________________________

9. подбадривать, вдохновлять к/л на ч/л (8) ___________________________

10. жалкий (8) ____________________________________________________

11. не говоря уже о (12) ____________________________________________

12. запеть вслух (15) ______________________________________________

13. на перемене, во время перерыва (15) ______________________________

14. быть в здравом уме, в своём уме (15) ______________________________

 

IV. Find in the novel informal equivalents of the following neutral sentences. Put them down.

Does it worry you? (2)_________________________________________________

He hoped that everything would be all right. (3) ____________________________

You are joking. (9) ___________________________________________________

They didn’t understand it. (9) ___________________________________________

It is not for me. (9) ___________________________________________________

 


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: