Ынвэцаць кувинтеле пе де рост

ТЕМА №2

ГРИГОРЕ ВИЕРУ. «КЫНТЕКУЛ БРАДУЛУЙ». Типуриле предикателор.



Григоре Виеру(1935-2009) е поет молдован. А студият ла факултатя де историе ши филоложие а Институтулуй де Стат педагожик «Ион Крянгэ» дин орашул Кишинэу. Ын 1957 апаре прима карте «Аларма». Ын 1958 девине редактор ал ревистей пентру копий «Скынтея ленинистэ». Темеле ши мотивеле лириче сынт вариате: мама ши драгостя, вешничия нямулуй, пэмынтулуй стрэмошеск, граюл матерн, протестул антирэзбойник.
Ятэ унеле кулежерь де поезий:
1. «МАМА»
2. «АЛБИНУЦА»
3. «ФИИНДКЭ ЮБЕСК»
4. «МУЛЦУМИМ ПЕНТРУ ПАЧЕ»
5. «ТАЙНА КАРЕ МЭ АПЭРЭ»
кувинте ной:
а апэря
- появиться; алармэ- тревога; ревистэ- журнал; скынтее - искра; кулежере - сборник; фииндкэ - потому что; а апэра- защищать; ням- род, народ; пэмынт- земля; грай - речь; антирэзбойник - против войны;

 











Де читит експресив поезия «КЭМАШЕЛЕ»

 

КЭМАШЕЛЕ
А фост рэзбой.
Екоул луй
Ши азь май есте виу.
Кэмаше векь, май ной-
Амарэ аминтире де ла фиу.
Де-атытя орь фиинд
Пе ла извор спэлате,
С-а штерс де-аку узорул,
Ши, алб, бумбакул
С-а рэрит ын спате,

Ши ну ле-а ымбрэкат демулт фечорул.
Кэмаше векь, май ной -
А фост рэзбой.
Чи майка луй
Де ань пря лунжь де-а рындул
Тот вине ла извоаре -
Еа ши гындул.
Ши яр луынд кэмашеле ын поалэ,
Де кум ажунже сымбэта, ле спалэ,
Кэч мыне фак бэеций хорэ-н сат
Ши фете мулте-с
Кыте-н флорь албине,
Ш-атунч бэятул ей, чел драг бэят,
Ку че се-мбракэ, бунул, дакэ вине…


РУБАШКИ
Была война. Эхо войны и сейчас живое. Рубашки новые, старые…Горькая память о сыне. Столько раз были эти рубашки простираны в родниках, что уже протёрся узор и хлопок, белый, проредел на спине, и давно, очень давно их не одевал сыночек. Рубашки новые, старые- была война. А мама, столько лет подряд всё к источникам приходит. Приходит она и её мысли. И вновь взяв в подол рубашки сына, как только наступает суббота- стирает их. Да потому что парни затеют хору(танец) в селе, как всегда бывает воскресение, А девушек много. Столько, сколько в цветах- пчёл..И тогда её сынок, любимый сыночек, что оденет, если придёт…

2. Де традус ши де ынвэцат пе де рост поезия луй Григоре Виеру «КЫНТЕКУЛ БРАДУЛУЙ».


Фэ-мэ, луме, че м-ай фаче:
Фэ-мэ черк ла полобоаче,
Фэ-мэ куй ши фэ-мэ сфоарэ,
Фэ-мэ фоае де цигарэ.
Фэ-мэ сэ рэмын сурчикэ,

Сэ мэ тырые-о фурникэ,
Фэ-мэ ла хотарэ семн-

Нумай ну пичор де лемн!
Нумай ну пичор де лемн…

 

Кувинте ной:
а фаче
(фэ-мэ)- делать(делай из меня); луме - мир,народ;
черк- ободок; полобок - бочка; куй - гвоздь ; сфоарэ - верёвка; фоае -лист; цигарэ - папироса; а рэмыне - остаться; сурчикэ - щепка; а тырыи - волочить; хотар- граница; семн- знак; пичор - нога; лемн- дерево(де лемн-деревянная)

 

ТЕОРИЯ ЛИТЕРАТУРИЙ:
Репетиция
есте о фигурэ де стил, каре констэ ын фолосиря де май мулте орь а ачелуяшь кувынт сау а май мултор кувинте спре а ынтэри о идее сау о импресие. Ын поезие сусцине ритмул ши каденца версурилор. (РЕПЕТИЦИЯ или повторение-это художественное средство, которое состоит из многократного употребления одного и того же слова или нескольких слов, чтобы закрепить идею или впечатление. В поэзии поддерживает ритм и каденца стиха.)
ФЭ-МЭ…
ФЭ-МЭ…
ФЭ-МЭ…
ЫМБОГЭЦИРЯ ВОКАБУЛАРУЛУЙ

а. Гэсиць синонимеле кувинтелор: извор, драг, луме, сфоарэ
б. Гэсиць антонимеле кувинтелор: рэзбой, бэят, мыне, фечор, лунг, виу









































Скриеци-мь каре есте тема ши идея поезиилор «КЭМАШЕЛЕ» ши «КЫНТЕКУЛ БРАДУЛУЙ».

Ынвэцаць кувинтеле пе де рост

 

ГРАМАТИКА


ТИПУРИЛЕ ПРЕДИКАТУЛУЙ ( виды сказуемого )
1. Предикат вербал симплу (простое глагольное сказуемое)
Група ноастрэ ва плека ын екскурсие. Сказуемое ВА ПЛЕКА состоит из 1-го глагола.

2. Предикат вербал компус (составное глагольное сказуемое)
Група ноастрэ требуе сэ плече ын екскурсие. Сказуемое ТРЕБУЕ СЭ ПЛЕЧЕ состоит из 2-х глаголов (а требуи и а плека)
 3. Предикат номинал (именное сказуемое)
Ной сынтем студенць ай колежиулуй техник «Ю.Гагарин». Сказуемое СЫНТЕМ СТУДЕНЦЬ состоит из 1-го глагола(а фи-быть) и другой части речи(в данном случае:существительного) (студент)

3. Де сублиният предикатул ку доуэ линий ын пропозицииле симпле. Подчеркнуть двумя линиями сказуемые в простых предложениях:
1. Ной ам повестит ачастэ историе интересантэ. Мы рассказали эту интересную историю.
2. Вой сынтець инжинерь бунь. Вы-хорошие инженеры.
3. Еа требуе сэ скрие текстул ачеста. Она должна написать этот текст.
4. Ту вей ынчепе сэ ынвець бине. Ты начнёшь учиться хорошо.
5. Ей вор плека ын ваканцэ ын Москова. Они (м) поедут на каникулах в Москву.
6. Еу сынт ом бун. Я - добрый человек.
7. Ел читя скрисоаря ши плынжя. Он читал письмо и плакал.
8. Ту ешть ун спечиалист ексчелент. Ты-отличный специалист.

9. Еле вор кынта ын кор. Они (ж) будут петь в хоре.
10. Вой врець сэ штиць май мулт. Вы хотите знать больше.
----------------------------------------------------------------

Пентру лукру де синестэтэтор. (Для самостоятельной работы.)




















Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: