double arrow

Множественное число. Begin in Box A and choose an ending from Box B

Begin in Box A and choose an ending from Box B.

Write positive or negative sentences.

You are interviewed by BBC. The reporter will ask you some questions. Ask and answer the questions using words in the correct form and order.

1. What/to be/ your/ name? My /name /to be / …...
2. Where / you/ to be /from? I/ to be / from/……...
3. what/your/ to be / hobby? My/ hobby/ to be/…...
4. You / to be / happy? I / to be / …….
5.What /to be / your/ plans for future? I / want/ … I plan / to be …

5.Complete the sentences/ Use the verb in the box.

am ('m) am not ('m not) is('s) is not (isn't) are (Ye) are not (aren't)

1 David's new bicycle.... is.......... blue.

2 A: Are these your books?

b: No, they.aren't...

3 My children................... 8 and 6 years old.

4 I................. interested in baseball. I think it's boring.

5 We can walk to the supermarket. It................... far.

6 A: Are you a teacher? b: Yes, I....................

7 A:................... those birds from South America?

b: The red one...................., but the blue one..................

8 When................... your birthday?

9 Kate and Sandra................... at work today because it is a holiday.

10 You................... wrong. 9 x 9 is 81, not 82.

11................... this is the right bus for the city centre?

12 A: Where................... my shoes?

B: In your bedroom.

A   +   am/am not is/isn't a re /aren't   + B at work this week. I'm on holiday. the capital of the USA. a hot country. good for you. very high mountains. British. She's American. on holiday.  
1 Peters parents 2 The Andes 3 New York 4 Football 5 Paul 6 Britain 7 All the shops 8 I 9 Too many chocolates 10 Sally s teacher  
closed at lunchtime. 21 years old today. a popular sport in Britain.  

Изучая существительное, студенты должны обратить особое внимание на образование множественного числа имен существительных. Студентам следует помнить, что окончание множественного числа существительных –s читается:

[ s ] – после глухих согласных звуков:a cat - cats

[ z ] – после гласных и звонких согласных звуков:a dog-dogs

Существительные, оканчивающиеся на согласные s, ss, sh, ch, x, во множественном числе принимают окончание –es, которое читается [iz].

Особенности правописания окончаний множественного числа:

Существительные, оканчивающиеся:

· на согласную +y: y заменяется на i и добавляется es.

Напр.: army – armies

· на гласную + y: добавляется s. Напр.: a day – days.

· на f, fe: буква f заменяется на v и добавляется –es.

Напр.: leaf – leaves.

· на o: добавляется - es

Напр.:potato – potatoes

Исключения: photo – photos

piano – pianos

zero – zeros

Студенты должны знать, что некоторые существительные сохранили архаичные формы множественного числа:

A man – men (человек, мужчина – люди, мужчины)

A woman – women (женщина – женщины)

A child – children (ребёнок – дети)

A foot – feet (ступня – ступни)

A tooth – teeth (зуб – зубы)

A goose – geese (гусь – гуси)

A mouse – mice (мышь – мыши)

A sheep – sheep (овца – овцы)

A deer – deer (олень – олени)

A moose – moose (лось - лоси)

A crisis – crises (кризис – кризисы)

A basis - bases (основа – основы)

A analysis – analyses (анализ – анализы)

A phenomenon – phenomena (явление – явления)

A formula – formulae (формула – формулы)

7 .Прочитайте вслух существительные, обращая внимание на произношение окончания множественного числа. Read the words aloudpaying attention to endings

Pens, sets, beds, tips, bees, pits, lips, lies, bibs, nets, seeds, tests, lids, doctors, ties.

8 .Напишите данные существительные во множественном числе.

Boy, woman, baby, foot, brush, mouse, radio, hat, dress, knife, leaf, tomato, box, torch, bus, hand, child, goose, tooth, cow, star, balloon, tree.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



Сейчас читают про: