Принимаемых при расчетах остойчивости

СРАВНИТЕЛЬНАЯ ТАБЛИЦА РОССИЙСКИХ И АНГЛИЙСКИХ ТЕРМИНОВ,

Российские обозначения Описание, расшифровка обозначений Иностранные обозначения Описание, расшифровка обозначений
L Длина наибольшая. LOA Length overall.
L^^ Длина между перпендикуляторами. LBP Length between perpendiculars.
L Длина. L; l Length.
B Наибольшая конструктивная ширина. Измеряется как наибольшая ширина по внешним кромкам шпангоутов, без учета толщины обшивки судна. Наибольшая ширина. MB B;b Moulded breadth(the greatest breadth of the ship, measured from side outside the frames, but inside the shell platting.) Breadth.
D Высота борта. D MD FD Depth. Moulded depth- measured vertically at the middle length of the ship, from the top of the keel to the beams at the side of the uppermost continuous deck. Framing depth- measured vertically from the top of the double bottom to the top of the beams at the side of the lowest deck.
  Кормовой перпендикуляр A/P The after perpendicular.
    g Centre of gravity of weight or wedge.
    Kg Height of the centre of gravity of a weight above the base line
    w Weight shifted, added, etc.
    v Volume of immersed or emerged wedge, or volume of buoyancy.
    t Trim.
Точка "G" (см. чертеж) Центр тяжести судна. Point "G" (см. чертеж) Centre of Gravity of the ship. The point about which the ship would balance.
Точка "С" (см. чертеж) Центр плавучести - геометрический центр подводной части судна. Центр тяжести вытесненной воды. Point "B" (см. чертеж) Centre of Buoyancy - This is the geometrical centre of the underwater part of the ship.That is, it is the centre of gravity of the water which has been displaced.
Точка " " (см. чертеж) Центр тяжести плоскости ватерлинии. Точка, вокруг которой судно кренится и дефферентуется. Point "F" (см. чертеж) Centre of Floatation - This is the point about which the ship heels and trims. The centre of gravity of the waterplate.
Точка " " (см. чертеж) Точка пересечения основной плоскости и вертикали, проходящей через ДП судна. Point "K" (см. чертеж) Denotes the keel, "Keel Point"- Base line.
Точка "M" (см. чертеж) Поперечный метацентр. Точка пересечения ДП судна и вертикальной линии, проходящей через центр плавучести, при малых углах наклонения (до 10 - российские нормы, до 15 -английские нормы). Point "M" (см. чертеж) Transverce Metacentre. The point at which the vertical line through the centre of buoyancy, at a small angle of heel, cuts the ship's centre-line. It is only considered to exist for angles of heel of up to about 15°.
  Продольный метацентр M L Longitudinal metacentre.
T Осадка. d; D Draft.
q Угол крена. q Angle of heel.
Zg Высота центра тяжести над основной плоскостью (килем). KG VCG Height of the centre of gravity above the keel. Vertical centre of gravity.
a Расстояние между центром величены и ЦТ. BG  
r Метацентрический радиус. (Растояние между Центром Величены и метацентром). BM The distance of the metacentre above the centre of buoyancy.
MВ = D l Восстанавливающий момент. MSS This is the moment which will try to return a ship to the upright when she is heeled.
h Начальная поперечная метацентричная высота. GM Initial transverse metacentre height. Solid GM. The ship's GM, neglecting the effect of free surface of liquids.
h0 Исправленная поперечная метацентричная высота GM0 Fluid GM. The ship's GM, after allowance has been made for the effect of free surface of liquids.
  Продольная метацентричная высота GM L Longitudinal metacentric height.
l lф Плечи диаграммы статической остойчивости: - С универсальной диаграммы. Плечо статической остойчивости. - С пантокарен. Плечо формы. GZ KN Righting lever. The Righting lever, assuming G to be at the keel.
V Объемное водоизмешение судна. V Volume of Displacement of the ship.
D Водоизмещение полное. DN D W Displacement (whole). Displacement as summer draft. Displacement of a ship.
  Водоизмещение в соленой воде. D.S.W. Disp.S.W. Displacement in the salt water.
  Водоизмещение в пресной воде. D.F.W. Disp.F.W. Displacement in the fresh water.
  Поперечное расположение танка. Trans. Pos. The transverse position of the tank AMIDSHIPS, PORT, STARBOARD.
Y g Расстояние от ДП судна до ЦТ танка, груза. Trans. Dist. The transverse distance of the center line.
  Момент влияния свободной поверхности жидкого груза. FSM Free surface moment.
ix Момент инерции трюма, танка. i Moment of inertia of free surface.
  Поперечный момент инерции площади ватерлинии. I Transverse moment of inertia of a waterplane.
  Продольный момент инерции площади ватерлинии. IL Longitudinal moment of inertia of a waterplane.
Dh Поправка к метацентрической высоте за свободные поверхности жидкости в танках. GG0 Loss of GM owing to Free surface moments in the ship's tanks.
Zm Высота поперечного метацентра над основной плоскостью (килем). TKM KM Transverse metacenter above base line (keel).
  Высота продольного метацентра над основной плоскостью (килем). LKM KM L Longitudinal metacenter above base line (keel).
ZС Высота центра плавучести над основной плоскостью (килем). VCB KB Vertical center of bouyancy above base line (keel).
  Площадь мидельшпангоута. AÄ Area of midship section.
  Приращение водоизмещения. DAPP Appendage displacement.
  Погруженная площадь корпуса судна. S Wetted surface area.Wetted Surface. - This is surface area of the underwater part of the ship's hull.
S i Площадь действующей ватерлинии. AW A Water Plane Area.
q Количество тонн на 1 см. осадки. TPC T Tons per one centimeter immersion.
Mдиф Удельный дифферентующий момент. Момент, изменяющий дифферент на 1 см. MTC M.C.T.1C. Moment to change trim one centimeter.
Xg Отстояние цкнтра тяжести от миделя или кормового перпендикуляра. L.C.G. fwd AP LCG/AP ÄG Longitudinal centre of gravity forward of the after perpendicular. Longitudinal centre of gravity of the midsection.
  Продольное отстояние ЦТ ватерлинии от миделя. Продольное отстояние ЦТ ватерлинии от кормового перпендикуляра. ÄF LCF LCF fwd AP LCF/AP Centre of floatation about midship. Centre of floatation forward of after perpendicular.
  Продольное отстояние центра плавучести от миделя. Продольное отстояние центра плавучести от кормового перпендикуляра. ÄB LCB LCB fwd AP LCB/AP Centre of buoyancy about midship. Centre of buoyancy forward of after perpendicular.
d Коэффициент полноты водоизмещения. Cb Block Coefficient.Block Coefficient of Fineness of Displacement. - This is usually referred to by seamen as the "Coefficient of Fineness". It is the ratio between the underwater volume of the ship and that of a box shape having the same length, breadth and mean draft.
j Коэффициент продольной полноты корпуса судна. CD Prismatic Coefficient. Prismatic Coefficient of Fineness of Displacement. - This is the ratio between the underwater volume of the ship and that of a prism having the same length as the ship and the same cross-section as her midship section.
a Коэффициент полноты ватерлинии. Cw Water plane area Coefficient.Coefficient of Fineness of Waterplane. - This is the ratio between the area of the waterplane and that of a rectangle of the same length and breadth.
b Коэффициент полноты мидельшпангоута. Midship section Coefficient. Coefficient of Fineness of the Midships Section. - This is the ratio between the actual underwater area of a midships section and of a rectangle of the same depth and width.
g Плотность воды. d Dencity.
m Проницаемость отсека. r Permeability of a compartment.
  Поправка осадки на пресную воду. Fa FSA Fresh water allowance. The amount by which the ship would increase her draft on passing from salt to fresh water.
l диф Дифферентующее плечо. HBG (LCG - LCB) (ÄG - ÄB) Trimming lever.
Мизг Статические изгибающие моменты (на спокойной воде). S.W.B.M. The Still Water Bending Moments.
  Динамические изгибающие моменты (на волнении). W.B.M. The Wave Bending Moments.

Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: