Российские
обозначения
| Описание, расшифровка обозначений
| Иностранные обозначения
| Описание, расшифровка обозначений
|
L
| Длина наибольшая.
| LOA
| Length overall.
|
L^^
| Длина между перпендикуляторами.
| LBP
| Length between perpendiculars.
|
L
| Длина.
| L; l
| Length.
|
B
| Наибольшая конструктивная ширина. Измеряется как наибольшая ширина по внешним кромкам шпангоутов, без учета толщины обшивки судна.
Наибольшая ширина.
| MB
B;b
| Moulded breadth(the greatest breadth of the ship, measured from side outside the frames, but inside the shell platting.)
Breadth.
|
D
| Высота борта.
| D
MD
FD
| Depth.
Moulded depth- measured vertically at the middle length of the ship, from the top of the keel to the beams at the side of the uppermost continuous deck.
Framing depth- measured vertically from the top of the double bottom to the top of the beams at the side of the lowest deck.
|
| Кормовой перпендикуляр
| A/P
| The after perpendicular.
|
|
| g
| Centre of gravity of weight or wedge.
|
|
| Kg
| Height of the centre of gravity of a weight above the base line
|
|
| w
| Weight shifted, added, etc.
|
|
| v
| Volume of immersed or emerged wedge, or volume of buoyancy.
|
|
| t
| Trim.
|
Точка "G"
(см. чертеж)
| Центр тяжести судна.
| Point "G"
(см. чертеж)
| Centre of Gravity of the ship. The point about which the ship would balance.
|
Точка "С"
(см. чертеж)
| Центр плавучести - геометрический центр подводной части судна. Центр тяжести вытесненной воды.
| Point "B"
(см. чертеж)
| Centre of Buoyancy - This is the geometrical centre of the underwater part of the ship.That is, it is the centre of gravity of the water which has been displaced.
|
Точка " "
(см. чертеж)
| Центр тяжести плоскости ватерлинии. Точка, вокруг которой судно кренится и дефферентуется.
| Point "F"
(см. чертеж)
| Centre of Floatation - This is the point about which the ship heels and trims. The centre of gravity of the waterplate.
|
Точка " "
(см. чертеж)
| Точка пересечения основной плоскости и вертикали, проходящей через ДП судна.
| Point "K"
(см. чертеж)
| Denotes the keel, "Keel Point"- Base line.
|
Точка "M"
(см. чертеж)
| Поперечный метацентр. Точка пересечения ДП судна и вертикальной линии, проходящей через центр плавучести, при малых углах наклонения (до 10 - российские нормы, до 15 -английские нормы).
| Point "M"
(см. чертеж)
| Transverce Metacentre. The point at which the vertical line through the centre of buoyancy, at a small angle of heel, cuts the ship's centre-line. It is only considered to exist for angles of heel of up to about 15°.
|
| Продольный метацентр
| M L
| Longitudinal metacentre.
|
T
| Осадка.
| d; D
| Draft.
|
q
| Угол крена.
| q
| Angle of heel.
|
Zg
| Высота центра тяжести над основной плоскостью (килем).
| KG
VCG
| Height of the centre of gravity above the keel.
Vertical centre of gravity.
|
a
| Расстояние между центром величены и ЦТ.
| BG
|
|
r
| Метацентрический радиус. (Растояние между Центром Величены и метацентром).
| BM
| The distance of the metacentre above the centre of buoyancy.
|
MВ = D l
| Восстанавливающий момент.
| MSS
| This is the moment which will try to return a ship to the upright when she is heeled.
|
h
| Начальная поперечная метацентричная высота.
| GM
| Initial transverse metacentre height.
Solid GM. The ship's GM, neglecting the effect of free surface of liquids.
|
h0
| Исправленная поперечная метацентричная высота
| GM0
| Fluid GM. The ship's GM, after allowance has been made for the effect of free surface of liquids.
|
| Продольная метацентричная высота
| GM L
| Longitudinal metacentric height.
|
l
lф
| Плечи диаграммы статической остойчивости:
- С универсальной диаграммы. Плечо статической остойчивости.
- С пантокарен. Плечо формы.
| GZ
KN
|
Righting lever.
The Righting lever, assuming G to be at the keel.
|
V
| Объемное водоизмешение судна.
| V
| Volume of Displacement of the ship.
|
D
| Водоизмещение полное.
| DN
D
W
| Displacement (whole).
Displacement as summer draft.
Displacement of a ship.
|
| Водоизмещение в соленой воде.
| D.S.W.
Disp.S.W.
| Displacement in the salt water.
|
| Водоизмещение в пресной воде.
| D.F.W.
Disp.F.W.
| Displacement in the fresh water.
|
| Поперечное расположение танка.
| Trans. Pos.
| The transverse position of the tank AMIDSHIPS, PORT, STARBOARD.
|
Y g
| Расстояние от ДП судна до ЦТ танка, груза.
| Trans. Dist.
| The transverse distance of the center line.
|
| Момент влияния свободной поверхности жидкого груза.
| FSM
| Free surface moment.
|
ix
| Момент инерции трюма, танка.
| i
| Moment of inertia of free surface.
|
| Поперечный момент инерции площади ватерлинии.
| I
| Transverse moment of inertia of a waterplane.
|
| Продольный момент инерции площади ватерлинии.
| IL
| Longitudinal moment of inertia of a waterplane.
|
Dh
| Поправка к метацентрической высоте за свободные поверхности жидкости в танках.
| GG0
| Loss of GM owing to Free surface moments in the ship's tanks.
|
Zm
| Высота поперечного метацентра над основной плоскостью (килем).
| TKM
KM
| Transverse metacenter above base line (keel).
|
| Высота продольного метацентра над основной плоскостью (килем).
| LKM
KM L
| Longitudinal metacenter above base line (keel).
|
ZС
| Высота центра плавучести над основной плоскостью (килем).
| VCB
KB
| Vertical center of bouyancy above base line (keel).
|
| Площадь мидельшпангоута.
| AÄ
| Area of midship section.
|
| Приращение водоизмещения.
| DAPP
| Appendage displacement.
|
| Погруженная площадь корпуса судна.
| S
| Wetted surface area.Wetted Surface. - This is surface area of the underwater part of the ship's hull.
|
S i
| Площадь действующей ватерлинии.
| AW
A
| Water Plane Area.
|
q
| Количество тонн на 1 см. осадки.
| TPC
T
| Tons per one centimeter immersion.
|
Mдиф
| Удельный дифферентующий момент. Момент, изменяющий дифферент на 1 см.
| MTC
M.C.T.1C.
| Moment to change trim one centimeter.
|
Xg
| Отстояние цкнтра тяжести от миделя или кормового перпендикуляра.
| L.C.G. fwd AP
LCG/AP
ÄG
| Longitudinal centre of gravity forward of the after perpendicular.
Longitudinal centre of gravity of the midsection.
|
| Продольное отстояние ЦТ ватерлинии от миделя.
Продольное отстояние ЦТ ватерлинии от кормового перпендикуляра.
| ÄF
LCF
LCF fwd AP
LCF/AP
| Centre of floatation about midship.
Centre of floatation forward of after perpendicular.
|
| Продольное отстояние центра плавучести от миделя.
Продольное отстояние центра плавучести от кормового перпендикуляра.
| ÄB
LCB
LCB fwd AP
LCB/AP
| Centre of buoyancy about midship.
Centre of buoyancy forward of after perpendicular.
|
d
| Коэффициент полноты водоизмещения.
| Cb
| Block Coefficient.Block Coefficient of Fineness of Displacement. - This is usually referred to by seamen as the "Coefficient of Fineness". It is the ratio between the underwater volume of the ship and that of a box shape having the same length, breadth and mean draft.
|
j
| Коэффициент продольной полноты корпуса судна.
| CD
| Prismatic Coefficient. Prismatic Coefficient of Fineness of Displacement. - This is the ratio between the underwater volume of the ship and that of a prism having the same length as the ship and the same cross-section as her midship section.
|
a
| Коэффициент полноты ватерлинии.
| Cw
| Water plane area Coefficient.Coefficient of Fineness of Waterplane. - This is the ratio between the area of the waterplane and that of a rectangle of the same length and breadth.
|
b
| Коэффициент полноты мидельшпангоута.
| CÄ
| Midship section Coefficient. Coefficient of Fineness of the Midships Section. - This is the ratio between the actual underwater area of a midships section and of a rectangle of the same depth and width.
|
g
| Плотность воды.
| d
| Dencity.
|
m
| Проницаемость отсека.
| r
| Permeability of a compartment.
|
| Поправка осадки на пресную воду.
| Fa
FSA
| Fresh water allowance. The amount by which the ship would increase her draft on passing from salt to fresh water.
|
l диф
| Дифферентующее плечо.
| HBG
(LCG - LCB)
(ÄG - ÄB)
| Trimming lever.
|
Мизг
| Статические изгибающие моменты (на спокойной воде).
| S.W.B.M.
| The Still Water Bending Moments.
|
| Динамические изгибающие моменты (на волнении).
| W.B.M.
| The Wave Bending Moments.
|