Institutes:
Intensive Training;
Development of Extra Vocational Training;
Economy and Management
Economics and Regional Development Management;
Architecture and Design;
Textile and Light Industry.
Faculties:
Automotive Engineering;
Military Training
Humanitarian Education
Natural Sciences
Innovative Technology of Mechanical Engineering
Information Technologies
Food and Chemical Industry
Social Communication and Tourism
Civil Engineering;
Power Engineering.
III. Read, translate and reproduce the dialogues:
Dialogue 1:
– Hello. What classroom are we in?
– Hello. I don’t know. Let’s look up the time-table. Here it is. English class, classroom 410, main building.
– Oh, goodness. How awful, I thought we had a lecture on history at that time.
– What difference does it make?
– It does make a difference to me. I planned to do English home-assignment during the lecture.
– You are a lazy-bone. You are sure to fail in your English if you go on like that.
– I bet I won’t: idle away my time during the term and cram the last fortnight. Goes like clock-work. An excellent method I must say.
– It’s no good with language training. I know it from my own experience. Speech skills and habits need hard and regular work.
– Well, we’ll see.
Dialogue 2:
– Hello. Haven’t seen you for ages. How are you?
– Hello. I am well at present. You see, I have been ill for a month and now I have many problems.
– Have you any health problems?
– No, I haven’t. I have fallen behind in some subjects. Especially, I can’t cope with math.
– As for math, I can help you. I am good at math and have passed the exam in math ahead of time.
– I shall be very grateful to you.
– As far as I know you left school 22 and you are on good terms with English, aren’t you.
|
|
– Yes, I am. English is one of the first subjects I have passed my credit tests in. I can really give you a helping hand with English.
– When shall we start?
– I think as soon as possible. Let it be this Saturday 10 a.m.
– Agreed. So, good bye. See you on Saturday.
– Good bye.
IV. Ask your friend:
1. Когда он поступил в университет.
2. На каком он курсе.
3. Что он знает об истории университета (когда он был основан, политехнический институт, на базе какого института он был открыт, когда политехнический институт был преобразован в университет).
4. Сколько студентов обучалось в институте в год его основания (обучается сейчас).
5. Сколько факультетов (общежитий, корпусов) сейчас в университете (было в год его основания).
6. Есть ли филиалы университета в других городах.
7. Чье имя носит университет.
8. Какие формы обучения (отделения) существуют в университете.
9. Платное ли обучение.
10. Есть ли аспирантура в нашем университете
V. Act out the situations:
1. Вы встречаетесь со своим другом в последний день экзаменационной сессии. Обсуждаете итоги своей экзаменационной сессии. Один сдал все экзамены, и видимо будет получать стипендию. У другого - сессия продлена по болезни.
2. Два школьных товарища встретились на вечере, посвященном дню первокурсника. Они обмениваются новостями: на каких факультетах учатся, трудно ли было поступить в университет, жизнь в общежитии, расписание занятий.
3. Начались каникулы, экзамены сданы, студенты строят планы: где и как можно провести свободное время. Один хочет поправить свое здоровье – с этой целью пойдет в профилакторий, другой думает заняться спортом, будет посещать лыжную базу, готовиться к лыжным соревнованиям.
4. Готовитесь к экзаменам по математике. Обсуждайте со своим другом расписание экзаменов и планируйте когда и как готовиться к ним.