СРАВНИТЕЛЬНАЯ ТАБЛИЦА РОССИЙСКИХ И АНГЛИЙСКИХ ТЕРМИНОВ,
| Российские обозначения | Описание, расшифровка обозначений | Иностранные обозначения | Описание, расшифровка обозначений |
| L | Длина наибольшая. | LOA | Length overall. |
| L^^ | Длина между перпендикуляторами. | LBP | Length between perpendiculars. |
| L | Длина. | L; l | Length. |
| B | Наибольшая конструктивная ширина. Измеряется как наибольшая ширина по внешним кромкам шпангоутов, без учета толщины обшивки судна. Наибольшая ширина. | MB B;b | Moulded breadth(the greatest breadth of the ship, measured from side outside the frames, but inside the shell platting.) Breadth. |
| D | Высота борта. | D MD FD | Depth. Moulded depth- measured vertically at the middle length of the ship, from the top of the keel to the beams at the side of the uppermost continuous deck. Framing depth- measured vertically from the top of the double bottom to the top of the beams at the side of the lowest deck. |
| Кормовой перпендикуляр | A/P | The after perpendicular. | |
| g | Centre of gravity of weight or wedge. | ||
| Kg | Height of the centre of gravity of a weight above the base line | ||
| w | Weight shifted, added, etc. | ||
| v | Volume of immersed or emerged wedge, or volume of buoyancy. | ||
| t | Trim. | ||
| Точка "G" (см. чертеж) | Центр тяжести судна. | Point "G" (см. чертеж) | Centre of Gravity of the ship. The point about which the ship would balance. |
| Точка "С" (см. чертеж) | Центр плавучести - геометрический центр подводной части судна. Центр тяжести вытесненной воды. | Point "B" (см. чертеж) | Centre of Buoyancy - This is the geometrical centre of the underwater part of the ship.That is, it is the centre of gravity of the water which has been displaced. |
| Точка " " (см. чертеж) | Центр тяжести плоскости ватерлинии. Точка, вокруг которой судно кренится и дефферентуется. | Point "F" (см. чертеж) | Centre of Floatation - This is the point about which the ship heels and trims. The centre of gravity of the waterplate. |
| Точка " " (см. чертеж) | Точка пересечения основной плоскости и вертикали, проходящей через ДП судна. | Point "K" (см. чертеж) | Denotes the keel, "Keel Point"- Base line. |
| Точка "M" (см. чертеж) | Поперечный метацентр. Точка пересечения ДП судна и вертикальной линии, проходящей через центр плавучести, при малых углах наклонения (до 10 - российские нормы, до 15 -английские нормы). | Point "M" (см. чертеж) | Transverce Metacentre. The point at which the vertical line through the centre of buoyancy, at a small angle of heel, cuts the ship's centre-line. It is only considered to exist for angles of heel of up to about 15°. |
| Продольный метацентр | M L | Longitudinal metacentre. | |
| T | Осадка. | d; D | Draft. |
| q | Угол крена. | q | Angle of heel. |
| Zg | Высота центра тяжести над основной плоскостью (килем). | KG VCG | Height of the centre of gravity above the keel. Vertical centre of gravity. |
| a | Расстояние между центром величены и ЦТ. | BG | |
| r | Метацентрический радиус. (Растояние между Центром Величены и метацентром). | BM | The distance of the metacentre above the centre of buoyancy. |
| MВ = D l | Восстанавливающий момент. | MSS | This is the moment which will try to return a ship to the upright when she is heeled. |
| h | Начальная поперечная метацентричная высота. | GM | Initial transverse metacentre height. Solid GM. The ship's GM, neglecting the effect of free surface of liquids. |
| h0 | Исправленная поперечная метацентричная высота | GM0 | Fluid GM. The ship's GM, after allowance has been made for the effect of free surface of liquids. |
| Продольная метацентричная высота | GM L | Longitudinal metacentric height. | |
| l lф | Плечи диаграммы статической остойчивости: - С универсальной диаграммы. Плечо статической остойчивости. - С пантокарен. Плечо формы. | GZ KN | Righting lever. The Righting lever, assuming G to be at the keel. |
| V | Объемное водоизмешение судна. | V | Volume of Displacement of the ship. |
| D | Водоизмещение полное. | DN D W | Displacement (whole). Displacement as summer draft. Displacement of a ship. |
| Водоизмещение в соленой воде. | D.S.W. Disp.S.W. | Displacement in the salt water. | |
| Водоизмещение в пресной воде. | D.F.W. Disp.F.W. | Displacement in the fresh water. | |
| Поперечное расположение танка. | Trans. Pos. | The transverse position of the tank AMIDSHIPS, PORT, STARBOARD. | |
| Y g | Расстояние от ДП судна до ЦТ танка, груза. | Trans. Dist. | The transverse distance of the center line. |
| Момент влияния свободной поверхности жидкого груза. | FSM | Free surface moment. | |
| ix | Момент инерции трюма, танка. | i | Moment of inertia of free surface. |
| Поперечный момент инерции площади ватерлинии. | I | Transverse moment of inertia of a waterplane. | |
| Продольный момент инерции площади ватерлинии. | IL | Longitudinal moment of inertia of a waterplane. | |
| Dh | Поправка к метацентрической высоте за свободные поверхности жидкости в танках. | GG0 | Loss of GM owing to Free surface moments in the ship's tanks. |
| Zm | Высота поперечного метацентра над основной плоскостью (килем). | TKM KM | Transverse metacenter above base line (keel). |
| Высота продольного метацентра над основной плоскостью (килем). | LKM KM L | Longitudinal metacenter above base line (keel). | |
| ZС | Высота центра плавучести над основной плоскостью (килем). | VCB KB | Vertical center of bouyancy above base line (keel). |
| Площадь мидельшпангоута. | AÄ | Area of midship section. | |
| Приращение водоизмещения. | DAPP | Appendage displacement. | |
| Погруженная площадь корпуса судна. | S | Wetted surface area.Wetted Surface. - This is surface area of the underwater part of the ship's hull. | |
| S i | Площадь действующей ватерлинии. | AW A | Water Plane Area. |
| q | Количество тонн на 1 см. осадки. | TPC T | Tons per one centimeter immersion. |
| Mдиф | Удельный дифферентующий момент. Момент, изменяющий дифферент на 1 см. | MTC M.C.T.1C. | Moment to change trim one centimeter. |
| Xg | Отстояние цкнтра тяжести от миделя или кормового перпендикуляра. | L.C.G. fwd AP LCG/AP ÄG | Longitudinal centre of gravity forward of the after perpendicular. Longitudinal centre of gravity of the midsection. |
| Продольное отстояние ЦТ ватерлинии от миделя. Продольное отстояние ЦТ ватерлинии от кормового перпендикуляра. | ÄF LCF LCF fwd AP LCF/AP | Centre of floatation about midship. Centre of floatation forward of after perpendicular. | |
| Продольное отстояние центра плавучести от миделя. Продольное отстояние центра плавучести от кормового перпендикуляра. | ÄB LCB LCB fwd AP LCB/AP | Centre of buoyancy about midship. Centre of buoyancy forward of after perpendicular. | |
| d | Коэффициент полноты водоизмещения. | Cb | Block Coefficient.Block Coefficient of Fineness of Displacement. - This is usually referred to by seamen as the "Coefficient of Fineness". It is the ratio between the underwater volume of the ship and that of a box shape having the same length, breadth and mean draft. |
| j | Коэффициент продольной полноты корпуса судна. | CD | Prismatic Coefficient. Prismatic Coefficient of Fineness of Displacement. - This is the ratio between the underwater volume of the ship and that of a prism having the same length as the ship and the same cross-section as her midship section. |
| a | Коэффициент полноты ватерлинии. | Cw | Water plane area Coefficient.Coefficient of Fineness of Waterplane. - This is the ratio between the area of the waterplane and that of a rectangle of the same length and breadth. |
| b | Коэффициент полноты мидельшпангоута. | CÄ | Midship section Coefficient. Coefficient of Fineness of the Midships Section. - This is the ratio between the actual underwater area of a midships section and of a rectangle of the same depth and width. |
| g | Плотность воды. | d | Dencity. |
| m | Проницаемость отсека. | r | Permeability of a compartment. |
| Поправка осадки на пресную воду. | Fa FSA | Fresh water allowance. The amount by which the ship would increase her draft on passing from salt to fresh water. | |
| l диф | Дифферентующее плечо. | HBG (LCG - LCB) (ÄG - ÄB) | Trimming lever. |
| Мизг | Статические изгибающие моменты (на спокойной воде). | S.W.B.M. | The Still Water Bending Moments. |
| Динамические изгибающие моменты (на волнении). | W.B.M. | The Wave Bending Moments. |






