double arrow
VI. ИСПРАВЛЕНИЕ РАБОТЫ НА ОСНОВЕ РЕЦЕНЗИЙ

1. При получении от рецензента проверенной конт­рольной работы внимательно прочитайте рецензию, озна­комьтесь с замечаниями рецензента и проанализируйте отмеченные в работе ошибки.

2.Руководствуясь указаниями рецензента, проработай­те еще раз учебный материал. Все предложения, в которых были обнаружены орфографические и грамматические ошибки или неточности перевода, перепишите начисто в исправленном виде в конце данной контрольной работы.

3.Только после того, как будут выполнены все указания рецензента и исправлены все ошибки, можно приступить к изучению материала очередного контрольного задания и его выполнению.

4.Отрецензированные контрольные работы являются учебными документами, которые необходимо сохранять; помните о том, что во время зачета или экзамена производится проверка усвоения материала, вошедшего в конт­рольные работы.

VII. ПОДГОТОВКА К ЗАЧЕТАМ

В процессе подготовки к зачетам рекомен­дуется: а) повторно прочитать и перевести наиболее труд­ные тексты из учебника; б) просмотреть материал отре­цензированных контрольных работ; в) проделать выбо­рочно отдельные упражнения из учебника для самопроверки; г) повторить материал для устных упражнений.

КОНТРОЛЬНЫЕ ЗАДАНИЯ

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 1

Для того чтобы правильно выполнить задание 1, необ­ходимо усвоить следующие разделы курса.

1. Имя существительное. Множественное число. Артикли и предлоги как показатели имени существительного. Выражения падежных отношений в английском языке с помощью предлогов и окончания –s. Существительное в функции определения и его перевод на русский язык.




2. Имя прилагательное.Степени сравнения имен прилагательных. Конструкция типа the more .. the less.

Числительные.

4. Местоимения: личные, притяжательные, вопросительные, указательные, неопределенные и отрицательные.

5. Наречия.Степени сравнения наречий.

6. Форма настоящего (Present), прошедшего (Past) и будущего (Future) временигруппы Indefinite действительного залога изъявительного наклонения. Спряжение глаголов to be, to have в Present, Past и Future Indefinite. Повелительное наклонение и его отрицательная форма.

7. Просто распространенное предложение: прямой порядок слов повествовательного и побудительного предложений в утвердительной и отрицательных формах: обратный порядок слов вопросительного предложения. Оборот there is (are).



Основные случаи словообразования.

ВАРИАНТ 1

I. Перепишите следующие предложения. Переведите их на русский язык.

Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием –s и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

a) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

b) признаком множественного числа имени существительного;

c) показателем притяжательного падежа имени существительного

1. The postman brings us the newspaper in the morning.

a) –s b) –s c)-s

2. Tom’s son is very ill now.

a) –s b) –s c)-s

3. My sisters speak two foreign languages.

a) –s b) –s c)-s

4. He usually has his English in the morning.

a) –s b) –s c)-s

5. I do my exercises at home.

a) –s b) –s c)-s

II Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая

внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным .

1. Read the grammar notes that follow this text.

2. We are going to attend the Music Festival next year.

3. He became a famous knitwear designer.

4. I passed my psychology examinations last week.

5. My sister is a student of the Rostov State University.

Изучите тему: степени сравнения прилагательных и наречий.

III. Выполните тест. Письменно переведите предложения на русский язык.

1. It is ___ today than it was yesterday.

a) warm b) warmer c) more warmer

2. This book is ___ than that one.

a) more interesting b) interesting c) the most interesting

3. London is ___ from Moscow than Paris is.

a) farther b) the farthest c) more farther

4. Mathematics is one of the ___ subjects at a technical college.

a) less important b) most important c) more important

5. The ___ I thought of that plan, the ___ I liked it.

a) more … less b) shorter … longer c) better … worse

Изучите тему: неопределенные и отрицательные местоимения.

IV . Выполните тест. Письменно переведите предложения на русский язык.

1. Give me ___ books to read.

a) some b) no c) not any

2. I don’t have ___ magazines at home.

a) not any b) any c) some

3. Are there ___ flowers in the vase?

a) no b) some c) any

4. There are ___ pictures on the wall.

a) any b) no c) no any

5. ___ student knows the history of his city.

a) any b) - c) some

Изучите тему: временагруппы Indefinite (Present Indefinite, Past Indefinite, Future Indefinite).

V. Выполните тест. Письменно переведите следующие предложения:

1. Dinosaurs ___ million of years ago.

a) died out b) will die out c) die out

2. I ___ go shopping yesterday.

a) wasn’t b) doesn’t c) didn’t

3. I ___ John tomorrow.

a) shall call b) called c) call

4. I like coffee but my sister ___ it at all.

a) don’t like b) doesn’t like c) shan’t like

5. There ___ ten students in the classroom now.

a) were b) are c) is

VI. Прочитайте и устно переведите текст.

LONDON

London is the capital of Great Britain. It lies in the South East of England on both banks of the river Themes. London is one of the largest cities in the world and the largest port and industrial town in England. London is more than twenty centuries old.

The heart of the capital is the City. The territory of the City is only about one square mile, but it is the financial and business center of the country. It contains almost all important English banks and offices.

The West End of London is famous for its beautiful monuments and palaces, fine parks, fashionable shops and big hotels. The East End is quite different from the West End. It is the district of factories, plants and docks. The narrow streets and poor houses of the East End present a contrast to the homes of the rich people in the West End.

There are many places of interest in London. One of them is Trafalgar Square with the Nelson monument 185 feet high. Buckingham Palace is the royal residence. Westminster Abbey is one of the most beautiful buildings in London. It contains the memorials of many famous citizens of Britain.

Across the road from Westminster Abbey are the Houses of Parliament, the seat of the British government.

The Tower of London is one of the most interesting places in London. It was a fortress, a royal residence, a prison, now it is a museum.

London is famous for its green parks. Hyde Park is the most popular of them. It is the greatest park in London as well.

London is the center of the country’s cultural life. There are many picture galleries and museums there. The National Gallery houses a priceless collection of paintings. The famous British Museum is one of the best museums in the world.

VII. Выпишите соответствующие содержанию текста предложения и письменно переведите их.

1) London lies in the North-East of England.

2) The capital of England is more than twenty centuries old.

3) The City is the financial and business center of the country.

4) The Nelson monument is one of the numerous places of interest in London.

5) The territory of the City is more than one square mile.

6) The seat of the British government is the Houses of Parliament.

7) The British museum has a priceless collection of paintings.

8) Hyde Park is the greatest park in London.

9) Westminster Abbey is the place where you can see the memorials of many famous citizens of Britain.

10) There are factories, plants and docks in the East End.

ВАРИАНТ 2

I. Перепишите следующие предложения. Переведите их на русский язык. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи являются слова, оформленные окончанием -s и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

b) признаком множественного числа имени существительного;

c) показателем притяжательного падежа имени существительного

1. My sister goes to University by tram.

a) –s b) –s c)-s

2. The Bolshoi Theater is the country’s best opera house.

a) –s b) –s c)-s

3. They go home after classes.

a) –s b) –s c)-s

4. He has a dog and a cat at home.

a) –s b) –s c)-s

5. The cold weather affected everybody’s work.

a) –s b) –s c)-s

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на русский язык определений, выраженных именем существительным.

1. I bought a very good tennis racket yesterday.

2. The meeting will take place in the Conference Hall.

3. You can buy leather boots in this shop.

4. This University was founded after the Second World War

5. I learn grammar rules every day.

Изучите тему: степени сравнения прилагательных и наречий.

III. Выполните тест. Письменно переведите предложения на русский язык.

1. This house is ___ than that one.

a) older b) more older c) old

2. This arm chair is ___ than that one.

a) comfortable b) more comfortable c) the most comfortable

3. My car is ___ than yours.

a) the best b) good c) better

4. Football is the ____ sport in the world.

a) less popular b) most popular c) more popular

5. The ____ we learn, the ___ we know.

a) more … more b) better … worse c) larger…bigger

Изучите тему: неопределенные и отрицательные местоимения.

IV. Выполните тест. Письменно переведите предложения на русский язык.

1. ____ people like traveling.

a) no b) - c) some

2. He didn’t make ___ mistake in his dictation.

a) some b) any c) no

3. Have you got ___ objections?

a) any b) some c) no

4. We had ___ time to discuss this problem.

a) no any b) any c) no

5. ___ picture of this museum is valuable.

a) any b) some c) –

Изучите тему: временагруппы Indefinite (Present Indefinite, Past Indefinite, Future Indefinite).

V. Выполните тест. Письменно переведите следующие предложения:

1. Tom ___ busy at the moment.

a) is b) shall be c) were

2. I know how to use a calculator but I ____ know how to operate a computer.

a) aren’t b) don’t c) doesn’t

3. Peter ___ twenty five years old when he graduated from the university.

a) is b) will be c) was

4. We ___ see him till Monday.

a) shall not b) were not c) are not

5. He usually watches TV in the evening, but yesterday he ___ to music.

a) listened b) will listen c) listens

VI. Прочитайте и устно переведите текст.






Сейчас читают про: