Инверсия и усилительные конструкции

Существует ряд случаев отступления от прямого порядка слов. Это:

- образование вопросительной формы

- необходимость усилить тот или иной член предложения

- необходимость улучшить ритм предложения

а). при инверсии на первое место может быть вынесено дополнение:

This deflection of the needle Oersted saw adjusting by chance the wire parallel to the needle.

Именно это отклонение стрелки заметил Эрстэд, случайно поместив ее параллельно проводнику.

Due to Franklin’s kite experiment was the lightning conductor invented.

Именно благодаря эксперименту Франклина с воздушным змеем был изобретен громоотвод.

б). смысловая часть сложного сказуемого может быть выражена прилагательным, P I, P II или существительным с предлогом, при этом глагол связка (обычно be) стоит после обстоятельства:

Important in that experiment was the direction of current flow.

В этом эксперименте важным фактором являлся поток тока.

в). в уступительных придаточных предложениях:

Difficult though it was Lomonosov left his father’s home longing for mastering sciences.

Насколько бы трудно не было Ломоносов, стремясь к изучению наук, покинул отцовский дом.

г). Инверсия может быть выражена некоторыми наречиями, союзными словами и их сочетаниями (only, never, rarely, not only…but, neither…nor, both…and, etc.), если они стоят в начале предложения:

Both he and his class saw that when the current was turned on, the needle deflected almost at right angle.

Как он, так и его класс увидели, что стрелка отклонялась почти под прямым углом, когда электрический ток был включен.

д).глагол do вводится, если в предложении нет своих вспомогательных глаголов:

The current do stopped.

Поток тока прекратил течь.

Not only had the current stopped but…

Не только ток прекратил течь, но и …

е). nor или neither обычно употребляются после отрицательных предложений. При переводе их следует переводить «а также» и добавить «не»:

They couldn’t explain the origin of lightning; neither could they find practical application for the above mentioned phenomenon.

Они как не могли объяснить происхождение молнии, так и не могли найти практического применения вышеупомянутому явлению.

Задание 4. Переведите письменно последний абзац текста.

Задание 5. Ответьте на вопрос по содержанию текста.

1. Where are the measuring instruments used and what kinds of measuring instruments do you know?

2. What instruments measure the electrical values?

3. What does the word “measure” mean?

Задание 6. Переведите текст с помощью словаря. Найдите в тексте предложения со случаями инверсии. Объясните употребление инверсии.

Energy

Energy – (in physics) the ability of matter to do work because of its motion, its mass or its electric charge etc.; fuel and other sources of power used for operating machinery. (Oxford Advanced Learner’s dictionary)

Fig. 3.One of the first power generating machines.

In a plant that furnishes pumped-storage hydroelectricity, mechanical work and electrical work is done by machines like electric pumps and electrical generators. The pumped water does stores mechanical work. The amount of energy put into the system equals the amount of energy which comes out of the system, less that amount of energy used to overcome friction.

Such examples suggested the derivation of some unifying concepts: Instead of discerning (transferred) forms of work or stored work, there has been introduced one single physical quantity called energy. Energy is assumed to have substance-like qualities; energy can be apportioned and transferred. Energy cannot be created from nothing, neither it can be annihilated to nothing, thus energy becomes a conserved quantity, when properly balanced.

Describing the transfer of energy two directions, two ways of wording are used (energy carriers exchanging energy). Physical interactions occur by carriers (linear momentum, electric charge, entropy) exchanging energy. For example, it is a generator that transfers energy from angular momentum to electric charge. Energy forms are transformed; for example mechanical energy into electrical energy by a generator.

Often the energy value results from multiplying two related quantities: (a generalized) potential (relative velocity, voltage, and temperature difference) times some substance-like quantity (linear momentum, electrical charge, entropy). Thus energy has to be measured by first choosing a carrier/form. The measurement usually happens indirectly, by obtaining two values (potential and substance-like quantity) and by multiplying their values.

Power (flux of energy) is a physical system that exchanges energy; it may be described by the amount of energy exchanged per time-interval, also called power or flux of energy.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: