Контрольное задание 6

ВАРИАНТ 3

I. Прочтите и переведите текст Concrete

Concrete may be considered an artificial conglomerate of crushed stone, gravel or similar inert material with a mortar which has the capacity of hardening into a rocklike mass. The basic materials for making concrete are cement, aggregate and water. Cement is the most essential material and the most important one for making concrete of high quality. Cement is made of limestone and clay. It is calcined at high temperature and ground up into powder. Depending on the kind and composition of the raw materials different types of cement are obtained. Portland cement, blast furnace cement are suitable for putting up marine structures (structures under water).

Concrete is made by mixing cement, water, sand and gravel in the right amount. The binding agent used is a paste of Portland cement and water, in suitable proportions. When water is added to the cement, hydration takes place. This causes the whole mixture to set and harden, forming a solid mass.

The sand, gravel (or broken stone) are termed "aggregate". As soon as it is thoroughly mixed it is poured into forms. Cement starts hardening one hour after the water has been added and the process of hardening lasts for about twenty-eight days. The process is called concrete curing.

Concrete becomes hard by the chemical combination of cement and water, during which process it is necessary to prevent as far as possible evaporation of the water from the surface of the concrete; this is called "curing", and is accomplished by covering the concrete, as soon as it can be done without damaging the surface, with damp cloths, wet straw, wet sand, etc., kept wet by sprinkling, or by immersing in water.

 

II. Ответьте на следующий вопрос:

What is concrete curing?

 

ВАРИАНТ

КОНТРОЛЬНОЕ ЗАДАНИЕ 1

Чтобы правильно выполнить задание 1, необходимо ус­воить следующие разделы курса

19. Существительные. Множественное число существительных. Притяжательный падеж. Существительное в функции определения

20. Прилагательные. Степени сравнения

21. Числительные

22. Местоимения

23. Present, Past, Future Indefinite. Глаголы to be, to have в Present, Past, Future Indefinite. Повелительное наклонение

24. Оборот there + be

ОБРАЗЕЦ ВЫПОЛНЕНИЯ 1 (К УПР. 1)

The students attend lectures and seminars on History Студенты посещают лекции и семинары по истории  
Lectures – множественное число от существительного а lecture лекция  
He lectures on political economy. Он читает лекции по политической экономии  
Lectures – 3–е лицо единственного числа от глагола to lecture в Present Indefinite
My brother’s son is a student. Сын моего брата – студент.
Слово brother’s – форма притяжательного падежа существительного

 

ОБРАЗЕЦ ВЫПОЛНЕНИЯ 2 (К УПР. IV)

Lomonosov founded the first Russian University in Moscow. Ломоносов основал первый русский университет в Москве.

Founded - Past Indefinite Active от стандартного глагола to found.

ВАРИАНТ 4

I. Перепишите следующие предложения. Переведите предложения на русский язык. Определите по грамматическим признакам, какой частью речи явля­ются слова, оформленные окончанием -s и какую функ­цию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем 3-го лица единственного числа глагола в Present Indefinite;

б) признаком множественного числа имени существи­тельного;

в) показателем притяжательного падежа имени сущес­твительного (см. образец выполнения 1)

1. The doors of the Volgograd Young People's Theatre are al­ways open to children of school age.

2. Both Russian and foreign artists take part in the perfor­mances of the Volgograd circus.

3. The first mention of the city on the Volga dates back to 1589.

 

II. Перепишите следующие предложения и переведите их, обращая внимание на особенности перевода на рус­ский язык определений, выраженных именем существи­тельным

1. During its four-century-old history the city experienced sev­eral dramatic events.

2. Volgograd is now a five-sea port.

3. The 40-meter-high arch which is the entrance to the Volga-Don Navigation Canal rises in the south of Volgograd.

 

III. Перепишите следующие предложения, содержа­щие разные формы сравнения, и переведите их на русский язык

1. The Volga Hydro-Electric Power Station is the biggest in Europe.

2. The more experiments we carry out, the more data we ob­tain.

3. Volgograd is one of the most beautiful cities of Russia.

IV. Перепишите следующие предложения, определите в них видо-временные формы глаголов и укажите их инфи­нитив; переведите предложения на русский язык (см. обра­зец выполнения 2)

1. Volgograd rose from its ashes more beautiful than before.

2. The entire country took part in the restoration of the hero-city.

3. The beautiful modern city of Volgograd is the best monu­ment to the heroes who defended the city on the Volga during the Great Patriotic War.

 

V. Прочитайте и устно переведите на русский язык с 1-го по 6-й абзацы текста. Перепишите и письменно переве­дите их.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: