_________________________________________________
20 октября 1880 года был открыт Московский цирк на Цвет-ном бульваре. В декабре 1996 года цирку было присвоено имя Юрия Никулина, проработавшего здесь полвека. Создателем цирка, который носит имя Юрия Никулина, был итальянский потомственный цирковой артист Альберт Саламонский. Из-начально здание на Цветном относилось к международной сети: предприимчивый Саламонский открыл множество цир-ков по всей Европе - в Берлине, Одессе, Риге, Москве и других городах.
Именно цирк на Цветном бульваре превратил цирковое ис-кусство в развлечение для детей. До этого цирковые зрелища были забавой для взрослых, а основной аудиторией самого Саламонского было столичное купечество. Однако артист до-вольно быстро осознал, как велика и перспективна детская аудитория. Так в цирке появились ‘утренники’ - каждое вос-кресенье цирк представлял детские спектакли, а на Рождество устраивал елки.
Талант клоуна и циркового артиста Юрия Никулина нагляд-но демонстрирует начало его карьеры. Прежде чем попасть в цирк, Никулин пробовал поступить во множество студий актерского мастерства, однако его преследовали неудачи. А при наборе в цирк на Цветном бульваре его приняли сразу, при том, что на 18 мест претендовало около сотни артистов. Преданность цирковому искусству заставили Никулина отказаться от ряда ролей в кино. Например, от роли Юрия Деточкина в "Берегись автомобиля" он отказался из-за га-стролей.
Памятник Юрию Никулину возле цирка, открытый в 2000 году имеет много интересных историй. Автомобиль Adler Trumpf Junior, возле которого стоит артист в своем клоунском образе, был задействован в съемках ‘Кавказской пленницы’, и символизирует объединение цирка и кино в жизни Никули-на. Сначала памятник хотели разместить прямо на проезжей части, чтобы автомобиль был, как будто припаркован, однако от идеи по соображениям безопасности отказались.
TASK# 3
Побеседовать с преподавателем на тему о цирке. Допишите данные предложения. На основании приведенного материа-ла составьте свое сообщение по теме для экзамена.
TASK#3 SHOULD ANIMALS PERFORM IN A CIRCUS?
1) Performing animals have always been _______ (a part/a circus act/unit) of the circus and thus an integral part of the circus cul-ture.
2) Some people _________ (think/ believe/maintain) that keeping animals in a circus and making them perform tricks is cruel. I support /I do not support this idea because __________________.
3) I think that animals have traditionally performed in circuses for hundreds of years. In the days before film and television, the only way that many people could see exotic animals was _________ (to visit/to go/ to attend) a circus or zoo.
4) The public love to see performing animals. We all love animals and one of the _______ (best / worse/improper) places to see them is in a circus.
5) Animals are well looked after in circuses. They have accommo-dation specially built for them, which allows them to live a more _________ (natural/ happy/ healthy) life.
5) Some people think that the animals would be happier living in the wild. In the wild, however, animals often starve or are killed by ________ (predators/hunters/ cruel people).
6) A nimals in circuses are looked after and trained to perform by __________ (specialists/actors/animal tamers) who know animal behavior. Performing animals are trained in the same way that you might train your puppy at home.
7) Animal trainers love and care for them and look after them when they are _______ (sick/unhappy/ angry). They do not hurt them or make them do things they do not want to.
8) Circuses are _________ (magical/ entertaining/public) places and animals are part of that magic. Performing lions, tigers, elephants, horses add to our enjoyment of the circus experience.
9) Some people believe that keeping animals in circuses and making them perform is _______ (cruel/bad/sad). They say that circus animals are often kept in unhealthy conditions, that they are transported in cages, which are too _______ (small/big/ uncom-fortable) for them.
10) In the wild, bears do not ride ______ (bikes/cars/bus), tigers do not jump through burning hoops and elephants do not let men ride on their backs.
11) Wild animals will only perform tricks in a circus because we make them do it. _________ (Training/Taming/Hurting) they are often very cruel. Camels, tigers and lions are beaten with sticks.
LEXICOLOGY: THE INTERJECTIONS
Восклицание– это часть речи, выражающая различные эмо-ции, не называя их. По значению их можно разделить на две основные группы: эмоциональные (emotional) и побуди-тельные (imperative). 1) Эмоциональные восклицания выражают чувства говоря-щего. К ним относятся: Ah, oh, eh, bravo, alas, etc. 1) Hurah! Our football team Ура! Наша футбольная команда won the game yesterday! выиграла матч вчера. (радость) 2)‘ Dear me!’ says Mrs. Chillip Боже мой! сказала г-жа Чиллип smiling. с улыбкой (удивление) 3) Oh bother! I forgot to phone Какая жалость, я забыл позво- нить Джин. (негодование) 4) Alas! My fears were just. Увы! Мои опасения были не на- прасны. (печаль) 5) Oops, I shouldn't have said Ой, мне не следовало говорить that. Me and my big mouth. этого. Меня подвел мой длинный язык. (сожаление) 2) Побудительные восклицания показывают желание говорящего, приказ или обращение к собеседнику. К ним относятся: here, hush, sh-sh, well, come, now, etc. 1)Here,someone! Where are you? Эй, кто-нибудь! Где вы? (обращение) 2) Hush! hush! Перестань шуметь! (приказ) 3) Well, it can't be helped! Ну что же, ничего не поделаешь (сожаление) 4) Come on! Живей! (приказ) |
13) Match the description of the emotions or actions with the interjections |
The Interjection | Description |
1) Alas! | a) surprise about your mistake |
2) Dear me! | b) approval |
3) Hurrah! | c) sorrow |
4) Oops! | d) surprise |
5) Bravo! | e) refuse to eat |
6) Aw! | f) order |
7) Come on! | j) surprise |
8) Wow! This tastes good! | k) catching attention |
9) Ugh! I won’t eat it! | l) annoyance |
10) Hey! What do you have there? | m) joy |
14) Choose and insert the proper interjections, to make the text more emotional |
BRAVO, CIRCUS!
_________, (Hurrah! /Сome on! /Aw!) Artists from the UK, Romania, Russia, Bulgaria, Mongolia and China teamed up to celebrate National Circus Day on the anniversary of the birth of the modern circus 235 years ago.
On Tuesday performers were catapulted off giant springboards, contortionists bemused passers - by outside Hamley's toy store, and others ________ (Wow! /Oops! /Ugh!) span plates on rods.
The modern circus was invented by a former cavalry sergeant-major, Philip Astley.
He opened a riding school near Westminster Bridge on 8 April 1768, where he taught in the morning and put on trick-riding displays in the afternoon.
He performed his stunts in a ring 42 ft (12, 8 m) in diameter, which is the size used by circuses ever since.
In 1770, he brought together the elements of the modern circus by hiring acrobats, tightrope walkers and jugglers, and using a clown to fill in the pauses between acts.
He later opened the first circus in Paris. _____ (Well, /Alas, /Wow!) He died in 1814.
BBC News
April 2003
Приложение 1
IRREGULAR VERBS
Infinitive | Past Simple | Past Participle | Translation |
be | Was/were | been | быть |
become | became | become | становиться |
begin | began | begun | начинать |
bend | bent | bent | сгибать |
bet | bet | bet | держать пари |
bite | bit | bitten | кусать |
blow | blew | blown | дуть |
break | broke | broken | сломать |
bring | brought | brought | приносить |
build | built | built | строить |
buy | bought | bought | покупать |
catch | caught | caught | поймать |
choose | chose | chosen | выбирать |
come | came | come | приходить |
cost | cost | cost | стоить |
cut | cut | cut | резать |
dig | dug | dug | копать |
do | did | done | делать |
draw | drew | drown | рисовать |
drink | drank | drunk | пить |
drive | drove | driven | водить |
eat | ate | eaten | кушать |
fall | fell | fallen | падать |
feel | felt | felt | чувствовать |
fight | fought | fought | бороться |
find | found | found | находить |
fly | flew | flown | летать |
forget | forgot | forgotten | забывать |
forgive | forgave | forgiven | прощать |
get | got | got | получать |
give | gave | given | давать |
go | went | gone | идти |
grow | grew | grown | расти |
have | had | had | иметь |
hear | heard | heard | слышать |
hit | hit | hit | ударять |
hold | held | held | держать |
hurt | hurt | hurt | повреждать |
keep | kept | kept | держать |
know | knew | known | знать |
lay | класть | ||
leave | left | left | покидать |
let | let | let | разрешать |
lie | lay | lain | обманывать |
light | lit | lit | зажигать |
loose | lost | lost | терять |
mean | meant | meant | значить |
meet | met | met | встречать |
pay | paid | paid | платить |
put | put | put | класть |
read | read | read | читать |
ride | rode | ridden | ехать верхом |
ring | rang | rung | звонить |
rise | rose | risen | поднимать |
say | said | said | говорить |
see | saw | seen | видеть |
sell | sold | sold | продавать |
send | sent | sent | посылать |
set | set | set | устанавливать |
shake | shook | shaken | трясти |
shine | shone | shone | светить |
shoot | shot | shot | стрелять |
show | showed | showed/shown | показывать |
shut | shut | shut | закрывать |
sing | sang | sung | петь |
sit | sat | sat | сидеть |
sleep | slept | slept | спать |
speak | spoke | spoken | говорить |
spend | spent | spent | проводить |
stand | stood | stood | стоять |
steel | stole | stolen | красть |
swear | swore | sworn | клясться |
teach | taught | taught | учить |
tell | told | told | говорить |
take | took | taken | брать |
think | thought | thought | думать |
throw | threw | thrown | бросать |
understand | understood | understood | понимать |
wake | woke | woken | просыпаться |
wear | wore | worn | носить |
win | won | won | побеждать |
write | wrote | written | писать |
ALL ENGLISH TENSES
Simple (констатация факта: что делает?) | Continuous (процесс: что делается сейчас?) | Perfect (завершённость: что сделал/сделано?) | Perfect Continuous (процесс уже в течение неко-торого периода времени) | |
I write. Обычное действие, повторяeтся регулярно. | I am writing. Действие в развитии, происходит сейчас | I have written. Действие в прошлом, ре- зультат в насто-ящем | I have been writing.Действие, длившееся в прошлом, про-должающееся до сих пор или за-кончившееся не-посредственно перед моментом речи | |
I wrote Действие в прошлом, не связано с настоящим | I was writing Действие в развитии, происходит в определенный момент в прошлом | I had written Действие, завершенное к какому-то определенному моменту в прошлом | I had been writing Действие, начавшееся в прошлом и продолжавшееся до определен-ного момента в прошлом | |
I will write Действие, кото-рое случится в будущем | I will be writing Действие в развитии, про-исходит в определенный момент в бу-дущем | I will have written Действие будет завершено к определенному моменту в будущем | I will have been writing Действие, кото-рое начнется в будущем и будет продолжаться до определенного момента |
Приложение 2
Ответы к упражнениям:
UNIT 1
упр.1
1) зажиточный купец
2) выдающаяся актриса
3) двуязычная среда
4) любительские постановки
5) заработать состояние
6) быть активным покровителем искусства и театра
7) разочароваться в методике преподавания
8) уделять внимание чему- либо
9) оказывать глубокое влияние
10) брать сценическое имя
11) отвезти театр на гастроли
12) уважать достижения театра
13) наслаждаться постановкой театра
14) легендарное сотрудничество
15) ‘духовный реализм’
16) являться плодотворным для обеих сторон
упр. 3
Wrong word | Correct word |
1) healthy merchant | wealthy merchant |
2) good medal | gold medal |
3) theatrical trucks | theatrical tricks |
4) sun of a wealthy parents | son of a wealthy parents |
5) to sea several plays | to see several plays |
6) An Actor’s work on a Hole | An Actor’s work on a Role |
7) was hell on 22 June 1897 | was held on 22 June 1897 |
8) My Line in Art | My Life in Art |
9) one-art play | one-act play |
упр.5
1) False
2) True
3) True
4) False
5) True
6) True
упр.7
Expression | Translation |
1) быть опасным для исполнителей | would be dangerous for the performers |
2) создать убедительную иллюзию | create convincing illusion |
3) боевое искусство | martial art |
4) сценический бой | stage combat |
5) различное оружие | different weapons |
6) бутафрская рапира | props constructed sword |
7) более масштабная постановка | larger scale production |
8) сложные техники | intricate techniques |
9) репетировать (сценический бой) на разной скорости | to rehearse at varying speeds |
упр.12
1) В школьные годы у него была цель стать профессиональным кино- и театральным актером.
________________________________________________________
Охотник собирается выстрелить в крокодила.
2) Твой друг выглядит грустным. Что с ним?
_________________________________________________________
Днем чистое безоблачное небо над нашими головами голубое.
3) Состав исполнителей в пьесе был бесподобным.
__________________________________________________________
Рыбак забросил сеть дважды, но в ней не оказалось ни одной
рыбы.
4) Некоторые предпочитают начинать читать книгу с последней
страницы.
___________________________________________________________
Весь спектакль идет два часа.
5) Она проявила сильный характер, столкнувшись с опасной си-
туацией.
___________________________________________________________
Главными героями пьесы Шекспира ‘Ромео и Джульета’ яв-
ляются молодые люди, которые любят друг друга, но их семьи
враждуют.
___________________________________________________________
6) На этом этапе развития древнегреческого театра все трагедии
были уникальными произведениями, написанными в честь бога
Дионисия, и игрались только один раз.
___________________________________________
Весь мир - театр,
А люди в нем актеры.
7) Министр иностранных дел сделал доклад в ООН.
_________________________________________________
Его жена была дочерью священника местного прихода.
8) Я слышал, что его группа играет на другой вечеринке в этот
вечер.
___________________________________________________________
Оба красных ремешка изготовлены из кожи и стоят 20 долл.
упр.13
get bet-ter | get really cold | get so enthu-siastic | get to the city | get older | get-ting higher | get so ang-ry | get up-set | to get to | get |
улучшать-ся | холо-дать | проя-вить жела-ние | до-бираться | ста- реть | повы-шать-ся | выхо-дить из себя | огор-чать-ся | дое-хать | добраться |
1) I can see your English is getting better every day. Now you are
making almost no mistakes.
2) The economy feels so bad; the inflation rate is getting higer.
3) Put on something warm. I went outside in the morning – it is
getting really cold.
4) She has got upset when she learned that she had not been
invited to perform in the play.
5) Do you have a map of London? I do not know how to get to
Trafalgar Square
6) Tourists can get from Great Britain to France by ferry.
7) The teacher was surprised that she get so enthusiastic about his
idea to play the sketch in English.
8) Many people understand the importance of healthy lifestyle as
they getting older.
9) My boyfriend said he would get to the city by car.
10) She has been got so angry at his lie.
упр. 14
1) Никогда не оставляйте своих друзей в пустыне.
2) Закройте окно, пока не влетела пчела.
3) Отравление свинцом может привести к проблеме со здоровьем.
4)Олень видит ноты ‘до’?
5) Голубка нырнула в свою гнездо.
6) Закрой рот, а то может влететь муха.
7) Здание банка было возведено на берегу реки.
8) Девочки с красными бантами на шляпках приветствовали учителя улыбками и поклонами.
9) Футбольные болельщики принесли на матч маленькие портативные вентиляторы, так как день выдался очень жарким и влажным, и
10) Группа студентов покинула классную комнату, прошла по коридору, затем повернула налево.
11) В нынешнем сезоне балов пары танцевали с цветами и шарами.
12) После тренировки спортсмен вытер потные ладони и сел под пальмой на пляже.
UNIT 2
упр.1
1) It became clear | стало очевидным |
2) to establish a new theatre | создать новый театр |
3) to play a crucial role | играть важную роль |
4) harsh, gritty style of writing | жесткий, смелый стиль письма |
5) to establish international reputation | получить международное признание |
6) the impact of new drama | влияние новой драматургии |
7) venue | площадка, место проведения |
8) to form the backbone | сформировать скелет, основу |
9) new generation of directors, actors, spectators | новое поколение режиссеров, актеров, зрителей |
10) to embrace a vast array of styles and themes | объдинить большое множество стилей и тем |
11) tough portrayals of people on the fringes of society | жесткие портреты людей из низших слоев общества |
12) a play of any interest | пьеса на любой вкус |
упр. 4
1 a)
2 c)
3 b)
4 b)
5 c)
6 a)
упр. 6
1) To begin with, I want to thank all the members of the team for their
work.
2) We all were happy that our performance has won the award, to say
nothing about the producer of the production.
3) To put it mildly, it’s hard to satisfy our director.
4) Needless to say that the director’s work is creative and interesting.
5) To tell you the truth, I haven’t seen any students’ diploma perfor-
mance yet.
6) Let me recite the sonnet by Shakespeare.
7) The party was not good to say at least.
8) A sad scene in the last act made me cry.
упр.8
1) I would like to read the last plays by Nikolay Kolyada.
2) The director made the actress recite the lines of the poem once again.
3) You had better go home.
4) I wanted to talk to Nick, but I couldn’t recollect his telephone number.
5) I think I can solve the problem.
6) I would rather borrow these books in the library.
7) I heard the orchestra play in the lobby.
8) Could you help me to find seat 10 in the 8th row?
9) This actor can do this thing professionally.
10) Не expressed a desire to help me.
упр. 14
1) aisle | a passage through the seating area |
2) amateur theatre | theatre company whose participants (particularly actors) work without salary |
3) dramatist | an author of a play, a playwright |
4) premier performance | a passage through the seating area |
5) blind seat | a seat from which a spectator can see only part of the stage |
6) encore | a call of the audience, a French word means ‘again’ |
7) lead | a principle role; also an actor who plays the principle role |
8) usherette | The person who sells play bills |
9) master of ceremonies | the person who announces the various parts of a program |
10) rehearsal | a practice session to prepare a production for public performance |
11) scene | part of the act in a play |
12) script | the printed text of a dramatic work |
13) thespian | dramatic actor (after Thespis, father of Greek tragedy) |
14) pit | the area in front of the stage in which the orchestra sits |
15) prompter | someone who sits in the wings and prompts the actors if they forget their line |
Unit 3
упр.1
1) elaborate spectacles | изысканные представления |
2) wealth and power of the ruler | богатство и сила правителя |
3) spectacular technical effects | захватывающие техничес-кие эффекты |
4) the professional theatre dancers | профессиональные театраль-ные танцоры |
5) temporary stages | временные сцены |
6) imaginative and fantastical costumes | образные и причудливые костюмы |
7) a passionate dancer | страстный танцор |
8) graceful arm and upper body movements | изящные движения руками и торсом |
9) to reach the standards | достигать уровня |
10) to develop independently | развиваться независимо |
упр. 4
1) Passive
2) Active
3) Passive
4) Active
5) Passive
6) Active
7) Passive
8) Passive
9) Passive
10) Passive
11) Active
12) Passive
13) Active
упр. 5
Present Simple Passive
(As a rule)
1) The scientific journals are read every day.
2) The e-mails from partness are read in the morning.
3) Our vocal class is finished at 12.30.
4) The premier performance is shown at 7 p.m.
5) The lecturer is listened to with great interest.
6) The morning rehearsals is held every day.
Past Simple Passive
(Some time ago)
1) The history exam was passed.
2) The film was seen in the cinema house.
3) The students were invited to the theatre.
4) The lecturer was asked an awkward question.
5) The mobile phone was presented for birthday.
6) The poem was recited by the actress.
Future Simple Passive
(Tomorrow)
1) The play will be performed at the Studio Theatre.
2) The rehearsal will be appointed in a due time.
3) The students will be happy after the exam.
4) The book will be published in this publishing house.
5) The concert program will be revised.
упр. 6
1) The leading role in this movie has beenplayed
2) The vacuum-cleaner was being used
3) This thriller is being presented
4) I was invited
5) The Metropolitan Museum has not been visited
6) The TV program on politics is watched
упр. 7
1) This poem is not written by William Blake.
Is this poem written…?
2) The rehearsal was not finished at 10 p.m.
Was not the rehearsal finished…?
3) Your proposal will not be supported by the fellow students.
Will not your proposal supported?
4) The plan has not been fulfilled.
Has the plan not been fulfilled?
5) The conference is not being held now.
Is the conference not being held …?
6) The concert must not be finished soon.
Must the concert be finished soon?
7) The bestseller was not written with eighteen months.
Was the bestseller written …?
8) The Bolshoi theatre was not reconstructed many times.
Was the Bolshoi theatre reconstructed many times?
упр. 8
1) I respect my friends.
2) I am respected by my parents.
3) He tells us something interesting every day.
4) He is not told anything interesting every day.
5) He often presents flowers to his girlfriend.
6) The girl is often presented with flowers.
7) The dogs like to play.
8) The dogs are liked in many families.
9) I am not often invited to the theatre.
10) The actress is often invited to play in films.
11) Where are the costumes kept in our theatre?
12) Where are the cinema and theatre actors taught?
13) I like to read the sonnets by Shakespeare.
14) The sonnets by Shakespeare are liked by everyone.
15) I always read with great interest.
16) The Tennessee Williams’ plays are sold fast.
упр.10
1) Ballet in Britain was established by two former Diaghilev dan-cers.
2) A great influence on British ballet was exerted by Mary Lam-bert.
3) The Vic-Wells Ballet was started by Ninette de Valois.
4) An annual contract was offered to the ballet dancers in 1935.
5) Opportunities for ballet dancers in the early 1930s were limited.
упр.14
1) An accurate written translation is important for the accomplishment of the first task at the exam.
2) The post-graduate students will need extra materials to write an article about the contemporary theatre.
3)To prepare for the exam, you can get a list of books from the tea-
cher.
4)The scenery of the performance was really beautiful.
5) The servant has asked the guests to enter the auditorium.
6) This is the principle road between two cities.
7) My actual address was written in the application form.
8) The main obligation of the government is to finish the war.
9) If you want to take a photo of the London sights, do not forget
your camera.
10) Intelligent and gifted students study at our University.
UNIT 4
упр.1
Expressions | Translation |
1) creative producing | творческое продюсирование |
2) freelance producer | внештатный продюсер |
3) to issue the contract | подписать контракт |
4) to raise the funds | найти деньги |
5) to say in very loose terms | высказаться общими фразами |
6) to attract funding | привлечь финансирование |
7) to attract investment | привлечь инвестиции |
8) full budget | полный бюджет |
9) to get on with people | ладить с людьми |
10) a unifying figure | человек, который всех объединяет |
11) to sing from the same hymn sheet | быть на одной волне |
12) to create a piece of art | создать произведение искусства |
13) producer’s responsibi- lity | ответственность продюсера |
14) to solve a problem | решить проблему |
15) to make hard decision | принять трудное решение |
16) casual or unprofessio- nal relationship | бессистемные или непро-фессиональные отношения |
17) to watch rehearsal on agreed days | посещать репетиции по согласованным дням |
упр.5
1) Уроки мастерства актера важны для студентов, так как они помогают им почувствовать свободу и уверенность на сцене.
2) Некоторые люди, даже не имея соответствующего образования, работают театральными продюсерами.
3) Для достижения поставленной цели продюсеру следует объеди-нять усилия людей.
4) Руководить – это значит ‘прогнозировать и планировать, орга-
низовывать, давать команды, координировать и контролировать.