X.Выделите ключевые предложения абзацев

XI.Определите тему текста и сформулируйте его идею.

XII.Письменно кратко изложите содержание текста на русском языке.

XIII. Задайте 10 вопросов к тексту.

XIV.Перескажите текст.

 

Текст № 5.

I. Найдите в словаре русские эквиваленты следующих слов и выражений, которые понадобятся вам для работы с текстом, и выучите их: main elements, external walkways, roof, river shore, terrace.

II. С помощью словаря переведите следующие словосочетания и составьте с ними собственные предложения, не прибегая к помощи текста: the perimeter of the building, glazed panels, a series of horizontal bands, in aluminium frames.

III. Прочитайте, устно переведите и предложите свое название текста. Обоснуйте свой выбор:

Looking at the building from across the river, you can see the two main elements of the building. The first element you notice is a series of horizontal bands of con­crete on four levels. These are external walkways around the perimeter of the building. The second element consists of two vertical bands of concrete. These are lift towers which are located at each end of the building. They both extend above the roof of the building.

However, the tower on the left is higher than the tower on the right. The ground floor of the building may be entered on the right from a broad paved terrace on the river shore. It may also be entered on the first floor from a road which runs parallel to the river on the other side of the building. Entry from the terrace is through double glass doors, set in glazed panels in aluminium frames which in turn are set in the concrete structural elements.

IV. Закончите предложения, используя следующие слова и выражения: of the building, on four levels, bands of concrete, on the right, other side of the building.

1. However, the tower on the left is higher than the tower...

2. The first element you notice is a series of horizontal bands of concrete...

3. It may also be entered on the first floor from a road which runs parallel to the river on the...

4. They both extend above the roof...

5. The second element consists of two vertical...

V. Составьте предложения из следующих слов и словосочетаний:

1. located at each end, these are, of the building, which are, lift towers.

2. of, consists, concrete, the second,element, of two, vertical bands.

3. the right, on the left, however, the tower, is higher, the tower, than.

VI. а) Выделите ядро из следующего предложения по схеме:

S-P-(O)-(A)

Subject → Predicate → (Object) → (Adverbial Modifier)
подлежащее сказуемое (дополнение) (обстоятельство)

или S-Р1Р2-(О) - (А);

Subject → Predicate1     Predicate2 (Object) → (Adverbial Modifier)
подлежащее изменяемая неизменяемая часть сказуемого (дополнение) (обстоятельство)

б) переведите ядро данного предложения на русский язык;

в) переведите предложение целиком: The ground floor of the building may be entered on the right from a broad paved terrace on the river shore.

VII. Письменно переведите абзац: “However, the tower... structural elements”.

VIII. Согласитесь или не согласитесь со следующими высказыва­ниями:

1. The second element consists of four vertical bands of concrete.

2. They both extend above the roof of the building.

3. These aren't external walkways around the perimeter of the building.

4. The first element you notice is a series of horizontal bands of concrete on two levels.

5. However, the tower on the left is higher than the tower on the right.

IX. Соедините слова левой колонки с подходящим определением в правой и составьте свои предложения с этими словами:

1. terrace 1. portion of a floor, roof slab or wall supported by a frame
2. panel 2. most important
3. main 3. tall building, standing alone or forming part of a large building
4. tower 4. raised level platform
5. roof 5. top covering of a building

X. Выделите ключевые предложения абзацев.

XI. Определите тему текста и сформулируйте его идею.

XII. Письменно кратко изложите содержание текста на русском языке.

XIII. Задайте 10 вопросов к тексту.

XIV. Перескажите текст.

 

Текст № 6

I. Найдите в словаре русские эквиваленты следующих слов и выражений, которые понадобятся вам для работы с текстом, и выучите их: frame, roof beams, upper face, to fix the top, stanchion.

II. С помощью словаря переведите следующие словосочетания и составьте с ними собственные предложения, не прибегая к помощи текста: to support the roof, the load on each beam, the line of the stanchions.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: