C) Trace the main ideas of the Guptas' religious policy.
D) Ask as many questions as you can to cover the rest of the text and ask your groupmates to answer them.
Ex. 11. Develop the ideas of Ex. 3 without looking into the text.
Ex. 12. Make up a plan of the text, provide each point of the plan with necessary words and expressions of Ex. 5, 6. Compare and discuss your plans in the classroom.
Ex. 13. Retell the text according to your plan.
Ex. 14. Give the gist of the text in three or four sentences.
Ex. 15. Role play.
In a dialogue try to find some similarities in the development of Indian Empires.
Ex. 16 Study the table and comment on it.
2500-1500 ВС - Indus civilization
563-483 ВС - life of the Buddha
4th century - 230 ВС - Mauryan Empire
AD 0-300 - Kushan Empire
AD 320-500 – Gupta
AD 490-530 -Huna invasion
VII. WRITING SKILLS
Ex. 17. Make up sentences of your own using expressions from Ex.5,6. Provide similar historical context.
Ex. 18. Look back through the unit and make a list of:
a) religious terms;
b) words of state formation;
c) warfare words.
19. Topics for essay writing:
1. The second great native India's empire.
2. Hinduism during the Gupta period.
3. Development of science and arts under the Guptas.
4. Similarity in the development of various India's empires.
VIII. TRANSLATION SKILLS
Ex.20 Translate into English.
В начале II века до н. э. последний представитель династии Маурьев был убит собственным военачальником. С этого времени начался период политической неустойчивости и постепенного распада державы.
|
|
Наконец, в IV-V вв. новый подъем начался при династии Гуптов (все правители этой династии носили имена, оканчивающиеся. -гупта). Настоящим основателем крупной державы был Самундрагупта, правивший в середине IV века.
Расцвет Гуптской державы относится ко времени правления Чандрагупты (380—415), но уже вскоре после его смерти усилилась тенденция к ее распаду. Эпоха Гуптов знаменует собой расцвет не только архитектуры, изобразительных искусств, литературы, но и театра, создание которого одна из легенд приписывает Брахме. В III-V вв. зарождается литературная драма. Величайшим драматургом этого времени был Калидаса (V в.). Его лирические и эпические поэмы являются шедеврами санскритской литературы.
В конце V— начале VI вв. Северная Индия распалась на множество мелких княжеств, в которых правили местные династии (одной из таких династий оставались и Гупты). Время падения державы Гуптов является началом новой эпохи — раннего средневековья.
Eх. 21. Translate into Russian: