TEXT Why do we learn the English language?

Оглавление

Предисловие. 4

Введение. 5

UNIT ONE.. 6

LESSON 1. 6

TEXT  Why do we learn the English language?. 6

LESSON 2. 11

TEXT   Russia. 11

LESSON 3. 16

TEXT   Moscow.. 16

LESSON 4. 20

TEXT  Volgograd. 20

LESSON 5. 23

TEXT  Me and the world I live in. 23

LESSON 6. 27

TEXT  The United Kingdom of Great Britain and Northen Ireland. 27

LESSON 7. 31

TEXT London. 31

LESSON 8. 35

TEXT  The United States of America. 35

LESSON 9. 38

TEXT  Washington. 38

LESSON 10. 42

TEXT  The Environment 42

UNIT TWO Texts for Additional Reading. 46

UNIT THREE CRAMMAR EXERCISES. 61

UNITE FOUR REFERENCE GRAMMAR.. 96

Приложение. 143

Заключение. 146

Библиографический список. 147

 

 



Предисловие

Данное пособие предназначено для студентов I курса.

Целью данного учебно-практического пособия является формирование и дальнейшее совершенствование у студентов средних специальных учебных заведений навыков устной речи, овладение разговорной речью по общественно-политическим, историческим, культурным и бытовым темам, овладение навыками диалогической и монологической речи.

Одним из основных достоинств является тот факт, что весь материал, предлагаемый в пособии, является познавательным, информационно насыщенным, интересен разнообразными лексическими и грамматическими упражнениями и посильный для усвоения.

Здесь представлены наиболее употребительные разговорные фразы и клише, пословицы и цитаты, образцы тематических диалогов и т.д. Все это обеспечивает высокую степень усвоения и активизации учебного материала и создает прочную базу для дальнейшего изучения иностранного языка.

                                                                   



Введение

Данное учебно-практическое пособие состоит из 4 разделов и приложения:

Раздел 1 – Тематические тексты,

Раздел 2 – Тексты для дополнительного чтения,

Раздел 3 – Грамматические упражнения,

Раздел 4 – Грамматический справочник.

Раздел «Тематические тексты» содержат и тексты, и серию упражнений, которые очень содержательны, познавательны и полезны при изучении тем. Тексты включают материалы по истории, о государственном устройстве, особенностях географического положения и экономического развития, культуре и искусстве. Тексты носят учебный характер и соответствуют программным требованиям.

Разнообразные задания и упражнения к текстам помогут студентам активизировать навыки аудирования, чтения, проговаривания и систематизирования учебног материала.

Раздел «Тексты для дополнительного чтения» включают тексты страноведческого характера, дополняющие основные тематические тексты и расширяющие кругозор студентов о традициях, обычаях англо-говорящих стран. Дополнительные тексты информационно насыщены и богаты по лексическому материалу. Данный раздел носит не обязательный, а рекомендательный характер.

В раздел «Грамматические упражнение» входят упражнения, в основном, по всем главным разделам грамматики английского языка, и они расположены по мере возрастания сложности. Поэтому они могут использоваться студентами с разным уровнем подготовки. Преподаватель вправе, по своему усмотрению, в зависимости от уровня знаний студентов, увеличить или сократить количество упражнений.

Раздел «Грамматический справочник» включает основной материал по грамматике английского языка.

Материалы пособия учитывают разную степень сложности подготовки студентов и включают разноуровневые задания.

Работа по данному пособию расширит кругозор студентов, поможет им сделать сообщения по определенной теме, а также окажет существенную помощь при общении с носителями английского языка.



UNIT ONE

LESSON 1

TEXT            Why do we learn the English language?

 

It is necessary to learn foreign languag­es. Eve­rybody knows his own language, but it is useful to know foreign languages. The English language is now the first language of about 350 million people, the native language of 12 nations and the official or semiofficial language of thirty-three more nations.That means one in every seven people in the world speaks English.

I learn English, because I understand that I can use it. For example, if I go to England I'll be able to speak English there. If I go to the USA, I'll speak English too. English is used not only in England, but also in other parts of the world.

I learn English because I want to read foreign literature in the original. I know and like such English and American writers as Charles Dickens, Mark Twain, Lewis Car­roll and others. I understand that I must learn English. If I know English well, I'll be able to go to the library and take books by English and American writers in the original.

I like to travel. But it is difficult to visit countries, when you don't know the lan­guage of these countries. If I know the lan­guage of the country, where I am going to, it will be easy to travel there. If I want to ask something, I can do it in English.

I like to read books. And I like to read newspapers, too. If I know, for example, English I'll be able to read English news­papers and magazines. Knowledge of for­eign languages helps young people of dif­ferent countries to understand each other, to develop friendship among them. For example, we have a foreign exhibition in Moscow. If I know a foreign language, it is easy for me to visit this exhibition.

You can see a lot of advertisements, sign­boards, names in the streets. They are in foreign languages. Very often they are in English. If you know English, you can read and understand them.

Now we buy many clothes from other countries. If you know English well, you can read something about the size of this or that thing. It is clear for you what it is made of.

There are a lot of films in foreign lan­guages. If you know them, you can under­stand films without any help.

There are international friendship camps in the world. If you can speak for­eign languages, it will be easy for you to visit such camps and speak with the boys, girls, men, women who do not know Rus­sian.

At present no other language on earth is better suited to play the role of a world language. English is easier to learn than any other language.

English is so widespread that it has become the standard language for all kinds of international communication in such areas as science, technology, business and mass media. English is ought to be used as one of the official languages of the United Nations Organization and other political organizations. It is the language of computer software, literature, education, modern music, international tourism.

English is the international language of businesspeople, pilots and air traffic controllers, diplomats and politicians, sportspeople, scientists, doctors and students.

In short, I understand that I have to learn English in a proper way and I try to do it.

 

Words and word combinations:

foreign – иностранный;

language – язык;

native – родной;

semiofficial – полуофициальный;

nation – а) нация, народ, б) государство, страна;

original – первоначальный, подлинный;

in a proper way – как следует;

advertisement – реклама, объявление;

signboard – вывеска;

clothes – одежда;

politician – политик;

scientist – ученый;

traffic controller – диспетчер;

widespread – широко распространенный;

standard – стандарт, норма;

to suit – подходить, соответствовать;

area – область;

software – компьютерные программы;

mass media – средства массовой информации.

                                                        



ASSIGNMENT

 

1. Phonetic difficulties. Practise the following:

1. What’s the first word?

2. It’s a verb.

3. And what’s the third?

4. It’s an adverb.

5. When’s Ernest’s birthday?

6. I believe it’s on Thursday.

 

2. Pronounce the following words and word combinations:

 

Foreign language, necessary, original, to be busy, develop, clothes, international friendship, to be able to, American, exhibition, different, each other, without, advertisements, easy, literature, knowledge, scientist, politician, traffic controller.

3. Give Russian equivalents to the following words:

 

To be busy, to be able to, it is necessary, the native language, the official language, the semiofficial language, businesspeople, to mean, nation, to try, without any help, widespread, standard.

 

4. Find in the text English equivalents to the following Russian words and word combinations:

 

Международный язык, разные страны, область, наука, международный лагерь дружбы, иностранная выставка, образование, компьютерные программы, Организация Объединенных Наций, какой – либо другой язык, как следует, средства массовой информации, политические организации.

 

5. Fill in the gaps with the word and expressions from the text:

1. Knowledge of…… ……. helps young people of different …….  to understand each other.

2. There are …. …… camps in the world.

3. If I know ….. well, I’ll be able to go to the library.

4. You can see a lot of ….., signboards, names in the streets.

5. English is so ….. that it has become the …… language for all kinds of ……. communication.

6. The English language is the … ….  one of 12 nations.

7. I understand that I have to learn English in …….. way.

  

6. Answer the following questions:

 

1.  Is it necessary to learn English?

2.  What kind of foreign languages do you know?

3.  Is it difficult for you to learn foreign languages?

4.  Where do you learn foreign languages?

5.  Whom do you learn English with?

6.  Who teaches you English?

7.  Do you use your knowledge of foreign languages in your life?

8.  Where do you use your knowledge of foreign languages?

9.  Do you like to learn it?

10. Do you learn English at the college?        

11. How many foreign languages do you know?

12. In what areas is English mostly used nowadays?

 

Retell the text.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: