Read the text. Divide it into logical parts. Find a topic sentence of each part

How well have you read the text? Can you answer the following questions?

1. What has been one of the nation's historic goals?

2. When was Harvard founded?

3. What is the most noteworthy feature about American education?

4. What do American public schools teach?

5. What do American institutions of higher education include?

3. Read the sentences below and say if they are true or false:

1. Elementary and secondary schools together consist of 13 years of classes.

2. About 50 percent of American students attend public schools.

3. In 1965 education was becoming available to all.

4. The second American college was established in Virginia in 1693.

4. Give Russian equivalents to the following word combinations:

To be enrolled in schools; quality education; educational institutions; to attend schools; high schools; vocational training; public schools; uniform curriculum; secondary schools; for special purposes; years of semiprofessional training; religious groups; to place high value on education.

5. Give English equivalents to the following word combinations:

Частные школы; учителя; детские сады; подписание Декла­рации Независимости; с/х колледж; посещать школу; школьная программа; компьютерная техника; школьная форма; дошкольное образование; начальное образование; начальная школа; средняя школа; высшая школа.

6. Make up a plan of the text in the form of questions.

Retell the text using expressions given in Task 3.

8. Speak of the educational problems peculiar for your country.

9. Translate the text into English:

Система образования в США включает как государственный, так и частный сектор. Наибольшее развитие государственный сек­тор получил в области начального и среднего образования. Более половины всех высших учебных заведений составляют частные высшие учебные заведения.

Происшедшее в 60-е и 70-е годы расширение государствен­ного сектора в высшем образовании связано с быстрым увеличе­нием сети двухгодичных, так называемых, младших колледжей. Их распространение было рассчитано на то, чтобы отвести поток аби­туриентов из широких трудящихся масс от университетов и четы­рехгодичных колледжей. Большинство вновь созданных заведений являлось средними специальными учебными заведениями, дающи­ми образование в рамках профессионально-технического профи­ля.

LESSON XV.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: