Церковный Устав князя Владимира

Список обширной редакции


     В имя Отца и Сына и Святого Духа. Се аз, князь Володимир, нареченый во святом крещении Василий, сын Святославль, внук Игорев, блаженыа княгини Олгы, принял ееъми святое крещение от греческаго царя Константина и от Фотиа патриарха Царигородскаго. И приах от него перваго митрополита Михаила Киеву, иже крести всю Рускую землю святым крещением.

Потом, летом многым минувшим, създах церковь святыа Богородица Десятинную, и дах ей десятину изо всего своего княжениа, и такоже и по всей земли Руской ис княжениа в соборную церковь: от всего княжа суда десятую векшю, ис торгу десятую неделю, а из домовь на всякое лето от всякого стада и от всякого жита чюдному Спасу и чюдней Богородици.
Потом растворивше греческий Намаканон и обретохом в нем, оже не подобает сих судов и тяж князю судити, ни бояром его, ни тивуном. И аз, съгадав с своими детми, и с всеми князи, и с своими бояры, дал есми те суды церквам Божьим, митрополиту и всем епископом по Руской земли.
И посем не надобе уступатися ни детем моим, ни внучатом, ни всему роду моему до века, ни в люди церковныа, ни в вси суды их. То все дал есми Церкви Божий по всем городом, и по погостом, и по свободам — где ни суть хрестиане. И своим тивюном приказываю судов церковных не судити, и наших судов без судий митрополичьих не судити десятин деля.
Роспуск, смилное заставание, пошибание, умычкы, промежи мужем и женою о животе их, в племени или в сватовьстве поимутся, ведовьство, потвори, чяродеание, волхъвование, зеленничьство, уреканиа три: бляднею, и зелий, и еретичьством, зубояжа, или сын отца биеть, или матерь дочка биеть, или сноха свекровь, или кто уречется скверными словы и прилагая отца и матерь, или сестры, или дети, а любо племя, тяжутся о задници, церковнаа татба, мертвеци сволочать, крест посекут, или на стенах трескы емлють из креста, скот или псы, птици без велики нужда въведеть в церковь, или что неподобно церкви съдееть, или два друга иметася бита, единого жена другаго иметь за лоно и роздавить, или кого застануть с четвероножною, или кто под овином молится, или в ржи, или под рощением, или у воды, или девка дитя повръжеть.





Тыи вси суды церквам Божьим даны суть законом Божьим, по правилом святых отец христианьскыми цари и князи в всех христианьских людех.

Князю, и бояром, и судиам в ты суды нелзе въступатися: то все дал есми по прьвых царевь уряжению, и по вселенскых святых отець седми Събор Вселеньскых, святитель великых.

Князю, и бояром, и судиам не прощено от закона Божья вступатися в тыя суды. Аще кто преобидит сии устав, таковым непрощенном быта от закона Божья, горе себе наследують. И своим тивуном приказываю судовь церковьных не обидети и с судов городскых давати 9 частей князю, а десятая чясть святей Церкви. Се же искони поручено Богом святителем и епископьам их: городскиа и торговыа, всякаа мерила и спуды, извесы, ставила, от Бога како искони уставленое, митрополиту блюсти бес пакосъти — ни умалити, ни увеличити, за все то въздати ему слово в день суда Великого, якоже о душах человеческых. А се люди церъковни, предании митрополиту по правилом: игумень, игуменья, поп, диакон, попадьа, диаконица и дети их и кто в клиросе, чернець, черница, проскурница, пономарь, лечець, прощении, баба вдовица, задушьный человек, прикладень, сторонникь, слепець, хромець, монастыреве, больницы, гостинници, странноприимци, а кто порты чернеческыа сьвръжеть.

Те люди церковный, богадельный, митрополит ведаеть промежи ими суд, или обида которая, или задница. Аще ли иному человеку будеть с ними суд, или обида которая, то обчий суд, а присуд и пересуд на полы.
Аще кто преступить сиа правила, якоже семь управил по святых отець правилом и первых царь управлению, кто иметь преступати правила си: или дети мои князи, или правнуци, или в котором городе наместник, или судья, или тивун — а имуть обидети суды церковныа или отьимати, да будуть прокъляти в сии век и в будущий о седми Събор святых отець Вселеньскых.
Устав, бывши и преже нас в Руси от прадед и дед наших: имати митрополиту десятину от дани, и от виры, и от продаж, и от лова княжа — что уходить во двор княжь, от всего.

КРАТКАЯ РУССКАЯ ПРАВДА
(по Академическому списку половины XV в.)

                     Правда роськая                        75 1. Оубьеть моужь моужа, то мьстить братоу брата, или сыновиотца, любо отцю сына, или братоучадоу (а), любо сестриноу сынови;аще не боудеть кто мьстя, то 40 гривенъ за голову; аще боудетьроусинъ, любо гридинъ, любо коупчина (б), любо ябетникъ, любомечникъ, аще (в) изъгои боудеть, любо словенинъ, то 40 гривенъположити за нь. 2. Или боудеть кровавъ или синь надъраженъ, то не искати 76емоу видока человекоу томоу: аще не боудеть на немъ знаменианикотораго же (а), то ли (б) приидеть (в) видокъ; аще ли (г) неможеть, тоу (д) томоу конець; оже ли себе не можеть мьстити, товзяти емоу за обидоу 3 гривне, а летцю (е) мъзда. 3. Аще ли кто кого оударить батогомъ, любо жердью, любопястью, или чашею, или рогомъ, или тылеснию, то 12 гривне; ащесего не постигнуть, то платити емоу, то тоу конець. 4. Аще оутнеть мечемъ, (а) не вынемъ а его, либо роукоятью,то 12 гривне за обидоу.  5. Оже ли оутнеть роукоу, и отпадеть роука, любо оусохнеть,то 40 гривенъ. Аще боудеть нога цела или начьнеть храмати, тогдачада (а) смирять. 6. Аще ли перстъ оутнеть которыи (а) любо, 3 гривны заобидоу. 7. А во оусе 12 гривне, а в бороде 12 гривне. 8. Оже ли кто вынезь (а) мечь, а не тнеть, то тъи гривноуположить. 9. Аще ли ринеть моужь моужа любо от себе, любо к собе, 773 гривне, а видока два выведеть; или боудеть варягъ или колбягъ,то на ротоу. 10. Аще ли (а) челядинъ съкрыется (б) любо оу варяга, любооу кольбяга, а его за три дни не выведоуть, а познають и в третиидень, то изымати емоу свои челядинъ, а 3 гривне за обидоу. 11. Аще кто поедеть на чюжемъ коне, не прошавъ его, тоположити 3 гривне. 12. Аще поиметь кто чюжь конь, любо ороужие, любо портъ, а 78познаеть въ своемь мироу, то взята емоу свое, а 3 гривне заобидоу. 13. Аще познаеть кто, не емлеть его, то не рци емоу: мое, нърци емоу тако: поиди на сводъ, где еси взялъ; или не поидеть, топороучника за пять днии. 14. Аже где възыщеть на дроузе  проче, а он ся запиратипочнеть (а), то ити ему на изводъ пред 12 человека (б); да ащебоудеть обидя не вдалъ боудеть (в) достоино емоу свои скотъ, а заобидоу 3 гривне. 15. Аще кто челядинъ пояти (а) хощеть, познавъ свои, то къ 79ономоу вести (б), оу кого то боудеть коупилъ, а тои ся ведеть кодроугому, даже доидеть (в) до третьего, то рци третьемоу: вдаи тымне свои челядинъ, а ты своего скота ищи при видоце.    16. Или холопъ оударить свободна моужа, а бежить (а) въхоромъ, а господинъ начнеть не дати его, то холопа пояти, даплатить господинъ за нь (б) 12 гривне; а за тымъ, где егоналезоуть оудареныи тои моужь, да бьють его. 17. А иже изломить копье, любо щитъ, любо портъ, а начнетьхотети его деръжати оу себе, то приати скота оу него; а иже естьизломилъ, аще ли начнеть приметати, то скотомъ емоу заплатити,колько далъ боудеть на немъ. * Правда оуставлена роуськои земли, егда ся съвокоупилъ 80Изяславъ, Всеволодъ, Святославъ, Коснячко, Перенегъ, МикыфоръКыянинъ, Чюдинъ, Микула. 18. Аще оубьють огнищанина (а) въ обидоу, то платити за нь (б) 80 гривенъ оубиици (в), а людемъ не надобе; а въ подъездномъ (г) княжи 80 гривенъ. 19. А иже оубьють огнищанина в разбои, или (а) оубиица неищоуть (б), то вирное платити, в неи же вири (в) голова начнетьлежати. 20. Аже оубиють огнищанина оу клети (а), или оу коня, или оуговяда, или оу коровье (б) татьбы (в), то оубити въ пса место; ато (г) же поконъ и тивоуницоу. 21. А въ княжи тивоуне 80 гривенъ. А конюхъ старыи оу стада (а) 80 гривенъ, яко оуставилъ Изяславъ въ своем конюсе, его жеоубиле Дорогобоудьци. 22. А въ сельскомъ старосте княжи и в ратаинемъ 12 гривне.А в рядовници княже 5 гривенъ. 23. А въ смерде и въ хопе (а) 5 гривенъ. 24. Аще роба кормилица, любо кормиличицъ 12.              82 25. А за княжь конь, иже тои (а) с пятномъ, 3 гривне; а засмердеи 2 гривне.  26. За кобылоу 60 резанъ, а за волъ гривноу, а за коровоу40 резанъ, а третьякь 15 коунъ, а за лоньщиноу полъ гривне, а зателя 5 резанъ, за яря ногата, за боранъ ногата.  27. А оже оуведеть чюжь холопъ, любо робоу, платити емоу за 83обидоу 12 гривне (а). 28. Аще же приидеть кровавъ моужь любо синь, то не искатиему послоуха. 29. А иже крадеть любо конь, любо волы, или клеть, да ащебоудеть единъ кралъ, то гривноу и тридесятъ резанъ платити емоу;или ихъ будеть 18, то по три гривне и по 30 резанъ платитимоужеви. 30. А въ княже борти 3 гривне, любо пожгоуть любо изоудроуть (а). 31. Или смердъ оумоучать, а безъ княжа слова, за обиду3 гривны. 32. А въ гнищанине, и в тивоунице, и въ мечници 12 гривъне. 33. А иже (а) межоу переореть либо перетесъ (б), то заобидоу 12 гривне. 34. А оже лодью оукрадеть, то за лодью платити 30 резанъ, апродажи 60 резанъ. 35. А въ голоубе и въ коуряти 9 коунъ. 36. А въ оутке, и въ гоусе, и въ жераве, и въ лебеди 8430 резанъ; а продажи 60 резанъ. 37. А оже (а) оукрадоуть чюжь песъ, любо ястребъ, любосоколъ, то за обидоу 3 гривны. 38. Аще (а) оубьють татя на своемъ дворе, любо оу клети, илиоу хлева, то тои оубитъ (б); аще ли до света держать (в), товести его на княжь двор; а оже ли оубьють, а люди боудоуть (г) видели связанъ, то платити в немь. 39. Оже (а) сено крадоуть, то 9 коунъ; а въ дровехъ 9 коунъ. 40. Аже оукрадоуть овъцоу или козоу, или свинью, а ихъбоудеть 10 одиноу овьцоу оукрале, да положать по 60 резанъпродажи; а хто изималъ, томоу 10 резанъ. 41. А от гривни (а) мечникоу коуна, а в десятиноу 15 коунъ,а князю 3 гривны; а от 12 гривноу емъцю 70 коунъ, а в десятину2 гривне, а князю 10 гривенъ. 42. А се поклонъ (а) вирныи: вирникоу взяти 7 ведоръ солодоу 85на неделю, тъже овенъ любо полотъ, или две ногате; а въ средоурезаноу, въже сыры, в пятницоу тако же; а хлеба по колькоумоугоуть ясти, и пшена; а куръ по двое на день; коне 4 поставитии соути имъ на ротъ, колько могоуть зобати; а вирникоу 60 гривенъи 10 резанъ и 12 веверици; а переде (б) гривна; или ся пригоди вговение рьбами (в), то взяти за рыбы 7 резанъ; тъ всехъ коунъ15 коунъ на неделю, а борошна колько могоуть изъясти; до неделиже вироу сбероуть (г) вирници; то ти оурокъ Ярославль. 43. А се оурокъ мостьниковъ (а): аще помостивше мостъ, взятиот дела ногата, а от городници ногата; аще же боудеть ветхагомоста подтвердити неколико доскъ, или 3, или 4, или 5, то тое же.

ПРОСТРАННАЯ РУССКАЯ ПРАВДА
(по Троицкому списку второй половины XIV в.)

                                                                СТР.              Судъ Ярославль Володимеричь                       87                     Правда Русьская 1. Аже оубиеть мужъ мужа, то мьстити брату брата, любо отцю,ли сыну, любо братучадо, ли братню сынови; аще ли не будеть ктоего мьстя, то положити за голову 80 гривенъ, аче будеть княжьмоужь или тиоуна княжа; аще ли будеть русинъ, или гридь, любокупець, любо тивунъ боярескъ, любо мечникъ, любо изгои, лисловенинъ, то 40 гривенъ положит и за нь. 2. По Ярославе же паки совкупившеся сынове его: Изяславъ,Святославъ, Всеволодъ и мужи ихъ: Коснячько, Перенегъ, Никифоръ,и отложиша оубиение за голову, но кунами ся выкупати; а ино всеякоже Ярославъ судилъ, такоже и сынове его оуставиша.                        О оубиистве                            88 3. Аже кто оубиеть княжа мужа в разбои, а головника неищють, то виревную (а) платити, въ чьеи же верви голова лежить то80 гривенъ; паки ли людинъ, то 40 гривенъ. 4. Которая ли вервь начнеть платити дикую веру, колико летъзаплатить ту виру, зане же безъ головника имъ платити. Будеть лиголовникъ ихъ въ верви, то зань к нимъ прикладываеть, того жеделя имъ помагати головникоу, любо си дикую веру; но сплати имъво обчи 40 гривенъ, а головничьство самому головнику; а въ40 гривенъ ему заплатити ис дружины свою часть. Но оже будетьоубилъ или въ сваде или в пиру явлено, то тако ему платити поверви ныне, иже ся прикладывають вирою.              Оже станеть без вины на разбои                 89 5. Будеть ли сталъ на разбои безъ всякоя свады, то заразбоиника люди не платять, но выдадять и всего съ женою и сдетми на потокъ и на разграбление. 6. Аже кто не вложиться в дикую веру, тому людье непомогають, но самъ платить. 7. А се покони вирнии были при Ярославе: вирнику взяти7 ведеръ солоду на неделю, же овенъ, любо полоть, любо 2 ногате;а в середу куна же сыръ, а в пятницю тако же; а куръ по двою емуна день; а хлебовъ 7 на неделю; а пшена 7 оуборковъ, а гороху7 оуборковъ, а соли 7 голважень; то то вирнику со отрокомь; акони 4, конемъ на ротъ сути овесъ; вирнику 8 гривенъ, а 10 кунъперекладная, а метелнику 12 векшии, а съсадная гривна. 8. Аже будеть вира во 80 гривенъ, то вирнику 16 гривенъ и 9010 кунъ и 12 векши, а переди съсадная гривна, а за голову3 гривны.                          О княжи муже 9. Аже въ княжи отроци, или в конюсе, или в поваре, то40 гривенъ. 10. А за тивунъ за огнищныи, и за конюшии, то 80 гривенъ.    11. А в сельскомь тивуне княже или в ратаинемь, то12 гривенъ. А за рядовича 5 гривенъ. Тако же и за боярескъ.            О ремественице и о ремественице 12. А за ремественика и за ремественицю, то 12 гривенъ. 13. А за смердии холопъ 5 гривенъ, а за робу 6 гривенъ. 14. А за кормилця 12, тако же и за корми(ли)цю (а), хотя сибуди холопъ, хотя си роба.                     О поклепней вире 15. Аще будеть на кого поклепная вира, то же будеть послухов7, то ти выведуть виру; паки ли варягъ или кто инъ, тогда (а). Апо костехъ и по мертвеци не платить верви, аже имене не ведають,ни знають его.                    Аже свержеть вироу                           91 16. А иже свержеть виру, то гривна кунъ сметная отроку; акто и клепалъ, а тому дати другую гривну; а от виры помечнаго9 (а). 17. Искавше ли послуха, не налезуть, а истьця начнетьголовою клепати, то имъ (а) правду железо. Тако же и во всехтяжахъ, в татбе и в поклепе; оже не будеть лиця, то тогда датиему железо из неволи до полугривны золота; аже ли мне то на воду,оли то до дву гривенъ; аже мене, то роте ему ити по свое куны. 18. Аже кто оударить мечемь, не вынезъ его, или рукоятию, то12 гривенъ продажи за обиду. 19. Аже ли вынезъ мечь, а не оутнеть, то гривна кунъ. 20. Аже кто кого оударить батогомь, любо чашею, любо рогомь,любо тылеснию, то 12 гривенъ. Не терпя ли противу тому оударитьмечемь, то вины ему в томь нетуть. 21. Аче ли оутнеть руку и отпадеть рука или оусхнеть, или (а) нога, или око, или не оутнеть (б), то полувирье 20 гривенъ, атому за векъ 10 гривенъ. 22. Аже перстъ оутнеть кии любо, 3 гривны продаже, а самомоу 92гривна коунъ.                 А придеть кровавъ моужь 23. Аже придеть кровавъ мужь на дворъ, или синь, то видокаему не искати, но платити ему продажю 3 гривны; аще ли не будетьна немь знамения, то привести ему видокъ слово противу слова; акто будеть почалъ, тому плати 60 кунъ; аче же и кровавъ придеть,или будеть самъ почалъ, а вылезуть послуси, то то ему за платежь,оже и били. 24. Аже оударить мечемь, а не оутнеть на смерть, то3 гривны, а самому гривна, за рану же лечебное; потнеть ли насмерть, а вира. 25. Аче попъхнеть мужь мужа любо к собе ли от собе, любо полицю оударить, ли жердью оударить, а видока два выведуть, то3 гривны продажи; аже будеть варягъ или колбягъ, то полная видокавывести и идета на ротоу.                          О челяди 26. А челядинъ скрыеться, а закличють и на торгу, а за 3 днине выведуть его, а познаеть и третии день, то свои челядинъпоняти, а оному платити 3 гривны продажи.               Аже кто всядеть на чюжь конь                      93 27. Аже кто всядеть на чюжь конь, не прашавъ, то 3 гривны. 28. Аче кто конь погубить, или оружье, или портъ, азаповесть на торгу, а после познаеть въ своем городе, свое емулицемь взяти, а за обиду платити ему 3 гривны. 29. Аже кто познаеть свое, что будеть погубилъ или оукраденооу него что и, или конь, или портъ, или скотина, то не рци и: семое, но поиди на сводъ, кде есть взялъ; сведитеся, кто будетьвиноватъ, на того татба снидеть, тогда онъ свое возметь, а чтопогибло боудеть с нимь, то же ему начнеть платити. 30. Аще будеть коневыи тать, выдати князю на потокъ; паки либоудеть клетныи тать, то 3 гривны платити емоу.                         О своде 31. Аже будеть во одиномь городе, то ити истьцю до концятого свода; будеть ли сводъ по землямъ, то ити ему до третьягосвода; а что будеть лице, то тому платити третьему кунами залице; а с лицемь ити до конця своду, а истьцю ждати прока; а кдеснидеть на конечняго, то тому все платити и продажю.                          О татбе                                94 32. Паки ли будеть что татебно купилъ в торгу, или конь, илипортъ, или скотину, то выведеть свободна мужа два или мытника;аже начнеть не знати, оу кого купилъ, то ити по немь темъвидокомъ на роту (а), а истьцю свое лице взяти; а что с нимьпогибло, а того ему желети, а оному желети своихъ кунъ, зане незнаеть оу кого купивъ; познаеть ли на долзе оу кого то купилъ, тосвое куны возметь, и сему платити, что оу него будеть погибло, акнязю продажю.             Аже познаеть кто челядь 33. Аще познаеть кто челядинъ свои оукраденъ, а поиметь и,то оному вести и по кунамъ до 3-го свода; пояти же челядина вчелядинъ место, а оному дати лице, ать идеть до конечняго свода,а то есть не скотъ, нелзе рчи: оу кого есмь купилъ, но по языкуити до конця; а кде будеть конечнии тать, то опять воротятьчелядина, а свои поиметь, и проторъ тому же платити. 34. А князю продаже 12 гривенъ в челядине или оукрадше (а).                        О своде же 35. А и своего города в чюжю землю свода нетуть, но тако жевывести ему послухи, любо мытника, передъ кимь же купивше, тоистьцю лице взяти, а прока ему желети, что с нимь погибло, аоному своих кунъ желети.                          О татбе                                95 36. Аже оубиють кого оу клети или оу которое татбы, тооубиють во пса место; аже ли и додержать света, то вести на княжьдворъ; оже ли оубиють и, а оуже боудуть людие связана видели, топлатити в томь 12 гривенъ. 37. Аже крадеть кто скотъ въ хлеве или клеть, то же будетьодинъ, то платити ему 3 гривны и 30 кунъ; будеть ли их много,всемъ по 3 гривны и по 30 кунъ платит.                      О татбе же (а) 38. Аже крадеть скотъ на поли, или овце, или козы, лисвиньи, 60 кунъ; будеть ли ихъ много, то всемъ по 60 кунъ. 39. Аже крадеть гумно или жито въ яме, то колико ихъ будетькрало, то всемъ по 3 гривны и по 30 кунъ; а оу него же погибло,то оже будеть лице, лице поиметь; а за лето возметь пополугривне, паки ли лиця не будетъ. 40. А будеть былъ княжь конь, то платити за нь 3 гривны, аза инехъ по 2 гривны.                    А се оуроци скоту 41. Аже за кобылу 7 кунъ, а за волъ гривна, а за корову 40кунъ, а за третьяку 30 кунъ, за лоньщину пол гривны, за теля5 кунъ, а за свинью 5 кунъ, а за порося ногата, за овцю 5 кунъ,за боранъ ногата, а за жеребець, аже не вседано на нь, гривнакунъ, за жеребя 6 ногатъ, а за коровие молоко 6 ногатъ; то тиоуроци смердомъ, оже платять князю продажю.           Аже будуть холопи татье, судъ княжь                   96 42. Аже будуть холопи татие любо княжи, любо боярьстии, любочернечь, их же князь продажею не казнить, зане суть несвободни,то двоиче платить ко истьцю за обидоу.                 Оже кто скота (а) взищеть 43. Аже кто взищеть кунъ на друзе, а онъ ся начнетьзапирати, то оже на нь выведеть послуси, то ти поидуть на роту, аонъ возметь свое куны; зане же не далъ ему кунъ за много летъ, топлатити ему за обиду 3 гривны. 44. Аже кто купець купцю дасть куплю в куны (а) или вгостьбу, то купцю пред послухи кунъ не имати, послуси ему ненадобе, но ити ему самому роте, аже ся почнеть запирати.                        О поклажаи 45. Аже кто поклажаи кладеть оу кого любо, то ту послуханетуть; но оже начнеть большимь клепати, тому ити роте оу кого толежалъ товаръ: а толко еси оу мене положилъ зане же ему въбологоделъ и хоронилъ товаръ того.                          О резе                                 97 46. Аже кто даеть куны в резъ, или наставъ в медъ, или житово просопъ, то послухи ему ставити, како ся будеть рядилъ, такоже ему имати.                     О месячнемь резе 47. О месячныи резъ, оже за мало, то имати ему; заидуть лися куны до того же года, то дадять ему куны въ треть, а месячныирезъ погренути. Послуховъ ли не будеть, а будеть кунъ 3 гривны,то ити ему про свое куны роте; будеть ли боле кунъ, то речи емутако: промиловался еси, оже еси не ставил послуховъ.                Оуставъ Володимерь Всеволодича 48. Володимерь Всеволодичь, по Святополце, созва дружинусвою на Берестовемь: Ратибора Киевьского тысячьского, ПрокопьюБелогородьского тысячьского, Станислава Переяславьскоготысячьского, Нажира, Мирослава, Иванка Чюдиновича Олгова мужа, иоуставили до третьяго реза, оже емлеть въ треть куны; аже ктовозметь два реза, то то ему исто; паки ли возметь три резы, тоиста ему не взяти. 49. Аже кто емлеть по 10 кунъ от лета на гривну, то того не 98отметати.              Аже которыи купець истопиться 50. Аже которыи купець, кде любо шедъ съ чюжими кунами,истопиться любо рать возметь, ли огнь, то не насилити ему, нипродати его; но како начнеть от лета платити, тако же платить,зане же пагуба от бога есть, а не виноватъ есть; аже липропиеться или пробиеться, а в безумьи чюжь товаръ испортить, токако любо темъ, чии то товаръ, ждуть ли ему, а своя имъ воля,продадять ли, а своя имъ воля.                         О долзе 51. Аже кто многимъ долженъ будеть, а пришедъ господь (а) изъ иного города или чюжеземець, а не ведая запустить за ньтоваръ, а опять начнеть не дати гости кунъ, а первии должебитиначнуть ему запинати, не дадуче ему кунъ, то вести и на торгъ,продати же и отдати же первое гостины коуны, а домашнимъ, что сяостанеть кунъ, тем же ся поделять; паки ли будуть княжи куны, то 99княжи куны первое взяти, а прокъ в делъ; аже кто много резаималъ, не имати тому.                    Аже закупъ бежить 52. Аже закупъ бежить от господы, то обель; идеть ли искатъкунъ, а явлено ходить, или ко князю или къ судиямъ бежить обидыделя своего господина, то про то не робять его, но дати емоуправдоу.                       О закупе же 53. Аже оу господина ролеиныи закупъ, а погубить воискииконь, то не платити ему; но еже далъ ему господинъ плугъ иборону, от него же купу (а) емлеть, то то погубивше платити; ажели господинъ его отслеть на свое орудье, а погибнеть без него, тотого ему не платити.                        О закупе ж                              100 54. Аже изъ хлева выведуть, то закупу того не платити; нооже погубить на поли, и въ дворъ не вженеть и не затворить, кдеему господинъ велить, или орудья своя дея, а того погубить, то тоему платити. 55. Аже господинъ переобидить закоупа, а оувидить купу егоили отарицю (а), то то ему все воротити, а за обиду платити ему60 кунъ. Паки ли прииметь на немь кунъ, то опять ему воротитикуны, что будеть принялъ, а за обиду платити ему 3 гривныпродажи. Продасть ли господинъ закупа обель, то наимиту свободаво всехъ кунахъ, а господину за обиду платити 12 гривенъ продаже.Аже господинъ бьеть закупа про дело, то без вины есть; биеть лине смысля пьянъ, а без вины, то яко же въ свободнемь платежь,такоже и в закупе.                         О холопе                               101 56. Аже холопъ обелныи выведеть конь чии любо, то платити зань 2 гривны.                         О закупе 57. Аже закупъ выведеть что, то господинъ в немь; но оже кдеи налезуть, то преди заплатить господинъ его конь или что будетьино взялъ, ему холопъ обелныи; и паки ли господинъ не хотетиначнеть платити за нь, а продасть и, отдасть же переди или законь, или за волъ или за товаръ, что будеть чюжего взялъ, а прокъему самому взяти собе.                 А се аже холопъ оударить 58. А се аже холопъ оударить свободна мужа, а оубежить вхоромъ, а господинъ его не выдасть, то платити за нь господину12 гривенъ; а затемь аче и кде налезеть оудареныи тъ своегоистьця, кто его ударилъ, то Ярославъ был оуставилъ оубити и, носынове его по отци оуставиша на куны, любо бити и розвязавше,любо ли взяти гривна кунъ за соромъ.                      О послушьстве 59. А послушьства на холопа не складають, но оже не будетьсвободнаго, но по нужи сложити на боярьска тивуна, а на инехъ нескладывати. А в мале тяже по нужи възложити на закупа.                         О бороде 60. А кто порветь бородоу, а въньметь знамение, а вылезутьлюдие, то 12 гривенъ продаже; аже безъ людии, а в поклепе, тонету пpoдaже.                          О зубе                                102 61. Аже выбьють зубъ, а кровь видять оу него во рте, а людьевылезуть, то 12 гривенъ продаже, а за зубъ гривна. 62. Аже оукрадеть кто бобръ, то 12 гривенъ. 63. Аже будеть росечена земля или знамение, им же ловлено,или сеть, то по верви искати татя ли платити продажю.                Аже кто борть разнаменаеть 64. Аже разнаменаеть борть, то 12 гривенъ. 65. Аже межю перетнеть бортьную, или ролеиную разореть, илидворную тыномь перегородить межю, то 12 гривенъ продажи. 66. Аже дубъ подотнеть знаменьныи или межьныи, то 12 гривенъпродаже.                       А се наклади                             103 67. А се наклады: 12 гривенъ, отроку 2 гривны и 20 кунъ, асамому ехати со отрокомь на дву коню; сути же на ротъ овесъ, амясо дати овенъ любо полоть, а инемь кормомь, что има черевовозметь, писцю 10 кунъ, перекладнаго 5 кунъ, на мехъ две ногате.                       А се о борти 68. Аже борть подътнеть, то 3 гривны продаже, а за деревопол гривны. 69. Аже пчелы выдереть, то 3 гривны продаже, а за медъ, ажебудеть пчелы не лажены, то 10 кунъ; будеть ли олекъ, то 5 кунъ. 70. Не будеть ли татя, то по следу женуть, аже не боудетьследа ли к селу или к товару, а не отсочать от собе следа, ниедуть на следъ или отбьются, то темь платати татбу и продажю; аследъ гнати с чюжими людми, а с послухи; аже погубять следъ нагостиньце на велице, а села не будеть, или на пусте, кде же небудеть ни села, ни людии, то не платити ни продажи, ни татбы.                         О смерде                               104 71. Аже смердъ мучить смерда безъ княжа слова, то 3 гривныпродажи, а за муку гривна кунъ. 72. Аже огнищанина мучить, то 12 гривенъ продаже, а за мукугривна. 73. Аже лодью оукрадеть, то 60 кунъ продаже, а лодию лицемьворотити; а морьскую лодью 3 гривны, а за набоиную лодью2 гривны, за челнъ 20 кунъ, а за стругъ гривна.                       О перевесехъ 74. Аже кто подотнеть вервь в перевесе, то 3 гривны продажи,а господину за вервь гривна кунъ. 75. Аже кто оукрадеть въ чьемь перевесе ястрябъ или соколъ,то продаже 3 гривны, а господину гривна. 76. А за голубь 9 кунъ, а за куря 9 кунъ, а за оутовь30 кунъ. 77. А за гусь 30 кунъ, а за лебедь 30 кунъ, а за жеравль30 кунъ. 78. А въ сене и въ дровехъ 9 кунъ, а господину коликобоудеть возъ оукрадено, то имати ему за возъ по 2 ногате.                          О гумне 79. Аже зажгуть гумно, то на потокъ, на грабежь домъ его,переди пагубу исплатившю, а въ проце князю поточити и; тако же,аже кто дворъ зажьжеть. 80. А кто пакощами конь порежеть или скотину, продаже 10512 гривенъ, а пагубу господину оурокъ платити. 81. Ты тяже все судять послухи свободными, будеть ли послухъхолопъ, то холопу на правду не вылазити; но оже хощеть истець,или иметь и, а река тако: по сего речи емлю тя, но азъ емлю тя, ане холопъ, и емети и на железо; аже обинити и, то емлеть на немьсвое; не обинить ли его, платити ему гривна за муку, зане похолопьи речи ялъ и. 82. А железного платити 40 кунъ, а мечнику 5 кунъ, а полгривны детьскому; то ти железныи оурокъ, кто си в чемь емлеть.Аже иметь на железо по свободныхъ людии речи, либо ли запа на ньбудеть, любо прохожение нощное, или кимь любо образомь аже неожьжеться, то про муки не платити ему, но одино железное, кто ибудеть ялъ.                          О жене 83. Аже кто оубиеть жену, то темь же судомь судити, яко же имужа аже будеть виноватъ (а), то пол виры 20 гривенъ. 84. А в холопе и в робе виры нетуть; но оже будеть безъ виныоубиенъ,  то за холопъ оукоръ (а) платити или за робу, а князю12 гривен продаже.                    Аже оумреть смердъ                          106 85. Аже смердъ оумреть, то задницю князю; аже будуть дщериоу него дома, то даяти часть на не; аже будуть за мужемь, то недаяти части имъ.             О заднице боярьстеи и о дружьнеи 86. Аже в боярехъ любо въ дружине, то за князя задниця неидеть; но оже не будеть сыновъ, а дчери возмуть. 87. Аже кто оумирая разделить домъ свои детемъ, на том жестояти; паки ли безъ ряду оумреть, то всемъ детемъ, а на самогочасть дати души.   88. Аже жена сядеть по мужи, то на ню часть дати; а что наню мужь възложить, тому же есть госпожа, а задниця еи мужня ненадобе. Будуть ли дети, то что первое жены, то то возмуть детиматере своея; любо си на женоу будеть възложилъ, обаче материсвоеи возмуть. 89. Аже будеть сестра в домоу, то тои заднице не имати, ноотдадять ю за мужь братия, како си могуть.                А се закладаюче городъ 90. А се оуроци городнику: закладаюче городню, куну взяти, акончавше ногата; а за кормъ, и за вологу, и за мяса, и за рыбы7 кунъ на неделю, 7 хлебовъ, 7 оуборковъ пшена, 7 луконъ овса на4 кони: имати же ему, донеле городъ срубять, а солоду одинудадять 10 луконъ.                       О мостницехъ                             107 91. А се мостнику оуроци: помостивше мостъ, взяти oт10 локотъ по ногате; аже починить моста ветхаго, то коликогородне починить, то взяти ему по куне от городне; а мостникусамому ехати со отрокомь на дву коню, 4 лукна овса на неделю, аесть, что можеть.                      А се о заднице 92. Аже будуть робьи дети оу мужа, то задници имъ не имати,но свобода имъ смертию (а). 93. Аже будуть в дому дети мали, а не джи ся будуть самисобою печаловати, а мати имъ поидеть за мужь, то кто имъ ближиибудеть, тому же дати на руце и с добыткомь и с домомь, донеле жевозмогуть; а товаръ дати перед людми; а что срезить товаромь темьли пригостить, то то ему собе, а истыи товаръ воротить имъ, априкупъ ему собе, зане кормилъ и печаловалъся ими; яже от челядиплод или от скота, то то все поимати лицемь; что ли будетьростерялъ, то то все ему платити детемъ тем. 94. Аче же и отчимъ прииметь дети cъ задницею, то тако жеесть рядъ. А дворъ без дела отень всякъ меншему сынови.               О жене, аже ворчеться седети                     108 95. Аже жена ворчеться седети по мужи, а ростеряеть добытоки поидеть за мужь, то платити еи все детемъ. Не хотети ли начнутьдети еи ни на дворе, а она начнеть всяко хотети и седети, тотворити всяко волю, а детемъ не дати воли; но что еи далъ мужь, стем же еи седети, или, свою часть вземше, седети же. 96. А матерня часть не надобе детемъ, но кому мати дасть,тому же взяти; дасть ли всемъ, а вси розделять; безъ языка лиоумреть, то оу кого будеть на дворе была и кто ю кормилъ, то томувзяти. 97. Аже будуть двою мужю дети, а одиное матери, то онемъсвоего отця задниця, а онемъ своего. Будеть ли потерялъ своегоиночима что, a онехъ отця, а оумреть, то възворотить брату, на неже и людье вылезуть, что будеть отець его истерялъ иночимля; ачто ему своего отця, то держить. 98. А матери которыи сынъ добръ, перваго ли, другаго ли,тому же дасть свое; аче и вси сынове еи будуть лиси, а дчериможеть дати, кто ю кормить.                   А се оуроци судебнии 99. А се оуроц и судебнии: от виры 9 кунъ, а метелнику9 векошь, а от бортное земли 30 кунъ, а о инехъ о всехъ тяжь,кому помогуть, по 4 куны, а метелнику 6 векошь.                        О заднице                               109 100. Аже братья ростяжються передъ княземь о задницю,которыи детьскии идеть их делитъ, то тому взяти гривна коунъ.                      Оуроци ротнии 101. А се оуроци ротнии: от головы 30 кунъ, а отъ бортьноеземли 30 кунъ бес трии кунъ, тако же и отъ ролеиное земли, а отсвободы 9 кунъ.                       О холопьстве 102. Холопьство обелное трое: оже кто хотя купить до полугривны, а послухи поставить, а ногату дасть перед самемъхолопомь. 103. А второе холопьство: поиметь робу без ряду, поиметь лис рядомь, то како ся будеть рядилъ, на том же стоить. 104. А се третьее холопьство: тивуньство без ряду илипривяжеть ключь к собе без ряду, с рядомь ли, то како ся будетьрядилъ, на том же стоить. 105. А въ даче (а) не холопъ, ни по хлебе роботять, ни попридатъце; но оже не доходять года, то ворочати ему милость;отходить ли, то не виноватъ есть. 106. Аже холопъ бежить,  а заповесть господинъ, аже слышавъ 110кто или зная и ведая, оже есть холопъ, а дасть ему хлеба илиоукажеть ему путь, то платити ему за холопъ 5 гривенъ, а за робу6 гривенъ. 107. Аже кто переиметь чюжъ холопъ и дасть весть господинуего, то имати ему переемъ гривна; не оублюдеть ли, то платити ему4 гривны, а пятая переемная ему; а будеть роба, то 5 гривенъ, ашестая на переемъ отходить. 108. Аже кто своего холопа самъ досочиться въ чьемь любогородe, а будеть посадникъ не ведалъ его, то, поведавше ему,пояти же ему отрокъ от него и шедше оувязати и, и дати емувязебную 10 кунъ, а переима нетуть; аче оупустить и гоня, а собеему пагуба, а платить в то никто же, тем же и переима нетуть. 109. Аже кто не ведая чюжь холопъ оусрячеть и, или повесть 111дееть, любо держить и оу собе, а идеть от него, то ити ему роте,яко не ведалъ есмь, оже есть холопъ, а платежа в томь нетуть. 110. Аче же холопъ кде куны вложить (а), а онъ будеть неведая вдалъ, то господину выкупати али лишитися его; ведая либудеть далъ, а кунъ ему лишитися. 111. Аже пустить холопъ в торгъ, а одолжаеть, то выкупатиего господину и не лишитися его. 112. Аже кто кренеть чюжь холопъ не ведая, то первомугосподину холопъ поняти, а оному куны имати роте ходивше, яко неведая есмь купилъ, ведая ли будет купилъ, то кунъ ему лиху быти (а). 113. Аже холопъ бегая будеть добудеть товара, то господинудолгъ, господину же и товаръ, а не лишатися его. 114. Аже кто бежа, а поиметь суседне что или товаръ, тогосподину платити за нь оурокъ, что будеть взялъ. 115. Аже холопъ крадеть кого любо, то господину выкупати и 112любо выдати и, с кимь будеть кралъ, а жене и детемъ не надобе, нооже будуть с нимь крали и хоронили, то всехъ выдати, паки ли авыкупаеть господинъ; аже  будуть свободнии с нимь крали илихоронили, то князю въ продаже.

 

 

ПСКОВСКАЯ СУДНАЯ ГРАМОТА

ЭТА ГРАМОТА ВЫПИСАНА ИЗ ГРАМОТЫ ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ АЛЕКСАНДРА, И ИЗ ГРАМОТЫ КНЯЗЯ КОНСТАНТИНА, И ИЗО ВСЕХ ПРИПИСОК ПСКОВСКИХ ИСКОННЫХ ОБЫЧАЕВ, ПО БЛАГОСЛОВЕНИЮ ОТЦОВ СВОИХ ПОПОВ ВСЕХ ПЯТИ СОБОРОВ, И ИЕРОМОНАХОВ, И ДЬЯКОНОВ, И СВЯЩЕННИКОВ, И ВСЕГО БОЖЬЕГО ДУХОВЕНСТВА, ВСЕМ ПСКОВОМ НА ВЕЧЕ, В 1397 (1467?) ГОДУ.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  


Ст. 1. Вот дела, подлежащие княжескому суду. Если обокрадут кладовую из-под замка, или сани, крытые войлоком, или воз, увязанный веревками, или лодью, заделанную лубом, или если украдут [хлеб?] из ямы, или скот [из запертого хлева?], или сено из непочатого стога, то все эти случаи кражи подлежат княжескому суду, а пени [за каждый указанный случай] взыскивается 9 денег. А за разбой, нападение, грабеж [пени в пользу города Пскова?] – 70 (9?) гривен, в пользу князя – 19 денег и в пользу князя и посадника – 4 деньги.
Ст. 2. А [псковскому] наместнику [новгородского] архиепископа ведать свой суд, и дел, подлежащих его суду, не разбирать [ни князю], ни городским судьям; равным образом, наместник владыки не должен вмешиваться в дела, подлежащие княжескому суду.
Ст. 3. Посадник при возведении на свою должность должен присягнуть в том, что судить ему справедливо, по присяге, не пользоваться городскими доходами, не мстить никому по вражде своим судом, не потакать на суде, дружа по родству, не наказывать правого, не миловать виноватого, а без разбора никого не осудить ни на суде [ни?] на вече.
Ст. 4. Князь и посадник не должны производить суда на вече; судить им у князя в палатах, справляясь с законом, согласно присяге. Если же они не будут судить по закону, то да будет им бог судьею на втором пришествии христове. А тайных поборов [с тяжущихся] не брать ни князю, ни посаднику.
Ст. 5. Если кому-либо из княжеских слуг будет назначено ехать в пригород в качестве наместника, то он должен [перед отъездом] присягнуть в том, что будет желать Пскову добра, а судит пусть справедливо, по присяге. Если же ему, ехать на какое-нибудь...
Ст. 6. Посадник, оставивший свою должность, обязан сам закончить разбор [начатых им] судебных и других дел, а его [239] преемнику, не пересматривать вынесенных им судебных решений.
Ст. 7. Вора, совершившего кражу в Крому, конокрада, изменника и поджигателя лишать жизни.
Ст. 8. Eсли будет совершена кража на посаде, то дважды помиловать (не лишать жизни) виновного, а, доказав преступление, наказать сообразно со степенью вины; уличив же в третий раз, предать его смертной казни, подобно вору, совершившему кражу в Крому.
Ст. 9. В случае тяжбы о полевой земле или о воде, если на этой земле окажется двор или пашня, а ответчик обрабатывает эту землю и пользуется ею или водою в течение четырех-пяти лет, то он должен [в подтверждение действительности владения] сослаться на соседей, числом 4-5. Если же соседи, которых ответчик призвал в свидетели, скажут на ставке истинно, как перед богом, что он действительно обрабатывает спорную землю и пользуется ею или водою в течение четырех-пяти лет, а соперник его за эти годы не судился с ним и не заявлял своих претензий на землю или воду, то в таком случае его земля или вода освобождаются от всяких домогательств и ответчик не обязан присягой подтверждать свое право. А истец, не возбудивший судебного дела и не заявивший своих притязаний за указанные годы, таким образом теряет свой иск.
Ст. 10. В случае тяжбы о земле, неудобной для обработки (земле под лесом), если обе тяжущиеся стороны представят грамоты, по которым границы смежных владений не сойдутся, так что одна земля окажется в межах обоих владельцев, и тяжущиеся возьмут межевщиков, которые проведут им межи владений по грамотам того и другого, а они, явившись в суд, заявят, что этим межеванием довольны, тогда дело решается судебным поединком.
Ст. 11. А кто из тяжущихся одолеет своего противника [на судебном поединке, тому присудить спорную землю согласно его грамоте].
Ст. 12. Кто же из тяжущихся [потерпит на поединке поражение со своими грамо]тами, тому в иске отказать и грамоты его признать недействительными, а выигравшему дело выдать на спорную землю письменное определение суда (правую грамоту); а судебных пошлин в пользу князя и посадника и со всеми сотскими взыскать 10 денег.
Ст. 13. Если кто-либо будет требовать возврата отчужденной земли по праву выкупа, а у ответчика окажутся грамоты, свидетельствующие о давнем владении, то дело решается по желанию предъявителя таких грамот: он может вызвать истца на судебный поединок или потребовать от него присяги, что еще не истек срок выкупа, установленный при отчуждении.
Ст. 14. Если кто-либо предъявит ко взысканию на умершего доску [239] и станет по ней требовать с душеприказчиков отданного на хранение имущества: денег, или платья, или украшений, или какой-нибудь иной движимости, и при этом окажется, что умерший распорядился на случай смерти своим имуществом, у него написано духовное завещание и положено в городской архив, – то такой иск на душеприказчиках [на основании простой доски], ни относительно хранения, ни относительно займа, ни относительно чего-либо другого, о чем не сказано в завещании, не допускается без заклада или [формальной] записи. При наличии же [формальной] записи или заклада, [обеспечивающего доску], можно предъявлять иски. Точно так же, если кто-либо получил (от умершего при его жизни) имущество [на сумму, передача которой по закону должна быть обеспечиваема закладом или записью], а у душеприказчиков не окажется ни заклада, ни записи [умершего] на этого человека, они не имеют права ничего с него требовать: ни займа, ни торговой ссуды, ни хранения.
Ст. 15. Если после умершего останутся отец, или мать, или сын, или брат, или сестра, или кто-нибудь другой из близкой родни, то они могут и без заклада или [формальной] записи искать друг на друге, но не на чужих людях, как имущества, отданного умершим кому-нибудь из них, так и имущества, у него взятого кем-нибудь из них.
Ст. 16-17. О хранении. Если кто-нибудь, [уезжая в чужую землю, или] во время пожара, или когда по грехам на него поднимется народ, отдаст на хранение свое имущество, а потом потребует его назад, а взявший начнет отрицать [факт поклажи], в таком случае истец должен заявить свой иск не позже одной недели по приезде из чужой земли, по пожаре или разграблении народом его дома; если ответчик [по-прежнему] будет отказываться [от получения имущества на хранение], то дело решается по его желанию: хочет – сам примет присягу, или выйдет на судебный поединок с истцом, или же положит y креста [цену иска, предоставив присягнуть] истцу.
Ст. 18. Точно так же, если перехожий рабочий, нанимающийся в сельской волости пахать землю или пасти скот, возбудит иск о хранении или о хлебе, то суд, расследовав дело, должен решить его по желанию ответчика: хочет – сам примет присягу, или выйдет на судебный поединок с истцом, или же положит у креста [цену иска, предоставив присягнуть истцу].
Ст. 19. Кто станет требовать отданного на хранение имущества по доскам, без точного обозначения, по старому обыкновению, искомых вещей, тот теряет иск.
Ст. 20. Если кто-либо возбудит [без прямых улик] дело о побоях или грабеже, прося суд вызвать повесткой ответчика, то князь, посадники и сотские должны выяснить, есть ли у истцапослух, [который удостоверит], где он [в тот день] [240] обедал или ночевал. И если послухом окажется его соночлежник или соучастник обеда, суд должен допросить и самого потерпевшего, где его били и грабили, и пусть он укажет на тех, кому об этом [тогда же] заявил. Если же тот, на кого будет сделана ссылка, будучи вызван на суд, скажет истинно, как перед богом, что потерпевший действительно заявлял ему о своих побоях и о грабеже, и послух на ставке покажет в одно слово с показаниями истца, то дело решается по желанию ответчика: или пусть он выходит на судебный поединок с послухом, или пусть положит у креста цену иска, [предоставив послуху присягнуть].
Ст. 21. Если ответчиком, которому придется состязаться на поединке с послухом, окажется человек престарелый, или малолетний, или с каким-нибудь увечьем, или поп, или монах, то он имеет право выставить за себя наемного бойца, послух же [ни в каком случае] не может заменять себя наемным бойцом.
Ст. 22. Если послух, на которого сошлется истец, не явится на суд или, явившись, даст показания, не совпадающие полностью с показаниями истца – не скажет всего или, наоборот, скажет что-нибудь лишнее по сравнению с ним, – то такой послух не признается послухом, а истец теряет иск.
Ст. 23. Если истец сошлется на послуха, а ответчик [в свою очередь] так же выставит послуха, говоря: "истец меня сам бил с тем человеком, которого теперь призывает в послухи", то суд должен допустить и того послуха, который назван со стороны ответчика во время разбирательства дела.
Ст. 24. Если же ответчик по обвинению в разбое сам не выставит послуха, то, для того чтобы не руководствоваться одной только ссылкой истца, судьи должны отправить с суда своих приставов [для расследования дела на место происшествия], а ответчика, не указавшего послуха, не признавать виновным в силу отсутствия только ссылки с его стороны. Пусть псковские судьи не удивляются [такому казусу].
Ст. 25. Если ответчик, вызываемый через пристава на суд, не пойдет на церковную площадь для слушания повестки или же [явившись] спрячется [во время чтения, чтобы не слушать вызова], то повестку прочесть на церковной площади в присутствии священника. Если же ответчик, не считаясь с назначенным ему для явки сроком, все же не явится своевременно на суд, то судьям на пятый день выдать [новую] грамоту истцу и приставу о доставке ослушника силой.
Ст. 26. Истец, получивший [такую] грамоту [о приводе] своего ответчика, задержав его в силу полученного предписания, должен представить на суд, но при этом не мучить, не бить его. А ответчик, подлежащий, согласно грамоте, приводу, не должен, при задержании, отбиваться от истца; если же он [241] начнет сопротивляться с оружием в руках и совершит смертоубийство, то подвергнется ответственности как убийца.
Ст. 27. Если произойдет драка в Пскове или пригороде, – на рынке или на улице, – или в сельской волости на пиру, но [при этом] ограбления не случится, и если эту драку видело много людей на рынке, или на улице, или на пиру, и из этих очевидцев человека четыре или пять, став перед нами, [судьями], скажут: "этого бил такой-то", тогда причинившего побои выдать на их совесть побитому и взыскать с него пеню в пользу князя. Если же потерпевший будет возводить обвинение [на оскорбителя] еще и в ограблении, то он должен вести иск при содействии послуха, который должен быть один, потому, что в таком случае дело может решиться судебным поединком.
Ст. 28. Если кто-нибудь представит ко взысканию заемную доску, обеспеченную закладом, [который должник признает своей вещью, отказываясь от самого займа], то дело решается по желанию истца: хочет – сам примет присягу и получит свой долг, или положит у креста заклад, предоставив присягнуть и взять его ответчику. Решение же дела судебным поединком в долговом иске при наличии заклада не допускается. А досок, обеспеченных закладом, не признавать недействительными [в качестве доказательства на суде].
Ст. 29. Если кто-нибудь займет деньги под залог крепостных актов или какой-нибудь вещи, [но не даст закладной доски], а потом, не дожидаясь взыскания со стороны кредитора или же на суде [по иску последнего], сам потребует от него возврата заклада, [как отданного на хранение], то кредитору, представившему [на суде] заклад, не отказывать в иске долга на том основании, что у него нет закладной доски, но верить на слово [той долговой сумме, которую] он назовет, и решать дело по его желанию: хочет – сам примет присягу и получит деньги, или положит у креста заклад, предоставив присягнуть и взять его должнику.
Ст. 30. Разрешается давать в долг деньги без заклада или без [формальной] записи в сумме до рубля включительно. Денежные же займы на большую сумму без заклада или без [формальной] записи не допускаются. Если же кто-нибудь предъявит иск в денежной ссуде свыше рубля по [простой] доске, не обеспеченной закладом, то такой доски не принимать ко взысканию, а ответчик, [не признающий долга], выигрывает дело.
Ст. 31. Если кто-нибудь предъявит ко взысканию доску, обеспеченную вещественным закладом – платьем, или вооружением, или конем, или чем-либо иным из движимого имущества, причем стоимость заклада будет меньше искомой долговой суммы, и ответчик от него откажется, говоря: "я у тебя этого не закладывал и ничего не брал у тебя в долг", – то в таком [242] случае заклад пусть переходит в собственность истца, а ответчик освобождается от взыскания.
Ст. 32. Если кто-нибудь поручится за должника в возврате взятых взаймы денег, а заимодавец возбудит иск о долговой сумме к поручителю, должник же, за которого ручался последний, предъявит в ответ на претензию заимодавца платежную расписку, говоря: "я, брат, уплатил тебе долг, обеспеченный этой порукой, а вот у меня и расписка в том, что истцу не требовать [больше] занятых денег ни с [самого] ответчика, ни с его поручителя", – то такой расписки не принимать на суде во внимание, если в [городском] архиве не окажется ее копии, а истцу предоставить взыскивать свои деньги с поручителя, ручавшегося по его должнике.
Ст. 33. Порукой обеспечивается долг только на сумму до рубля включительно, в займах же, превышающих указанную сумму, порука не может служить обеспечением.
Ст. 34-35. Если кого-нибудь из псковичей обокрадут в Пскове, или в пригороде, или в сельской волости, то он должен заявить [об этом] старостам, или ближайшим соседям, или другим сторонним людям; если же [кража случится] в [братском] пиру, то [заявить] пировому старосте или гостям, а хозяина дома, где происходит пир, это дело не касается. Псковитину [не вызывать ответчика из] волости к вольной присяге в Пскове, пусть он приводит подозреваемого к присяге в церковь, находящуюся там, где случилась покража. Точно так же и жителю пригорода или сельской волости не вызывать [заподозренного в воровстве] псковитина к присяге в пригород [или в село], а приводить к присяге на месте совершения покражи.
Ст. 36. Если в долговом иске, предъявленном на основании доски, истцом окажется женщина, или малолетний, или человек престарелый, или больной, или с каким-либо увечьем, или монах, или монахиня, то [такие истцы] имеют право выставить за себя [на судебный поединок] наемных бойцов; тяжущиеся должны, [однако, лично] давать присягу, а наемники [могут только] сражаться на поединке. Ответчику [в свою очередь] предоставляется право, если он не желает выходить на бой с подставным бойцом истца, также выставить против него своего наемника.
Ст. 37. Если суд приговорит тяжущихся к поединку, выйдя на который истец одолеет своего соперника, то в таком случае он получает предъявленный к последнему иск, но в случае убийства ответчика взыскание не производится, победитель имеет право только снять [с убитого] доспех или другое [одеяние], в котором тот вышел на поединок. Если поединок состоится, то побежденный должен уплатить пеню князю и пошлину обоим приставам, по 6 денег каждому, если же тяжущиеся кончат дело мировой [до поединка], то в пользу [243] приставов взыскивается [с ответчика] по 3 деньги, а пеня князю с него не взимается совсем, раз истец [по мировой] откажется от своего иска.
Ст. 38. Если кто-нибудь предъявит иск по доскам о деньгах, отданных для торговых оборотов, а ответчик в ответ на претензию истца представит платежную расписку, в которой говорится об уплате именно торговой ссуды, но в архиве при Троицком соборе не окажется копии этой расписки, то такая расписка признается судом не имеющей силы, [а дело решается обычным порядком, установленным для исков о торговых ссудах].
Ст. 39. Если мастер плотник или [простой] наемный работник отживет срок, на который был нанят, или окончит условленную работу, то он может требовать своей наемной платы с хозяина, [который отказывается ему платить], и без представления письменного условия, путем устной публичной огласки своей претензии.
Ст. 40. Если дворовый наемный работник отойдет от хозяина, не дожив до срока, то он получает наемную плату по расчету зажитого времени; а предъявить иск о следуемых ему зажитых деньгах [в случае неуплаты хозяином] он имеет право в течение года со дня ухода; хотя бы работник прожил у хозяина 5 или 10 лет, раз он не получил наемной платы за работу, то он может требовать ее за все это время. По истечении же года с момента ухода наемные работники теряют право иска на хозяевах.
Ст. 41. Если нанявшийся на работу плотник отойдет от хозяина, не окончив работы, и станет требовать с него наемной платы, говоря ему: "я у тебя отработал всю положенную работу", – а хозяин [в ответ] скажет: "ты не отработал всей следуемой с тебя работы", – то при отсутствии у них письменного условия дело решается по желанию хозяина: пусть или положит у креста искомую сумму, предоставив присягнуть истцу, или пусть сам примет присягу.
Ст. 42. Если землевладелец захочет отказать [зависимым] земледельцу, огороднику или рыболову, [пользующимся участками в его имении], то отказ должен производиться в день Филиппьева заговенья (14 ноября); точно так же, если захотят отказаться от своих участков зависимый земледелец, или огородник, или рыболов, то для отказа устанавливается тот же срок. Никакой другой срок отказа не допускается, независимо от того, по чьему желанию он совершается – землевладельца ли или же зависимых от него земледельца, огородника или рыболова.
Ст. 42а. Если же земледелец, или огородник, или рыболов начнут отрицать факт [формального] отказа со стороны землевладельца, то в таком случае привести их к присяге, [по принесении которой] землевладелец теряет иск о следуемой ему [при отказе] [244] части продуктов с пахотного, огородного или рыболовного участков.
Ст. 43. Если рыболов-издольщик пропустит весенний улов, то он должен заплатить хозяину рыболовного угодья столько же, сколько ему доставалось с других участков того же угодья.
Ст. 44. Землевладелец имеет право требовать с зависимых от него земледельца, огородника или рыболова и без письменного документа, путем устной публичной огласки своей претензии, подмоги – денег и всякого хлеба, указывая какого именно: пшеницы яровой или озимой, независимо от того, с чьей стороны состоялся отказ – землевладельца ли или же земледельца, огородника или рыболова.
Ст. 45. Кто станет требовать денег, отданных для торговых оборотов, или долга по поручительству, или имущества, отданного на хранение, или займа, или наследства, без обозначения иска, тот теряет иск.
Ст. 46. Если кто-нибудь опознает свое пропавшее имущество у другого, а этот последний скажет: "я купил [эту вещь] на рынке, но продавца не знаю", то ответчика привести к присяге в том, что он действительно совершил покупку на рынке, а не был соучастником в воровстве; если ответчик и не представит [на суд того человека, у которого приобрел покупкой спорную вещь], но сам он ранее не был замечен в воровстве и в обществе не будет на него подозрения, то истец теряет иск.
Ст. 47. Если кто-нибудь купит [вещь] в чужой земле, или в городе, или же найдет ее где-либо, а другой признает ее своею, то дело решается так же, как [и в случае покупки] на рынке.
Ст. 48. Если кто-нибудь станет требовать с должностного лица возврата неправильно взятого вознаграждения [и при этом обнаружится, что должностное лицо] насильно отняло у истца одежду или увело коня, говоря: "я отнял одежду или увел коня в счет обещанного", то виновный в отнятии одежды или своде коня привлекается к ответу, как за грабеж.
Ст. 49. Княжеским слугам или приставам отправляться в служебные поездки вдвоем, а прогоны взыскивать из расчета по одной деньге на каждую версту, причем независимо от того, участвуют ли в поездке двое или же трое приставов, прогоны взыскиваются в одинаковом размере. Если же княжеский слуга или пристав откажутся выехать за эти прогоны, то псковитин имеет право отправить кого угодно за те же прогоны.
Ст. 50. За написание повестки о явке ответчика в суд, или обвинительного приговора вследствие неявки ответчика, или же грамоты приставу княжеский писец должен взыскивать с истца пошлину по таксе. Если же писец потребует не по таксе, то истец имеет право написать [названные документы] [245] где-нибудь в другом месте, и князь [в таком случае] обязан приложить к ним свою печать; а если князь откажется приложить печать, то последняя может быть приложена в архиве Троицкого собора, и это не будет изменой князю.
Ст. 51. Если земледелец станет отрицать факт получения подмоги от землевладельца, говоря: "я жил в твоем имении, но ничего тебе не должен, [подмоги у тебя не брал]", то землевладелец должен представить [в качестве свидетелей] четырех или пятерых сторонних людей, которые скажут истинно, как перед богом, что [ответчик] действительно занимал участок в имении, [на началах зависимости, получив подмогу], и в таком случае землевладелец, принеся присягу, взыскивает подмогу или же пусть, если хочет, предоставит присягнуть ответчику. Но если землевладелец не сможет представить свидетелей того, что земледелец занимал участок в имении [на началах зависимости, получив подмогу], то он теряет свой иск о подмоге.
Ст. 52. Если истец откажется от своего иска, предъявленного к вору или разбойнику, то в таком случае и князь лишается следуемой в его пользу с ответчика пени.
Ст. 53. Если сын откажется прокормить отца или мать до их смерти и уйдет из родительского дома, то в таком случае он лишается доли, причитающейся ему из неразделенного имущества.
Ст. 54. Если человек, [у которого собственник опознал свое пропавшее имущество], представит на суд или в присяге того, у кого он приобрел [это имущество] покупкой, то последний отвечает по суду перед истцом, а первый ответчик, который отвел от себя иск, является его поручителем.
Ст. 55. Если к кому-нибудь будет предъявлен иск об имуществе, доставшемся ему по наследству от отца или по завещанию, и если соседям или сторонним людям будет известно [происхождение имущества] и человека четыре или пять [из них] скажут на ставке истинно, как перед богом, что [спорная вещь] действительно получена ответчиком по наследству от отца или по завещанию, то ответчик освобождается от присяги, а истец теряет иск [на основании одних свидетельских показаний]. Но если не найдется четырех или пяти человек, которые подтвердили бы истинно, как перед богом [права ответчика на имущество], то он должен принести присягу в том, что это действительно отцовское наследство.
Ст. 56. Точно так же, если кто-нибудь купил [вещь] на рынке у незнакомого продавца и покупка будет известна добрым людям, и если [потом, когда на эту вещь] будет заявлено притязание другим лицом, человека четыре или пять скажут истинно, как перед богом: "он совершил покупку в нашем присутствии на рынке", то ответчик считается оправданным и освобождается от присяги. Если же у него не найдется свидетелей, то в [246] таком случае привести его к присяге, [по принесении которой] истец теряет иск.
Ст. 57. Если кто-нибудь потребует у князя или у посадника пристава для выемки поличного у вора, то князь и посадник должны отправить в качестве приставов людей добрых, благонадежных. Если же посланные приставы [по возвращении] скажут следующее: "приехали мы на двор [человека, заподозренного в воровстве] для обыска, и он не дал нам произвести обыска, и не пустил нас в дом, и прогнал со двора", а ответчик [со своей стороны] скажет: "те приставы, господа судьи, у меня не были", или же скажет: "были у меня, господа судьи, те приставы, и я открыл им двери дома, а они, не произведя у меня обыска, по собственной воле убежали со двора, а теперь клевещут на меня, будто бы я их выгнал", то князю и посаднику расспросить приставов: "есть ли у вас свидетели, в присутствии которых ответчик прогнал вас со двора?" Тогда приставы должны представить в качестве свидетелей происшествия человек двух или трех, и если они, явившись на суд, скажут истинно, как перед богом: "тот человек при нас прогнал тех приставов со двора и не дал им произвести обыска", – то приставов привести к присяге, а ответчика, [подозреваемого в воровстве и помешавшего выемке поличного], привлечь к ответственности как вора. Если же виновными [в оклеветании] окажутся приставы, то такие приставы не признаются приставами, а истец, отправивший их, теряет иск.
Ст. 58. Не допускается явка на суд с пособниками; в судебную горницу могут входить [только] двое тяжущихся, а помощников не должно быть ни со стороны истца, ни со стороны ответчика. Исключение составляют: женщина, или малолетний, или монах, или монахиня, или человек очень престарелый, или глухой, за которых разрешается выступать на суде пособнику. Если же явится пособник за кого-нибудь, кроме лиц, перечисленных выше, и попробует насильно проникнуть в судебную горницу или ударит привратника, то его заклепать в колодку и взыскать с него рубль пени в пользу князя и 10 денег в пользу привратников.
Ст. 59. А привратникам быть – одному человеку со стороны князя и одному – со стороны города Пскова; они должны принести присягу в том, что не будут наказывать правого и миловать виновного. А с каждого судебного дела взыскивать им с признанного виновным по две деньги на двоих.
Ст. 60. Показаниям вора не доверять; если он оговорит кого-нибудь [в соучастии], то произвести обыск в доме оговоренного и в случае выемки поличного привлечь его также к ответственности за воровство, если же [при обыске краденые вещи] не будут обнаружены, то он не подлежит задержанию. [247]
Ст. 61. Князь и посадник не должны отвергать на суде документов, подлинность которых не возбуждает сомнений и которые составлены по установленной законом форме; что же касается подложных документов, грамот и досок, то, подвергнув их проверке, признать по суду недействительными.
Ст. 62. В любых тяжбах, на основании [простых ли] досок или же обеспеченных закладом, истец имеет право, по договоренности с ответчиком, на суде или даже у присяги, уменьшить свой иск, и с него не взыскивается штраф [судебные издержки], хотя бы он и совершенно освободил ответчика от взыскания, не приводя его к присяге.
Ст. 63. Если какой-нибудь зависимый земледелец откажется у землевладельца от занимаемого в его имении участка, или же если отказ произойдет со стороны землевладельца, то [в обоих случаях] в момент отказа [между ними] должен быть произведен [полный] расчет: землевладелец получает следуемую ему часть продуктов [с участка], земледелец – часть, причитающуюся ему.
Ст. 64. Приставам, из числа княжеских ли слуг, или же псковичей, за поездку для вызова на суд ответчика, или для снятия с него оков, или же для наложения оков, взыскивать [с истца] прогоны из расчета по одной деньге на каждые десять верст.
Ст. 65. За поездку для производства обыска по делу о воровстве пристав имеет право на двойные прогоны, взыскиваемые с того, кто будет признан вором. Если же [пристав] не обнаружит поличного, то оплата пристава и привратников производится истцом, взявшим [для своего дела] пристава.
Ст. 66. Е

double arrow