Learning the words from the text

ББК 81.2Англ я73

ISBN 978-985-523-099-2                                                      © Пилявец, Г. В. 2010

                                                                                                                            © Оформление ООО «БИП-С Плюс», 2010

PREFACE

(Предисловие)

Предлагаемое пособие предназначено для студентов 1 курса заочного отделения факультета международного права и юридической психологии специализации ‘международное право’.

Целями пособия являются формирование у студентов навыков и развитие умений самостоятельного чтения оригинальной литературы и ведения беседы на английском языке в пределах проработанной тематики, а также осуществление контроля знаний лексико-грамматического материала, предусмотренного действующей программой вуза.

Структурно пособие состоит из двух частей и краткого грамматического справочника. представленного в таблицах (GRAMMAR REFERENCE).

Первая часть (CONVERSATIONAL TOPICS) включает восемь разделов (UNITS), в основе которых лежат базовые тематические тексты с системой взаимосвязанных заданий и упражнений по данному разделу, активизирующих различные виды речевой деятельности. Каждый текст имеет познавательный интерес и может служить иллюстрацией к теме и материалом для беседы и закрепления тематической лексики. Тематическое содержание первой части соответствует требованиям базовой программы для неязыковых вузов.

 

 



Тематическое содержание обучения английскому языку

На первом курсе заочной формы обучения

Наименование темы

       Лексическая Грамматическая

1 курс 1 семестр

1. О себе

(About Myself)

2. Семья и семейные

отношения

(Family Relations)

3. Учеба в институте

(University Studies)

4. Будущая профессия

(Future  Profession)

1. Типы предложений в английском языке; – побудительные предложения; – порядок слов в повествовательном предложении; – вопросительные предложения различного  коммуникативного типа; – восклицательные предложения (What a …!) 2. Многофункциональные глаголы to be, to do, to have. 3. Местоимения (личные, притяжательные, возвратные). 4. Существительное (число, падеж). 5. Артикль. 6. Сравнительная характеристика времен Simple Present и Present Progressive. 7. Сравнительная характеристика времен Simple Past и Present Perfect.

1 курс 2 семестр

1. Путешествие по воздуху

(Traveling by Air)

2. Нью Йорк

(New York)

3. Путешествие на поезде (Traveling by Train)

4. Вашингтон

(Washington D.C.)

1. Указательные местоимения this (these), that (those); such; same. 2. Неопределенные местоимения some, any, no (и их производные); one, none; much, many, (a) little, (a) few. 3. Числительные (количественные и порядковые. 4. Предлоги (времени, места, направления, движения). 5. Сравнительная характеристика времен Past Simple и Past Progressive. 6. Сравнительная характеристика времен Present Perfect и Present Perfect Progressive.

 

Методические рекомендации по выполнению и оформлению

Контрольных работ

Для выполнения контрольной работы необходимо самостоятельно изучить лексико-грамматический материал соответствующего семестра. Последующая аудиторная работа с лексико-грамматическим материалом направлена на совершенствование у студентов навыков ведения беседы а английском языке и использования грамматических явлений в пределах проработанной тематики.

При выполнении контрольных работ следует соблюдать следующие требования:

1. Письменные контрольные работы выполняются в отдельной тетради или в виде распечатки с компьютерного носителя. На обложке тетради (или на титульном листе распечатки) указывается фамилия, имя и отчество студента, название факультета, номер группы, адрес, номер и вариант контрольной работы, а также фамилия преподавателя.

2. Все задания контрольной работы выполняются письменно и в указанной последовательности.

3. При выполнении контрольной работы следует списывать условие выполняемого задания и оставлять поля.

4. Контрольная работа должна быть зарегистрирована в деканате в указанные сроки (не позднее двух недель до начала сессии), после чего она передается на кафедру иностранных языков для проверки.

Если контрольная работа выполнена без соблюдения указанных требований или не выполнена полностью, она возвращается студенту без проверки.

Основной целью пособия является дальнейшее расширение и углубление знаний английского языка, а не полное освещение затрагиваемых вопросов. Поэтому, хотя пособие и содержит определенную информацию по названным темам, она носит лишь вспомогательный характер, как материал для введения и закрепления соответствующей лексики, формирования высказываний и ведения беседы по определенным темам.

Содержание второй части составляют контрольные работы (TESTS), предназначенные для осуществления контроля уровня усвоения лексико-грамма-тического материала студентами-заочниками. Каждая контрольная работа представлена в двух вариантах и содержит определенное количество заданий, направленных на закрепление и проверку понимания пройденного лексико-грамматического материала.

 



CONVERSATIONAL TOPICS


1st Year 1st Term


UNIT 1

ABOUT MYSELF

1. WARMING UP. Read and practice the following conversations.

Introductions

1 Mary, this is Harry. Hi. Hello. Nice to meet you. Nice to meet you. 2 Mary, I’d like you to meet my brother Harry. How do you do, Harry. I’m very glad to meet you. How do you do, I’m glad to meet you.
Identifying Self 3 What’s your fist name? Mary. How do you spell it? M-A-R-Y. What’s your family name? Smith. How do you spell it? S-M-I-T-H. How old are you? I’m 18. Where are you (do you come) from? I’m from the United States. What do you do? I’m a student. Are you married? No, I’m single.   Greetings 4 Hi! How are you? Fine. How are you? I’m fine. How’s Bill? He’s fine. How’s Mary? She’s fine. How are the children? They’re fine. How’s your job? It’s fine. How’s Jack? He’s sick. Oh no!

WORD STUDY.

2.1 The following words can be used to describe one’s appearance and character. Work out their meaning.

AGE

baby child (kid) teenager minor grown-up (adult) young man/girl/woman middle-aged elderly old, (old-age) retired   to be in one’s teens to be in the (one’s) early (mid, late) twenties, thirties, fifties, etc. to be nearing forty, sixty, etc. to turneighteen, twenty, etc. to be under age to come of age to look one’s age to look young (old) for one’s age of one’s age twice one’s age

 

APPEARANCE (LOOKS)

attractive, beautiful, handsome, pretty, nice, cute, ordinary, ugly

 

Height Built Eyes Nose Hair
small (short) of medium height tall   bony skinny lean slender slim plump stout fat meaty black brown hazel grey green blue big (small) long (short) straight aquiline pointed snub (turned up)   dark black fair blonde red long (short) curly (straight)   to wear one’s hair long/ short/loose/in locks/ in a knot/in a pony tail

 

CHARACTER, TEMPER

sociable a good mixer easy-going free wheeling jolly friendly cooperative talkative a chatter-box charismatic   polite considerate reserved (a man) of few words serious honest sincere sentimental pragmatic (practical)   sad shy awkward nervous unbalanced violent hot cool snobbish selfish disgusting  

 

LIKES AND DISLIKES

I like I enjoy I am fond of I am keen on   I dislike I hate I can’t stand   sports, cycling, music, playing the guitar, reading, knitting, playing computer games, traveling, movies, theatre, TV watching, foreign languages, martial arts, cooking, etc.   nasty weather, overcrowded buses, double standards, getting up early, etc.

 

2.2 Write out the words that can be used to describe your own appearance and character.

3. FIRST READING OF THE TEXT. Skim (read quickly) the text to get a general idea of the contents.

Hi, I’m Tom Bailey

Hi, I’m Tom Bailey, or Thomas Millhouse Bailey, to be exact. Thomas is my first name, or Christian name. Millhouse is my middle name and Bailey is my family name. This is what my birth certificate says. But never mind it, nobody calls me this way, just Tom or Tommy for short. You may very well forget my middle name, too. God alone knows where it came from, even my folks wouldn’t give me a straight answer. It just sounded O.K. to them, I guess. Well, so be it, here I’m: Thomas Millhouse Bailey, whether you like it or not.

I am a freshman at the Law Faculty of a University and have just turned 18. I do hope it’s a turn for the better because I’m eager to do something meaningful in the adult world. I’ll tell you about the University later on and now let’s stick to the topic about myself.

Are you curious about my looks? Well, nothing special. Just an ordinary guy of medium height, about five feet four inches, quite muscular and well-shaped, blue-eyed and fair-haired with long delicate fingers. That’s me in person – a born musician-turned-lawyer. My girlfriend says I’m rather handsome, but I doubt you would notice me in the crowd.

The only special thing about me is, probably, that I’m a bit on the talkative side. Not really a chatter-box. I would say I’m not a bad conversationalist and a story-teller. People enjoy my company, especially those who are a bit shy or awkward. They are fishing for words each time they gonna shoot something wise, and they never make it. It’s mostly me who does all the talking, but I take care not to stick my neck out too far. I let others have their say in all matters we discuss. Otherwise they might say I’m looking down on people, which is not at all true. I just enjoy being the driving force behind each talk. Talking is indeed my cup of tea.

I never feel ill at ease with strangers, let alone with my peers. They call me easy-going and free-wheeling.

Speaking about myself first doesn’t mean I am selfish. I just want you to understand at once what kind of person I am, what my likes and dislikes are.

Notes:

inch – 2,5 cm

foot – 12 inches (30 cm)

3.1 C hoose a), b), or c) to complete the sentences.

1. Tom is a …

a) first-year student

b) in his final year

c) post-graduate from the University

2. He is …

a) too thin and tall

b) well-built

c) fat and short

3. He wants to be a …

a) musician

b) lawyer

c) fisherman

4. He likes …

a) fishing

b) driving

c) talking

5. Tom is …

a) shy and awkward

b) a good mixer

c) very snobbish

 

LEARNING THE WORDS FROM THE TEXT.

4.1 Fill in the synonyms from the list.

to like doing sth; given name; boy/fellow; to wish sth very much; to be interested in; surname; parents; grown-up; first-year student; appearance; good-looking; be going to do sth;

Christian name family name folks (coll.) freshman (coll.)   to be eager to do sth adult to be curious about sth looks (n)   guy (coll.) handsome gonna do sth (coll.) to enjoy doing sth  

 

4.2 Match the following words from the text to their definitions. Suggest the Russian.

1 birth certificate 2 meaningful 3 chatter-box 4 shy 5 awkward 6 wise 7 strangers 8 peers 9 selfish   a) equal in rank, age, quality b) interested in one’s own needs; without care for others c) unknown persons d) written paper which proves sb’s birth e) significant, important f) clumsy, having little skill g) uncomfortable in the presence of others h) clever i) person who talks much (usu. about unimportant things)

 

4.3 Match the following word combinations from the text to their Russian equivalents.

1 to be exact 2 never mind 3whether you like it or not 4 a turn for the better 5 let’s stick to the topic 6 on the talkative side 7 they are fishing for words 8 they never make it 9not to stick one’s neck too far 10 to have a say in sth 11 to be the driving force 12nothing special 13 to feel ill at ease 14 my cup of tea 15let alone 16 easy-going 17 free-wheeling   a) не слишком высовываться b) чувствовать себя не в своей тарелке c) не обращайте внимания d) им это так и не удается e) чтобы быть точным f) разговорчивый g) ничего особенного h) нравится вам это или нет i) добродушный, беспечный j) давайте придерживаться темы k) быть движущей силой l) они ищут подходящие слова m) свободный, раскрепощенный n) что мне нравится; что у меня хорошо получается o) не говоря уже о том, что p) поворот к лучшему q) иметь право голоса в чем-либо

4.4 Match the parts.

1 nobody calls me 2 of medium 3 about five feet 4 quite muscular and well- 5 blue- 6fair- 7 that’s me in 8 a born musician- 9 they gonna shoot something 10 it’s mostly me who does 11 I’m looking down 12I just enjoy being the driving force behind 13 Talking is indeed my 14 They call me easy-going and   a) eyed b) person c) turned-lawyer d) haired e) this way f) height g) all the talking h) four inches i) free-wheeling j) each talk k) cup of tea l) on people m) wise n) shaped

5. READING FOR DETAIL. Read the text carefully.

5.1 Correct the following statements using the expressions from the text.

1. Everybody calls me by my full name.

2. My middle name came from the place where my parents lived when I was born.

3. I’m a high school student.

4. I’m in my early teens.

5. I’m not ambitious about my future life.

6. My looks are so extraordinary that you would notice me in the crowd at once.

7. I want to be a musician.

8. I’m a bit shy and awkward.

9. I’m fishing for words each time I gonna say something wise.

10. I’m looking down on people.

11. Driving is indeed my cup of tea.

12. They say I am a bad mixer.

 

5.2 Answer the questions.

1. What is the guy’s (full, first, middle, family) name?

2. What does he do?

3. What are his ambitions?

4. What does he look like?

5. What is he like?

6. What is special about him?

 

6. SPEAKING. Without looking at the text fill in the blanks with the information from the text.

1. … to be exact.

2. … birth certificate...

3. But never mind it, … this way, just … for short.

4. …, whether you like it or not.

5. … a freshman …

6. … a turn for the better … I’m eager to do … in the adult world.

7. … stick to the topic …

8. Are … curious … looks?

9. … a bit on the talkative side.

10. … a chatter-box …

11. … especially those who are shy or awkward.

12. … are fishing for … gonna …, but they never make it.

13. … not to stick my neck out too far.

14. … have their say in …

15. … I’m looking down on people, …

16. … the driving force behind each talk.

18. … my cup of tea.

19. … feel ill at ease … strangers, let alone … peers.

20. … easy-going and free-wheeling.

DEVELOPMENT.

7.1 Read the text about Tom’s fellow-students.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: