Distress – бедствие
Distress alert - сигнал бедствия; оповещение о приёме сигналов бедствия
Distress area - район бедствия
Distress call 1) сигнал бедствия 2) экстренный (аварийный) вызов
Distress frequency - частота сигнала бедствия
Distress message - сигнал бедствия, сообщение бедствия
Distress signal - сигнал бедствия (SOS)
Global maritime distress and safety system (GMDSS) - Глобальная морская система оповещения о бедствии и обеспечения безопасности (ГМССБ)
Search and rescue – поиск и спасание
To keep continuous radio watch – нести постоянную радиовахту
Range - дальность передачи
Coast station – береговая станция
Medium frequency - средняя частота
Digital Selective Call (DSC) – цифровой избирательный вызов (ЦИВ)
Alerting - предупреждение об опасности, оповещение об опасности
DSC alerting – оповещение при помощи ЦИВ
Promulgation – распространение
Safety message – сообщение безопасности
Maritime safety information – информация по безопасности на море
Urgent - срочный, неотложный, необходимый
Urgency signal - сигнал срочности
Urgency message - сообщение срочности
On-scene communications - сообщения на месте бедствия
Terrestrial radio communication – наземная радиосвязь
|
|
Sea area – морской район
EPIRB - Emergency position-indicating radio beacon Аварийный радиобуй-указатель места бедствия (АРБ)
MMSI - Maritime Mobile Selective Call Identity Code - Морской Мобильный Идентификационный Код Избирательного Вызова
II. Answer the following questions
1. When and where was it decided that a new global maritime distress and safety system should be established?
2. What requirements was the old maritime distress and safety system based on?
3. What sub-systems does the old system include?
4. What is the basic concept of the GMDSS?
5. What ship’s areas of operation are designated?
6. What is the basic equipment of the GMDSS?
III. Read the following text, translate it and be ready to speak on the types of the GMDSS messages
Standard GMDSS Messages
I. Standard Distress Message
- Structure
Upon receipt of a DSC Distress Alert acknowledgement the vessel in distress should commence the distress traffic on one of the international distress traffic frequencies such as VHF Channel 16 or frequency 2182 kHz (if not automatically controlled) as follows:
MAYDAY
THIS IS….
- the 9-digit Maritime Mobile Service Identity code (MMSI) plus name/call sign or other identification of the vessel calling
- the position of the vessel
- the nature of distress
- the assistance required
- any other information which might facilitate rescue
- Example
MAYDAY
THIS IS TWO-ONE-ONE-TWO-THREE-NINE-SIX-EQIGHT-ZERO MOTOR VESSEL “BIRTE” CALL SIGN DELTA ALPHA MIKE KILO
POSITION SIX TWO DEGREES ONE ONE DECIMAL EIGHT MINUTES NORTH
ZERO ZERO SEVEN DEGREES FOUR FOUR MINUTES EAST
I AM ON FIRE AFTER EXPLOSION
I REQUIRE FIRE FIGHTING ASSISTANCE
SMOKE NON-TOXIC OVER