Express agreement or disagreement with the following. 1. When computers were first introduced in 40s and 50's programmers had to write programs to instruct CD-ROMs

1. When computers were first introduced in 40s and 50's programmers had to write programs to instruct CD-ROMs, laser printers and scanners.

2. The operational system control and manage the use of the hardware and the memory usage.

3. There are no commands available in operating systems, only word processors.

4. Microsoft developed MS-DOS to compete with IBM's PC-DOS.

5. NT requires computers with 486 CPU and 16 M random access memory.

6. OS/2 is DOS compatible because it was developed by Microsoft.

7. Traditionally, UNIX was run by many users simultaneously

8. Windows 95 and Windows 98 are DOS compatible and have very «friendly» and convenient interface.

5. Answer the following question:

1. What did programmers try to develop in the 1940's and 1950's?

2. What are the basic functions of operating system?

3. What does DOS abbreviation means?

4. What company developed the first version of DOS operating system?

5. What is the difference between the PC-DOS and MS-DOS?

6. What does the abbreviation NT stand for?

7. What are the basic requirements for NT?

8. Who is the developer of OS/2?

9. What makes UNIX so different from the other operational systems?

10. What are the remarkable features of Windows 95?

6. Complete the sentences:

1. Today, operating systems control ___.

2. DOS (disk operating system) is ___.

3. From the users perspective, PC-DOS and MS-DOS ___.

4. Each time the DOS developers release ___.

5. Unlike the Windows, which runs on top of DOS, ___.

6. OS/2 is DOS compatible and ___.

7. UNIX is a multi-user operating ___.

8. Windows 95 & 98 are ___.

7. Find the equivalents in the text:

1. Современные операционные системы контролируют использование системного оборудования, например, принтера и мыши.

2. С точки зрения пользователя, операционные системы PC-DOS и MS-DOS идентичны, с равными возможностями и набором системных команд.

3. OS/2 — DOS совместимая операционная система, позволяющая запускать программы при помощи графического интерфейса пользователя.

4. Дополнительные программы для работы с устройствами системного оборудования были очень сложны и поглощали много времени.

5. Операционная система также позволяет запускать программы, такие как простейший текстовый редактор.

6. DOS — наиболее распространенная операционная система для персонального компьютера.

Speak on operating systems.

TEXT 6

При работе над текстом Programming languages формируется компетенция ОПК-5: обладает обладать способностью к подготовке и редактированию текстов профессионального и социально значимого содержания.

В рамках формирования компетенции у студентов вырабатываются следующие умения, навыки:

Уметь

ñ понимать информацию текстов из учебной литературы в соответствии с конкретной целью;

ñ выступать с подготовленным сообщением.

Владеть

ñ навыками оформления речевых высказываний в соответствии с грамматическими и лексическими нормами устной и письменной речи, фонетическими нормами (устная речь) и основными правилами орфографии и пунктуации (письменная речь) иностранного языка, не допуская ошибок, препятствующих речевому общению;

ñ навыком использования двуязычных словарей при чтении различного типа текстов;

ñ профессиональными основами речевой. коммуникации с использованием терминологии данной дисциплины.

При работе над текстом применяются интерактивные технологии: работа малыми группами, решение ситуационных задач.

1. Read and translate the following international words:

computer, machine, code, binary, communication, symbolic, special, programme, basic, version, instruction, complex, problem, type, oriented, information, structure, action, architecture, person, theory.

2. Read and translate the derivatives:

communicate - communication - intercommunication

symbol - symbolic

instruct - instruction

programme - programming

apply - application

specify - specification

3. Study the active vocabulary:

to process – обрабатывать

CPU (Central processing unit) – центральный процессор

low-level language – язык низкого уровня

to convert - преобразовывать

assembler – ассемблер (собирающая программа)

to restrict - ограничивать

particular - определенный, конкретный

a high-level language – язык высокого уровня

convenient - удобный

means - средство

to support - поддерживать

to run on - запускать

portable - портативный

application – приложение

Artificial Intelligence – искусственный разум

generation - поколение

4. Read and translate the text:


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: