Higher education (syn. higher

learning) высшее образование medical school амер.

медицинский институт pre-meds студенты младших

курсов медицинского

института admissions test вступительное

тестирование admissions committee приемная

комиссия multiple-choice test тестовый

экзамен с ответами в виде

множественного выбора personal interview личное

собеседование accept принимать (о be accepted быть принятым


in the first (second) year на

первом (втором) курсе affiliated with/to a medical school

зд. принадлежащий мединституту, входящий в структуру института

participate (syn. take part) участвовать

Degree of Doctor of Medicine, M.D. доктор медицины, (экв. русскому «Врач») звание, которое получают выпускники американских медицинских вузов

resident ординатор, врач, проходящий специализацию

residency резидентура

(ординатура), специализация


252 ♦ Learning To Discuss Medicine

Упражнение 9. Прочтите методические указания к курсу физиологии для студентов 2 курса медицинского факультета Университета Джонса Хопкинса. Расскажите, как организован этот курс в вашем институте.

The department provides instruction in cell physiology and systems physiology for second year medical students. The general subject of physiology and certain aspects of biophysics are presented to the second year medical students in lectures given two times a week during the second trimester, and five times weekly throughout the third trimester. During the second trimester lectures on the general properties of cells are delivered. Lectures of the third trimester are devoted to systems of mammalian physiology. During the third trimester laboratory experi­ments are carried out on two days of each week by students in small groups, under the supervision of the teaching staff. The laboratory work of each week is summarized in small group conferences at which the significance of the findings is reviewed and discussed. Seminars in renal and electrolyte physiology are held throughout the third trimester, with an emphasis on clinical problems and pathological physiology.

Упражнение 10. Группа американских студентов беседует со студентами 2 курса Московской медицинской академии. Выступите в роли переводчика, Используйте в вашем переводе данные в скобках слова и словосочетания.

Игорь: Мы знаем, что вы - студенты-медики из Балтимора. Как называется ваше учебное заведение (medical school)?

Alan: We study at the Johns Hopkins University School of Medicine (медицинский институт).

Игорь: Скажите, пожалуйста, Алан, Джонс Хопкинс был известным американским ученым?

Alan: Oh, no. Johns Hopkins was a merchant (коммерсант) of Bal­timore who gave 7,000,000 dollars for the establishment (^снование) of a university and a hospital. And in 1876, three years after Johns Hop­kins' death, the Medical School of the University began its work.

Наташа: А наша Академия названа в честь (was named after) основоположника (founder) русской школы физиологии И.М. Сеченова,

Paul: Yes, we know that Sechenov was a great physiologist. He developed the theory of brain (головной мозг) reflexes. I've read his book «Reflexes of the Brain».

Лена: Сеченов закончил медицинский факультет Московского университета, а затем возглавлял (to be the head of) кафедру фи­зиологии. У нас в Академии есть музей-лаборатория И.М. Сече­нова.


Medical Education in the USA O 253

James: Oh, it would be very interesting to visit it. Do you think it's possible?

Саша: Конечно. Давайте пойдем в этот музей в среду в три часа после лекции по физиологии.

Alan: That will be wonderful. So, good-bye till Wednesday.

Упражнение 11. Прослушайте (прочитайте) диалог и скажите, какие вопросы интересуют английского профессора.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: