Metrical Terms and Scansion

Основы стилистики

 

Учебно-методическое пособие

для самостоятельной работы

 

Специальность 050303 – «Иностранный язык»

 

 

Канск 2011


Печатается по решению Педагогического совета колледжа

 

Автор-составитель: И.Л. Кирт, преподаватель КГАОУ СПО «Канский педагогический колледж»

 

Рецензент: Т. П. Бабак, зав каф. английской филологии, канд. филол. наук, доцент ФГБОУ ВПО «КГПУ им В.П. Астафьева»

Основы стилистики: учебно-методическое пособие для самостоятельной работы студентов / автор-сост. И.Л. Кирт, рец. Т.П. Бабак; КГАОУ СПО «Канский педагогический колледж». Канск, 2011. – 84 с

 

 

Данное учебно-методическое пособие предназначено использования в качестве сопровождения как теоретического, так и практического курса дисциплины «Основы стилистики». Пособие состоит из двух частей: теории и заданий для практических занятий. В теоретической части раскрываются понятия стилистических средств, приводятся их примеры. В разделе практики представлены задания для стилистического анализа художественного текста. Имеются также сами образцы текстов. Издание предназначено для специальности 050303 «Иностранный язык» по дисциплине «Практический курс иностранного языка».

 

© КГАОУ СПО «Канский педагогический колледж»




Stylistics of the English Language

Expressive means /stylistic means/ stylistic markers/ stylistic devices/ tropes/ figures of speech

What is a stylistic device?

A stylistic device (SD) is a conscious and intentional intensification of some structural or semantic property of a language unit. The interplay or clash of the dictionary and contextual meanings of words brings about the stylistic devices.

SDs always carry some additional information, either emotive or logical.

SDs must be regarded as a special code which has to be well known to the reader in order to be deciphered easily.

Stylistic devices are designed to achieve a particular artistic effect.

There are phonetic, graphical, lexical and syntactical stylistic devices.

Phonetic stylistic devices

Separate sounds due to their acoustic properties may awake certain ideas, feelings, images, and emotions.

Think of a gentle lapping and bubbling of water… What do you feel listening to the screeching of something against a window pane?

So, different sounds have different effect on us. The sounds of language also create different responses in us and writers and poets use this in their works. By choosing words writers can evoke strong emotional responses and reinforce the meaning they wish to convey.

The most common sound features are rhyme, rhythm, alliteration, assonance and onomatopoeia.

Rhyme

Rhyme /raim / is the repetition of identical or similar terminal sounds, chaining two or more lines of a poem.

Rhyme has several functions:

it adds a musical quality to the poem;

it makes the poem easier to remember;

it affects the pace and tone of the poem.

There are several different types of rhyme:

1. True/perfect/full rhyme (точная)-identical sounds correspond exactly

Boat-float; might-right; kite-night; day-say; goes-flows

2. Incomplete/imperfect/half rhyme/slant rhyme (приблизительная):

fresh-flesh; road-boat; loads-lads; honour-won her (составная).

3. Eye-rhyme (видимая, приблизительная):

advice-compromise; have-grave; love-prove; flood-doom (ассонансы и консонансы)

4. End rhymes (концевая) fall at the end of the lines. They mark the end of the line.

5. Internal rhymes (внутренняя) occur within the same line:

‘I bring fresh showers to the thirsting flowers

The internal rhyme has two functions: dissevering and consolidating, realized simultaneously.

According to the way the rhymes are arranged within the stanza, there are some certain models:

Couplets- aa(смежная)

Cross rhymes- abab(перекрестная)

Framing rhyme- abba(рамочная)

Rhythm

РИТМОМ называется всякое равномерное чередование, например ускорения и замедления, ударных и неударных слогов и даже повторение образов и мыслей и т.д. Всякое литературное произведение отражает идеи, жизненный опыт и отношение к событиям его автора, сконденсированные в символы, способные передать эмоции, эти символы и эмоции располагаются в известном порядке и ритме. Информация, которую несет ритм, не всегда можно передать словами, она проигрывает в пересказе. Ритм придает особую важность тем или иным идеям и чувствам, высказанным словами, но он несет и самостоятельную нагрузку, передающую реакцию человека на время. Ритм имеет большое значение не только для поэзии, но и для прозы. Ритм прозы основан на повторе образов, тем, на параллельных конструкциях, кольцевых подхватах, на употреблении предложений с однородными членами. Ритм может имитировать движение, поведение, обстановку, волнение общее настроение.

Rhythm /ri m / is a flow, movement, characterized by regular recurrence of elements or features.

Rhythm in language demands oppositions that alternate: long-short; high-low; stressed-unstressed, narrow-broad, and other contrasting segments of speech. Harmony is not only a matter of similarity, but also of dissimilarity, and in good poetry, irregularities of lines are among the most important features of the poem.

Actually, the beauty of the poem is less dependent upon the regularities than the irregularities of the poem.

Rhythm is flexible and it is perceived at the background of the metre.

Metre

Metre /mi:tэ / is any form of periodicity in verse. The kind of the metre is determined by the number and the character of syllables of which it consists. The metre is the phenomenon characterized by its strict regularity, consistency and exchangeability.

Metrical Terms and Scansion

The basic unit of metre is the foot, which consists of one stressed and one or more unstressed syllables. The most common are:

Iamb (iambic) –one unstressed syllable followed by one stressed syllable

Trochee (trochaic) - one stressed syllable followed by one unstressed syllable

Anapest (anapestic)-two unstressed syllables followed by one stressed syllable

Dactyl(dactylic) - one stressed syllable followed by two unstressed syllables

Monosyllable (monosyllabic)- one stressed syllable

Spondee (spondaic) - two stressed syllables.

Analyzing metre is called scansion. Scanning a poem we count the number of syllables and identify the position of the stress. Then we divide the line into feet and determine the metrical length of the line:

monometre- one foot

dimetre- two feet

trimetre- three feet

tetrameter-four feet

pentametre-five feet

hexameter –six feet

heptameter-seven feet

octametre-eight feet.

Then we give the metre a name, for example, iambic pentametre, trochaic dimetre. Iambic pentametre is the metrical form that most closely resembles natural speech and it is the most widely used metre in English poetry

The analysis of metre is meaningful only if it contributes to our understanding of a poem. The rhythm may establish an atmosphere or create a tone, and deviations from the predominant metrical pattern may highlight key elements.

End-stopped line

When a pause occurs at the end of a line we refer to it as an end-stopped line:

‘The trees are in their autumn beauty,

 the woodland paths are dry.’


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: