Study the words in the box

                                                      Таблица 14

Make(модель, марка, тип, сорт, производство)-      Brand(торговая марка) — trademark(торговая марка) Logo(лого) - patent(патент) - copyright(авторское право)

 

Make — модель, марка, тип, сорт, производство. Чаще используется для обозначения производящей фирмы, чем самого продукта. Как правило, этот продукт предполагает сборку, как например, автомобиль.

Indesit is a popular make of washing machine.

Mercedes is a German make of car.

There are hundreds of mares of micro - computers.

 

Brand - торговая марка.

What brend of tea do you prefer?

А) Выражение ''brand name " обозначает группу продуктов, продаваемых одной фирмой.

Б) Выражение " brand new" означает «совершенно новый»

 

Trademark - «торговая марка» - это слово или символ, которые производитель использует, чтобы отличить продукт или ряд продуктов от других. Торговая марка обычно регистрируется и защищается законом.

 

Logo - это символ, эмблема, рисунок или иное изображение, особым образом написанное название компании, которое она использует на своих продуктах, в рекламе, на конвертах, фирменной бумаге.

 

Copyright — авторское право. Компания и отдельные изобретатели получают патенты на изобретения. Парижская конвенция защиты промышленной собственности устанавливает минимальные стандарты и признана в 100 странах. Авторское право может быть получено на литературные, музыкальные и художественные произведения.

 

Fill in the gaps with the words from the box

                                                                             Таблица 15

Trademark   logo  make  

 

1)    British Petroleum decided to update its image. A creative team came up with a new design of the company's______________. It cost the company one million pounds.

2)    Cars of Japanese_______________ are popular in the world.

3)_________________is the word or symbol that a manufacturer always uses on a product or range of products to distinguish them from other. It is usually registered and protected by law.

 

 

Translate into English

 

1) Во многих странах кока-кола продается лучше, чем местные напитки (beverages.) Только в Шотландии местные напитки пользуются большей популярностью.

2) Требуется не менее десяти лет, чтобы создать бренд на Западе. В России некоторым бизнесменам удается создать бренд за два года.

3) Уникальность торгового предложения Барби заключается в том, что кукла похожа не на ребенка, а на молодую женщину.

4) Если человек постоянно покупает определенный бренд, мы говорим, что он имеет лояльное отношение к нему.

 

Текст №9

Franchising

 

       Franchising means granting a formal right to the manufacturer, wholesaler or retailer to produce or to sell the company's goods or services in a special area for a specified period of time. This way of doing business is widely used in the market economy. 40% of all sales in the USA go through franchising which makes $1 billion as annual volume of sales. These figures are presented by International Franchising Association. Franchising in Great Britain is supported by government. The banks give loans to businessmen, and the government guarantees 80% of the loan.

       Purchase of a franchise is a simple way of starting business. Reliable scheme of doing business, a promoted brand, product of high quality - all these things increase chances of a beginning businessman for success. For a stable company it is a good way of expanding markets. These are great advantages of franchising.

       According to Russian Franchising Association, the number of franchises in Russia does not exceed two dozen. In other words, it is not developed in our country.

       History of franchising in Russia dates back to 1993, when Baskin Robbins sold the first franchise in our country. Later, some Russian franchises were sold, among them a chain of shoe stores "Ekonika", fast food "Rostics", "Teremok", "Russkiye bliny", "Niam- Niam", filling stations LUKoil, TNK. But still we can't say that franchising is highly developed in Russia. Legal, administrative and financial problems are in the way of its development. Our laws don't operate the notion "franchising". One of the main things in the process of selling franchise is transfer of a brand name. According to Russian laws, brand name can't be transferred. Another serious problem is responsibility of subsidiary company. For example, if franchisee in Siberia violates standards of franchisor in Moscow, the consumer has a right to make a claim against low quality of goods or services. Open joint- stock company LUKoil which sells franchises for setting up filling stations, has special departments in the areas where its franchises operate. In order to develop this kind of business laws on franchising should be passed. Nowadays many officials in Russia don't know what franchising is.

 

VOCABULARY

 

Franchise - франшиза- лицензия, выдаваемая производителю, сбытовику, торговцу, которая позволяет производить или продавать товар или услуги компании, используя торговую марку компании

Franchisee - франчайзи (покупатель лицензии)

Franchisor - франчайзер (продавец лицензии)

Wholesaler- потовый торговец

Retailer- розничный торговец

Specified - конкретный

Volume of sales - объем продаж

Purchase - покупка, приобретение

Reliable- надежный

Promoted - здесь: раскрученный

То expand - расширять (-ся), развиваться (-ся)

Notion- понятие

Transfer- передача

Subsidiary company - дочерняя компания

То violate - нарушать

Claim - претензия

Open joint-stock company - открытое акционерное общество

 

TASKS


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: