Chapter 5: Shipwreck (Кораблекрушение) 9 страница

3. Make up a rendering of the following article:

26.04.1986 г. в нашу историю вошло слово «Чернобыль». Более 20 лет прошло с того времени, как прозвучало радиосообщение о взрыве одного из блоков атомного реактора в украинском городе Чернобыле. Понадобилось несколько лет, чтобы постепенно это событие стало осознаваться как национальная трагедия, затронувшая жизненные интересы не только жителей Украины, Белоруссии и России, но и всего мира.

Новое поколение выросло с той поры, когда 26 апреля 1986 г. во время планового отключения реактора на Чернобыльской АЭС произошел мощный взрыв, перевернувший представление людей о мирном атоме.

Сразу же после взрыва погиб 31 человек, многие ликвидаторы, принимавшие участие в тушении пожаров и расчистке, получили высокие дозы радиации. Трагедия могла быть еще больше, если бы на АЭС произошел второй взрыв.

Оказывается, спустя месяц после страшной апрельской аварии на 4-ом энергоблоке на ЧАЭС мог прогреметь еще один взрыв. Десять часов продолжалось тушение находящихся под напряжением горящих кабелей. Руководил бригадой пожарников Владимир Максимчук, героические действия которого спасли мир от страшной катастрофы. Максимчук, облученный смертельной дозой радиации – 700 рентген, еще в течение семи лет после того рокового события возглавлял пожарную охрану Москвы, создал первую в России вертолетную пожарно-спасательную службу и умер в 1994 году. В 2003 году ему было присвоено звание Героя России.

Радиоактивному загрязнению подверглось 14 субъектов современной Российской Федерации, 4343 населенных пункта находятся в зоне повышенной радиации.

Общая площадь зараженных территорий составляет 57 тысяч километров.

По расчетам экспертов, суммарный выход радиоактивных материалов составил 50 миллионов кюри, что равнозначно последствиям взрывов 500 атомных бомб, сброшенных в 1945 году на Хиросиму.

Сегодня наиболее сложная радиационная обстановка сохраняется в Брянской области. По данным мониторинга, около 13% проб продуктов, исследуемых в личных подсобных хозяйствах в районах Брянской области, имеют превышение гигиенических нормативов допустимого радиационного фона.

Важная проблема, не решенная пока украинскими властями, – это не найденные даже спустя 24 года после катастрофы могильники, куда в спешке были захоронены радиоактивные отходы. В зоне возле взорвавшегося реактора находятся почти не охраняемые стоянки радиоактивной техники (грузовики, военная и спасательная техника). Часть техники была разобрана на запчасти, где и как они используются сейчас неизвестно.

Все реакторы ЧАЭС остановлены с 2000 года, но станция и саркофаг над взорвавшимся 4-ым энергоблоком не стали от этого безопаснее. Они по-прежнему требуют внимания и финансовых расходов. Работы на ЧАЭС будут продолжаться еще как минимум до 2064-го года. За это время над разрушенным энергоблоком станции должен быть построен новый саркофаг, а из реакторов вывезено отработанное ядерное топливо.

27 апреля 2006 года в газете «Московский комсомолец» появилось сообщение о проведении коммерческой туристической экскурсии в Чернобыле. В день в зоне отчуждения могли оказаться до 60 туристов (по данным журналистского расследования).

Чернобыльская АЭС представляет реальную угрозу и в наши дни. Остается много нерешенных социальных проблем: неполное информирование общественности о состоянии ЧАЭС, реабилитация пострадавших при аварии, безработица, необходимость восстановления урбанизированных экосистем. Но не менее важная проблема – организация туризма, которая требует обеспечения безопасности людей, или, если это невозможно, полного запрета туризма.

 

Exercise C hapter 5: S hipwreck ( Кораблекру шение)

1. Answer the following questions:

1) Who is the artist of this picture?

2) What is happening in the picture?

3) What kind of emotions does it evoke?

2. Explain the meaning of the words and phrases:

astern, ship of state running aground, monkey-up-a-stick, a drop in the ocean, the frigate…give a heel.

3. Translate into English:

1) Было также найдено тридцать зубчиков чеснока, из чего возникли дальнейшие споры. 2) Именно с этого дня все научились потреблять человеческую плоть. 3) На седьмой день двое солдат спрятались за последним бочонком вина. 4) От радости они впадали в уныние и печаль; они завидовали судьбе тех, кто умер до них. 5) Как и их предшественники, они были лишены весел и навигационного оборудования. 6) Он писал до тех пор, пока был свет… 7)Возможно, решение было чисто эстетическим - художник предпочел искореженные тела проклятых еще одному послушному изображению еще одного деревянного Ковчега.

 

Exercises C hapter 6 T he mountai n (Гора)

1. Translate the following sentences:

1) Before their eyes an immense picture, or series of pictures, gradually unwound: not just one scene, but the entire history of the shipwreck passed before them. 2) Amanda's grief for her father was compounded by anxiety over his ontological status. 3) The proof of this plan and of this benevolence lay manifest in Nature; which was provided by God for Man's enjoyment. 4) It was in the autumn of 1839, after long meditation, that Amanda Fergusson proposed to Miss Logan the expedition to Arghuri. 5) A common box-compass, she had further been advised, would afford pleasure by directing the Mussulman to the point of his prayers; but Miss Fergusson was disinclined to assist the heathen in his false adorations. 6) At the faintest whiff of bergamot she shuddered. 7) Leaving the church, the two ladies noticed a young peasant woman placing a votive offering in a crevice by the main door. 8) At the day's end, when everything cools down again, the halo disappears. 9) As they were parting, the priest drew from his pocket a small black amulet, worn smooth over many centuries. 10) It was, he claimed, a piece of bitumen which assuredly had once formed part of the hull of Noah's Ark, and had great value in the averting of mischief.

3. Topics for discussion:

1) Who is the main character of the story in the 6 chapter?

2) Where did Miss Fergusson go and why?

3) Did the girl reach her destination?

4) What is the author's message?

5) What did he mean by that?

 

Exercises C hapter 7 T hree Simple Sto ries (Три Прост ые Истории)

1. Give the Russian equivalents for: the meritocrat, sneering, socially crass, gaudy roles, snobbery, an oar, perennials, double-breasted, decrepitude, adolescent anger, inevitable valedictory condition, a heiress, octogenarian survivor, corroboration, skulking, once-again-teetering Titanic, the amateur imposter, Marx's elaboration of Hegel.

2. Fill the gaps and explain the meaning of the words:

On warm afternoons he would sit outside the front door with a Roberts … radio (… construction, I learned, gave better sound quality than the plastic or metal bodies of the transistors I admired), listening to the … commentary. His name was Lawrence Beesley. Apart from my great-grandfather, he was the oldest man I had ever met. His age and status induced in me the normal mixture of deference, fear and cheek. His … - the historically stained clothes, that dangle of egg-white slobber from the chin - set off in me a general adolescent anger against life and its inevitable valedictory condition; a feeling which smoothly translated itself into hatred of the person undergoing that condition. His daughter fed him on tins of …, which again confirmed for me the sour joke of existence and the particular contemptibility of this old man. I used to tell him invented cricket scores. '84 for 2, Mr Beesley,' I would shout as I passed him … in the sun beneath the gangling wisteria. 'West Indies 790 for 3 declared,' I would insist as I delivered him his child's dinner on a tray. I would tell him scores from matches that were not being played, scores from matches that could never have been played, fanciful scores, impossible scores. He would nod in reply, and I would …, sniggering at my tiny cruelty, pleased that I was not such a nice young man as he might have imagined. Fifty-two years before I met him, Lawrence Beesley had been a … passenger on … voyage of the Titanic. He was thirty-five, had recently given up his job as … at Dulwich College, and was crossing the Atlantic - according to subsequent family …, at least - in half-hearted pursuit of an American heiress.

1) creep away

2) the maiden

3) a second-class

4) science master

5) cricket

6) baby food

7) decrepitude

8) snoozing

9) portable

10) legend

11) in all-wood

3. Read the article and choose the correct answer to the questions below

The sinking of the Titanic occurred on April 15, 1912 in the North Atlantic Ocean, four days into the ship's maiden voyage from Southampton to New York City. The largest passenger liner in service at the time, Titanic had an estimated 2,224 people on board when she hit an iceberg. The sinking took two hours and forty minutes and resulted in the deaths of more than 1,500 people. This made it one of the deadliest maritime disasters in history.

Titanic received six warnings of sea ice on April 14th but was traveling near her maximum speed when her lookouts saw the iceberg. Unable to turn quickly enough, the ship suffered a blow on the right side. The crew used distress flares and radio messages to attract help. Passengers were put into lifeboats, however, evacuation efforts were poorly managed and many lifeboats were launched before they were totally full. Almost all those who jumped or fell into the water drowned within minutes due to the effects of hypothermia.

Titanic sank with over a thousand passengers and crew still on board. Another ship, the Carpathia, arrived on the scene about an hour and a half after the sinking and helped rescuing survivors.

The disaster caused widespread outrage over the lack of lifeboats, lax regulations, and the unequal treatment of the three passenger classes during the evacuation.

Accident investigators recommended extensive changes to maritime regulations, leading to the establishment in 1914 of the International Convention for the Safety of Life at Sea, which still governs maritime safety today.

What body of water was the Titanic crossing?

a) A sea

b) A gulf

c) An ocean

d) An iceberg

2. How many people were aboard?

a) Two thousand, two hundred and twenty-four

b) Twenty-two thousand, two hundred and twenty-four

c) Two thousand and twenty-four

d) Two hundred thousand and twenty-four

3. What did the crew do to avoid the collision with the iceberg?

a) Send radio signals

b) Turn the boat

c) Shoot distress flares

d) Evacuate people on life boats

4. Why were people outraged at the disaster?

a) Poor evacuation

b) Unfair treatment of different classes of passengers

c) Poor following of safety procedures

d) All of the above

5. What did other passengers die of who didn't drown or sink with the ship?

a) From low water and body temperature

b) Disease

c) Hunger

d) All of the above

 


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: