Трасса спортивного ориентирования

Правила - Приложение 2: Принципы планирования 3. Планирование трас (выдержка)
3.1 Местность:Местность должна быть выбрана так, чтобы она могла предложить честную конкуренцию всем участникам. Что бы сохранить особенности спорта, местность должна быть пригодной для бега и подходящей для проверки навыков спортивного ориентирования спортсменов. 3.2 Определение курса ориентирования: курс ориентирования определяется началом, КП и финишем. Между этими точками, которым указаны точные местоположения на местности и, соответственно, на карте, находятся трассы, по которым участник должен ориентироваться. 3.3  Старт: Стартовая зона должна быть расположена так, чтобы: • есть зона для разминки •  ожидающие участники не могут видеть маршруты, выбранные теми, кто стартанул Точка, с которой начинается ориентирование на первом перегоне, отмечена на местности контрольным флагом без маркировочного устройства, а на карте треугольником. Участники должны столкнуться с выбором вариантов ориентирования с самого начала. Перегоны трассы 3.4.1 Хорошие перегоны: перегоны между КП - самые важные элементы трассы ориентирования и будут в значительной степени определять его качество. Хорошие перегоны предлагают спортсменам интересные варианты с чтением карт и ведут их по хорошей местности с возможностями для альтернативных индивидуальных маршрутов. В рамках одной и той же дистанции должны быть предложены различные типы участков, некоторые из которых основаны на интенсивном чтение карты, а другие - на более удобных для выбора маршрутах. Также должны быть различия в отношении длины перегонов и сложности, чтобы заставить участника использовать различные техники ориентирования и скорости бега. Планировщик должен также попытаться дать изменения в общем направлении для последовательных этапов, поскольку это заставляет участников часто переориентироваться. Для трассы желательно иметь несколько очень хороших длинных перегонов, соединенных короткими звеньями, предназначенными для улучшения перегона, а не большего количества ровных, но менее качественных перегонов. 3.4.2 Справедливость этапов. Ни один этап не должен содержать выбор маршрутов, дающий какое-либо преимущество или недостаток, которые не могут быть предусмотрены участником из карты в условиях соревнований. Ноги, которые побуждают участников пересекать запрещенные или опасные зоны, следует избегать. 3.5 Контрольный пункт (КП)

3.5.1 Контрольное место: Элементы управления размещаются на объектах местности, которые отмечены на карте. Они должны посещаться участниками в указанном порядке, если порядок указан, но в соответствии с их собственным выбором маршрута. Это требует тщательного планирования и проверки для обеспечения справедливости. Особенно важно, чтобы карта точно отображала местность в непосредственной близости от КП и чтобы направление и расстояния от всех возможных углов подхода были правильными. КП не должны размещаться на небольших объектах, видимых только с небольшого расстояния, если на карте нет других вспомогательных объектов. КП не должны размещаться там, где видимость флага элемента управления для бегунов, идущих с разных направлений, не может быть оценена из карты или описания КП.

3.5.2 Функция КП: Основная функция КП - отмечать начало и конец этапа ориентирования. Иногда необходимо использовать КП с другими конкретными целями, например, чтобы направлять бегунов вокруг опасных или за пределами зон. Органы управления также могут служить точками питания, точками для зрителей и прессы.

3.5.3 Контрольный флаг: Контрольное оборудование должно соответствовать правилам IOF. Насколько это возможно, контрольный флаг должен быть размещен таким образом, чтобы конкуренты впервые увидели его только тогда, когда они достигли описанной контрольной функции. Справедливости ради, видимость элемента управления должна быть одинаковой независимо от того, присутствует ли на месте контроля конкурент или нет. Ни при каких обстоятельствах контрольный флаг не должен быть скрыт: когда участники достигают КП, они не должны искать флаг.

3.5.4 Справедливость контрольных мест. Необходимо тщательно выбирать контрольные места и особенно избегать эффекта «острого угла», когда входящие конкуренты могут быть введены в контроль исходящими бегунами.

3.5.5 Proximity of controls: Controls on different courses placed too close to one another can mislead runners who have navigated correctly to the control site. According to Rule 19.4, controls shall not be sited within 30 metres of each other (25 metres for map scales 1:5000 or 1:4000 or 1:3000). Only when the control features are distinctly different in the terrain as well as on the map, should controls be placed closer than 60 metres (30 metres for map scales 1:5000 or 1:4000 or 1:3000). The distance between the controls is measured in a straight line.

3.5.6 The control description: The position of the control with respect to the feature shown on the map is defined by the control description. The exact control feature on the ground, and the point marked on the map, must be indisputable. Controls which cannot be clearly and easily defined by the IOF control symbols are usually not suitable and should be avoided.

3.6 The Finish: At least the last part of the route to the finish line should be a compulsory marked route.

3.7 The elements of map-reading: On a good orienteering course, competitors are forced to concentrate on navigation throughout the race. Sections requiring no map-reading or attention to navigation should be avoided unless they result from particularly good route choices.

3.8 Route choices: Alternative routes force competitors to use the map to assess the terrain and to draw conclusions from it. Route choices make competitors think independently and will split up the field, thus minimising ‘following’.

3.9 The degree of difficulty: For any terrain and map, a course planner can plan courses with a wide range of difficulty. The degree of difficulty of the legs can be varied by making them follow line features more or less closely. Competitors should be able to assess the degree of difficulty of the approach to a control from the information available on the map, and so choose the appropriate technique. Attention should be paid to the competitors’ expected skill, experience and ability to read or understand the fine detail of the map. It is particularly important to get the level of difficulty right when planning courses for novices and children.

3.10 Competition types

Course planning must account for specific requirements of the type of competition considered. For instance, course planning for Sprint and Middle distance orienteering must call on detailed map reading and on a high degree of concentration throughout the entire course. Course planning for relay competitions should consider the need for spectators to be able to follow closely the progress


 

 

 



The course planner

Rules - Appendix 2: Principles for course planning 4. The course planner
The person responsible for course planning must have an understanding and appreciation of the qualities of a good course gained from personal experience. He or she must also be familiar with the theory of course planning and appreciate the special requirements of different classes and different types of competition. The course planner must be able to assess, on site, the various factors which can affect the competition, such as the conditions of the terrain, the quality of the map, the presence of participants and spectators, etc. The course planner is responsible for the courses and the running of the competition between the start and the finish line. The course planner’s work must be checked by the controller. This is essential because of the numerous opportunities for error, which could have serious consequences.
Rules - Appendix 2: Principles for course planning 3. The orienteering course (extract)
3.11 What the course planner should aim for 3.11.1 Know the terrain: The course planner should be fully acquainted with the terrain before he or she plans to use any control or leg. The planner should also be aware that on the day of the competition the conditions regarding map and terrain could be different from those which exist at the time the courses are planned. 3.11.2 Get the degree of difficulty right: It is very easy to make courses for novices and children too difficult. The course planner should be careful not to estimate the difficulty just on his or her own skill at navigating or on his or her walking speed when surveying the area. 3.11.3 Use fair control sites: The desire to make the best possible legs often leads a planner to use unsuitable control sites. Competitors seldom notice any difference between a good and a superb leg, but they will immediately notice if a control leads to unpredictable loss of time due to a hidden control site or flag, ambiguity, a misleading control description etc. 3.11.4 Placing controls sufficiently far apart: Even though the controls have code numbers they should not be so close to each other as to mislead competitors who navigate correctly to the control site on their course. 3.11.5 Avoid over-complicating the route choices: The planner may see route choices which will never be taken and thereby may waste time by constructing intricate problems, whereas the competitors may take a ‘next best’ route, thus saving time on route planning. 3.11.6 Courses that are not too physically demanding. Courses should be planned so that normally fit competitors can run over most of the course set for their level of ability. The total climb of a course should normally not exceed 4% of the length of the shortest sensible route. The physical difficulty of courses should progressively decrease as the age of the competitors increases in Masters’ classes. Special care must be taken that the courses for classes M70 and over and W65 and over are not too physically demanding.



Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: