Ceramics in Baroque Gardens

Every Baroque palace ensemble has a garden of geometric (regular) layout, where lawns are decorated with patterns of flowers, herbs and multi-coloured paths, a garden with hedges and skillfully trimmed bushes, with canals, ponds and fountains. The Gardens of Versailles, created in 1660s for Louis XIV became the reason for the Baroque gardens’ extreme popularity in Europe. Until the mid-18th century every monarch or nobleman considered it necessary to contribute to the current fashion and to make his own “French garden”. The Peterhof park and the Summer Garden were the first Baroque Gardens in Russia. Peter I had visited Versailles, however he could have seen more gardens of this type during his stay in the Netherlands.

The Baroque Garden is laid out like rooms in a house, imposing principles of architecture on nature. Every Baroque garden had ceramic urns or vases as obligatory decorative elements. Such vases were painted in imitation of Chinese porcelain: blue ornament on white background. In the summertime the vases were used for exotic flowers and plants; they were usually arranged around fountains or ponds, placed at the paths crossings, on balustrades, and on cornices of garden pavilions in order to emphasize the garden’s geometric layout.

In the second half of the 18th century the Baroque garden was replaced by the less-geometric and more natural English landscape garden. As a result many Baroque parks lost their original appearance due to the lack of proper care and maintenance. Many garden vases were also lost – only during the recent decades some of them have been restored

 

    Вазон садовый Роспись — художник Ольга Киселева 2011 Реставрационно-производственная компания «Паллада». Санкт-Петербург Керамическая масса, формовка, подглазурная роспись; обжиг МАХК КП-33 Воссоздана по фрагментам, найденным при археологических раскопках в Летнем саду, и оригиналам первой трети XVIII века из музея-усадьбы Кусково и Королевского дворца в Стокгольме. Подобные вазы установлены в Летнем саду   Garden vase Painted by Olga Kiseleva 2011 “Pallada” restoration and production company, St Petersburg Glazed earthenware, moulded, painted in underglaze Museum of Architectural Ceramics “Keramarkh”. Museum number КП-33 This vase has been reconstructed based on the fragments found during the archaeological excavations in the Summer Garden and in accordance with the original first third 18th century vases from the Kuskovo Estate and the Royal Palace in Stockholm collections. Such vases can be seen in the Summer Garden   D=37.5 (без учета ручек), H=45,5 Расстояние между ручками 53 см.

 

    Вазон садовый Роспись — художник Марина Федотова 2011 Реставрационно-производственная компания «Паллада». Санкт-Петербург Керамическая масса, формовка, подглазурная роспись; обжиг МАХК КП-32 Воссоздана по фрагментам, найденным при археологических раскопках в Летнем саду, и оригиналам первой трети XVIII века из музея-усадьбы Кусково и Королевского дворца в Стокгольме. Подобные вазы установлены в Летнем саду   Garden vase Painted by Marina Fedotova 2011 “Pallada” restoration and production company, St Petersburg Glazed earthenware, moulded, painted in underglaze Museum of Architectural Ceramics “Keramarkh”. Museum number КП-32 This vase has been reconstructed based on the fragments found during the archaeological excavations in the Summer Garden and in accordance with the original first third 18th century vases from the Kuskovo Estate and the Royal Palace in Stockholm collections. Such vases can be seen in the Summer Garden D=64, H=73.5

    Вазон садовый Роспись — художник Екатерина Меликова 2011 Реставрационно-производственная компания «Паллада». Санкт-Петербург Керамическая масса, формовка, подглазурная роспись; обжиг МАХК КП-34 Реплика с оригинала 1980-х годов, воссозданного по образцам первой трети XVIII века при реставрации Монплезирского сада в Петергофе. Подобные вазы установлены в Монплезирском саду и саду дворца Петра I в Стрельне     Garden vase Painted by Ekaterina Melikova 2011 “Pallada” restoration and production company, St Petersburg Glazed earthenware, moulded, painted in underglaze Museum of Architectural Ceramics “Keramarkh”. Museum number КП-34 This is a copy made after the original 1980s vase, which had been recreated in accordance with the first third 18th century vases during the Monplaisir Garden restoration in Peterhof. Similar vases are found in the Monplaisir Garden and in the Peter I palace garden in Strelna D=58, H=74  

 

На левой стене -- О! а вот и картиночки разных важных парков к вазочкам – сама знаю, что перебор (опыт Зимовеньки даром не проходит). Можно сократить – указаны по мере значимости

1. Две гравюры – левая и правая – объединить – там виден стык   Еще Ораниенбаум есть. Но там не видно Никита Федорович Челнаков и Прокофий Артемьевич Артемьев по рисунку Михаила Ивановича Маxаева Большой Петергофский дворец со стороны Нижнего парка 1761 Оригинал в музее Метрополитен, Нью-Йорк   Nikita Chelnakov and Prokofiy Artemiev, after a drawing by Mikhail Makhaev The Grand Peterhof Palace, view from the Lower Park 1761 Metropolitan Museum of Art, New York 48,5 х 134,5  
2.   Адам Перелль, Израэль Силвестр Вид Версальского дворца со стороны партерного сада с фонтаном 1680-е Из альбома «Veues des Plus Beaux Lieux de France et d'Italie & Les Places, Portes, Fontaines de Paris & Veue de Rome et des Environs». Издатель Николя Ланглуа. Париж Оригинал в музее Метрополитен, Нью-Йорк   Adam Perelle. Etched by Israel Silvestre View to the Palace of Versailles from a formal garden with a fountain 1680s From “Veues des Plus Beaux Lieux de France et d'Italie & Les Places, Portes, Fontaines de Paris & Veue de Rome et des Environs”. Published by Nicolas Langlois. Paris Metropolitan Museum of Art, New York 20 х 29 см
3. С этой вазой – если ее брать, то надо запросить изображение в V&A с указанием цели использования – они пришлют в хорошем разрешении – мы на модерн у них брали Museum number: 26792:6 Жан ле Потр, Клод Балин Ваза для садов Людовика XIV в Версале 1673 Оригинал в Музее Виктории и Альберта в Лондоне Jean le Pautre, Claude Ballin Vase for the gardens at Louis XIV’s extravagant palaces in Versailles 1673 © Victoria and Albert Museum, London  
4.   Йоханнес Якобс ван дер Авеле Партерный сад поместья Зорхфлит в Гааге 1691–1698 Издатель Николас Вишер II. Амстердам. Нидерланды Оригинал в Рейксмузеуме, Амстердам   Johannes Jacobsz van den Aveele Formal garden in Zorgvliet estate in The Haag 1691–1698 Etching Published by Nicolaes Visscher (II). Amsterdam Rijksmuseum, Amsterdam 39.8 x49.5
5.   Ромейн де Хооге Оранжерея и теплицы в садах Клеве (Германия) 1685–1695 Оригинал в Рейксмузеуме, Амстердам   Romeyn de Hooghe Orangery and greenhouses in Kleve Gardens 1685–1695 Rijksmuseum, Amsterdam 20.6 x 26.8
6.   Симоне Феличе Вид бокового фасада Палаццо Памфили в Риме и сада После 1677 Оригинал в музее Метрополитен, Нью-Йорк   Simone Felice View of the side facade of the Palazzo Pamphili and its garden After 1677 Metropolitan Museum of Art, New York 23.3x42.4
7. Такая милая… Жан Лепотр Ваза в картуше Ок. 1650 – ок. 1664 Издатель Жан Леблон. Париж Оригинал в Рейксмузеуме, Амстердам   Jean Lepautre Vase in cartouche Ca.1650 – ca.1664 Etching Published by Jean Leblond (I). Paris Rijksmuseum, Amsterdam  

 

 

Вот, а это то, что я хочу в витриночку к вазам  -- фрагменты, которые, якобы, выкопали, а потом использовали при реставрации. Сейчас эти фрагменты в полу, откуда мы их забираем. Понятно, фрагментики – в витриночку

 

:

 

    Общая к ним этикетка   Фрагменты садовых вазонов, найденные при археологических работах в Летнем саду Первая треть XVIII века Керамическая масса, формовка, роспись подглазурная; обжиг МАХК Врхр-25–37   Fragments of garden vases dug up in the Summer Garden First third of the 18th century Glazed earthenware, moulded, painted in underglaze Museum of Architectural Ceramics “Keramarkh”. Museum numbers Врхр-25–37    
  Витрина 13б   Фрагменты вазона Красная глина, ручная формовка, роспись подглазурная, глазурь, обжиг Первая треть XVIII в. 8,6x6,3 см
  Витрина 13б   Фрагмент вазона Красная глина, ручная формовка, роспись подглазурная, глазурь, обжиг Первая треть XVIII в. 8,6x4,6 см
  Витрина 13б   Фрагмент вазона Красная глина, ручная формовка, роспись подглазурная, обжиг Первая треть XVIII в. 6,7x6,1x1 см
  Витрина 13б   Фрагмент вазона Красная глина, ручная формовка, роспись подглазурная, обжиг Первая треть XVIII в. 11,5x5,7x1 см
  Витрина 13б   Фрагмент вазона Белая глина, ручная формовка, роспись подглазурная, глазурь обжиг. Первая треть XVIII в. 10,3x7x1,2 см
  Витрина 13б   Фрагмент вазона Белая глина, ручная формовка, роспись подглазурная, глазурь обжиг. Первая треть XVIII в. 9,4x4,5x0,5 см
  Витрина 13б   Фрагмент вазона Белая глина, ручная формовка, роспись подглазурная, глазурь обжиг. Первая треть XVIII в. 4,7x3,1x0,5 см
  Витрина 12б   Фрагмент вазона Красная глина, ручная формовка, роспись подглазурная, Первая треть XVIII в. 15 х 34х10
  Витрина 12б   Фрагмент вазона Красная глина, ручная формовка, роспись подглазурная, глазурь, обжиг Первая треть XVIII в. 9х8
  Витрина 12б   Фрагмент вазона Красная глина, ручная формовка, роспись подглазурная, глазурь, обжиг Первая треть XVIII в. 8 х 16
  Витрина 13б   Фрагмент вазона Белая глина, ручная формовка, роспись подглазурная, глазурь, обжиг Первая треть XVIII в. 9х8
  Витрина 13б   Фрагмент вазона Глина, ручная формовка, роспись подглазурная, глазурь обжиг. Первая треть XVIII в. 7х8
  Витрина 13б   Фрагмент вазона Красная глина, ручная формовка, роспись подглазурная, глазурь обжиг. Первая треть XVIII в. 9х8

 

 


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: