1. There's a blackboard in our classroom.
2. There are some English books on the table.
3. There were very many mistakes in your dictation.
4. There's a new grammar rule in Lesson Four.
5. There was a telegram on the table.
6. There was too little ink in my pen to write two letters.
EX. 2. Раскройте скобки, выбрав нужную форму глагола и подчеркните подлежащее и сказуемое
1. There (is, are) a large table in my room.
2. There (is, are) three windows in my classroom.
3. There (is,are) a table and four chairs in my sister's room.
4. There (is, are) a blackboard, four tables and five chairs in our classroom.
5. There (is, are) a text-book and two exercise-books on my table.
6. There (wasn't, weren't) a school here in 1920.
7. There (was, were) very many children in the park yes terday.
EX 3. Ответьте на вопросы, обращая внимание на употребление оборота there is (there are)
1. What is there on the table?
2. How many books are there on the table?
3. What kind of books are there on the table?
4. Is there a blackboard in your classroom?
5. Are there many tables in your classroom?
6. How many tables are there in your classroom?
7. Are there many chairs in this room?
8. How many chairs are there in this room?
9. What is there in your classroom?
10. How many mistakes were there in your last dictation?
11. Were there many children in the theatre yesterday?
12. Was there an institute in your home town ten years ago?
13. How many institutes are there in your home town now?
14. How many theatres are there in Moscow?
15. How many cinemas are there in the centre of Moscow?
16. How many pages are there in this book?
|
|
EX. 4. Переведите предложения на английский язык, обращая внимание на употребление оборота there is (there are).
A. 1. В нашем городе много школ и пять институтов.
2. В прошлом году в нашей группе было двадцать студентов, а сейчас в ней только пятнадцать.
3. На том столе много журналов? — Нет, только два.
4. В этой комнате два окна.
5. Какие книги на том столе? - На нем русские и английские книги.
6. На нашем заводе много инженеров.
7. На этом столе нет (никаких) тетрадей.
8. Сколько мальчиков и девочек в нашей группе? — Двенадцать мальчиков и восемь девочек.
9. Пять лет тому назад около нашего дома не было школы, а (но) теперь здесь большая новая школа.
Б. 1. У меня на столе интересная книга. На столе есть интересная книга.
2. У него в диктанте нет ошибок. В этом диктанте нет ошибок.
3. Здесь есть много интересных статей. У нее здесь много интересных статей.
4. В этом классе мало (не много) девочек. У них в классе мало (не много) девочек.
В. 1. Недалеко от нашего дома есть новая школа. Новая школа находится недалеко от нашего дома.
2. В центре города находится театр. Театр находится в центре города.
3. Ошибка в пятом предложении. В пятом предложении есть ошибка.
4. Журнал лежит на том стуле. На том стуле нет никаких журналов.
5. В этом уроке мало грамматических правил. Новые грамматические правила на десятой странице.
6. В этом тексте есть новые слова. Новые слова на доске.
Конструкция “TO BE GOING TO ….”
EX. 1. Составьте предложения, пользуясь следующей таблицей; сделайте соответствующие добавления
I We They My friend (s) My sister (s) His son(s) | is going to | write to Peter read this book have a dictation have one's English (French) speak to smb. work in the Ministry do these exercises tonight next week (month) |
EX. 2. Ответьте на вопросы
|
|
1. Are you going to have your English this evening?
2. When are you going to have your English?
3. What are you going to do in the evening?
4. When are you going to do your exercises?
5. When are you going to read this book?
6. When are you going to speak to your friend?
7. When is your friend coming to Moscow?
Конструкция «BE GOING TO» как форма будущего времени.