EX. 1. Поставьте следующие предложения в отрицательную и вопросительную формы

 

1. There's a blackboard in our classroom.

2. There are some English books on the table.

3. There were very many mistakes in your dictation.

4. There's a new grammar rule in Lesson Four.

5. There was a telegram on the table.

6. There was too little ink in my pen to write two letters.

EX. 2. Раскройте скобки, выбрав нужную форму глагола и подчерк­ните подлежащее и сказуемое

1. There (is, are) a large table in my room.

2. There (is, are) three windows in my classroom.

3. There (is,are) a table and four chairs in my sister's room.

4. There (is, are) a blackboard, four tables and five chairs in our class­room.

5. There (is, are) a text-book and two exercise-books on my table.

6. There (wasn't, weren't) a school here in 1920.

7. There (was, were) very many children in the park yes­ terday.

EX 3. Ответьте на вопросы, обращая внимание на употребление обо­рота there is (there are)

1. What is there on the table?

2. How many books are there on the table?

3. What kind of books are there on the table?

4. Is there a blackboard in your classroom?

5. Are there many tables in your classroom?

6. How many tables are there in your classroom?

7. Are there many chairs in this room?

8. How many chairs are there in this room?

9. What is there in your classroom?

10. How many mistakes were there in your last dictation?

11. Were there many children in the theatre yesterday?

12. Was there an institute in your home town ten years ago?

13. How many institutes are there in your home town now?

14. How many theatres are there in Moscow?

15. How many cinemas are there in the centre of Moscow?

16. How many pages are there in this book?

EX. 4. Переведите предложения на английский язык, обращая внима­ние на употребление оборота there is (there are).

A. 1. В нашем городе много школ и пять институтов.

2. В прошлом году в нашей группе было двадцать студентов, а сейчас в ней только пятнадцать.

3. На том столе много журналов? — Нет, только два.

4. В этой комнате два окна.

5. Какие книги на том столе? - На нем рус­ские и английские книги.

6. На нашем заводе много инже­неров.

7. На этом столе нет (никаких) тетрадей.

8. Сколь­ко мальчиков и девочек в на­шей группе? — Двенадцать мальчиков и восемь девочек.

9. Пять лет тому назад около нашего дома не было школы, а (но) теперь здесь большая новая школа.

 

Б. 1. У меня на столе интересная книга. На столе есть интересная книга.

2. У него в диктанте нет ошибок. В этом диктанте нет ошибок.

3. Здесь есть много интересных статей. У нее здесь много интересных статей.

4. В этом классе мало (не много) девочек. У них в классе мало (не много) девочек.

 

В. 1. Недалеко от нашего дома есть новая школа. Новая школа на­ходится недалеко от нашего дома.

2. В цен­тре города находится те­атр. Театр находится в центре города.

3. Ошибка в пятом предложе­нии. В пятом пред­ложении есть ошибка.

4. Журнал лежит на том стуле. На том стуле нет никаких журналов.

5. В этом уроке мало грамматических правил. Новые грамматические правила на десятой странице.

6. В этом тексте есть новые слова. Новые слова на доске.

Конструкция “TO BE GOING TO ….”

EX. 1. Составьте предложения, пользуясь следующей таблицей; сделайте соответствующие добавления

I We They My friend (s) My sister (s) His son(s) is going to write to Peter read this book have a dictation have one's English (French) speak to smb. work in the Min­istry do these exercises tonight next week (month)

EX. 2. Ответьте на вопросы

1. Are you going to have your English this evening?

2. When are you going to have your English?

3. What are you going to do in the evening?

4. When are you going to do your exercises?

5. When are you going to read this book?

6. When are you going to speak to your friend?

7. When is your friend coming to Moscow?

 

Конструкция «BE GOING TO» как форма будущего времени.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: