Class assignments. XI. Read the following words and explain the pronunciation of the letter combinations in bold type

XI. Read the following words and explain the pronunciation of the letter combinations in bold type:

coat, count, cause, law, load, loud, autopsy, saw, soak, sound, nausea, raw, moan, amount, gauze, road

XII. Form and translate the new words by adding:

a) the prefix sub-: divide, tropical, class, cutaneous, costal, family, mucous;

b) the prefix inter-: costal, national, muscular, vertebral, ventricular, vascular

ХШ. Form the Past Participle of the verbs given in brackets. State their functions. Translate the following sentences:

1. The patient (admit) to the hospital was a 45-year-old female. 2. The inner organs (include) in the thoracic cavity are the heart and the lungs. 3. The blood (carry) to the lungs is called venous blood.

XTV. Give the English equivalents:

1. в три раза толще, чем стенки; 2. малый (легочный) круг крово­обращения; 3. большой круг кровообращения; 4. кровообращение в сис­теме воротной вены

XV. Choose the necessary Participle. Translate the sentences:

1. The blood vessels (located, locating) on the anterior surface of the arm were dilated. 2. The vessels (carried, carrying) blood to the heart are called veins. 3. The lungs are the inner organs (included, including) in the thoracic cavity. 4. The muscular structure of the heart (consisted, consisting), of two parts includes muscular layers of the artria and muscular layers of ventricles.

XVI. Read the following sentences and define instead of what words the substitutes 'one — ones', 'that — those' are used:

1. The condition of patient M. is worse than that of patient N. 2. The number of the vertebrae in the coccyx is less than the number of those in the neck. 3. The bones of the lower extremities are longer than those of the upperones.

XVII. Read Text B. Entitle it. Say what it deals with:

Text В

In the left chamber the atrium and ventricle are separated by the mitral fmaitral] valve.

In the right chamber the atrium and ventricle are separated by the tricuspid [trai'kAspid] valve.

At the point of origin of the aorta in the left ventricle another valve is located. This valve is called the semilunar [,semi'lu:na] valve of the aorta.

At the point of origin of the pulmonary artery in the right ventricle the fourth valve is located. It is called the semilunar valve of the pulmonary artery.


LESSON 14

I. Запомните чтение следующих слов:

respiratory fris'pairatari] дыхательный, респираторный

mediastinum f,mi:di3s'tain3m] средостение

pleura fpluara] плевра

lobe [loub] доля

external [eks'ta:nl] наружный

serous ['siaras] серозный, сывороточный

lateral ['laetaral] боковой

visceral ['visaral] внутренний

subserous [sAb'siaras] подсерозный

II. Выучите следующие слова и словосочетания: cover fkAva] v покрывать, закрывать

shape [feip] и форма, очертание; вид; образ border ['bo:da] и граница, край

extend [iks'tend] v простирать(ся); увеличивать(ся); расширять; продлевать

upward ['Apwad] adv вверх above [э'Ьау] ргр над; свыше level flevl] п уровень; количество thin [Gin] а тонкий; худой

vary ['veari] v менять(ся), изменяться); разнообразить heavy ['hevi] а тяжелый; плотный left [left] а левый

capacity [ka'paesiti] и емкость; объем; vital capacity of the lungs жизненная емкость легких

infant ['infant] и младенец, ребенок до 2-х лет

pale [peil] а бледный

colour [*кл1э] и цвет; v окрашивать

proper ['ргэрэ] а собственный; правильный; соответствующий; надлежащий

III. * Вставьте необходимые по смыслу слова, данные ниже:

1. The aorta... from the upper part of the left ventricle. 2. The shape of the vessels... when they dilate. 3. The right lung is... than the left one. 4. The lungs are... with the pleura.

varies, covered, extends, heavier

IV. Переведите следующие предложения и определите время ска­зуемого:

1. The borders of the heart are dilated. 2. This patient was taken to the operation yesterday. 3. The vital capacity of the lungs will be determined during the examination.

4. They were examined in Histology by Prof. Belov.

V. * Образуйте Present Participle Active от глаголов и дайте все возможные варианты перевода:

to restore, to introduce, to establish, to connect

VI. Ознакомьтесь с таблицей 23 функций Present Participle и ответьте на вопросы:

1. Какие синтаксические функции может выполнять Present Participle в предложении? 2. Какое место в предложении занимает Present Participle в функции определения, части причастного оборота? 3. Как переводится Present Participle в каждой из синтаксических функций?

VII. Определите, чем является Present Participle в следующих предложениях:

1. Being at the sanatorium the patient began to feel much better. 2.1 went to speak to the doctor treating my mother. 3. The varying condition of the patient became worse yesterday.

VIII. 1. Прочтите текст С. 2. Найдите в нем предложения, содержащие Present Participle, и переведите их. 3. Напишите пять вопросов к тексту. 4. Выпишите английские эквиваленты следующих словосочетаний:

над уровнем, по обе стороны, у взрослого мужчины, у младенцев, друг от друга, по форме.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: