Тут псалтирь рифмотворная 20 страница

И аще кто чтый, от умножения словес моих о едином омовении, вознегодует на мя, и аз извествую о сем, яко умножих от нестерпимыя досады: понеже люторане велми истечение похотное легчат и святят37. И аще и зазорно о едином деле десятерицею воспоминати, обаче воспомянух, елико за Божиею помощию возмогох. А прочее аще кто восхощет о люторском развратном житии и о неправых их толкех, той да зрит во Очевидном Зеркале, в 23-й главе: тамо бо многия их пакости может узрети и разумети.

7. Егда же, сыне мой, даст тебе Господь Бог от семене твоего плод, то не велми избирай имя, но паче тщися нарещи имя того святаго, на кий день Бог тебе его изведет из утробы жены твоея на свет. А и в том дни избирай паче имя то, коего мало дают люди, дабы и тыи святыи, за тяжелость имян, не в презрении были. Сей бо обычай в народе не весма прав, еже имяна давати младенцем знакомые, а диких имян обегают, иже суть: Созонт, Доримедонт, Акила38, Селиван, Евлампий, Ермоген, Евгений, Евграф, Орест, Олимъб, Урван, Фалалей, Амплий, Епимах, и прочиих таковых имян не дают, и тыим святым презрение чинят напрасно. И не без обиды сие им чиним, понеже они такие же святии угодницы Божии, яко же и легкие имяна; а мы так их презираем, еже и имян их слышати не хощем. А аще бы никакова имяне не обходили, то бы и тии святии славились: ов бы тезоименника своего образ написал, а ин бы и церковь во имя тезоименого своего патрона воздвиг.

И аще, по уставу, восхощеши и до осмого дня новорожденному младенцу имя нарицати, и еже бы быти ему до того осмого дне без имяне, и то буди так по намерению твоему. Обаче и тогда тщися имя нарещи того святаго, в онь же день он родился, и тако день рождения его будет во вся дни живота его памятен. А аще до осмого дня не будеши того своего младенца без имяни держати и восхощеши в первый день и имя ему нарещи, то наипаче потщися, дабы ти того святаго не минути и нарещи бы того святаго, аще славного, аще и неславного, аще легкое имя, аще и тяжелое, каковое ни случится того дне [то бо презвитери от недознания своего тако творят, еже тщатся нарещи имя младенцу того святаго, коего случится по рождении младенца во осмый день]. А в требниках того ради положено, еже бы до осми дней младенцу быть без имяне, и во осмый день принести его в церковь, и тамо, пред царскими дверми или пред образом Пресвятыя Богородицы, повелено имя нарещи; а о том не положено, еже бы того святаго нарещи имя, в онь же внесен бысть в церковь. И по сему яве есть, яко о избрании имяне положено на произволении; и аще кто изволит имя нарещи того осмого дне случившагося, или четыредесятого, или более, или и первого дня, в онь же родился, в том несть ни греха, ни запрещения.

И тебе, сыне мой, в закон аз сего не полагаю, точию изъявляю: яко лучши и свойственнее есть того святаго нарещи имя, в онь же день младенец родится, и тако39 день рождения его, и без записки, до скончания живота его не забвен будет. О сем же ти твердо завещеваю, да долго младенца не крещена не держиши: но всячески потщися, еже бы ти в третий день, или во осмый по рождении, и крестити его, и Тела Христова причастити, дабы тебе в правилную вину не впасти. Понеже мнозии и в возрасте нечаянно умирают, во младенчестве же и паче опасно, дабы некрещеный не умер и в замедлении крещения души бы его не погубити, и чтобы и вам обоим век свой о душе его не плакати: понеже некрещеные дети вси царствия Божия не наследят, а и вы на оном свете истязани будете. Спросит бо Бог тоя души на вас и, за небрежение, без мучения не пробудете, ибо в том небрежении и свои добрые дела погубити.

Буде же женскаго пола родится младенец и того дне имяне женскаго не случится, то да наречеши тое имя, кое впреди ближее имется. А назад не моги давать имяне, понеже той день бяше уже прошол и како можеши его возвратити? Но и не хотя будеши его целый год ждати, а впреди и много что дней десять тебе пождати, а не целой год.

8. Егда же чадо ваше будет здраво и начнет языком своим немотовати, то не могите в самом начале в вечную погибель его низводити, якоже нецыи безумные отцы чад своих учат: вместо еже бы учить младенцу Божие имя натверживати и страх Божий в него вкореняти, а они первее учат безстрашию. Ибо отец учит матерь бранити, и кукиши ей казати, и по щекам бити; а матери насупротивно тому же злу учат и повелевают отца бранити, и бить, и кукиши казать, и за бороду драть. И младенец еще не разумеет, что то есть свет или что тма, или что добро или зло, а отцы и матери, прежде всякого учения, и нбчнут чадородие свое учить злым делам и погибелному нраву. И тем погибелным учением тыи безумные отцы и матери утешаются, а того бедные не ведают, еже чесому в самой младости дети научатся, то и в самой старости того не лишатся. Яко младое древо камо наклониши или куды скривиши, то уже во старости никоими делы исправити его невозможно: тако и младенец, аще в юности научится злу, то уже и в старости добрым человеком не будет. Аще бо младенца кой отец и не учит злу, но токмо аще не в наказании возрастит, то и тии зли бывают и погибают. Аз бо много таковых своим подлым оком видех, кии в потворстве возрасли: овии повешены, овии же в пианство уклонилися, и пожитков своих лишишася, и смертми нечаянными измроша, инии же безвестно погибоша. И тако у нас в России народа болшая часть погибает от неучения младенческаго, то есть от потачки. И киих уже отец да мать научат злу, то о тех уже и спрашивать нечего, и таковых всех спросит Бог на отцах, да на матерях. Избави Боже и началствующих людми, дабы не взыскал Бог и на них, понеже у нас народ ненаказанной. Мню я, что всякому камандиру, а наипаче духовному чину, надлежит о сем пещися, дабы отцы и матери детей своих учили страху Божию и всякому благонравию. Отцы бо и матери хужшее, то есть плоть раждают, а лучшее, то есть душу, погубляют, и чад своих души и с плотию в вечную погибель реют. Лучши бо чад не раждати, нежели, родив, да и з душею погубити. И како Бог не взыщет на отцах, да на матерях тех погибших душь? Ей, взыскуя взыщет. Токмо сохрани Боже, дабы не взыскалось на архиереех и на отцах духовных за неупасение их, дабы не збылось на них реченное от Бога чрез40 пророка, глаголюща владетелем, еже под рукою его живущих и от неупасения погибающих от руки их взыщет.

И ты, сыне мой, аще хощеши таковыя своея беды избегнути, то, егда даст тебе Бог чада, и ты в начале не токмо таковому безумию, яковое выше явих ти, учити, но и того не учи, еже бы тебя звал тятею, а матерь мамою. Но самое ваше началнейшее учение да будет: "Бог на небе", и, руку его взяв, указуйте ею на небо и паки глаголите: "Бога бойся; ни с кем не бранися, ни дерися; Бог с неба смотрит и, что ты ни зделаеши, видит; и языка своего не выставливай: Бог за то тебя убьет"; и всячески страх Божий водружайте в них. Объявляйте же им и милость Божию, чтобы они Бога любили и боялись бы Его, понеже сие издревле писано есть, яко начало премудрости страх Господень (Притч. глава 9, стих 10). И по сему в ком уже будет страх Господень, то в том и премудрость Божия будет, и таковаго человека душа уже не погибнет.

9. Образам же святым учите детей своих кланятися по достоянию и глаголите им, указуя на образы: "сей - образ Божей; а сей - Богородицын; а сей - угодника Его, сего или сего; и ты им кланяйся; а Бог с небеси, видя твое поклонение, помилует тебя и даст тебе того или того много". И аще тако их научите, то они и вы милость Божию получити. Надобно детей учить неоплошно и держать их в великой грозе: первое, чтоб пред Богом трепетен был; другое, чтоб и вас боялся. Так ведите, чтоб и взгляду вашего боялись. И аще в Божием и вашем страхе возрастут, то они добрые люди будут; а есть ли же в ласкании, и во всякой потачке, и в неге возрастити, то уже в том пути не будет: либо будет пьяница, либо блудник, либо озорник, либо и самый вор. Аще бо со младенчества детей своих научити себя бранить и бить, то в возрасте бойтеся, чтобы вам от них до смерти убиеным не быть. Велми бо, велми зло, еже младым детям чинить потачка: всякое бо зло и безумство родитца от родителевые потачки.

10. А кой человек в наказании возрастет, той всегда доброй человек будет. Того бо ради древнии святии, соблюдая людей от погибели, повелевали детей своих бить нещадно. Исус Сирахов тако рек: сыну своему не давай воли в юности его, но сокруши ребра ему, дондеже млад есть; а егда ожестеет, то уже не покорит ти ся. Паки подтверждая, рек: сына аще в наказании возрастиши, то удивит тя, игранием же погубиши его; а аще в наказании возрастиши, то последи насладишися от него и похвалишися о нем. И паки глаголет: любяй своего сына участит ему раны, да напоследок возвеселится о нем (Сирах., глава 30, стих. 1-2, 9-12). Соломон же глаголет: жезлом бей младенца, да душу его избавиши от злыя смерти (Притч., глава 23, стих 14). И паки глаголет: аще кто сына своего не любит, той жалеет жезл свой от биения; любяй же своего сына прилежно наказует его (Притч., глава 13, стих 25). И паки глаголет: сына своего наказуй, и возлюбит тя и даст лепоту души твоей (Притч., глава 28, стих 17). И сего ради ты, сыне мой, в великом наказании чад своих имей, и яко страху Божию, тако и цареву учи. К тому же смирению и прочиим добродетелем учи ИХ прилежно и наказуй нещадно. И не токмо самому тебе с ними играть, но и на улицу ради играния не пускай их, дабы не навыкали, от неключимых отрочат, кощунства, и всякого сквернословия, и празднословия. Сам бо Господь, уча нас, тако рек, яко за всякое праздное слово в день судный воздадут ответ (Матф., глава 12, стих 36). И сего ради велми блюди чад своих от всяких пустошных и смехотворных словес, дабы и вам ответу Богу за них не дати.

11. Егда же коего сына отдаси во училище, книжного ради научения, то и тогда ни малыя воли ему не давай, но в велицей грозе держи ево. И приставь к нему приставника верного, старика или старуху, чтоб ему не попускали с рабятами играть, а наипаче не попускали бы с ними вместе спать или и сидеть на одине; так тем приставникам твердо накажи, дабы из очей своих ни на мал час не выпускали. А егда повозмужают и за двенатцать лет которой сын переступит, то блюди твердо, дабы з девицами и со женами ни малого кощунания не чинил; и спать с ними, аще и в свойстве кая будет, не попускай; ниже со отроки на особности попускай ему спати, дабы он в самой младости и прежде возмужания в блуд не впал. И того ради все бы твои дети спали во очесех ваших; и в нощи надзирайте их, дабы кто из них не изшол во иную храмину начевать. А наипаче не попускайте на чужие дворы, аще и к свойственникам, ходить начевать, но всегда бы начевали во очесех ваших.

12. Егда же книжного учения славенскаго крепко навыкнут, и грамматику славенскую изучит кой, такожде и писать добре научится, и, выкладке цыфирной научив до деления, поучи его и латинской грамате и языку, или греческому, или хотя полской грамоте и языку, а потом поучи его и художеству, х каковому он свойствен будет. И каковому художеству, тягостному или и лехкостному, научиши, то как твое хотение будет. А сего учения не моги отложити, еже бы тебе его не научить рисовать и в размере силу знать, чтобы он всякое дело, прежде начинания делати, мог его нарисовати по размеру. И аще в розмере будет силу знати, то ко всявому мастерству будет ему способно; и аще и командиром у какова дела будет, то он может всякое дело насквозь видети: ко всякому бо художеству рисовалное дело присутственно и зело потребно. К сему же понуждай ево потребное и не потребное рисовати, чтоб он навыкал тому рисованию досконало. И по вся дни положи ему зарок, колико листов книг прочитати и поколику ни есть и написати Божественных Писаний, дабы никогда празден не был и дней бы своих не терял даром.

13. И при том порядке, обучай ево и нэжду всякую терпети. Одеждами драгоценными не украшай его, и не токмо драгоценными, но и в мяхкая одеяния не облачай его, кроме праздничных дней; но даждь ему платье носить самое росхожее, или и грубое, дабы он навыкал терпению. И аще придет на него скудость или бедство какое, то не будет он гнушатися и земледелного одеяния. То бо наше неразумие, еже детей своих преизлише украшати и во всем их нежити; но надлежит детей своих украшати украшением духовным, а ризное украшение никакова добра не принесет, кроме пакости: от украшения бо навыкают дети гордости и вящшее присвоение к блуду. Егда бо девицы, или и замужние жены, узрят млбдого отрока во убранстве добром, то, зря на них, паче уязвляются. А аще кой отрок и млад, да в суровом одеянии будет, к тому же аще не во уборстве, к тому же аще не попустите с ними ни шутить и никаких разговоров перебивочных говорить, то на таковаго не восхотят и взозрить. И буде узрите или уведомитеся от кого, еже сын вашь з девицами или с молодицами будет шутить, то ты и ребра ему сокруши, без всякого милосердия накажи ево, дабы впредь ни мало к ним не приближался, дабы он в блуд не впал и тела своего и з душею не осквернил. И таковаго ради охранения, надлежит до самые женидбы водить детей во одеждах не уборных и не красных.

Егда же оженится, то тогда мочно уже и получши одежда учинить ему. Обаче и тогда выше меры своея отнюд не давай им носити, но со уятием, дабы в том излишние траты пожиткам твоим не было, а наипаче царственному богатству излишние траты не было. Нам иноземцов денгами не наполнить: они тому велми ради, еже бы мы во уборстве великом и в паруках ходили, толко их бы денгами осыпали. Въместное ли то дело, еже накладные волосы рублев по пятидесят и болши продают, а что в них есть? Понося токмо, да бросить.

14. Нам не золотом, ни серебром, ниже накладными волосами подобает себя украшати, но паче подобает нам себя украшати в воинском деле храбростию, в судейском деле - правосудием, в купечествеи - праведным и неподвижным словом и товаром нелестным, мастеровым же людем - в тщателном художестве. В духовном же деле, паче всех воспомянутых украшений, украшатися благочестивою правою христианскою древнею верою, еже блюсти ю цело и непоколебимо; к тому же украшатися книжным учением, грамматическим и риторским, и философъским разумом. И аще сия вся в нас будут, то на весь свет будем мы славны, а и на оном свете не без похвалы будем.

На немец нам смотрить нечего: они нас обманивают, да денги у нас выманивают, а самые правды никогда нам не скажут. Толко предлагают нам всякие фигуры, на чом бы им излишние у нас денги выманити, и привозят к нам дудки, да робячие игрушки, да всякие напитки, чтоб мы купя да высъсали; и на питье и на иные безделицы, кои купя да бросить, тысячь по сту рублев и болши на кийждо год41 выманивают. Нам надлежало было то у них покупать, без чего нам пробыть немочно.

И ты, сыне мой, всячески тщися детям своим одежды чинить не от высоких цен: елико себя ради, паче же - ради царственного пополнения, дабы наше Российское царство, от излишнего наряду, не отончевало. И тоя же ради царственныя прибыли, детям своим обшивных пуговиц, ни шелковых, ни шерстяных, ни самых золотных не покупай, понеже обшивные пуговицы - перевод денгам, потому что они в суорых числех пропадают и взвороту от них и пула не будет. А немцы велми похваляют тыя часовые пугвицы. А ты, сыне мой, на их немецкие басни не смотри, делай детям пугвицы либо серебряные, либо медные. То хорошо, чтоб пугвицы портищев пять-шесть износили; а обшивных пуговиц на одно портище пятья будешь переменять, и придут тебе дороже серебряных, а износя все бросишь. А серебряные, вои плотно зделаны, колко кафтанов ни переносишь, а денги в головах.

15. Такожде, сыне, и пищами сладостными детей своих не весма питай, но обучай их к ядению сурбвых ядей, понеже суровые яди приносят человеку здравие и долголетие. Ибо кии человецы обыкнут в твердых ядех пребывати, тех век протяжнее бывает, а сладостные и лакомые яди человеческому здравию велми вредителны и век таковых крачши бывает.

16. К сему же приложи и сие, дабы дети твои не пьяницы были. О сем всеми своими силами тщися, дабы дети твои трезвенны были и от пьянственного питья воздержны были. А наипаче не пускай заморских питей пить, понеже тыи питья паче здравию человеческому вредителны, а царьственному богатству истощителны, и не токмо истощителны, но и разорителны. И аще обыкнут твои дети одежды носить грубые, и яди ясти суровые, и пьянственна питья, а паче заморскаго, пить не будут, а к тому аще обучиши их в ежедневных трудех пребыва(ти), то велми будут здравы и долголетны, и в разуме и во всяких своих делех будут тверды.

И тако детей своих крепко держи, еже бы никакова дела своим изволом, без вашего ведения, не делали, но все бы житие свое и дела их были по вашей воле: понеже самоволие и в совершенном мужестве человеков вреждает, колми же паче в юности. Аще бо здраво посмотрить, то всякие пакости содеваются в народе, яко духовные, тако и гражданские и житейские, от самоволия. К сему же ты, сыне мой, дитей своих всему тому обучай, чесому аз повелех тебе обучатися и навыкати. И х каковому чину будет он склонен, то ты те статьи и предлагай пред него.

17. По рождении же чадородия вашего, дондеже жена твоя не очистится от скверны своея, по люторскому безумию не моги учинити, еже снитися с нею. Такожде и в месячных кровотечениях жены твоея, дондеже она не очистится от течения крове, отнюд не сходися. Господь о кровотечении месячном тако крепко заповедал, да аще кто и чистый человек, во время месячного кровотечения, на постеле токмо сядет, то и тот нечист будет, и измытися и тому человеку повелел Господь, и не токмо тело, но и ризы измыти; и измывся, и той человек нечист будет даже до вечера (3 Моис., глава 15, стих 5). И ты, чадо мое, по сицевому заповеданию Божию, донележе жена твоя в том кровотечении будет, спи на особой постеле; егда же она очистится и обмоется, тогда ты на постели ея да ляжеши, тогда и снитися с нею можеши, по повелению Господню, а не по моему. А аще, за любление жены своея, во время кровотечения ея отлучитися от нея не похощеши и будеши на одной постеле с нею спати, то будеши ты таков же нечист, какова и жена твоя. И ты в тыя дни, дондеже не обмоешися, не моги никаковыя святыни прикоснутися. И аще в тыя дни случится праздник, и пойдеши к церкви слушати вечерни, или утренние, или и литургии, то ты стой вне церквы: понеже, не измывшися, во святую церковь внити тебе, ни жене твоей невозможно. И аще вся сия, по повелению Божию, будеши исправляти, и в вечернее пение неделных и празднишных дней со женою сходитися не будеши, то Господь Бог благословит тя детками благими. А аще вечерняя пения, воскресная и праздничная, и прочая Божия повеления положиши в ничтожность, то дети твои родитися42 скорбны и злы и весма неключимы, и Божия благословения на них не будет, и вы будете в грехе, а дети ваши в погибели.

А и во вся дни живота твоего живи, сыне мой, с воздержанием. Схождение со женою имей разсмотряя дни, а скоту безсловесному и Лютору безумному не уподобляйся, еже бы тебе, дней не разбирая, со женою своею схождение имети. Но токмо аще когда у жены твоея юность воспламенеет и от того падения возжелает снитися с тобею, а отложити до иного времяне не возможет, то ты не моги от нея отрещися: аще и не во указный день, снидися с нею, дабы она от нестерпимого воспламенения не впала бы в прелюбодеяние, да и ты не будеши виновен грехопадению ея. К сему же блюди, дабы от чужого семене наследника имению твоему не зачела, понеже во время воспаления великого зачинаются дети. И, по снитии, той же час и обмойся, - и ризы, в них же снидешися, измени, да не сравнишися с безумными и богопротивными люторы.

Такожде и в ядении пищном имей воздержание же, и к воздержанию приложи и обвыкновение неизменное, и не пресыщайся, да не впадеши в болезнь (Сирах., глава 37, стих. 32-33). И рано ясти не изваживайся (Псалом 126, стих 2), понеже и раннее ядение болезнь человеку наносит, и внутренняя вредится, и того ради тот человек совершенного сво(е)го веку уже не доживет. И аще восхощеши обыкновенныя ти яди, или и питие, изменити, то ты изменяй помалу, дабы ти здравия своего не повредити и безвремянно бы не умерети. Всякое бо крутое изменение вредително бывает. Аще бо кто напиется допьяна вина, и в том пьянстве дни два-три пребудет, и последи того помалу не истрезвится, то таковым скорая смерть случается; и велми многия от перепою, не дожив века, умирают. Такожде и во изменении яди не без болезни бывает. А аще кто дни три-четыре хлеба не поест, а потом аще токмо хлеба одного наестца доволно, то и от хлеба умрет; а аще помалу будет той хлеб вкушати, то без всякого вреда пребудет. А и в подобное время, егда начнеши ясти, то не избирай в сосуде лучших кусков, но каков тебе ни случится взять, таков и яждь, да не явишися сластолюбец (Сирах., глава 31, стих 13-18). И егда случит ти ся сладостную ядь ясти, то не удержуй ю во устех своих, ради устного услаждения, да не сотвориши в себе гортанобесия. Положи, сыне мой, в ядении, своем неизменный43, и прилежи паче к ествам твердым и не весма сладимым, понеже сладостныя яди приносят человеку вредительство, а наипаче изменение ядей вредит человече здравие. И в коих ядех и обыкнеши, положи себе меру, дабы ти никогда чрез сытость не наестися, но так яждь, дабы тебе не отяготитися; лучши бо есть не доядати, нежели переядати. Аще бо будеши не доядати, то ты всегда будеши бодр и здоровее будеши; и аще в пищи устав положиши неизменный, да к тому аще и упиватися не будеши, то ты и долголетен будеши на земли, и скорби не весма будут тя вредити. Наипаче бо случаются скорби от преизлишнего пития пьянственного: велми бо оно человека разогревает и болезнь наводит, а множицею и смерть безвремянная случается. И я так признаваю, яко никоторой человек веку своего прямого не доживет, которой много упивается; велми бо, велми пианство человеки погубляет и в самую скудость приводит. И того ради ты, сыне мой, всячески тщися, еже бы ти дупьяна не упиватися. А сие бы и наипаче лучши, дабы тебе и весма его не касатися: понеже пьянство не токмо едино здравие, но и ум вреждает, и всякое безчестие наводит, и в самое убожество приводит. И Приточник о них тако глаголет, яко пианица обнищает и облечется в раздранная одеяния (Притч. глава 23, стих 21).

19. И егда будеши зван на каковую либо вечерю, то не ищи себе места вышшаго и между равенников своих, но ищи нижшаго. О сем бо и Сам Господь заповедал нам, да не ищем вышшаго себе места (Лук., глава 14, стих 10). А старших себя, такожде и честнших, почтением почти. А аще же случится тут презвитер, или диакон, или монах, аще и велми от убогих мест, или и безместной, и в ризах раздранных, не моги ты его посести. Аще ты и зело будеши богат, или честию возвышен, обаче ты сяди ниже его, понеже ты никогда равен ему быти не можеши: вси бо мирстии сановники пред презвитеры низки суть. Есть в народе обычай зело непотребный: ибо богатые люди, а наипаче сановитий, презвитеров ниже себя сажают; и то они чинят от неразумия своего, мнят бо себя великих быти, а священный чин, наипаче же за их убожество и безкниженство, снижают. И то они, ово от незнания их священнической чести, ово же от безумия своего, а наипаче от гордости своея тако чинят, от чего тебя сохрани Боже. Ты, сыне мой, аще будеши и помещиком, и придет к тебе тот поп, кой у тебя в селе служит, или и у крестов в дому твоем из найму будет служити, то и такова презвитера никогда выше не садись, но почитай его, яко апостола Христова. И не моги нарядить его на кое либо работное дело, но разве ты ему в работном деле служи, а не он тебе; за отца себе веди его, а не за работника, и ни в какую обиду не давай его, и пищею лучшею его питай, дабы твоя пища пред Самого Бога взошла. А того отнюд не моги сотворити, еже бы ему в чем либо посмеятися; аще и упьетца, яко человек, ты же храни его, яко отца своего, дабы тебе от Бога за непочитание его не принять какой казни: издревле бо Святое Писание повелевает их почитати. У Исуса Сирахова написано: прослави иерея, страха ради Божия (Сирах., глава 7, стих 33). А аще же где на обеде, до твоего приходу, презвитер посажен за столом нижши прочиих гостей, мирян сущих, ты же, приняв у него благословение, сяди ниже его, а между иными гостьми вышши того презвитера отнюд не моги сести; так чини, чтоб никогда презвитер ниже тебя не сидел. И аще и звавый тя господин начнет тя нудити, дабы тебе вышши презвитера сести, отнюд не садись. И аще звавый тя будет на тебя гневатися, не слушай, но слушай ты паче повеления Божия, а не человеча: понеже Бог их почтил высокою и неудобь измеримою честию, то како ты дерзнеши его снизити? И аще кой презвитер и упьетца, яко и простолюдин, обаче ты не моги того учинити, еже бы его не почтити: он бо есть слуга Бога Вышнего. И аще он и пьян будет, обаче данный ему от Бога дар не пьян, но действителен есть. Дух бо Святый им действует и никогда вдохновенный от Самого Бога во презвитеры дар Духа Святаго не отъемлется, кроме преступления закона Божия, или архииерейскаго запрещения. И сего ради велиею честию подобает священников чтити и от мирских чиноначальников отменною. И аще ты твердо будеши о почитании священного чина стояти, то и звавый тя не усилит тебя, еже вышши презвитера посадити тя. Никто бо и от царскаго сигклита презвитеру может уравнитися. И за почитание презвитеров благословит тя Господь Бог свыше, и аще звавый тя узрит почитающа презвитеры и весь священный чин, то и он научится свясчеников почитати, а ты за то сугубую благодать от Бога приимеши.

И обедуя в людех, избирай себе куски из блюда хужшия, или кои тебе ближшия; а от далнего края не взимай, да не будеши мерзок посадившему тя за стол; и за столом сидя, не ускори прежде господина или честньшаго тя гостя ясти (Притч., глава 23, стих 1-2. Сирах., глава 31, ст. 16-20). И сице творя всем любезен будеши.

Господа ради, чадо мое, во всяком деле смиренно поступай, и Господа Бога всеми своими силами держися, и повелений Его не забывай, и благочестия, в нем же еси родился, не моги нарушити, и вся древняя святых апостол и преемников их предания храни неослабно и тщися их присно исправляти. И рабов Его Божиих и в животе сущих, архииереев и иереев, честию отменною, несравненно с царскими слугами, почитай, да и ты от Бога почтен будеши. А отца своего духовна паче родившаго тя отца почитай и во всем перед ним рабствуй: яко бо душа честнее плоти, тако и отец духовной плотскаго честнее есть. Плотской отец родил токмо твое те(ло) и питал тебя пищею тленною, и то твое тело от него рожденное, яко и пища, истлеет; а духовной твой отец питает тя пищею безсмертною. Аз бо родих тя в тление, а той претворит тя в нетление. И отец родной аще в чесом либо свяжет свое рождение, а отец духовной всячески розвязати может; а егда же отец духовной сына своего правилно свяжет, то и Сам Бог не розвяжет. Понеже Сам Он, Господь Бог, вручил им сие, еже аще кого свяжут на земли, то связан будет и на небеси; а аще кого разрешат на земли, то той будет и на небеси разрешен (Матф. глава 18, стих 18). И по сему дару Божию велик есть отец духовной. И паки Господь рече: аще кому грехи отпустите, отпустятся им, а им же удержите, удержатся им (Иоан. глава 20, стих 23). И по сему Господню словеси и по данному им от Него Господа Бога дару, без их отеческаго прощения никому прощени грехи быти не могут.

20. Но токмо аще в далкости от жилищь христианских, и презвитера, по некоей воле Божией, а не по произволению, не случится в тыих местех, или аще в какие неприятелские руки впадеши и восхощут тя убити, то ты воззри на небо, умные же очи возведи пред Самого Бога и, из глубины сердца своего воздохнув, воспомяни своя грехи токмо в мысли своей, их же помниши и их же и не44 памятствуеши, дабы отпустил тебе вся та твоя согрешения. То веждь, сыне мой, еже прощен будеши; токмо аще, прежде того случая, презвитеров не гнушался еси45 и покаяния не отбегал, но по вся годы каялся и Тело Христово принимал, то истинно и без презвитера прощен будеши, понеже при нужде и закону пременение бывает. А аще же до того случая презрением презирал презвитеров, и покаяния убегал, то не надейся на то твое покаяние: за прежнее твое от покаяния убегание не будешь прощен. А аще же и в пустыню пойдеши без благословения отеческаго, мало и в том пути бывает, понеже Господь всю власть спасения нашего вручил им, пастырем нашим. И не до сего ста: но и ключи царства небесного им же вручил (Матф. глава 16, стих 18). И того ради и наипаче подобает их почитати и во всем им услуговати, а не господствовати ими, но всегда пред ними быть рабами и повеления их хранити.

21. И ты, сыне мой, ничесого не моги без благословения отца своего духовного творити46. И аще поедеши в путь, то, не приняв от него благословения, отнюд не езди. И ни в чем пред ним ты не повысься. Каков ты богат или честен ни будеши, а перед отцом духовным буди не яко сын пред отцом своим родным, но яко раб пред господином своим покорен, и низок тако, яко самый последний человек. И каковую ти отец духовный ни даст заповедь, храни ю яко зеницу ока, и не моги и единые черты повеления его изменити. И аще будеши отца своего духовного вся повеления исправляти неизменно, то веждь, сыне мой, яко диавол никоими делы вредити тя не возможет, ибо ко исправляющим заповеди пастырей своих душевных никаковые пакости диавол, не токмо собою, но ни по насланию какова либо чародея, вредити того человека может. Диавол аще и велми естеством тонок и проницателен есть, иже и сквозе железо проходит, а в человека без диры внити не может. Но егда Божию заповедь или отца своего духовного приказание человек кой преступит и вскоре покаятися не потщится, то к тому человеку диавол дерзо приступает и вреждает его. А егда покается, то паки диавол от него отдаляется и в такова человека никоими мерами внити и вредити его не может, но токмо тайными искушенми искушает, даби в чесом либо паки привести его в преступление заповеди Божия или отца духовного и еже бы ему за то преступление паки возъимети над ним властелство свое. Аще бо кто заповедь отца своего духовного преслушает и начнет что и доброе от своего изволения делати, то не без бедства будет. Некогда бо инок, не послушав пастыря своего, но по своему изволу оставив обитель, пошол в пустыню, яко бы ради лучшаго угождения Богу; обаче, за самоизволное его хотение, обратилось то его дело в пакость, ибо диавол прелстил было его. И аще бы Бог, за молитвы пастыря того, его же было преслушал, не помиловал его, то бы той отшелник душею и телом погибл бы, понеже той диавол, преобразився во ангела светла, рек ему, якобы услышана его молитва у Бога и Бог якобы повелел взяти его и с плотию на небо. И той отшелник, обрадовався взятию своему на небо, возвестил отцу своему о том своем возшествии на небо. Отец же, егда то услышел, познал прелесть бесовскую, тече к нему скоро. И егда приидоша бесове взяти его, отец же, охапив того отшелника, нача держати; бесове же, егда не возмогоша его от рук пастыря того исхитити, восхитив на воздух мантийцу его и раздробив, вергоша ю на землю; и от того часа поят игумен того отшелника паки в монастырь, и тако молитвами отца своего спасеся (Пролог). Паки пишется марта в 26 день: преподобный Малх, такожде не послушав заповеди отца и наставника своего, пошол из монастыря своим изволом, и на пути ят бысть от Срацын и, с некоею женою связанный, веден бысть в плен и принужден на той жене женитися. И тогда той преподобный Малх с плачем к Богу возопи, и Бог посла ему помощь Свою святую, и с тою женою завет положили, еже для лица жить и спать вместе, а от блуда чисто себя сохранити; и усмотрив удобное время, оба избегоша. И прииде той преподобный Малх с покаянием ко отцу своему, и тако спасеся от лову диаволя.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: