Количественные | Порядковые | Количественные | Порядковые |
1 - one | first | 10 - ten | tenth |
2 - two | second | 11 - eleven | eleventh |
3 - three | third | 12 - twelve | twelfth |
4 - four | fourth | 13 - thirteen | thirteenth |
5 - five | fifth | 14 - fourteen | fourteenth |
6 - six | sixth | 20 - twenty | twentieth |
7 - seven | seventh | 21 - twenty-one | twenty-first |
8 - eight | eighth | 32 - thirty-two ……… | thirty-second …….. |
9 - nine | ninth |
40 - for ty, 50 – fif ty
100 – a hundred, 300 – three hundred
1,000 – a thousand, 5 – five thousand
1,000,000 – a million, 10,000, 000 – ten million
563 – five hundred and sixty-three
1,450 – fourteen hundred and fifty
Даты:
1147 – eleven forty-seven 1900 – nineteen hundred
1493 – fourteen ninety-three 1905 – nineteen “o” [ou] five
1992 – nineteen ninety-two 2000 – two thousand
22 сентября 2003 – the twenty- second of September two hundred three
6 июля 2010 – the six th of July twenty ten
Ex.1. Переведите следующие словосочетания.
a) house one - the first house - one house;
page two - the second page - two pages;
flat three - the third flat - three flats;
lab four - the fourth lab - four labs;
lesson seven - the seventh lesson - seven lessons;
b) один – первый, шесть- шестой, восемь – восьмой, два -
второй, десять – десятый, четыре – четвертый, одиннад-
цать – одиннадцатый, три – третий;
c) дом номер девять, в пятой квартире, три текста, шесть
|
|
книг, два слова, в третьем тексте, семь дней, в первой
и во второй лаборатории.
Ex.2. Прочитайте и переведите на русский язык следующие словосочетания.
nineteen desks; the first lesson; twenty-six English letters; the eleventh word; the fifth lesson; sixteen ear-phones; the second floor; twenty-six exercises; the fourth year; twelve notebooks; the sixth question; the first duty; twenty years; the third week; the fourth house; thirteen relatives.
Ex.3. Назовите по-английски следующие количественные и порядковые числительные и даты.
a) 3 – 13 – 30; 5 – 15 – 50; 6 – 16 – 60; 8 – 18 – 80; 9 – 19 – 90; 39 – 143; 51 – 294; 63 – 481;
b) 2-й – 12-й – 20-й –22-й; 4-й –14-й –40-й –44-й; 7-й –17-й –70-й –77-й; 24-й –222-й; 47-й –568-й; 63-й –104-й;
c) 1990 г., 1147 г., 1812 г., 1799 г., 1961 г., 15 февраля 1915 г., 17 декабря 1978 г., 31 декабря 1965 г., 1 сентября 1989 г., 10 ноября 1918 г.
Ex.4. Переведите предложения на русский язык и прокомментируйте употребление числительных.
1. Two girls were just crossing the street in the direction of the Institute. 2. The first letter was followed by a second. 3. A few days later after I had received the second letter I left Moscow. 4. “Eighty-five is a lucky number”, the old man said. 5. There were a million things to tell them, a thousand questions I wanted to ask.