Дамшлhн

I. Прочитайте следующие предложения с правильной интонацией. Определите тип вопроса.

Эн ширәй? – Ээ, эн ширә.

Тер нохай? – Ээ, тер ноха.

Эн кемб?– Эн тосхач.

Тер девлий? – Биш, тер бүшмүд.

Эн бүшмүдий, девлий? – Эн девл.

Тер юмб? – Тер харнда.

Эн күүкн кемб? – Эн күүкн сурhульч.

Тер күүкн эмчий? – Биш, тер күүкн багш.

Эн номтый? – Ээ, эн номт.

Эн көвүн кемб? – Эн көвүн оютн.

Тер көвүн тосхачий? – Биш. Тер көвүн зарhч.

Эн көвүн бичәчий аль зурачий? – Эн көвүн зурач.

Лиҗ тәмрчий? – Ээ, Лиҗ тәмрч.

Булhн багший? – Биш. Булhн эмч.

Эн көвүн оютный эс гиҗ сурhульчий? – Эн көвүн сурhульч.

Эн юн хувцмб? – Эн киилг.

II. Подставьте вместо подчеркнутых слов предложенные примеры.

1. Эн дегтр. ширә, тосхач, цаасн, үзг, харнда, эмч, сандл, девтр, номт, бичәч
2. Тер ширә. бүшмүд, hосн, багш, альчур, күүкн, туула, махла, зарhч, көвүн
3. – Эн сандлый? – Ээ. Эн сандл. – Биш. Эн сандл биш, эн ширә. дегтр, цаасн сурhульч, бичәч тосхач, эмч
4. – Тер күүкний, көвүний? – Тер күүкн биш, (тер) көвүн. киилг, девл махла, альчур харнда, үзг
5. – Тер кемб? – Тер күүкн. көвүн, тосхач, тәмрч, бичәч, багш, сурhульч
6. – Эн күүкн кемб? – Эн күүкн тәмрч. багш, сурhульч, оютн, номт, зарhч, бичәч, эмч, зурач
7. – Тер юмб? – Тер гөрәсн. hосн, ноха, махла, билцг, девтр, туула
8. Эн юн сандлв? ширә, дегтр, үзг, харнда, ноха, девл, бүшмүд, махла, альчур, hосн, хувцн, цегдг
9. Эн юн цаасмб? оютн, көвүн, күүкн, гөрәсн, бүшмүд, дегтр, киилг

III. Образуйте вопросительные предложения со следующими словами, дайте ответы.

Дегтр, номт, оютн, үзг, цаасн, тәмрч, сиик, бичәч, багш, харнда, сандл, ширә, эн, тер, зурач, эмч, гөрәсн, девтр, туула, ноха, билцг, тосхач, цегдг, девл, бүшмүд, киилг, сурhульч, махла, hосн, альчур, көвүн, күүкн, зарhч, хувцн.

IV. Дайте полный ответ на вопрос, используя слова в скобках.

– Эн ширәй? – ________ (сандл)
– Тер тосхачий? – ___________ (тосхач)
– Эн үзгий? – ________ (харнда)
– Эн бичәчий? – __________ (бичәч)
– Тер күүкн эмчий, зурачий? – _______________ (эмч)
– Тер багший аль оютный? – __________________ (оютн)
– Эн девлий, эс гиҗ бүшмүдий? – __________________ (бүшмүд)
– Эн көвүн зарhчий, тосхачий? – __________________ (тосхач)
– Тер көвүн кемб? – ____________ (зурач)
– Эн юмб? – ______ (билцг)

V. Задайте вопросы к данным ответам.

– ___________?

– Биш. Эн эмч.

– ___________?

– Тер багш.

– ___________?

– Тер сандл биш.

– ___________?

– Эн көвүн багш биш, тосхач.

– ___________?

– Тер гөрәсн.

– ___________?

– Ээ. Эн сиик.

– ___________?

– Биш. Тер девтр биш, дегтр.

– ___________?

– Эн цегдг.

– ___________?

– Тер күүкн зурач.

VI. Переведите на калмыцкий язык, заменяя, подчеркнутые слова предложенными примерами.

1. Это бумага. карандаш, стул, книга, шуба, сайгак, платье
2. То стол. ученый, врач, заяц, одежда собака, сапоги, платок
3. – Это ручка или карандаш? – Это не ручка, это карандаш. тетрадь, книга шапка, платок стол, стул
4. – Это преподаватель? – Да. Это преподаватель. – Нет. Это не преподаватель. – Это студент. мальчик, девочка студент, ученик писатель, судья
5. – Кто тот юноша? – Тот юноша студент. ученик, учитель, художник, строитель, юрист, спортсмен
6. – Что это? – Это шуба. кольцо, собака, сайгак, сарафан, платок, платье, серьги, книга, одежда

VII. Переведите на калмыцкий язык следующие предложения.

- Это книга? – Нет, это не книга.

- Это карандаш? – Нет, это не карандаш, это ручка.

- Нимгир строитель? – Да, Нимгир строитель.

- Эта девушка студентка? – Нет, эта девушка школьница.

- Кто эта девушка? – Эта девушка врач.

- Этот юноша художник или учитель? – Этот юноша не художник,

этот юноша учитель.

- Что это? – Это сарафан.

- Лиджи студент? – Нет, Лиджи не студент, Лиджи ученик.

- Это тетрадь? – Да, это тетрадь.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: