The Times, symbol of tradition and establishment

THE TIMES is one of Britain’s oldest and most influential newspapers. It 1)_____ (begin) its life in 1785. It 2)_____ (start) by John Walter. In those days it 3)_____ (cost) two and a half old pennies.

In the nineteenth century, The Times 4)_____ (develop) a reputation for accurate reporting and independent editorial views. Now it 5)_____ (sell) over 650,000 copies a day. It 6)_____ (publish) in London, along with its sister newspaper, The Sunday Times, which 7)_____ (have) at least ten sections and takes all week to read!

The Times 8)_____ (have) an excellent reputation for over 200 years’, said its editor, who 9)_____ (work) for the paper since 1980, ‘and now we 10)_____ (try) our best to continue that tradition in order to produce a newspaper for the twenty-first century.’

 

Упражнение 9. А. Определите, какую видо-временную форму нужно употребить в данных предложениях.Подберите соответствующую форму глагола из данных ниже. Б. Переведите предложения.

1. а) Я учусь в университете.

б) Я учусь в университете уже несколько месяцев.

              a) study

              b) am studying

              c) have studied

              d) have been studying

2. а) В прошлом году в это время я сдавал вступительные экзамены.

б) В прошлом году я сдавал вступительные экзамены.

в) Я уже сдал вступительные экзамены.

д) Я сдал вступительные экзамены до того, как поехал в Москву.

a) took

b) have taken

c) had taken

d) was taking

3. а) Завтра мы будем сдавать экзамен по математике.

б) Завтра с 9 до 12 мы будем сдавать экзамен по математике.

в) Я сдам экзамен к 12 часам.

a) shall be taking

b) shall have taken

c) shall have been taking

d) shall take

4. а) Статья была переведена вчера.

б) Статью сейчас переводят.

в) Статью уже перевели, когда звенел звонок.

г) Статью переведут завтра.

д) Статью переведут к вечеру.

е) Статью уже перевели.

a) is translated                  e) was being translated

b) is being translated        f) had been translated  

c) has been translated       g) will be translated

d) was translated                       h) will have been translated

Упражнение 10. Переведите предложения, обращая внимание на различные функции глаголов to be, to have, to do, укажите функцию глагола.

1. I was to prepare the report.

2. It was difficult to write the report.

3. I was writing till late at night.

4. We had an exam yesterday.

5. We had to learn a lot.

6. We had finished only by 12 o’clock.

7. What did you do yesterday? – I did nothing.

8. Computer technologies change our world. So do nanotechnologies.

9. Have you ever traveled by air?

10. Smiles is the longest word in the English language because there is a mile between two s.

11. I’ll have to come to the Institute at eight o’clock tomorrow.

12. Automation is being increasingly used in all branches of industry.

13. I don’t believe you’ve studied this material.

14. He has much more free time than I have.

15. He has been shown her photo.

16. He is to go to the Far East on business.

Упражнение 11. Переведите предложения, обращая внимание на слова, образованные по способу конверсии (образование одной части речи от основы другой без изменения основной формы). Определите, к какой части речи относится выделенное слово.

1. I haven’t received an answer to my letter/

2. She didn’t answer my last letter.

3. There is no need to heat the substance.

4. I’m suffering from the heat.

5. The region is cut into two parts by the river.

6. There was a deep cut on his hand.

7. He wants to pilot modern airplanes.

8. He wants to become a pilot.

9. Please write down your name and address on a postcard.

10.When she spoke, she addressed him in English, but with a heavy French accent.

 

Упражнение 12. Переведите словосочетания, найдите в словосочетании главное слово.


1) land transport

2) land transport improvement

3) traffic speed

4) traffic speed increase

5) railway bridge

6) railway bridge reconstruction

7) steam engine

8) steam engine invention

9) car speed

10) car speed calculation

11) car speed calculation problem


 



II. VOCABULARY

Упражнение 13. Выучите слова по теме «Science and Technology». Составьте предложения с этими словами.

age [eɪʤ] computer age век; период, эпоха
access [`ækses] accessible [ək`sesəbl] доступ
capacity [kə`pæsəti] способность, возможность
century [`senʧəri] the 21st century столетие; век
change [ʧeinʤ] менять, изменять; заменять, сменять
disease [di`zi:z] болезнь
device [di`vais] устройство; механизм; аппарат, прибор
durable [`djuərəbl] 1) надёжный, прочный 2) долговечный
enable [i`neibl] делать возможным
engine [`enʤin] steam engine машина, двигатель; мотор
increase [ɪn`kri:s] возрастать, расти; увеличивать(ся); усиливать(ся)
invent [in`vent] inventor invention изобретать, создавать
knowledge [`nɔliʤ] знание
link [lɪŋk] соединять, связывать
machinery [mə`ʃi:nəri] машинное оборудование; машины
measure [`meʒə]   preventive measures 1) мера; единица измерения; 2) мера, мероприятие
notion [`nəuʃən] идея, представление, понятие
quick [kwik] quickly to quicken быстрый, скорый
power [`pauə]     powerful I 1) сила; мощь; 2) энергия II приводить в действие или движение
produce [prə`dju:s] production [prə`dʌkʃən] производить, выпускать; изготовлять
replace [ri`pleis] заменять, замещать
science [`saiəns] materials science scientific [,saiən`tifik] наука
society [sə`saiəti] общество
supplement [`sʌplimənt] дополнять
technology [tek`noləʤi] technological [,teknə`lɔʤikəl] технология
treat [tri:t] лечить

 

Упражнение 14. Прочитайте определение и скажите, о ком (о чем) идет речь:

a) the study of the nature and behaviour of natural things and the knowledge that we obtain about them;

b) methods, systems, and devices which are the result of scientific knowledge being used for practical purposes;

c) a person who invented a particular process or device or who invents things as an occupation;

d) the people who live in a country or region, their organizations, and their way of life;

e) a system for transmitting messages from a distance along a wire;

f) a system for transmitting voices over a distance using wire or radio, by converting acoustic vibrations to electrical signals;

g) a thing made or adapted for a particular purpose, esp. a piece of mechanical or electronic equipment.

 

Упражнение 15. Подберите соответствующее прилагательное к определению.

outdated advanced                 intermediate wireless                                                          information primitive                                  TECHNOLOGY                       proven untried                                                           modern sophisticated            digital manufacturing

1 that is more complex than others (2)

2 that is not up-to-date (2)

3 that is up-to-date

4 that is neither high or low

5 collectively to mean the computer and telecommunications industries

6 used in computers and telecommunications

7 that is known to work

8 that has not been shown to work

9 that does not rely on wires and cables

10 that is used in making things industrially

Упражнение 16. Переведите группы однокоренных слов, обращая внимание на словообразовательные суффиксы различных частей речи.

a) Technology, technological,, technologist, high-technology (high-tech, hi-tech), low-technology (low-tech);

b) Invent, invention, inventor, inventive, inventiveness;

c) Innovate, innovation, innovator, innovative;

d)  Mechanic, mechanics, mechanism, mechanization, mechanical, mechanically, mechanize, mechanized.

 

Упражнение 17. Образуйте с помощью указанных суффиксов однокоренные слова от данных ниже. Используйте один и тот же способ для всех слов в строке. Переведите их.

-tion -al/ -ic/ -ical -ible/ -able
-ment -ful -ly
-or/ -er -less  

1) develop, treat, entertain;

2) communicate, limit, invent, accumulate;

3) work, invent, program, operate, design;

4) industry, technology, science;

5) power, use, help;

6) access, treat, read;

7) quick, fundamental, increasing, effective.

 

Упражнение 18. Распределите известные вам слова по группам:

 

III. READING

Упражнение 19. Прочитайте и переведите текст, обращая внимание на слова выделенные курсивом.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: