Критерии оценок диктанта ( методические рекомендации)

В диктантах должно быть: в В классе - не более 5, в ВИ-ВИИ - не более 7, в ВИИИ-ИХ - не более 10 слов с непроверяемыми и труднопроверяемыми написаниями, правописанию которых ученики специально обучались. В тексты контрольных диктантов могут включаться только те вновь изученные орфограммы, которые в достаточной мере закреплялись (не менее чем на двух-трех предыдущих уроках).

Примечание: до конца первой четверти (а в В классе - до конца первого полугодия) сохраняется объем текста, рекомендованный для предыдущего класса.

Оценивая орфографическую и пунктуационную грамотность, следует исходить из общего правила: ученикам предъявлять требования в объеме знаний и умений, которым их обучали. Поэтому при проверке письменных работ все орфографические и пунктуационные ошибки, допущенные учащимися, исправляются, однако при оценке учитываются не все.

Не учитываются и не выносятся на поля при оценке ошибки:

- в переносе слов;

- на те правила, которые не предусмотрены школьной программой;

- на еще не изученные правила;

- в словах с непроверяемыми написаниями, работа над которыми не проводилась;

- явные описки, искажающие звуковой облик слова ("мемля" вместо "земля");

- в передаче авторской пунктуации.

По орфографии необходимо различать:

- орфографические и грамматические ошибки;

- орфографические и фактические ошибки;

- орфографические ошибки и описки;

- грубые и негрубые ошибки;

- повторяющиеся и неповторяющиеся ошибки;

- однотипные и неоднотипные ошибки.

Грамматическими являются ошибки в образовании форм слов: "ляжь" вместо "ляг". К фактическим ошибкам относятся неверные написания, связанные с незнанием реалий: "у Высотского" вместо "у Высоцкого" и т. д. Описки - неверные написания, искажающие звуковой и буквенный облик слов ("стл" вместо "стол", "дулпо" вместо "дупло" и т. п.).

Негрубыми орфографическими ошибками являются:

- ошибки в исключениях из правил;

- написание ы и и после приставок;

- большие буквы вместо малых и наоборот в составных собственных наименованиях;

- написание собственных имен нерусского происхождения;

- нерегулируемые правилами слитные и раздельные написания в наречиях, образованных от существительных и предлогов;

- случаи трудного различения не и ни (Куда он только не обращался! Куда он только ни обращался, никто не мог дать ему ответ. Никто иной не…; не кто иной, как; ничто иное не…; не что иное, как и др.);

- случаи слитного и раздельного написания не с прилагательными и причастиями, выступающими в роли сказуемого.

Негрубыми пунктуационными ошибками являются:

- постановка одного знака препинания вместо другого;

- пропуск одного из сочетающихся знаков препинания или нарушение их последовательности (сочетание запятой и тире, вопросительного и восклицательного знака).

Повторяющимися считаются орфографические ошибки, допущенные в одном и том же слове, использованном несколько раз, или в корне однокоренных слов. Однотипными называют ошибки на одно правило, если условия выбора правильного написания заключены в грамматических (в армии, в роще; колют, борются) и фонетических (пирожок, сверчок) особенностях данного слова. Не считаются однотипными ошибки на такие правила, в которых для выяснения правильного написания одного слова требуется подобрать другое родственное слово или его форму (вода - воды, рот - роток, грустный - грустить, резкий - резок).

Примечания:

- Грамматические, фактические ошибки, описки при проверке диктантов исправляются, но при подсчете не учитываются.

- Негрубые ошибки считаются за пол-ошибки.

- Повторяющиеся (сколько бы их ни было) считаются за одну.

- Первые три однотипные ошибки считаются за одну, каждая следующая подобная ошибка учитывается как самостоятельная.

- Если в одном непроверяемом слове допущены две или более ошибки, то все они считаются за одну.

- При наличии в контрольном диктанте более пяти поправок (исправление неверного написания на верное) оценка снижается на один балл. Отличная оценка не выставляется при наличии трёх и более исправлений.

При проверке контрольного диктанта необходимо руководствоваться следующими нормативами (первая цифра - количество орфографических ошибок, вторая - пунктуационных):

Примечания:

- "91-100 баллов может выставляться за диктант при наличии в нем 1-2 негрубых стилистических ошибок или одной негрубой пунктуационной ошибки.

- 81-90 баллов может выставляться за 3-4 орфографических ошибок, если среди них есть однотипные.

- 71-80 баллов может выставляться при наличии 4-5 орфографических ошибок, если среди тех и других имеются однотипные и негрубые ошибки.

- 61-70 баллов может выставляться при наличии 5-6 орфографических ошибок, если среди тех и других имеются однотипные и негрубые ошибки.

- 51-60 баллов может выставляться при наличии 7 орфографических ошибок, если среди тех и других имеются однотипные и негрубые ошибки.

- 50-41 баллов может выставляться при наличии 8-9 орфографических и пунктуационных и стилистических ошибок.

- 40-31 баллов может выставляться при наличии 10-11орфографических и пунктуационных и стилистических ошибок.

- 20-11 баллов может выставляться при наличии 12-13 орфографических ошибок. Имеются грубые стилистические ошибки.

- 10-1 баллов может выставляться при наличии 13 и ниже орфографических ошибок. Имеются грубые стилистические и пунктуационные ошибки.

Баллы Объём правильно выполненной работы
91-100 Все задания, за исключением незначительных отклонений
81-90 Не менее 3 / 4
71-80 Не менее 1 / 2
61-70 Больше половины задания
51-41 Не выполнено более половины
50-41 Слабо выполненная работа и т.д


ПРИМЕЧАНИЕ:

- Орфографические и пунктуационные ошибки, допущенные при выполнении дополнительных заданий, включаются в число ошибок за диктант.

Варьирование баллов зависит от текста изложения учащегося, от владения речью, умения составлять сложные предложения, от степени допускаемых ошибок.Каждый преподаватель вправе выбирать тему письменной работы на своё усмотрение, не отклоняясь от учебной программы

ТАСВИРИЙ САНЪАТ»

Умумтаълим мактаблари «Тасвирий санъат» ўқув фанидан Давлат таълим стандарти ва ўқув дастурида белгиланган ўқув материалларини 4-7-синф ўқувчилари қай даражада ўзлаштирганликларини билимлар синовини ўтказиш орқали аниқланади. Билимлар синовини ўқувчилар амалий иш орқали бажарадилар. Амалий иш (вариант)лар ўтилган мавзулар асосида тузилган бўлиб, ҳар бир синфга 3 та вариантдан иборат.

Амалий иш (вариант)лардан биттаси ўқувчилар томонидан танлаб олинади. Танланган вариантни ўқитувчи ҳар бир ўқувчига кўринадиган қилиб, махсус мосламага ёки столга (м-н: «Натюрмот» постановкасини) жойлаштиради. Ўқитувчи ўқувчиларга керакли методик йўналиш бериши ёки маълум бир тасвир лавҳаларини тарқатиб сўнгра баён этиб бериши лозим.

Ўқитувчи топшириқни бошлашдан аввал амалий ишни олдин қаламда натурага қараб босқичма-босқич тасвирлаши, сўнгра акварель бўёқлар ёрдамида ранг бериб, амалий ишни охиригача сифатли, аниқ бажаришлари хақида эслатиб ўтади.

Масалан: «Мевалардан ташкил топган натюрморт»ни бажариш учун (постановкада), рангли матолар (драпировка), муляжлардан (олма, анор, нок, беҳи, хурмо ва ҳ.к.) ва геометрик жисм (пирамида, шар, призма, куб, цилиндр)лардан тузилган бўлиб, ўқувчилар бу пастановкани акварель (сув бўёқ) ва турли ўлчамдаги юмшоқ мўйқаламлардан фойдаланиб тасвирни бажаришлари ҳақида айтиб ўтади.

Натурага тушаётган ёруғликни тўғри таъминлаш учун ўқитувчи «Сафет» (суний ёруғлик мосламаси) ёрдамида ёритиб қўйиши зарур. Топшириқни тўғри тузилганлиги, қоғоз сатҳида тўғри жойлаштирилганлиги, яъни компоновкаси босқичлари, буюм ҳажмининг тўғри бажарганлиги, тасвирни шакллантирганлиги, рангларнинг қўйилган постановкага нисбатан мутаносиблиги, соя, ярим соя, блик(ёруғ)ни кўрсата олганлиги амалий ишда ўз аксини топган бўлиши керак.

ТАСВИРИЙ САНЪАТ ЎҚУВ ФАНИДАН БИЛИМЛАР СИНОВИНИ

ЎТКАЗИШ БЎЙИЧА ВАРИАНТЛАР:

4 – СИНФ

1 - ВАРИАНТ

«Зумрад ва Қиммат» эртаги асосида композиция ишлаш.

2 - ВАРИАНТ

«Қишки ўйинлар» мавзусида расм ишлаш.

3 - ВАРИАНТ

«Нонушта» номли (нон, мева муляжлари ва драпировкадан фойдаланиш) натюрморт ишлаш.

5 – СИНФ

1 – ВАРИАНТ

Куб ва олмадан иборат (гипсдан ишланган куб ва олма муляжидан фойдаланиш) натюрморт ишлаш.

2 - ВАРИАНТ

«Қиш зийнати» мавзусида рангтасвирда манзара ишлаш.

3 - ВАРИАНТ

«Мустақил Ўзбекистоним» мавзусида композиция натюрморт ишлаш.

6 – СИНФ

1 - ВАРИАНТ

Рангтасвирда натюрморт (мева, савзовот муляжлари, драпировка ва ҳ.к.дан фойдаланиш) ишлаш.

2 - ВАРИАНТ

«Орзуларим» мавзусида композиция ишлаш.

3 – ВАРИАНТ

«Ўзбекистон амалий безак санъати» мавзусида композиция ишлаш.

7 – СИНФ

1 - ВАРИАНТ

Инсон танаси бўлакларидан (м-н: гипсдан ишланган кўз, қулоқ, бурун, қўл.)ни қаламтасвирда ишлаш.

2 - ВАРИАНТ

Имприссионизм йўналиши бўйича «Шудгор» мавзусида манзара ишлаш.

3 - ВАРИАНТ

«Ёш ижодкор» номли (геометрик жисмлар, муляжлар ўқув қуроллари ва рангли матолардан фойдаланиш) қаламтасвирда натюрморт ишлаш.

АМАЛИЙ ИШ ҚУЙИДАГИЧА БАҲОЛАНАДИ

Амалий саводхонлик Балл Умумий балл
Тасвир компановкаси тўғри бажарилган
Тасвир қоғоз сатҳида жойлаштирилган    
Буюмнинг ҳажми тўғри қурилган  
Компановкаси тўғри бажарилган  
Фазовий ҳолати тўғри тасвирланган
Буюмнинг ҳажми тўғри топилган    
Натура тўғри жойлаштирилган  
Натуранинг материали тўғри топилган  
Натура тўғри бажарилган
Буюмлар тўлиқ тасвирланган    
Буюмнинг ҳажми тўғри топилган  
Буюмнинг ҳажми тўғри чизилган  
Тасвирда соя, ярим соя ва блик тўғри қурилган
Тасвирда соя тўғри тасвирланган    
Сояни тўғри қўллаганлиги  
Ранглардан фойдаланилган
Акварель (сув бўёқ)дан тўғри фойдаланган    
Натура билан рангларнинг мослиги  
Тасвирларда ранглар тўғри берилган  
Тасвирдаги ранглар оқиб тушмаган  
Хосила рангларни тўғри тайёрлаганлиги  
Композиция мазмунли қурилган
Композиция мавзуга мутаносиб    
Перспективага амал қилинган  
Топшириқ тоза бажарилган
Тасвирни бажариш жараёнида коғоз юзасининг тозалигини сақлаганлиги    
Тасвир бажарилган юзанинг тозалиги  

Энг юқори кўрсатгич 100 бални ташкил этади.

Изоҳ: Топшириқ умуман бажарилмаган бўлса “0” (ноль) балл қўйилади.

Амалий ишни ихтиёрий А3 ёки А4 бичим (формат)даги чизма қоғозига бажаришлари учун 60 дақиқа вақт ажратилади. Билимлар синовини баҳолаш учун ўқувчининг тақдим этган амалий иши мезон асосида баҳоланади. Билимлар синовини ўтказиш учун амалий иш (вариант)ларга керакли материаллар аввалдан ўқитувчи томонидан мавзуларни ўзгартирмаган ҳолда, маҳаллий шароитдан келиб чиқиб тайёрланган бўлиши зарур.

«ЧИЗМАЧИЛИК»

Умумтаълим мактаблари 9-синфида «Чизмачилик» ўқув фанидан ўтказилиши белгиланган билимлар синови бўйича тузилган амалий (график) ишлар «Проекциялаш», «Кесимлар ва қирқимлар», «Чизмаларда шартлилик ва соддалаштиришлар», «Аксонометрик проекциялар», «Деталнинг эскизини бажариш» ва «Техник расм» каби мавзуларга асосланган, 5 та вариантдан иборат амалий(график) иш (вариант)лар тайёрланган.

Ўқувчилар бажаришлари лозим бўлган амалий(график) ишлар ўтилган мавзулар асосида ўзлаштирилганлик даражасига қараб тузилган.

Амалий (график)иш бажариш жараёнида ўқувчиларга берилган топшириқ қоғоз кўламида тўғри жойлаштирган, чизиқ турларини тўғри бажарган, бурчак штампини ўлчамлар бўйича аниқ чизган, масштабни қўллаган, буюм (деталнинг)нинг икки проекциясини тўғри чизган, етишмовчи проекцияни тўғри топган ва аксонометрияни тўғри қурган, кесим ва қирқимни тўғри қўллаган, танланган вариант бўйича амалий(график) ишни детал ёки чизмадаги асли билан мутаносиб бўлиши керак.

Ўқувчилар томонидан 5 та вариантдан иборат амалий(график) ишнинг биттаси танлаб олинади. Бу топшириқда буюмнинг берилган иккита кўринишига биноан етишмовчи проекцияси аниқланади, зарурий қирқим ва кесим бажарилади. Аксонометрик проекцияси қурилади ва керакли қирқимлар бажарилади. Чизмада шартлилик ва соддалаштиришлардан унумли фойдаланилади.

Билимлар синовини ўтказиш учун ўқитувчи аввалдан керакли деталлар ва карточка (вариант)ларни ўқувчилар сонига қараб тайёрлаб қўйиши зарур. Танланган вариант ҳар бир ўқувчига кўпайтирилган холда тарқатиб берилади. Амалий (график)ишни ихтиёрий А3 ёки А4 бичим (формат)даги чизма қоғозига бажаришлари учун 1,5 соат (90 дақиқа) вақт ажратилади.

«ЧИЗМАЧИЛИК» ФАНИДАН БИЛИМЛАР СИНОВИНИ

ЎТКАЗИШ БЎЙИЧА ВАРИАНТЛАР:

9 - СИНФ


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: