Complete these word combinations with verbs. They all appear in the text

1) to__________products

2) to__________competitive

3) to __________on achievements of Russian science

4) to __________on a number of factors

5) to __________to powerful states

6) to___________in natural resources

7) to___________a competitive edge

8) to___________currency

 

Word families. Fill in the missing words

Таблица 3

verb noun adjective
(1)_______ competition (2)________
(2)_______ (4)________ possessive
(5)_______ (6)________ productive
develop (7)________ (8)________

 

Translate into English

 

       Интеграция любой страны в мировую экономику зависит от ряда факторов. Наиболее важные среди них следующие: экономический потенциал страны, этап технического и экономического развития и человеческие ресурсы. Сейчас Россия не принадлежит к числу экономически развитых государств: её доля в мировом внутреннем валовом продукте составляет только 2,6 %.

       Материально-техническая база не обновляется. Средний возраст оборудования на заводах составляет 16 лет, что в два раза выше мировых стандартов. Его износ составляет почти 70 %.

       В наше время структура международной торговли такова, что Россия торгует в основном природными ресурсами. Наша страна обладает 13 % мировых запасов нефти, 36 % - природного газа, 12 % - угля. Но Россия не сможет увеличить объём поставок природных ресурсов в ближайшее время. Ожидается, что темпы роста мировой экономики возрастут и новые ресурсосберегающие технологии снизят спрос на сырьё и энергоресурсы. Сейчас обрабатывающие отрасли и отрасли топливно-энергетического комплекса обладают важным конкурентным преимуществом. Они владеют уникальными передовыми технологиями, которые основаны на достижении Российской науки.

 

Text №3

American consumer culture goes global

 

       On every continent more and people are adopting the American consumer lifestyle of Convenience. Today about 1.2 billion people, most of them in North America, Europe, Japan and Australia live on a par with Americans do. In Latin America a number of automobile owners doubled during two last decades of the 20th century. The per capita gross domestic product of Singapore is almost the same as that of the USA. These changes are encouraged by US policy- makers who believe that free markets and consumerism can spread democracy and stability to all corners of the globe. But the fast pace of change also brings worries.

       Americans, only 5 per cent of the world's population, consume one- fourth of its oil. They use more water and own more cars than anybody else. They waste more food than most people in Africa eat. If the rest of the world becomes more like of America, water, oil and food can just run out. Paul Ehrlich, the author of the book "The Population Bomb" states that the American lifestyle is driving the global ecosystem to destruction.

       Other scientists say that wealth of the country depends not on its resources but on the government. Angola, a resource- rich country, can't use its wealth because of the civil war, and Russia, rich in natural resources and intellectual capital, has poor people.

       Most experts think that we will see less of Mother Nature in the coming years. As more people around the world achieve the American Dream, they will consume more resources and generate more pollution. Mighty rivers like the Yangtze and Nile, will become more canal - like.

       As the new century progresses, fewer and fewer of us will live on the land. Experts predict that half of humanity will live in "megacities" like Tokyo and San Paulo, Brazil- human of 12, 15, even 25 million people.

VOCABULARY

 

Convenience - удобство

Par - равенство

  on a par - наравне, на одном уровне, в одинаковом положении

to consume - потреблять

Per capita -на душу населения

Destruction - разрушение

То predict - предсказывать

Hive – улей

TASKS

1. Studythe words in the box

Таблица 4

To consume - потреблять Consumer – потребитель Consumer goods – потребительские товары Consumption society – общество потребителя   Consumerism 1. Консюмеризм 2. Стимулирование потребительского интереса 3. Защита интересов потребителя (от лживой рекламы, вздутых цен, низкого качества товаров и т.п.) 4. Теория экономической выгодности развития «потребительского общества»

 

 


2. Try not to look at the text and say what these figures refer to:

1) 5; 2) 20; 3) 1, 2; 4) 12, 15, 25.

 

Complete these word combinations with the verbs

 

1) to ___________worries

2) to ___________water

3) to ___________cars

4) to ___________resources

5) to____________pollution

6) to____________on the government

7) to____________to destruction

8) to____________oil

Word families. Fill in the missing words

                                                                 Таблица 5

verb person thing
consume (1)______________ (2) __________
(3) ___________ believer (4)___________
(5)____________ (6)__________ ownership

 

What about you?

 

1) Do you believe that free markets and consumerism can spread democracy and stability to all corners of the globe?

2) Is consumerism typical of Russia?

3) Do we have traditions of consumerism?

4) Do you agree with the statement that the wealth of the country depends not on its resources but on the government?

5) Why do you think a lot of countries rich in resources are poor and their people are poor?

 


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: