Упражнения. Упражнение 1.Найдите формы инфинитива в следующих предложениях

Упражнение 1. Найдите формы инфинитива в следующих предложениях. Переведите предложения.

1. Spontaneous respiration was chosen to permit the development of pulmonary edema and alveolar collapse. 2. To determine progressive lung damage in this case was rather difficult. 3. To give first aid one must learn the basic first aids rules. 4. It is useful to summarize very briefly what is known about the elastic properties of elastin and col­lagen. 5. Experiments were made to observe the effects of temperature upon the respiratory process.

Упражнение 2. Заполните пропуски подходящими по смыслу прилага-к-льными sooner, less, more. Переведите данные предложения.

1. The... people are physically trained, the... oxygen they have in

their blood. 2. The... appetizing the food is, the... amount of secretion

к causes. 3. The... time you spend in the sanatorium, the... you will

recover after the illness. 4. The... capacity of the thorax decreases, the

.. the lungs become compressed.

Упражнение З. Переведите следующие предложения со словами due, due to.

1. A diffusion block due to pulmonary edema or the opening up of iiiteriovenous anastomoses in the lungs is the usual event. 2. In one of these animals death was due to sudden asystole. 3. The apnea in these animals was due to inadequate blood flow and oxygen availability to vital centres in the central nervous system. 4. The lecture on physiology of respiration was delivered in due time. 5. Traumatic diseases are due i о direct physical injury.

Упражнение 4. Отработайте чтение следующих слов, переведите их.

digestive [di'cfcestiv], nutrients ['nju:tridnts], lymphatic [lim'faetik], esophagus [I'sofogss], enzymes [in'zaimz], area ['еэпэ], stomach ['sUm-ok], glucose ['glu:kouz], carbohydrates ['karbou'haidnts]


120 ♦ Learning to Understand a Medical Text f

Упражнение 5. Запомните значение следующих суффиксов. Образуйте слова согласно данным моделям. Переведите эти слова.

1. Прилагательное (существительное) + -ify = глагол, имеющий
значение «производить действие»: class класс — to classify классы-
фицироват ь.

pure, intensive, solid, note, sign

2. Прилагательное + -ty (-ity, -ety) = существительное, обозна­
чающее состояние, положение: extreme крайний - extremity конеч­
ность.

equal, proper, human, dense, immune, certain

Упражнение 6. Прочтите и переведите данные гнезда слов.

1. nutrient (я, a), nutritive, nutrition, nutritional; 2. to dissolve, solu­tion, soluble, insoluble, solvent; 3. to vary, variant, various, variable, variability; 4. bacterium, bacterial, bacteriology, bacteriologist; 5. (to) vomit, vomiting, vomitive; 6. to digest, to ingest, digestive, digestion

Упражнение 7. Просмотрите текст А. Разделите текст на 3 части и озаг­лавьте их.

• J / < \ V

;.,.,/ Text A


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: