Признание. · Организация диалога о взаимном признании с участниками из других регионов

· Организация диалога о взаимном признании с участниками из других регионов.

· Оценка влияния квалификационной рамки для общего пространства высшего образования и Европейской квалификационной рамки на признание.

· Совершенствование системы обмена и предоставления информации, в том числе на основе использования Конвенции Совета Европы и ЮНЕСКО, а также сопряженных с ней текстов.

Анализ данных, представленных в докладе, и сформулированных на будущее рекомендаций, позволяет сделать два простых вывода. Один плохой и один хороший.

Первый заключается в том, что Болонский процесс – один из инструментов продвижения и интернационализации системы высшего образования – используется РФ недостаточно эффективно. Например, Европейский проект глобального продвижения ОЕПВО (Global Promotion Project), Управленческий комитет Совета Европы по Высшему образованию и исследованиям, Международное образование, а также более элементарные и привычные инструменты, UNESCO-CEPES, OECD (IMHE, AHELO…), болонские семинары, тематические сети и т.д. не используются в полной мере. Не используем мы и стандартный набор маркетинговых инструментов,направленных на интернационализацию национальных систем образования и содействие экспорту образовательных услуг: национальный бренд; специализированное агентство; централизированный сайт; система мероприятий, включающих выставки, комплексы PR мероприятий; коммуникационные компании; информационные офисы.

Хороший вывод заключается в том, что стратегия «Европейское пространство высшего образования в глобальном контексте» – это еще одна возможность содействовать повышению привлекательности и конкурентоспособности российского высшего образования через Болонский процесс.

М. Ларионова


[1] http://ec.europa.eu/transport/air-ban/pdf/list_en.pdf

[2] Presidency Conclusions. Brussels European Council, 13/14 March 2008. Council of the European Union. Brussels, 16 March 2008. 7652/08. CONCL 1. Para 8.

[3] Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European economic and social Committee and the Committee of the regions “An updated strategic framework for European cooperation and training”, Commission of the European Communities. Brussels, 16.12.2008. COM (2008) 865 final.

[4] Commission staff working document accompanying the Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European economic and social Committee and the Committee of the regions “An updated strategic framework for European cooperation in education and training”. Impact Assessment. Brussels, SEC(2008) 3047. Commission of the European Communities. {COM(2008) 865 final}{SEC(2008) 3048}.

[5] Education, Youth and Culture 20092923rd Council meeting, Brussels, 16 February PRESS RELEASE 6071/09 (Presse 33) PROVISIONAL VERSION

[6] Key messages to the Spring European Council – Youth Policy. The Council adopted key messages addressed to the Spring European Council on the European youth pact and on European cooperation in the youth field, see doc. 5492/09.

[7] Key messages to the Spring European Council - Education and Training. The Council adopted key messages addressed to the Spring European Council on European cooperation in the field of education and training, see doc. 5809/09.

[8] Communication “New Skills for new jobs: anticipating and matching labour market and skills needs” (doc. 17537/08),

[9] Education, Youth and Culture 2941st Council meeting, Brussels, 11-12 May 2009. PRESS RELEASE 9130/09 (Presse 103). PROVISIONAL VERSION.

[10] Council Conclusions on a strategic framework for European cooperation in education and training

(“ET 2020”) 2941th EDUCATION, YOUTH AND CULTURE, Council meeting, Brussels, 12 May 2009. 9845/09

[11] Recommendation of the European Parliament and of the Council on the establishment of the European credit system for vocational education and training. Brussels, 17 April 2009, PE-CONS 3747/08, 2008/0070 (COD). EDUC 296, SOC 822, CODEC 1917 (3747/08)

[12] Recommendation of the European Parliament and of the Council on the establishment of a European quality assurance reference framework for vocational education and training. Brussels, 2 April 2009, PE-CONS 3746/08, 2008/0069 (COD). EDUC 295, SOC 821, CODEC 1916 (3746/08).

[13] Сommunique of the Conference of European Ministers responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve, 28-29 April 2009. The Bologna Process 2020 – The European Higher education Area in the new decade. Benelux 2009.

[14] Higher Education in Europe 2009: Developments in the Bologna Process. Eurydice, Education, Audiovisual and Culture Agency, European Commission, 2009.

[15] The Bologna Process in Higher Education in Europ. Key indicators on the social dimension and mobility. Eurostat, Eurostudent. 2009.

[16] Synthesis of the replies received from national QF correspondents. BOLOGNA PROCESS.

Coordination Group for Qualifications Framework. Directorate General IV: Education, Culture and Heritage, Youth and Sport (Directorate of School, Out-of-School and Higher Education – Higher Education and Research Division). DGIV/EDU/HE (2008) 27 rev. Orig. Eng. Strasbourg, 9 March 2009.

Report on qualifications frameworks. Bologna Process Coordination Group for Qualifications Framework. Directorate General IV: Education, Culture and Heritage, Youth and Sport (Directorate of Education and Languages – Higher Education and Research Division). DGIV/EDU/HE (2009) 2 Orig. Eng. Strasbourg, March 9, 2009.

[17] The European Higher Education Area (EHEA) in a global context: Report on overall developments at the European, national and institutional levels. Approved by BFUG at its meeting in Prague, 12-13 February 2009. Report on the EHEA in a global context – final version – 13/02/2009.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: