double arrow

Тут ПСАЛТИРЬ РИФМОТВОРНАЯ 32 страница


Аз ти, сыне мой завещеваю: в житейских делех во всех буди овцею, а в церковных делех буди лвом. Не токмо подлому, но и силному лицу не уступай, и Божиего дела в попрание не повергай, и попрати его никому не даждь, но стой даже до крове. Буди ревнитель, яко Иоанн Златоустый. И аще за церковное правое правление и постраждеши, то от руки Божиея венчан будеши и с мученики причтешися. И сие себе поставляй в великую находку, аще за правду постраждеши до смерти: обаче мзда твоя не отъимется от тебя, токмо ты буди благодарен и изреки им, не стыдяся их лица. Понеже един пророк повелел Богу работати со страхом (Псалом 2, стих 11), а другий пророк, Духом Святым наставляемь, тако рек: яко творяй дело Божие с небрежением - проклят (Иерем. глава 48, стих 10).

И аще станут тебя молить смиренно, еже бы, ради их нужд, службою поспепшть, и ты вели поспешнее гораздо пение петь. А чтения отнюд не нарушивай; но да читают явственно, во един токмо голос, а не в два и не в три. Понеже пение услаждает токмо слухи человечи, а чтение внятное услаждает душу и плод духовный содевает. Протяжное жь пение, аще зритца и красно слышати, но ползы в нем духовные несть ни малые.

В неделныя же дни и в праздники Господьские отнюд себе того не чини еже бы у тебя после литургии поучению не быть. Аще можеши изустно читать, то читай изуст; а аще же изуст читать не можеши, то читай по книге. А без поучения отнюдь бы у тебя не было. И аще даст тебе Бог дар, еже изуст читати, то ты не тщися риторски, с фемами да с наррацыями, читать, понеже той чин есть ученых и школных людей. А ты риторики не учил, того ради в риторской чин и не вступай. Но поведи ты поучение свое по естественному разуму. Сие себе веждь, сыне мой, яко от философъских и богословских учений не многим полза бывает, но паче от простаго учения люди ползуются, понеже у нас люд простой. И того ради людям простым простое и учение служит, а мудраго и единаго глагола вместить в себя не могут. И о сем веждь, яко не во украшении словес Божия благодать пребывает, но во усердном тщании. О сем и святый апостол Павел ясно сказует, яко простое Божие мудрее человек есть и немощное Божие крепчае человек есть (1 Кор., глава 1, стих 25); и тако святый апостол прирече: яко избра Бог буяя мира, да премудрыя посрамит. И сие пиша, апостол не книжный разум и учение уничижает, но уничижает мудрящихся о себе и о своем разуме возвышающихся, а не о Бозе. Апостол святый глаголет: не будите мудры о себе (к Римл., глава 12, стих 16). И сего ради ты, сыне мой, не в велеречии упражняющеся, поучение свое чини, но ревнуя поревнуй по Господе Бозе и учение свое поведи ревностное, а не ухищренное.

Возми своему учению основание от святых апостолов. Зри и внемли, которой апостол чиновно, по риторскому разуму, учил? Но вси самым простым разумом поучали. Той же святый Павел глаголет, яко премудрость мира сего буйство у Бога (1 Кор., глава 3, стих 19); и паки, подкрепляя свои глаголы, рек: яко благоволи Бог буйством проповеди спасти верующия в Него (1 Кор., глава 1, стих 21). И сего ради и ты, сыне мой, в сказании поучений своих не избирай витийства высокаго, но самою простотою учи. Токмо того ты смотри, чтобъ в словесех твоих было состоятелно, и неразвратно людям было, слушающим полза душевная была. И того ради непрестанно читай Божественнаго Писания книги и, всякую книгу читаючи, потребная словеса, для своея памяти, выписывай в тетратку, и записывай имянно, в коей книге и в коей главе, чтобы тебе последи сыскать было мочно. А святое Евангелие и Апостол так затверди, чтобы ты всякую речь, приличную к своему розглагольству, изустно сказати мог. И какое слово в поучении и от своего разума изнесеши, а евангельским словом, или апостольским, или и пророческим, и подопри ево.

И аще даст тебе Бог дар во изустном сказании, обаче ты тем своим разумом не повысь себя, но самым смирением и низостно себя поведи, дабы в тебе благодать Божия вкоренилася. Высокости жь паче огня бойся. И аще кого узриши несмысленна, не моги его никаковым словом уничижити, понеже вси мы живем под Богом. Бог бо богатых убожит и убогих богатит; и высоких снижает, а низких возвышает; мудрым о себе и хитрым запинает, а буиих умудряет. Невозможьно бо никому о себе похвалитися, но токмо о Господе Бозе. Той бо богатство наше, Той и премудрость наша. Господь рек нам, глаголя: егда ведени будете на судище пред цари и князи, не пецытеся, что глаголати, или что отвещати, зане в той час дастца, еже глаголати; не вы бо [рече] будете глаголати, но Дух Святый имать глаголати (Матф., глав. 10, стих 19; Марк., глав. 13, стих 11). И сие слово аще у Господа было о мучениках, обаче аз верую, яко аще и ты, не готовяся, будеши поучение читати, а от всего усердця будешь поучати, то, яко и мученикам, в той час откроет тебе Бог тако, еже последи и сам будеши своим словесем дивитися; понеже не ты будеши глаголати, но Дух Святый возглаголет чрез твоя уста. А учоные люди за многие дни приуготовляются к поучению, и егда они читают свое поучение, то помогает им школное их учение; а кто не готовяся учит, тому помогает Дух Святый. И того ради тыи риторская поучения не тако и пользуют, яко простосказателная поучения.

Сего ради и ты, сыне мой, аще и учения шкулнаго куснешися, обаче тщися учить людей апостолски. Они бо учили и глаголали по настоящему случаю: что видели, то и глаголали. Тако и ты, что увидиши, или услышиши в людех худо, о том и стой, дабы тебе то худое обратить в доброе. И о всякой ползе человеческой ревностно учи; и аще от побожные ревности будеши людей учити, то аз верую, еже таковую жь помощь ти послет Бог, яко и апостолом. Понеже и ныне Той же Бог, Кой апостолом помощь Свою посылал, а и дело за тобою то же, кое было за апостолы, и дар Духа Святаго той же в тебя влиян, кий во апостолех был. И аще прилежным своим радением, якоже и апостол, душь хотя десяток-другой от грехов отведеши и приведеши их во царство небесное, то ты и во царстве небеснем причтешися ко апостолом.

И в поучении никаковых людей не зазорся. Аще узриши во церкви каковых либо странных людей, и аще ты воззриши на них, а они, на тебя глядя, либо усмйхнутся, или межь себя станут тебя пересмехати, то ты отврати от них очи свои и без зазору отправляй свое поучение. А аще же станут тебя переговаривать вслух, то ты не устыдись их лица, вышли их вон и прогони их бичем духовным. А аще духовнаго бича не убоятся, ни умолкнут, ни вон не изыдут, то ты уподобся Христу. И аще Господь и един бичь прия, обаче всех, торг творящих во церкви, изгна вон (Иоан. глава 2, стих 15); а ты на сийх ропотников сотвори три бича [понеже сия их вина несрбвненно вящши тоя вины, иже в ветхозаконной церкви чинили: тамо токмо торг чинили приносимым потребам на жертву, сий же не торг чинят, но слову Божию препятие творят].

И тыих своих сотворенных бичей един бичь287 возми в руце сам, а два церковникам своим отдаждь, и тако, за их безумное ругание и Божию слову препинание, с великим безчестием прожени. И, проженув их, паки начни учити людей Божиих и начатое свое поучение доверши.

А аще тии ропотницы будут тебе последи службы, хотя в церкви, хотя и изшед из церкви, глаголати о неразумном сказании твоем288, или о неисправе в словесех твоих, или в том зазрят, что ты не по школному обычаю поучаеши, то ты тут уже отнюдь на них не злобся. Тамо злоба твоя за церковь и за пресечение Божия слова, и тая твоя злоба - святая; а сия злоба клятая, еже за то злобитися, что они последи службы будут тебе воспрещати или осуждати. Последи службы аще будут тебя и заушати, не протився им, но егда ударят тя по ланите, обрати ему и другую; и слова им противнаго не глаголи, но токмо глаголи: "воля ваша, господие мои; я согрешил пред Богом, и за грехи мои достоин я того". И егда престанут тя бити, не кричи на них, но токмо кланяйся, глаголя: "простите мя, господие мои". И во время биения их не гласи людей себе на помощь, или на оборонь, и последи не гневайся на них, но буди, якобы ничего не бывало. А аще токмо единым розговором будут тебе глаголати о неисправе твоей, или о нечинном твоем сказании, и ты рцы им со смирением: "Господа ради, в том меня простите, что нечинно я сказывал; но молю вас, господие мои, помолитеся за меня Господу Богу, дабы во уста моя вложил слово полезное. А о сем буди вашей благости известно, еже я человек не ученой: не токмо риторике учихся, но ниже грамматику свем, и школнаго разума не учихся; от отца своего остался мал, и о учении моем попечися было некому. И того ради елико ми Бог в кой час откроет, толико и глаголю. А умолчать не смею, понеже видех и един талант приемшаго, иже закопал в землю, и за то его осудил Бог на вечное мучение. А мне, господие мои, вручил Бог два таланта, и аще я их закопаю в землю и, по могутсхву своему, купли ими делать не буду, то что мне будет от Господа? И ныне вы дайте ми совет здравый, что мне лучши творити: в землю ли данные ми таланты закопати, или приплод ими творити?" И они, каковы бы безумны ни были, а не скажут тебе того, что лучши в землю закопать; но либо умолчат противо тебя и со стыдом отъидут, или скажут: "ну де, отче, как знаешь, так и твори". И аз тебе отеческой совет даю: не моги ты, от врученных тебе талантов, и одного закопати в землю, но обеими куплю дей. И в поучении не зазорся, аще кую речь и подвоиши, или и потроиши, или заднюю напредй молвиши, или преднюю последи речеши. Толко ты того смотри, чтобы тебе изрещи слово к созиданию святей Церкви и ко отвращению людей Божиих от грехов. И аще в зазор поставиши слово мое сие, то возми ты пророческия книги и почти их: узриши тамо многое множество не токмо удвоеные, но и учетвереные словеса, и во единой главе узриши много разных дел. И того ради и ты, сыне мой, не велми о том печался, что риторски учить не можеши, но о том пекись, чтобы тебе без поучения людей Божиих от церкви не отпустить. Хотя слов пять-шесть скажи, что тебе Бог во сердце положит, еже бы на ползу людем было. И по совершении службы, не поползовав людей особыми словесы, в домы не отпускай. И кой день никакова полезнаго слова людем не скажешь, то ты тот день ставь себе безчастный и якобы что потерял того дня, еже никому никакова полезнаго слова не сказал. Буди на всякой день апостолом. И аще будеши на всякой день людей Божиих ползовати, то ты во грядущий век причтешися ко апостолом. То себе веждь, еже апостоли не токмо о службе церковной, но и о крещении не тако пеклися, яко о учении ползы душевныя. Павел апостол ясно о сем сказует, что не послал его Бог крестити, но благовестити, не в премудрости слова, да не испразднится крест Христов (1 Кор., глав. 1, стих 17), то есть, труды душеполезные289. И ты, сыне мой, паче ревнуй апостолом, а не торжником. Не о том пекися, еже бы ти где пенязей множае собрать, но пекись о том, еже бы ти где болшиа людей Божиих поползовати. И по апостолову слову, и о мудрых словесех не пекися, но еже бы ти и просто, токмо бы поучати о ползе душевней290.

И поучения, сыне мой, сказывай самая краткая, токмо внятная. И того ради велми просто поучай, по случаю смутря, без зазрения. Аще коего дни узриши что худо творимо, на отпуске, хотя тем, кои прйдут тебе ко благословению, остановя, им скажи хотя сице: "сего дня, или онъсице дня, видел я, сицевое или сицевое нелепотство творят людие; и вы, Господа ради, так не творите, но бутте сицевы или сицевы". Смотря по тому случаю и по тому делу, и глагол простри. Аще бо и краткостно будешь поучати, да внятно и ежедневно, то ползы болши сотвориши людям и себе; понеже людие краткостнаго учения сладостнее и внятнее послушают и памятнее будут памятовати. А в долгих поучениях многия глаголы забвению предаются. И учению своему бери основание ово от Евангелия, ово жь от Апостола; и учи не ухищренными словами, но токмо полезными. Апостольски учи, а не риторски; яко Бог тебя вразумит, так и поучай.

Еще же молю тя, сыне мой: аще в юности грамматическаго разума не научишися, то ты, и в попех будучи, всячески потщися, дабы тебе хотя первая часть, то есть, орфография выучить, дабы тебе правописание познать. А без грамматическаго учения не токмо презвитеру, но и простолюдину велми трудно, потому что не может разумети не токмо падежей или склонений, но ниже коего рода кой глагол. И расколников от чего умножилось? Точию от недознания в писании: аще бы правописание они знали, то не стали б новоисправных книг хулити.

Прошу же и еще тебя, сыне мой. Господа ради, не обленись и по малым праздникам читать нарядная поучения, аще и десять человек в церковь сойдется. А естьли же болши десяти, то и в простой день без поучения не моги отпустити, понеже яко телу пища, тако и душе поучение есть пища. Сам Господь Бог о сем сказа нам, яко не о хлебе едином жив будет человек, но о всяком глаголе Божии (Лук., глав. 4, стих 4). И по сему глаголу Божию, пища есть духовная - словеса божественная, ползующая человеки. И аще управишися, то велми б добро поученейца, хотя самая малая, и на вечернях праздничных сказывати. Мне ся мнит: лучши повечерие, во церкви глаголемое, отставить, да читать его дома, а во церкви поучение людям читати, дабы людие не ослабевали. А наипаче подобает поучениям быть во дни Святыя Пасхи, понеже дни тогда свободныя и поучениям последи вечерни велми прилично быть.

То себе, чадо мое, веждь, яко Бог тако не спросит церковныя сдужбы, яко спросит учения и паствы детей духовных: ибо всех погибших человеков, иже от небрежения и от нерадения твоего погибнут, на тебе Бог их взыщет. И о сем не от себя аз написах ти, но Сам Господь Бог слово сие изрек пророку Иезекийлю; и о сем яснее зри во главе 34 Иезекийлеве. И сего ради и сна очесем своим не даждь, дабы тебе стадо Христово упасти, и паси его недреманным оком, да да не тщу бы тебе пред Богом явитися. Аще бо обленишися людей Божиих учити, то не токмо людей, в пастве твоей погибших, но и данный ти талант взыщет на тебе Бог сугубо. А аще не усугубиши ты даннаго ти таланта, то, еже и мниши добро пред Богом зделал, возмется от тебя и ввержен будеши, по Господню словеси, во тму кромечную. О, сыне мой любезный, буди бодр, буди бдя на всяк час, дабы тебе не погубити даннаго ти таланта и не праздну бы ти пред Господем Богом стати!

И елико ти заповедах в первых главах творити, вся та детям своим духовным и не духовным в поучениях и не в поучениях сказуй, ово молением, ово жь и прещением, дабы тебе не тщу пред Богом явитися. И в поучениях своих вноси по части от вышеписанных ти заповедей, дабы и они тому жь подражали, еже от моего наказания приял еси; и овогда тое, овогдажь другое воспомяни, дабы людие не оплашивалися и памятовали бы твое приказание, паче же Божие повеление в ничтожность не метали б.

И, ради примеру, написах тебе коротенкие и простенкие поученейца. И ты, сыне мой, им применяяся, и прочая поучения сочиняй, дабы людям охотнее было слушать за краткость поучений. И аще даст тебе Бог остроту ума и книжный разум, и можеши починовнее сего моего образцоваго поучения сочинить, то сочиняй, как тебя Бог наставит. А аще лучши не можеши, то такожде просто поучай. О сем тебе и паки глаголю, яко в простосложных учениях паче благодать Божия действует.

Твори жь сице. Изшед из олтаря, стани на месте учителном и, став, в начале воззри чувственяыма своима очима на образ Спасителев, иже пред лицем твоим над дверми трапезными поставлен; умныма жь воззри к Самому Богу на небо; и, тако творя, возложи на ся крестное воображение и рцы: "Боже, Спасителю наш, спаси нас и научи нас творити волю Твою!" И отпустя от образа очи свои и на предстоящия ти люди зря, рцы:

"Людие Божии! Приклоните ушеса ваша к слышанию словес божественных, от Самого Бога и от учеников Его глаголанных, чрез же моя недостойная уста вам изьявляемая.

"Видех бо во святом Евангелии написано тако. Господь Бог, соблюдая нас от вечныя погибели, рек, глаголя: яко аще кто восхулит на Сына человеческаго, отпустятся ему, а на Духа Святаго хулившему не отпустится грех, ни в сей век, ни в будущий. И сей глагол Христов три евангелисти, Матфей, Марко и Лука засвидетельствовали (Матф. 12, 31; Мар. 3, 29. Лук. 12, 10). Ох, страшно сие слово Христово! Вси грехи, иже творят человецы, аще истинно покаются, прощение получают; а похулившии Духа Святаго никогда прощения прияти себе не возмогут, и покаяние их - не в покаяние, но вси тии человецы уже погибли и идут в пропасть адскую, понеже покаяния им несть!"291 [И аще кто речет тебе, яко несть грех, побеждающь человеколюбие Божие, и ты рцы ему: "Самому ль Богу лучши вера яти, или кому иному? Господь тако о словесех Своих рек: яко небо и земля мимо пуйдут, а словеса Его мимо не пойдут; но како что Он рек, тако и будет. И сего ради ты, господине мой, умолкни"]. [А аще во время твоего учения не препнут тя, то ты той ответ свой минуй, но токмо настоящее свое учение сказуй, глаголя:] "Православнии слышателие!292 Вем, яко не вси вы ведаете о хуле на Духа Святаго, что есть на Духа Святаго хула? И се, ныне ведите, яко сия хула происходит от человек под прикрытием, и мнозии хулят не разумеюще, еже он Духа Святаго хулит. И ныне аз вам открываю и ясно сказую, яко от православных христиан, кии древняго благочестия не нарушали, церкви святыя почитают и прибегают к ним, и у отцов своих духовных живут в послушании, и Тела и Крове Христовы причащаются несумненно293, - и от таковых человеков на Духа Святаго хула не износится. Но износится хула от расколников, понеже они древнее благочестие нарушили, и издали новую веру, и в ней возложили хулу на святую Церковь и на вся действа церковная; и сказуют проклятии, якобы ныне Дух Святый ничего не действует, и над Тело Христово действуемое Дух Святый не сходит и не освящает его; и не токмо простым хлебом называют, но не устрашилися проклятии тое святое и пречистое Тело Христово и мерзостью нарицати. Апостол бо Павел велегласно гремит, яко гром от небеси, тако он, ко евреем пиша, глаголет: горкия муки сподобится той, иже Сына Божия попрбл, и Кровь завета, ею же освятяся, возмневый скверну, и Духа благодати укоривый (ко Евр. глава 10, стих 29). И прирече святый Павел, яко страшно есть впасти в руце Бога жива. А проклятии еретики расколницы не боятца суда Божия: непрестбя, Святаго Духа хэлят. И тако диавол их уловил, что и крещение святое сквернят; и что от Самого Бога, и от святых Его апостолов, и от преемнивов их наречено свято, то у них клято; а что от святых отец запрещено и проклято, то они поставляют в святость.

"И аз не о них пекусь, понеже они, по Господню неложному словеси, уже осуждени суть на вечное мучение; но токмо о вас единых есть ми слово, кии держбтся святыя Церкве. Господа ради, стойте на недвижимом благоверия камени, не восхулте на Духа Святаго, да не осудитеся с проклятыми расколники и да не погибнете вечною погибелию. Аще узрите презвитера и пиана суща, что либо действующа, не могите рещи хулнаго словеси ни на презвитера того, ниже на действо его: Дух бо Святый невидимо действует, а аще похулиши то его действо, то похулишь Духа Святаго и впадеши в непростимый грех. Тако диавол уловил расколников, еже аще Господь сотворит чудо каковое чрез образ каковый, или и кроме образа, по молению чьему, и тый чудеса причитают они к силе диаволей, а не к Божией. И ничим они разнились с жидами, такожде глаголавшими, яко Господь Бог не Божиею Своею силою, но диаволскою чюдеса творит (Матф., глава 12, стих. 24; Лук., глав. 11, стих 15). И то стала самая жь хула на Духа Святаго, понеже рекоша: "о веелзеуле, князе бесовстем, изгонит бесы294 ".

"А аще кто возмнит не тако хулению быть на Духа Святаго, той да зрит в сущее Евангелие, и тамо узрит, яко Господь, егда, уча нас, чудеса творил и жидове, видя преславная чудеса творяща Христа, не вуздали хвалы Богу, но от презелные своея злобы глаголали: "сей не изгонит бесы, но токмо о вельезеуле, князе бесовстем", - и противо того их хуления Господь рек вышереченное слово, яко иже речет слово на Сына человеческаго отпустится ему, а иже речет на Духа Святаго не отпустится, ни в сей век, ни в будущий. И по сему всякому человеку явно есть, яко аще кто восхулит действо Духа Святаго, и того ради и непростителен есть той грех, - понеже самую Божию силу таким своим хулением ничтожат, и, за уничижение Божия силы, ни в сем веце, ни в будущем, той грех не проститца. А еже жидове налагали на Господа хулу, глаголя: "сей человек ядца и винопийца, друг мытарем и грешникам", и иная, тому подобная, хуления наносили на Него, - и тый грехи кающимся прощает Бог, понеже та хула токмо на человечество Христово, а не на самое божество, и того ради и простителен той грех бе.

"А аще кто восхулит дела Божия, иже чрез Духа Святаго действуемая призыванием архиерейским и иерейским, или и самого архиерея или и презвитера похулит, якобы он не освящен, или речет, якобы он власти, от Бога данные, на себе не имеет и якобы он не может человека ни связати, ни разрешити, - и таковым глаголом Самый Дух Святый хулится, а не презвитер. Понеже архиереи и презвитери не собою вяжут или разрешают, но силою, от Самого Бога вдохновенною, и действом Святаго Духа вся та содеваются. И того ради таковым грехам и прощения несть.

"И сие слышав, вы, благочестивии христиане, бойтеся сего смертнаго греха, еже восхэлити на Духа Святаго. Не могите похулити какова презвитера, или священнодейства какого. Аще узриши священника и упившагося, и будет что священнодействовати, не ничтожте ни его самого, ни священнодейства его, яко свято есть; понеже не он посвящает, но посвящает действо Духа Святаго, иже чрез рукоположение архиерейское на нем почивает".

А аще время свободно, то и сие приложи295:

"Молю же вас, православнии христиане, да не токмо вышепомянутых непростимых грехов, но и прощаемых да не косьнетеся хулений. Кая вам польза, еже инех людей и своих равенников хулити? И что позритца вам худо, не хулте и ничем не укаряйте; но, аще кто совершенно может разуметь, то да запретит ему и научит, как ему что лучши творити, и той да поучает и на добрая дела да наставляет. А аще жь научити кто не может, тот да молчит, и иным людям о том, еже видел, да не сказует; и аще что возмнитца и худо, не подобает хулить, понеже в хулении несть спасения, но токмо погибель. Весте ли, яко архангел Михаил, егда разговор имел о Моисеове телеси со диаволом, и се словесе хулна нанести и на диавола не смел (Иуд., глава 1, стих 9)? То како кто может не на диавола, но на подобнаго себе человека хулу каковую нанести? Ей, велик есть хулный грех! Отнюдь бо не подобает и самаго простолюдина хулити; колми жь паче подобает хранити себя от похуления презвитеров! Но токмо надлежит, елико кто может, поучить и призапретить. И аще послушает его, то приобрел себе благодать; а аще и не послушает, обаче той мзды своея не лишится.

"И того ради блюдите себя сообщения с расколники, кии во святыя церкви не ходят и хулят ю, и попов хулят, и священнодействия вся хулят, и новопечатные книги хулят, и новописанные иконы хулят. Тако бо их диавол ослепил, еже не могут и света со тмою разобрати и, от презелныя своея слепоты, тму нарицают светом, а свет тмою. И о таковых святый пророк Исаия глаголет, яко - горе нарицающим свет тмою, а тму светом (Исаии, глава 5, стих 20). Истинну о них святый Павел апостол глаголет, яко омрачися их ум: глаголюще себя быти мудрых, объюродеша (к Римл., глава 1, стих 21). И аз истинну вам сказую, яко расколницы что ни глаголют, то все ложь, понеже они сообщилися со диаволом. И яко диавол - весь ложь и лжи началник, тако и детки его, еретицы и расколники, вси во лжи пребывают, и что они и делают, того и сами не ведают. Токмо тем и утешаются, еже изо уст своих, научившеся от скверные жены, во откровении Иоанну Богослову показанныя, хулы и научившеся от того седмоглавнаго зверя (Апокалипс., глава 17, стих 3), возложиша хулы на седмь таин церковных, и не умолкая хулят, и ложь сшивают, к хулению предводящюю. И что есть свято, то у них клято, а что проклято, то у них свято. И за таковыя их хулы Господь уже осудил их прежде общаго суда. О, горе, горе таковым человекам, и паки реку: горе, кии от святыя Церкве отторгошася и в раскол впадоша! То себе ведайте, благочестивии христиане, яко уже, за хуление их, благодать Божия отяся от них, и уже бо они, аще зрятся и живы, а мертвы суть и ничтоже ино, токмо стень едина. О, люте, люте тем, их же согрешениям прощения несть!

"И аще кто хощет от таковыя лютыя беды избыть и другом Божиим слыть, тому отнюдь никакова и знакомства со отпадшими от святыя Церкве не подобает имети, и из одного сосуда с ними ни ясти, ни пити, понеже они врази суть Божии; а кто со врагом Божиим будет дружбу имети, тот и сам враг Богу будет. Помысли в себе всяк: и в видимом мире, аще кто будет со врагом царевым дружбу имети, и егда парь уведает о содружии со враги его, то не постраждет ли и той, яко враг, иже со врагом дружбу имевый? Колми же паче подобает бежати от Божиих врагов, дабы в чужом грехе не пострадати! О сем и святый Иоанн Златоустый ясно сказует (Маргарит, лист ), яко имевый дружбу со врагом Божиим ничим же менши постраждет сущаго врага. И сего ради всякому православному христибнину надлежит расколнича содружия велми боятись, дабы и в неведении вечною погибелию не погибнути.

"Вы, православнии христиане, аще хощете Бога любити и в любви Его быти, то вы всеми своими силами держитеся старые веры, которую в Россию принес благочестивый великий князь Владимер. Тая бо наша старая вера повелевает церкви созидати, и на молитву в них ходити, крещением святым креститися, миром и елеем святым крестообразно помазатися, пред презвитеры каятися, Тела и Крове Христовы во оставление грехов причащатися, - понеже Сам Господь о сем рек, глаголя: приимите и ядите, се есть тело Мое; и прием чашу, благодарив, даде, глаголя: пийте от нея вси, сия бо есть кровь Моя, новаго завета, за многи изливаемая во оставление грехов (Матф. глава 26, стих 26). А проклятии расколницы ту Кровь Христову в скверну вменяют. А Господь тако о теле Своем рек: аще не снесте плоти Сына человеческаго и не пиете крове Его, живота не имате в себе (Иоан. глава 6, стих 53), то есть, те погибнут, кии Тела и Крове Христовы не причащаются. А проклятии расколницы Христовым словесем вопреки глаголют, сказующе, якобы кии человецы Тела Христова причащаются, тии погибнут и в вечную муку пойдут. О, лютости расколничи презелныя! И таким своим блядословием простых людей уловляют и во ад низводят.

"Да дьявол их научил те свои проклятые и богопротивные ереси называти старою верою. И несмысленных людей наипаче тем прелщают, еже старою верою нарицают. А мочно бы сие и самым простякам знать: понеже в старой вере того нет и не бывало, еже бы к церкви не ходити, и о грехах не каятися, и Тела Христова не причащатися. И тако их диавол уловил, что и креститися возбраняют, а кого они уловят в свою веру, то снова тех крещают. А в Кормчей написано имянно296: аще кто в другой ряд будет крестити, то вовъторые Христа распинает (Кормчая, лист ). И сицевая их безумная дела видя, кто от них не пробегнет? Токмо тот, кой хощет со диаволом быть. Ей, истинну вам сказую, яко вся их расколнича издания - новая, а по новостному изданию и вера их стала быть новая, а не старая297, и от века неслыханная. И древняя наша святая и благочестивая вера во святых церквах стоит во всей нашей России болши седмисот лет неизменна. А проклятые расколницы завели сию свою новую веру тому и ста лет нет, не з большим развее 50 лет, еже церквы святыя хулить, Тело Христово хулить, архиереев и презвитеров хулить и крещение святое хулить. А Господь ясно изьявил, яко аще кто не крестится водою и духом, не внидет во царство небесное (Иоан. глава 3, стих 5).

"И сего ради вы, благочестивии христиане, аще кого услышите тако глаголюща, дабы люди во церковь святую на молитву не ходили, Тела и Крове Христовы не причащалися, и вся церковная действа хуляща, - и таковых вы в домы своя не пущайте и радоватися им не глаголите, понеже они сынове суть диаволстии. И чад своих, и рабов, и рабынь наказывайте накрепко, дабы ни малаго с ними сообщения не имели, и от святыя Церкве ни мало бы не отлучалися, но держалися бы ея, яко матере своея; а проклятым еретикам и раскольникам отнюдь бы ни в чем не верили, и словес бы от них никаковых не принимали, но бежали бы от них, яко от ядовитаго змия.

И тако творя, по Господню неложному словеси, вси держащиися святыя древния веры, и Тела и Крове Христовы причащающиися, наследите живот вечный, понеже Сам Господь неложными Своими усты обещал тех в последний день воскресити, кии Тела Его святаго причащаются (Иоан., глава 6, стих 54). И воскресив, введет вас в жизнь вечную, и тамо будете со всеми святыми купно веселитися в некончаемые веки веков. Аминь".

А аще явиттися трудно собою поучение издавати, то ты Обедь духовной или Вечерю, и переченками изь тех поучений выписав, читай. Аще в день воскресный, то из Обеда вынимай, а естьли коему празднику, то из Вечери изимай; и тако навыкнув, будеши и собою поучати. Токмо велми сокращенно сочиняй, дабы людем вместительно было и памятно. И во всякое свое поучение прилагай и из моих словес, тебе в наказание написанных, дабы вси всякаго благаго дела навыкали, а от грехов бы, и от всякаго безстрашия, и братоненавидения мало-по-малу отвыкали.

И поучай не сиротски. Всегда бо посланники царевы и пред царми смело глаголют, аще и от земнаго царя послани суть, а ты - посланник Вышняго Бога. И того ради велми свободно и дерзновенно учи, ово милостивым словом, ово жь и з жесточию, по времяни случившему, учи. Лица же никаковаго да не устыдишися, но свободно поучай, а не рабски. Буди пастырем, еже бы ты готов был и душу свою за овцы Христовы положити, а не наемником, еже бы ти и малаго страхования убоятися и, отставив поучение пастырское, молчати.

Се же и второе поучение простуе сочинив, предложих ти:

"Православнии христиане! Приклоните ушеса ваша к слышанию словес Христовых! Тако бо Господь рек: помолись Отцу своему небесному втайне и Той воздаст тебе яве; моляще же ся, не лишше что глаголите, яко язычницы, иже мнят во многоглаголании услышаным быти; не уподобляйтеся им, понеже Отец вашь, их же требуете, прежде прошения вашего ведает (Матф., гл. 6, ст. 6). И того ради повелел в молении своем298 глаголати: "Отче наш, Иже еси на небесех, да святится имя Твое"! И вем, яко вси вы изусть ю памятуете и на кийждо день глаголете ю, а положенные в ней силы едва вси ль разумеете. И сего ради, елико ми Бог открыл, изьявлю вам, токмо внимателно послушайте.


Сейчас читают про: