Тут псалтирь рифмотворная 31 страница

И егда приимеши святую церковь в правление свое, то ты паче перваго своего бытия смирися и ни в каковых поступках не высься. Так живи опасно, чтобы тебя ни малая гордость не коснулася, понеже гордым Бог противится, а смиренным благодать Свою дает. И того ради буди ко всем равен: яков к богатым смирен, таков смирен и ко убогим буди. И детей духовных не велми себе умножай. И паче избирай себе в паству людей не весма богатых и не весма силных, понеже богатые и силные лица бывают не токмо послушны, но еще и противны, и восхотят тебя под своею властию иметь, а не они у тебя быть265; и аще разум в себе будешь имети, то от таковых детей духовных не рад будеши и своему житию. А и из подлые статьи не велми умножай себе детей духовных, но собирай толико, елико пасти можеши. По Господню словеси, довлеет ти и ста овец, понеже Господь явил у единаго господина, имуща сто овец, и егда от тех овец и одна овечка погибнет, то он взыскует ю, дабы и едина овца от того числа не погибла (Матф. глава 18, 12; Лук. 15, 4). И по сему Господню словеси, и о едином человеке погибающем годствует ти пещися, дабы из паствы твоея не погибл бяше. И егда век сей скончится, и тогда надлежит ти266 пред Господем стати и рещи: "се аз и дети моя, Господи, их же дал ми еси". А аще жь на сем свете в паству свою собереши и тысечу человек, а упасти их не возможеши, и из того твоего собрания разыдутца твои дети в разныя пути и, заблудився, погибнут, и аще, за таким множеством, ни единыя от них не упасеши, то како ты на страшнем суде Божии явйшися и како тогда речеши: "се аз, Господи, и дети моя"?

Веждь, сыне мой, яко всех погибших овец, в пастве твоей бывших, взыщет Господь от руки твоея: тако бо Господь чрез пророка Иезекийля рече, яко от руки пастырей погибающих человек взыщет Бог (Иезек. глава 34, стих 10). И посему, аще ты и свято будеши жить, а овец паствы своея не упасеши, то и со святым своим житием погибнеши, и речет тебе Господь: "ленивый рабе, се вручих тебе пять талантов, ты же, от лености своея, прибытку Мне не сотворил еси и даннаго ти таланта не усугубил еси!" И кои ты добрые дела и соделал еси, повелит Господь взяти от тебя и отдать тем, кии паству свою добре пасли; ты же, за нерадение свое, ввержен будеши во тму кромечную, и тамо будет ти плачь и скрежет зубов. И сего ради вельми бойся умножати детей духовных. А и собирай их не ради своего какова прибытка267, но ради прибытка Божия, еже бы тебе добрым прилежанием упасти их и привести к Богу, и за той прибыток прияти бы тебе похвалу и воздаяние от Самого Бога, дабы тебе рек: "благий и верный рабе, о мале был еси верен, над многими тя поставлю; вниди в радость Господа своего!"

Ты, сыне мой, веждь сие, яко не то что презвитеру, пастырю сущему душевному, но аще и простолюдину вручены будут люди под управление, а он не попечется о них и небрежением его аще кто погибнет, то и на простолюдине взыщет Бог. И аще ты и самый простолюдин еси, и узриши человека согрешающаго, а не воспретиши ему268, и он аще в беззаконии своем умрет, и крови его от руки твоея [рече Господь] взыщу (Иезек. глава 33, стих. 1-8). И по сему Божию глаголу, не токмо презвитеру, но и всякому простолюдину о своей братье пещися подобает, дабы не погибали во грехах людие. Колми жь паче взыщет Бог погибших людей от рук пастырских!

О приятии на-дух. И егда коего человека приимеши себе на-дух, то ты первее вопроси того сына своего духовнаго о Христианской вере: како он верует, не имеет ли в каковых либо церковных таинствах, или в сложении перстов к воображению на себе крестнаго знамения, какова сумнителства? И аще здраво верует, и сумнения никакова в себе не имеет, и со святою Церковию ничем не разгласен, то вопроси его, како он о Бозе разумеет и о силе Его, верует ли, яко вся может, и крепко ли на Него надеется, и в надежди своей не сумневается ли? И аще не твердо надеется, то утверди его тако, еже бы, аще и смертная какая пришла269 на него напасть, не отчаявался бы от человеколюбия Божия, понеже Бог, его же любит, того и наказует; и того ради вся напасти с любовию бы претерпевал, понеже Бог друзей Своих врачует напастми, дабы ими270, аще кто грехи на себе имеет, очистились.

А аще кто не имеет греха271, тем за злострадание безвинное сугубый венец соплетается и всякое воздаяние сугубо уготовляется, якоже бысть праведному Иову: по страдании его и на сем свете усугуби ему Бог всякаго стяжания, якоже о том ясно являют его Иевлевы книги; подобне и во грядущий век, за долгое его и безвинное страдание, даст ему Бог не токмо сугубое, но и стосугубое воздаяние. Воззри же паки и на апостольское житие. Они ли Богу не верни были, они ли и не близки Христу быша? Обаче Бог, ради лучшаго им воздаяния, попускал и на них напасти, якоже о том являют апостольская Деяния и святаго апостола Павла послания. И возлюбленный ученик Христов Иоанн Богослов не токмо от людей, но и от стихий злоключение великое прия. Ибо, егда плы во Асию, воста буря велия и разби корабль, и бывших со Иоанном в корабли всех море изверже на берег, и ученика Иоаннова, Прохора; святый же Иоанн Богослов остася в море и носим бяше на дщице 40 дней и нощей. Егда же от тоя беды избы, - ибо море, по толиком долгом томлении, изверже на брег, - и поидоша со учеником своим Прохором во Ефес, и во Ефесе паки беды великия и несносныя от Романы, жены идолопоклонницы, подья: ибо вначале в торговой бане работою великою его удручала, а потом и смерти хотела его предати; но Бог его от смерти избавил.

Подобне и избранный сосуд Христов, Павел апостол; зри, колико и той пострада: ибо, везом272 в Рим, 14 дней в море волнами носимь бяше, и в тыя дни и солнца не видеша, и хлеба не вкусиша вси сущии с ним в корабли (Деян., глав. 27, стих 33). Сам же святый апостол Павел о себе сказоваше, яко трикраты корабль в мори опровержеся с ним и во глубине морстей прйбыл нощь и день (2 Кор. глава 11, ст. 26).

И сия примеры изявя ему, рцы: "Зриши ли, чадо, како Бог попусвал и самым Своим верным и избранным ученикам быти в напастех таковых; и ты ли не хощеши потерпети? Аще бо хощеши верен и близок к Богу быти, то ты тщися паче апостолов претерпети, и во всяких приключивщихся тебе напастех буди, чадо мое, долготерпелив. И аще долготерпелив будеши и, за озлобленте, на Бога гневатися не будеши, но с любовию будеши их принимати и за присещение Божие благодарение Ему возсылати усердное, и не токмо словом, но аще и мыслию своею на Создателя своего не поропщеши: то ты ничимже отменишися от Иова многострадалнаго, и на сем свете аще что ти будет на ползу, то благословит тя Бог и дарование Свое усугубит ти; во грядущий же век приимеши воздаяние и стогубое. А аще же противо Бога возропщеши, то ты не токмо то свое терпение, но и прежняя своя добродетели погубиши".

И в том утвердя его, вопроси, како он святыя иконы почитает? Не нарицает ли их богами, и самым своим помышлением не боготворит ли их, и молитвы своя ко образу ль приносит, или чрез образ Божий возсылает их на небо, к Самому Богу, чрез же образ Пресвятыя Богородицы к самой Ей, Пресвятей и Пречистей Деве, в неприступном свете у престола Божия стоящей и за ны молящей, молитвы своя возсылает? Такожде и прочиим святым: образу ль токмо молитву свою приносит, или чрез той образ к самому тому святому угоднику Божию, в небесных селениях сущему? Понеже святии вси душами своими обретаются в небесных селениях и тамо, радующеся, ожидают себе лучшаго воздаяния и за нас Богу молятся. А до Христова распятия души всех святых низводимы были, за Адамле преступление, во ад; обаче тамо держимые души попечение о живых имели, якоже о сем самая Божия правда повествует, глаголя, яко богачь умерый всажден бысть во ад и, аще и в муках сый мучимь бе, обаче о живых молился (Лук., глав. 16, стих. 27). Паки явно сие и по откровению, иже бысть явлено святому Иоанну Богослову, яко души мученические просят Бога о отмщении крове своея (Апокалипс. глав. 6, стих 10). Колми жь паче святии молятся за тех, кии их в помощь себе призывают! И Сам Господь Ездре изьявил, яко души праведных человеков вопиют безпрестани о отмщении; и прирече Господь, глаголя: отмщу им (3 Ездр., глава 15, ст. 8-9). Колми же паче просят святыя души о тех, кии живут во благих делех и их просят о заступлении в прошениих своих! И по сему Божию нам откровению никтоже от верных да слагается на люторская блядословия, якобы души святых о нас Богу не молятся. О сем и святый апостол Петр ясно изьяви, глаголя, яко по отшествии от телесе памятовати о нас будет (2 Петр., гл. 1, стих. 15); и еще в животе сый обещался, еже, по отшествии от телесе, всегда о нас памятовати, то есть, молити Бога о нас обещася. И по сему слову святаго верховнаго апостола Петра велми нам, православным христианам, годствует святых угодников Божиих молити, дабы они такожде, яко и Петр апостол, памятовали о нас пред Богом и о оставлении грехов наших Его молили.

И о молении сына своего духовнаго испытай нбкрепко. И аще в чесом либо неправо деет, то направь его, как подобает христианину жити, и как, пред образом стоя, молитвы на небо возсылати. И, наказав, утверди его, дабы он во православии был тверд, и никогда бы никакова образа за Бога не вменял, но токмо, за любовь Божию273, образам святым достойную честь и видимым телом видимый и поклон отдавал, а невидимым духом и душею на небо, к Самому Богу, невидимый и поклон возсылал.

О записной книге детям духовным. И ради лучшаго ти упасения стада Христова, учини ты, сыне мой, у себя записную книгу переплетйную. И коего числа кто и какова чина человек исповедает ти грехи своя, и ты имя и чин его, и где он родился, и где воспитался, и где ныне житие свое имеет - запиши в ту книгу имянно. И аще причащен будет Тела Христова, или непричащен, запиши имянно жь. И аще наложишь на него каковую либо епитемию, запиши жь, что на кого наложиши, дабы тебе не запамятовати в предбудущее время.

И егда паки приидет ти той же человек исповедатися, то ты паки вознови исповедь сначала, и, по той записке, вся та своя приказания воспомяни ему, и спроси у него: исправил ли он, или чего не исправил, еже ты ему заповедал? И аще вся исправил, то ты возблагодари Бога и его пред Богом похвали. А аще же не исправил, то крепчае ему накажи, как тебя Господь Бог на той час вразумит; и какой даст тебе во уста глагол, аще нисходителный, или аще и яростный, таковым глаголом его и подкрепи, дабы он впредь уже приказание твое исправил. И второе свое приказание под первонаписанным его имянем и под первым приказанием и подпиши. И аще и до десяти крат будет ти кой сын духовной исповедатися, или и вящши, то вся своя приказания пиши на одном листе, на одной стороне. А на обороте пиши жене ево приказанные заповеди. А детей на обороте жь пиши, под матерним имянем, отступя полстраницы. И аще кой дом семьянист, то ты на тот дом листа хотя два-три оставь, дабы всякой дом был в одном месте записан. И в кой год егда станут исповедыватися, все(х) под теми жь статьями и подписывай, дабы тебе мочно видеть всякаго своего сына духовнаго исповеди и причащение, и исправление приказаний твоих.

И ту твою книгу держи за крепким замком и за печатью. А того себе не учини, чтобы тебе какова человека исповедать и причастить, а в книгу ту не записать. А аще случитца тебе исповедати проежжаго человека, или при самой смерти, тех пиши особо, от домовых записок отступя, листов за пять-шесть, или за десяток до конца; и записывать их без отступок, колико их ни вместитца.

Трудись, сыне мой, о врученном ти стаде прилежно, с великим тщанием и со опасением. И служителей церковных ни малым чем не обиди, но лучши им из своего участка уступай, дабы на тебя ни Богу, ни людям не пожаловалися, и не токмо люди, но и твоя совесть не зазрила бы ти. И аще будешь тако себя вести, то веждь, яко Бог тебя паче напитает. И простому человеку велик грех, еже людей обидети: колми же паче презвитеру подобает необидливу быти! Тебе надобно людей учить, дабы никаких людей и малою обидою не обидели, а не то, чтобы тебе самому обидливу быть. Сам Господь Бог о сем изьяви, глаголя: аще соль обуяет, то чим осолится (Матф. 5, 13. Лук. 14, 34)? Господа ради прияв такое великое дело Божие, буди не токмо обидлив, но ко всякому человеку милостив; на благие дела буди бодр, на злие же немощен, и веди себя не яко человека, но яко ангела Божия, и врученное ти Христовых овец стадо паси неослабно. Буди им истинный пастырь. Не сотвори себя наемником, но, по Господню словеси, за овцы душу свою полагай. И аще восхощеши быти верным и добрым Божиим рабом, и истинным пастырем, а не наемником, от Христа нарещися, то ты киих человеков приимеши к себе в паству, и во грехах их исповедаеши, и бремя им какое наложиши, то ты неоплошно их паси.

И посещати не обленись почасту. Времянно и безвремянно приходи к ним в домы и прилежно разсматривай, каково кто живет, и исправляют ли твоя приказания. И аще кии и твердо в приказаниях твоих пребывают, обаче ты их подтверждай, дабы они в наложенном на них иге не ослабевали, но день от дни на лучшее бы исправление поощрялися. И тако предел свой положи, дабы тебе и единаго сына духовнаго не оставити, от богатых господий даже и до последних рабов, еже бы ти месяца в два, или в три, всякаго не посетити и не посмотрити, как кто живет. И аще почасту будеши их посещати и подкрепляти, то всячески они исправнее будут. И так их твердо паси, дабы тебе поимянно всех знать и житие их насквозь бы тебе видеть, кто каково живет; такожде бы и они тебя знали, что ты прямой им274 пастырь, а не наемник; и, по Господню словеси, по имяни бы их глашал, и они, глас твой слыша, по тебе б шли, а иного гласа, ни люторскаго, ни расколнича бы не послушали, по вси бы воследствовали тебе и ревновали бы токмо твоему житью. И аще будеши тако творити, то ты истинный пастырь Христовых овец наречешися и ко апостолам Христовым причтешися.

И приходя к ним, отнюд ничего пьянственнаго питья не приемли, да не пронесется про тебя слово, якобы ты ради питья приходишь, а не ради пастырскаго управления. И аще ты, сыне мой, запрещение мое, за слабость свою, и нарушишь, и пианственное питье пить будеши, то пей ты тогда, егда ради каковыя либо потребы зван будеши. А в присещении, или рещи, в надзирании пастырьском, отнюд себе ни малыя части не пей. И, ради подкрепления своего, сам на ся клятву наложи, дабы тебе во время посещения детей своих духовных не токмо пьянственное питье пить, но и в руки его не приемли. И хлеба не вкушай, дабы тебя гладным человеком не называли; но аще придеши во время обеда или ужины, то сяди с ними и разглагольствуй о душевной ползе и о всяком деле благом. о духовном и житейском, иже к созиданию, а хлеба не яждь. И аще и прозба будет велика, то, ради их прошения, малую частицу приими и сьяждь, но, вшед в дом сына духовнаго, буди апостолом, а не пийцею, ниже ядцею. А аще, ходя в надзирании, и самыя малыя части пьянственнаго питья коснешися, то ты велий порок на себя наведеши, и пред Богом и пред человеки омерзееши, и наречешися не душевный пастырь, но питейной надзиратель.

И аще словеса моя отеческая, сыне мой, презриши, и стадо Христово не по вышеписанному пасти имаши, но будеши по их прихотех ходити, или свою леность исправляти, то ты наречешися совершенным наемником, а не пастырем. О сем себе, чадо мое, веждь, яко аще от нерадения твоего которой твой сын духовной в раскол впадет, или и во иную какую душепагубную ересь, или и в смертный грех впадет, и от небрежения твоего погибнет, то Бог ту погибъшаго человека душу от руки твоея изыщет. О сем Сам Господь чрез пророка Иезекийля рече, яко всех погибших человек от руки пастырей взыщет (Иезекиил. гл. 34, стих 10).

К сему жь и церковное правило веди прямо. Не шатайся ни налево, ниже на мнимое дйсно, но иди царским путем, - то есть, иди прямо.

И егда будеши готовитися в служение к литургии, то ты все правило исправляй сам, и исправляй его единогласием, а в два голоса отнюд не читай, ни канонов, ни молитв. А читай не борзяся, но читай ясно, с богомыслием, дабы и стоящии у того правила вси могли разумети, еже ты читаеши, чтобы и они в богомыслие могли ум свой вперити. А аще же случится ти быти в соборе и будет ин презвитер правило обще со иными священники читати, то ты всем глаголанным тамо глаголом внимай и умом своим последуй им з богомыслием. А естьли же, за иными какими суетами, или за двоегласием, с богомыслием слушати ты не управишися, то ты, в дом свой пришед, исправь свое правило по себе, не борзяся, и читай так твердо, дабы ум твой от чтомых глаголов никуды не отдалялся, но вся бы твоя мысль была у престола Божия на небеси. И егда будеши тако исправляти, то ты истинный служитель Божий будеши.

И егда ты будеши святую литургию служити, то ты с таким страхом Божиим служи, яко на небеси пред Самем Богом служиши, и мысли своея от богомыслия нимало не отводи, но весь буди вне своея жизни; но токмо да будет во уме твоем едино страдание Сына Божия. Прободая Агнца, в разуме своем держи, яко Самого Господа прободаеши; и во всех проскомисальном и литургийном действии положйнных глаголех то и помышляй, что в страдании Христове деялось. И аще с таковым страхом будеши служити и умом своим ясно самое Его страдание зрети, то вем: каков ты жесток ни будеши, а без слез не пробудеши!

И по совершении службы, изшед из церкви, памятуй, что ты делал, и весь той день буди тебе свят. И пищи слегка поешъ, дабы тебе не отяготитися; а пития и непьянственнаго померно испей, дабы ти чрева своего не отяготити излишним питием; а пьянственнаго разве самую малую часть. А то лучши бы, еже бы той день и не пить, но пребыть той день в богомыслии и книжном прочитании.

И аще и вся церковная правила будеши цело исправляти, якоже предрекох ти, обаче тем своим исправлением не повыси себя. Не то, что делом или словом, но ниже мыслию своею высоко о себе помысли, понеже никто от человек совершенно исправен пред Богом быти не может. [Люторове велми в сем погрешиша, еже глаголют, якобы они пред Богом исправны паче всех отеческих и апостольских преданий древних; тем своим высокомнением весма себя погубили]. Ты же во всяком деле буди тверд и постоянен. И испущйнное свое слово твердо храни, дабы тебе в нем не погрешити и никогда бы его не изменити. Скоро в слово не вступай, а вступив, уже не раскаевайся, но яко рек, тако и тщись исправити. К службе же церковной буди первый, а ко взятию пенязей буди последний. Скоту безсловесному не уподобляйся: скот бо от несмыслия своего то чинит, еже, егда подана им бывает пища, то они друг друга упрежают, а последние, пришед, первых попирают. Есть же сицевый обычай и в человецех несмысленных: егда увидят каковое подаяние, то друг перед другом порываются; и кто так чинит, на тех и дивить нечево: понеже толко у него смысла. А ты буди мужь мудр, и буди тверд, яко дуб, а не яко осиновой лист, иже и без ветра колеблется. Церковной же устав веди чинно.

И у кого приимеши какое подаяние, памятуй его, и егда будеши литургисати, то у престола Божия воспомяни его, не единым токмо язиком, но и помышлением своим, и часть за спасение его выми. И киих имян не веси и в лицо их не памятствуеши, то и за таковых выми часть, глаголя: "помяни, Господи, подавшаго ми милостыню"; а Господь уже имя давшаго тебе весть. Ты токмо в долгу у подавшаго ти не буди; понеже аще что приимеши, а не отслужиши за то его подаяние, то всегда ты будеши ему должен; а егда заработаеши, то от подаяния будеши свободен.

И в просфиромисании управляй единогласием. Ты токмо един, держай в руку своею копие, имяна, их же хощеши, воспоминай и части за них вынимай; прочие же сослужителие твои да молчат. Но аще сослужитель твой, или и пришлой кто, аще и презвитер же, восхощет за твоим просвиромисанием воспомянути кого, то ты, прияв у него имяна, сам из своих уст Богу воспомяни и часть за них выни. А аще жь не восхощет кто тебя потрудити то, его же хощет, да поминает токмо мыслию своею, а гласа бы ни малаго не испускал и шоптом бы не поминал, дабы тем шумлением у тебя богомыслия не препинали. И их же ты станеши поминати, то ты не просто поминай, но с самым чистым богомыслием. А аще будеши поминати без богомыслия, то ты уподобишися бубну: той бо аще и голосно гласит, но что гласит и кому гласит, того ничего не весть. А ты человек еси и создан ты по образу Божию и по подобию Его, и того ради буди ты с Богом союзен: никогда ума своего, ни помышления, далеко от Него не относи; в служении буди ты вне себя, токмо во едином Бозе. И сего ради отнюдь не подобает, к жертвеннику Божию приступя, иным людям гласити и тое богомыслие пресекати.

И аще ты, и кроме служения, будеши в богомыслии пребывати, то ты в великой грех не впадеши и никого, кроме Бога, боятися не будеши, но и смерть тебе будет не страшна. Понежь по смерти не помышлением токмо будеши Бога зрети, но истым своим лицом Лице Его пресветлое узриши; и сего ради смерть тебе радостна будет паче царьскаго пира. И того ради присно в богомыслии пребывай: не токмо во едином токмо служении, но и вставая, и ложася, стоя и сидя, и путем идуще, из мысли своея Бога никогда не испускай.

Во многоглаголании бо никоими делы в богомыслие ума своего вперити не возможеши, но весь твой ум смятется, и еже и сам глаголати будеши, не увеси, но яко кимвал бряцаяй будеши. Аще бо инии презвитери и творят во проскомисании шумно, еже бывает, человек и до пяти-шти, причетницы и простолюдини, обступя жертвенник, гласят кийждо своих, ов живых, ов же умерших, а презвитер токмо глаголет: "помяни, Господи", "помяни, Господи", а кого помяни, живых или мертвых, того и сам не весть, - а надобно ведая ведати, за кого жертву Богу приносиши. Бог вселяет единомысленныя в дом. И во многих голосах како ты к Богу ум свой возведеши? Но и сам ты не ведаеш, за кого Бога молиши, за живых, или за умерших. Иоанн Златоустый тако глаголет: аще ты сам не разумееши, что глаголеши, то Бог таковые молитвы не приемлет, но, яко меди звенящия, голос твой и молитва твоя росточается и исчезает в ничтожность. А и сие коль разумно, аще презвитер части вынимает заупокойныя, а те гласят имяна живых; а егда вынимает презвитер заздравные части, а тыи гласят имяна мертвых человеков?275 А ты, сыне мой, сицеваго неразумия не моги чинити, но ведая веждь, за какия лица жертву приносити будеши; живого мертвым не нарицай, ниже мертвато живым. Инии презвитери аще и творят тако, то они и да творят; токмо ты не твори тако. Надобно Богу служити со страхом и управлять всякое действо разумно, и яко языком, тако и умом ведати, за кого Бога молиши. Ты вся имяна, яко живых, тако и мертвых, воспоминай пред Богом своими усты, а не чужими, и с самым богомыслием; идеже язык твой, тамо и сердце твое да будет; и в воспоминании ум свой возведи на небо, пред Самого Бога. И аще умножитца у тебя имян поминаемых, то ты прежде часов, во время благовеста, проскомисание начни отправляти, или и прежде благовесту, дабы тебе возможно было с помяновением управитися.

И во время благовеста отнюд часов не начинай, но вели, окончав благовест, часы начать. Такожде и о полуношнице чини. А дондеже звон не окончится, до тех мест ни литургии, ни утреняго пения не начинай же отнюд. Такожде и к вечерни: дондеже благовест идет, девятаго часа не начинай, а начинай по благовесте жь. Подобне и вечерняго пения, дондеже звон идет, не начинай же. И той устав аще утвердиши у себя неизменный, то вси люди будут знать, как коему пению будет начало.

Во время жь возглашаемых Христовых словес, иже на тайней вечери рек Господь276, глаголя (Матф. глав. 26, стих 26; Марк., глав. 14, стих 22): "приимите, ядите, се есть тело Мое, еже за вы ломимое во оставление грехов", и паки рек: "пийте от нея вси, сия есть кровь Моя, новаго завета, яже за вы и за многия изливаемая во оставление грехов", - и во время тыих возгласов, в самое возглашение перваго возгласа, повели в колокол начать благовестить; а егда во втором возгласе "аминь" пропоют, до тех мест токмо и благовест да протягнется. Аще пятья, или шйстья толко в колокол ударитца, то того и довлеет; а далее "аминя" втораго отнюд не попускай благовесту быть. А сего велми стереги, дабы прежде тыих возгласов благовест не начинался, такожде и последи б не протягался, дабы людие, в домех и на путех сущии, ведали, в которое время в коей церкви тыи Христовых уст словеса возглашаемы бывают, и дабы за таковое человеколюбие Божие, еже обеща нам плоть Свою дати, и таковому великому и преестественному277 слову достолепный поклон отдати в самое тое время, в неже возгласится от презвитера то Господнее слово.

И сие есть самое христианское дело и покорное пред Господем Богом, еже таковому великому и преестественному278 слову Господню честь воздати и поклонение творити рабъски, якоже и подобает, не токмо во церкви; но и вне церкви тожде подобает творити, еже и во церкви. Сие бо в людех и кроме таковаго превысокаго дела деется. Ибо егда не токмо царь земный, или архиерей крайний, но аще и велможа егда пушлет кому сказать свое милостивое слово или поздравление, и до него же то слово дойдет, то он, и не видя пославшаго ему слово, покланяется тому слову, яко самому тому, аще и не видит пославый милостивое слово того его поклонения. А Бог есть Всевидящее Око, и какову отдадим честь тому превелебному слову, велику или малу, или в ничтожность повержем, вся та Сам Своим истым Оком видит. И сего ради велми всем, имя Христово на себе носящим, годствует в то время, в неже возгласится то Господнее слово, где кто ни случится, аще в дому, или на пути, или на торжищи, или за рукоделием каким, и дондеже благовест той идет, вся оставить и тому Господню слову поклон отдать достолепный. И того ради церковным служителем велми подобает сего блюсти, дабы благовест в самые те словеса Христовы токмо был; и того ради ни прежде, ни последи возгласа тех Господних словес благовесту отвюд не подобает быть, но токмо в самые тыи словеса.

К сему же и прочая вся церковная дела управляй умным управлением. И егда часы читаются, а ты у жертвенника управляеши свое дело, и в читании часов егда дойдет до настоящаго возгласа, а тебе, за управлением проскомидии, возгласить не возможно, понеже в тое время подобает тебе в самом богомыслии быти. А аще будеши возгласов стрещи, то в богомыслии тебе быть будет невозможно279, но ты токмо то мыслити и будеши, како бы тебе возгласа не пропустить. И аще восхощеши в совершенном богомыслии быть, то аще ты280 в могутстве будеши, то пригласи инаго презвитера чьего крестоваго, или с крестца, или от иные церкви, дабы к часам приходил и, стоя во церкви и вместо тебя, на часех возгласы отправлял, дабы ти возгласами от мысли своея богомыслия не ижденути и в действе твоем прешкоды б какой не чинилось. Аще же зачем того тебе учинить будет невозможно, что во время часов иметь себе другово презвитера, то ты читающему часы заповеждь, дабы он дошел до того места, идеже надлежит быти возгласу, и о том бы месте остановился, и ждал бы до тех мест, дондеже ты возгласиш. И егда будеши возглас глаголати, и дондеже его не докончиши, не попускай псаломщику, прежде окончания возгласнаго, рещи "аминя" и еже бы ему псалмы или иное что читати. Но егда ты речеши: "ныне и присно и во веки веков", то тогда бы уже он рек: "аминь"; а не дождав конца возгласа, отнюдь бы "аминя" не глаголал.

Сие бо есть самое безумие и божественнаго дела небрежение, еже, не дождав окончания возгласа, да "аминь" петь или глаголати. А сие и того безумства безумнши есть: еже возгласа еще и начала не бывало, а чтец речет "аминь"; а чему речет "аминь", того и сам не ведает, да и читает то, что надлежало по возгласе читати; а презвитер, исправя свое правление и спустя после "аминя" многое время, возгласит настоящий возглас; а иное, накопя возгласа два, или три, да вси уже вдруг проглаголет. [Такожде, яко обычай имеют многия на утренях: кафисмы проглаголют молком, во время утренних первых дву псалмов и шестопсалмия и иных стихословий, да по пропетии "Бог Господь и явися нам", крилики тех дву кафисм, или и трех кафизм, "аллилуии" токмо прочитают, все вдруг]. И сие не безумие ль правителей церковных, что кафизмы во время иных исправлений прочитают молком, или самым тихим гласом, без "аллилуии", а последи "аллилуии" вдруг вси прочитают? А сие похвалить иевозможно жь, иже кии презвитери, прежде времяни, взапас возгласы возглашают.

Ты же, сыне мой, буди всего сего чуждь и в ектениях крылошанам заповеждь накрепко, дабы они, не выслушав ектении или возгласа, отнюд не пели бы. А буде кои певцы, по безумному своему обыкновению, прежде ектений пропоют "Господи, помилуй", или "Тебе, Господи", или прежде возгласа пропоют "аминь", то ты, по изречении ектении или возгласа, паки петое ими повели другижды пропеть, дабы им было впредь не повадно такова безумия творити. А буде крылошане станут упрямитца, "у нас-де пето", и петь не похощут, то ты воскричи на них со гневом, или сошли их с крылоса долой, и повели дьячку или понамарю допеть; а их, за безстрашие их, великим воплем нагоняй и з заклинанием запрети им, дабы работали Богу со страхом и пели б разумно. И аще тыи певцы прямые рабы Божии, то они глаголы твои с любовию приимут и не токмо у твоея церкви, но и в прочиих церквах будут опасно петь. А буде жь самозброды, и глаголы твоя в ничто положат, то веждь, еже в тыих несть христиа(н)ства. И они, за тот свой грех, ответ Самому Богу отдадут, ты же чист будеши281.

Есть же, сыне мой, у певцов и такое безумие, еже много поют и от своего умыслу, чего282 ни в обиходе, ни в служебнике, ни во уставе не положено283. В Херувимской песни указано пети: "Иже херувими тайно образующе", а они поют: "Иже херувими тайно образуем", и, по тому их разуму284, оные певцы нарицают себя херувимами. И егда услышиши тако поющих, вопроси у них: почесому они сами себя нарицают херувимами? И буде ответу не дадут, запрети им, дабы впредь так не безумствовали. Паки285, на литургии же, по пропетии "Достойно есть" или задостойника, поют по возгласе286, вместо "и всех и вся", - "и о всех и за вся"; и то они чинят не по возгласу, но от самаго своего малосмыслия. И ты, сыне мой, всякия сицевые непотребности истребляй, ово разсуждением, ово же и запрещением.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: