Выпишите ключевые слова и словосочетания

1 абзац: buying and selling, goods, measuring value, storing wealth; money economy, barter, direct exchange, practical system of exchange, money system; every society now, primitive society, precious metals, coins (portable, durable, divisible etc.).

2 абзац: coin, materials (gold, silver, copper etc.), gold as a symbol, gold as a magic substance.

3 абзац: classify, commodity money (valuable, useful in…), fiat money (useless except when treated as money), pieces of paper based on faith.

4 абзац: paper money (easier to handle etc.), notes, credit cards, cheques (more convenient, being used increasingly), imagine, money, no longer.

Передайте содержание каждого абзаца 1-3 предложениями.

1 абзац:

1. Money is an inherent part of our life as it is used for buying and selling goods, for measuring value and for storing wealth.

2. From barter exchange system used in primitive societies, people passed to money system of exchange as it was more convenient.

3. Different objects served as money but precious metals were more convenient due to the qualities they possessed.

2 абзац:

1. People began to use coins which were made of different materials.

2. Gold proved to be the most popular material as it had particular qualities and people valued it very much.

3 абзац:

1. A lot of items were used as money, i.e. as a means of exchange, but all of them can be classified as commodity money and fiat money.

2. Commodity money is valuable by itself, not only as a means of exchange.

3. Fiat money is useless if it is not treated as money and its use is based on faith.

4 абзац:

1. In modern societies notes or paper currency is used which in fact is fiat money, because it’s more convenient.

2. Cheques, bankers’ cards, and credit cards (cashless means of payment) are being used more and more often and possibly in future money in the form of coins and paper currency will no longer be used.

Cоставьте план, расположив его пункты в логической последовательности.

1. Functions of money.

2. Development of exchange system (reasons).

3. First “money” and introduction of coins.

4. Materials and reasons to choose gold as the most suitable one.

5. Classification of money and definition of each class.

6. Money in modern societies and in future.

Выделите основную идею текста.

Исходя из того, что автор рассматривает развитие системы обмена, которая в свою очередь зависит от объекта, используемого в качестве средства обмена, можно сказать, что основная идея текста – это роль денег как средства обмена в жизни людей.

Напишите реферат.

Прочитайте краткое содержание всех абзацев ещё раз и соедините их, придерживаясь составленного плана. Помните, что: 1) для реферата характерно предельное уплотнение информации и краткость изложения, которая достигается за счёт введения в текст обобщающих элементов в форме слов, словосочетаний и предложений, кратко передающих смысл отрезков оригинала любого объёма – от предложения до нескольких страниц;

2) по реферату можно составить мнение о содержании, сути излагаемого в оригинале содержания; 3) при написании реферата можно пользоваться цитатами из текста. В предлагаемом образце реферата цитаты подчёркнуты.

 

ПРИМЕР РЕФЕРАТА

 

Money is very important in our life. It is used for buying and selling goods, for measuring value and for storing wealth.

Almost every society now has a money economy though in primitive societies a system of barter was used where different commodities were directly exchanged. But this system of exchange was not practical and people began to use money, namely coins, to make this exchange easier and more convenient. Coins were made of different materials, however, gold proved to be the most popular.

Everything which has served as moneycan be classified as commodity money or fiat money.Commodity money is valuable by itself, not only as a means of exchange. Fiat money is useless if it is not treated as money.

Nowadays many governments issue paper money in the form of notes (i.e. fiat money) which are easier to handle and much more convenient.

Perhaps, soon “money” in the form of coins and paper currency will no longer be used, as other, cashless, means of payment are getting more and more popular.

 

Деньги играют важную роль в жизни людей. Их используют для покупки и продажи товаров, для измерения стоимости, для хранения богатства.

В наши дни почти каждая экономическая система основывается на денежной системе, хотя в примитивных обществах использовалась система бартерного обмена, которая характеризовалась прямым обменом одного товара на другой. Так как бартерный обмен был неудобен и непрактичен, то, чтобы облегчить процесс обмена, люди перешли к использованию денег, точнее – монет. Монеты изготавливали из различных материалов, но наиболее популярным оказалось золото.

Всё, что использовалось в качестве денег, можно классифицировать как товарные деньги и как деньги, не обеспеченные золотом.

 

Напишите аннотацию (придерживаясь того же плана).

Не забывайте, что аннотация даёт представление только о главной теме и о перечне вопросов, затрагиваемых в первоисточнике. Тематическое содержание первоисточника излагается «своими словами», т.е. словами, которые представляют собой высокую степень абстрагирования и обобщения материала. Аннотация в силу своей предельной краткости не допускает цитирования. Большая степень обобщения всегда связана с оценкой обрабатываемого материала, рассмотрением его с определённых позиций. Поэтому естественно появление в аннотации оценочного элемента в форме языковых клише. В тексте аннотации клише подчёркнуты.

В данном случае аннотация не будет намного короче реферата, так как в первоисточнике плотность информации очень высока.

 

ИНФОРМАТИВНАЯ АННОТАЦИЯ

 

The author’s aim is to show the importance of money in the life of every society be it primitive or modern. Functions of money are mentioned and the history of development of the exchange system is presented.

The author pays much attention to the materials money was made of, providing the reader with a lot of examples, and shows the most popular ones. The author, as well, underlines the reasons which led to introduction of coins.

Classification of money and clear cut definitions of each class encourage understanding of the mechanism which makes money work.

In conclusion, the author suggests his point of view on the role money will play in future and the forms it will have.

 

Цель автора состоит в том, чтобы показать важную роль денег в жизни любого общества. В тексте представлена история развития системы обмена и приводятся функции денег. Автор уделяет большое внимание материалам, из которых изготовляли деньги, и приводит множество примеров, выделяя среди них наиболее популярные. Также автор выделяет причины, которые привели к введению в обращение монет. Представленная классификация денег и точные определения каждого из её классов способствуют пониманию причин, заставляющих людей пользоваться ими. В заключение автор выражает своё предположение относительно роли, которую деньги будут играть в будущем, и их форм.

 

ИНДИКАТИВНАЯ АННОТАЦИЯ

 

Индикативная аннотация даёт возможность установить основное содержание документа, помочь читателю понять круг проблем, содержащихся в оригинале, и решить, следует ли обращаться к полному тексту документа.

 

This article is devoted to development of money as a means of exchange.

 

Данная статья посвящена истории развития денег как средства обмена.

 

 

ТЕКСТ 2

 

THE UNIQUENESS 0F SERVICE

Services are intangible items such as airline trips, financial advice or telephone calls that an organization provides to consumers. To obtain these services, consumers exchange money or something else of value, such as their own time.

There are four unique elements to services: intangibility, inconsistency, inseparability and inventory. These four elements are referred to as four I’s of services.

Intangibility. Services are intangible; that is, they can’t be held, touched, or seen before the purchase decision. In contrast, before purchasing a traditional product, a consumer can touch a box of laundry detergent, kick the tire of an automobile, or sample a new breakfast cereal. A major marketing need for services is to make them tangible or show the benefits of using the service.

Inconsistency. Marketing services is challenging because the quality of a service is often inconsistent. Since services depend on the people who provide them, their quality varies with each person’s capabilities and day-to-day job performance. Inconsistency is much more of a problem in services than it is with tangible goods. Tangible products can be good or bad in terms of quality, but with modern production lines the quality will at least be consistent.

Inseparability. A third difference between services and goods, related to problems of consistency, is inseparability. In most cases the consumer cannot (and does not) separate the service from the deliverer of the service or the setting in which the service occurs. For example, to receive an education, a person may attend a university. The quality of the education may be high, but if the student finds counseling services poor, or sees little opportunity for extra-curricular activity, he or she may not be satisfied with the education experience.

Inventory. This element requires the provision of service along with any needed equipment. If a physician is paid to see patients but no one schedules an appointment, the fixed cost of the idle physician’s salary is a high inventory carrying cost. In some service businesses, however, the provider of the service is on commission or is a part-time employee. Inventory carrying costs can be significantly lower or nonexistent because the idle production capacity can be cut back by reducing hours or having no salary to pay because of the commission compensation system.

 

УНИКАЛЬНОСТЬ УСЛУГ

 

Услуги – это что-то нематериальное: путешествие на самолёте, совет в области финансов или звонки по телефону, которые организация предоставляет своим потребителям. Чтобы получить эти услуги, потребители предоставляют в обмен деньги или что-то ещё, имеющее для них ценность, например, своё собственное время.

Услуги включают четыре уникальных элемента: неосязаемость, несовместимость, нераздельность и инвентарь. На эти четыре элемента ссылаются как на четыре I услуг (i ntangibility, i nconsistency, i nseparability, i nventory).

Неосязаемость. Услуги неосязаемы, т.е. их нельзя подержать, потрогать, увидеть прежде, чем принять решение о покупке. Напротив, до покупки традиционного товара потребитель может потрогать упаковку с моющим средством, постучать ногой по шине автомобиля или попробовать новую кашу для завтрака. Основная маркетинговая потребность по отношению к услугам состоит в том, чтобы сделать их осязаемыми или показать преимущества использования данной услуги.

Несовместимость. Маркетинг услуг является проблемным, потому что качество услуги часто несовместимо. Так как услуги зависят от людей, которые их предоставляют, их качество изменяется в зависимости от способностей каждого человека и от выполнения повседневной работы. Несовместимость представляет намного большую проблему для услуг, чем для материальных товаров. Материальные товары могут быть хорошими или плохими с точки зрения качества, но по крайней мере их качество будет совместимо с современными направлениями в производстве.

Неразделимость. Третьим отличием услуг от товаров, связанным с проблемами совместимости, является неразделимость. В большинстве случаев потребитель не может отделить (и не отделяет) услугу от поставщика услуги или окружения, в котором услуга осуществляется. Например, чтобы получить образование, человек может посещать университет. Качество образования может быть высоким, но если студент сочтёт консультативные услуги плохими или не увидит больших возможностей для внеаудиторной деятельности, он или она, возможно, не будут удовлетворены образовательным опытом.

Инвентарь. Этот элемент требует обеспечения услуги и любого необходимого оборудования. Если врачу платят за осмотр пациентов, но никто не регулирует время приёма, фиксированная стоимость заработной платы ничем не занятого врача представляет собой стоимость, в которой преобладает стоимость проведения инвентаризации. Однако, в некоторых предоставляющих услуги фирмах, человек, осуществляющий такую услугу, получает комиссионное вознаграждение или работает неполный рабочий день. Издержки на проведение инвентаризации могут быть значительно ниже или их может не быть, потому что возможность простоя может быть снижена за счёт сокращения часов или отсутствия зарплаты благодаря системе компенсации посредством комиссионного вознаграждения.

 

ПРИМЕР РЕФЕРАТА

 

Goods and services are very different. Unlike goods services are intangible items which can be obtained in exchange of money, time or something else of value for the consumer.

Being intangible, services can’t be touched or seen before customers have been served. In order to sell services it’s necessary to make them tangible or show benefits of using the service.

Different people have different capabilities, so the quality of a service causes another problem as it depends on the people who provide the service.

Another difference between goods and services is presented by inseparability, because in most cases the consumer cannot (and does not) separate the service from the deliverer of the service or setting in which the service occurs.

Service must be provided with any equipment needed and this also makes services different from goods.

 

Товары и услуги отличаются друг от друга тем, что услуги – это что-то неосязаемое, что можно получить в обмен на деньги, время или нечто иное, представляющее ценность для покупателя.

Так как покупатели не могут потрогать или увидеть услуги до того как они их получат, то, чтобы продать услуги, необходимо сделать их осязаемыми или продемонстрировать преимущества данной услуги.

Разные люди обладают различными способностями, поэтому качество услуги представляет другую проблему в связи с тем, что оно зависит от людей, предоставляющих услугу.

Другое отличие – это неотделимость, потому что в большинстве случаев покупатель не может отделить (и не отделяет) услугу от поставщика услуги или окружения, в котором она предоставляется.

Услуга должна быть обеспечена при помощи необходимого оборудования, что также ведет ещё к одному отличию между товарами и услугами.

 

ПРИМЕРЫ АННОТАЦИИ

 

ИНФОРМАТИВНАЯ АННОТАЦИЯ

 

The author shows elements which make services unique thus proving that services are different from goods. Each element is described at length and examples are provided. The definition of services given facilitates understanding why all these differences take place.

The article might be interesting for those working in the tertiary sector, their customers, and students of economics.

 

Автор показывает элементы, которые делают услуги уникальными, доказывая таким образом, что услуги отличаются от товаров. Подробное описание каждого элемента сопровождается примерами. Приведённое в начале определение того, что такое услуги, облегчает понимание причин возникновения этих отличий.

Статья может быть интересна тем, кто занят в сфере обслуживания, их клиентам и студентам, изучающим экономику.

 

ИНДИКАТИВНАЯ АННОТАЦИЯ

 

The article is devoted to differences between goods and services which make the latter unique.

It might be recommended to people engaged in the tertiary sector and people interested in economics.

 

Данная статья посвящена различиям, существующим между товарами и услугами, которые делают услуги уникальными.

Она может быть рекомендована людям, работающим в сфере обслуживания, и всем тем, кто интересуется экономикой.

 

ТЕКСТ 3

 

INVESTMENT COMPANIES

Today the most sensible strategy for investors is to diversi­fy investments and not place one's entire resources at the individualized risk of a single business or single type of in­vestment. This theory of risk taking in connection with in­vestments is often described as portfolio theory. A portfolio is simply a number of different investments held by a single investor.

A relatively small investor cannot diversify effectively by purchasing small amounts of different publicly traded securi­ties issued by different companies. The trading units for round lots are simply too large for effective investment of small amounts of funds. Brokers' premiums on odd lot transactions make that alternative unattractive. The obvious alternative is investment in one or more investment companies or mutual funds. Diversification for the small investor may involve a com­bination of these various types of investments with mutual funds, limited partnership interests in real estate, and possibly a smattering of other, more risky investments.

A mutual fund is one type of investment company. An in­vestment company is simply a corporation that invests only in marketable securities of other corporations. An investment company therefore has at any given time a portfolio of securi­ties and usually some cash or cash-equivalent assets awaiting investment. Because of the nature of the holdings of an invest­ment company, it is relatively easy to determine the aggregate value of its holdings at any point in time. Valuation is not usu­ally a problem for investment companies.

Investment companies are themselves corporations that is­sue shares. Investors may purchase these shares and thereby obtain instant diversification, since the shares issued by an in­vestment company in effect constitute investment in the port­folio owned by the investment company. Because the value of the investment company's portfolio is known, it is also rela­tively easy to determine the net asset value of each share of the investment company's stock. One simply values all the hold­ings in the investment company's portfolio and divides by the number of outstanding shares.

Not all companies that invest in marketable securities are investment companies. If a company invests exclusively in con­trolling interests in several operating companies and itself has no other business, it is usually called a holding company. A company that itself has business operations and also invests in marketable securities is not an investment company either.

The investment goals of a publicly held investment compa­ny - the objective of its portfolio activities - are publicity stated. They may be to maximize long-term capital appreciations, to maximize current income, to invest in a diversified portfolio of public utility stocks, to invest in long-term investment grade bonds, or some combinations of these. Modern investment com­panies generally do not seek controlling positions; most are di­versified investors that limit their investments in any one corporation to a small fraction (e.g. less than 1 percent) of the vot­ing shares of each operating company.

Investment companies earn profits from two principal sourc­es: trading profits from buying and selling portfolio securities and dividends or interest from investments.

An investment company itself has shareholders. It must hold shareholders' meetings, elect directors and officers, and so forth. Most investment companies contract with a brokerage firm or investment banker to obtain investment advice for a fee. The brokerage firm or investment banker may also handle share transfer and other related costs of the investment company operation. Of course fees are also charged for these services.

 

ИНВЕСТИЦИОННЫЕ КОМПАНИИ

 

Сегодня самая разумная стратегия для инвесторов заключается в том, чтобы делать инвестиции в различные места, а не помещать все ресурсы только в одно предприятие или только в один тип инвестиций и увеличивать таким образом риск. Эта теория риска по отношению к инвестициям часто описывается как теория портфеля ценных бумаг. Портфель ценных бумаг – это просто ряд различных инвестиций, осуществляемых одним инвестором.

Относительно небольшой инвестор не может эффективно диверсифицировать свой портфель, покупая в небольших количествах различные открыто продаваемые ценные бумаги, выпускаемые разными компаниями. Продаваемые партии товара просто слишком велики для эффективного инвестирования небольших фондов. Премиальные, выплачиваемые маклерам за сделки с разрозненными партиями, делают эту альтернативу непривлекательной. Очевидной альтернативой является инвестирование в одну или более инвестиционную компанию или взаимные фонды. Диверсификация для небольшого инвестора может вовлекать сочетание этих различных типов инвестирования во взаимные фонды, товарищества с ограниченной ответственностью, получающие проценты с недвижимости, и, воэможно, небольшое количество других, более рискованных инвестиций.

Взаимный фонд представляет собой один из типов инвестиционных компаний. Инвестиционная компания – это просто корпорация, которая инвестирует только в продаваемые ценные бумаги других корпораций. Следовательно, любая инвестиционная компания в любое время имеет портфель ценных бумаг и обычно некоторое количество наличности или денежных активов, предназначенных для инвестирования. Благодаря характеру пакета акций инвестиционной компании можно в любое время легко определить совокупную стоимость её авуаров. Обычно определение стоимости для инвестиционной компании проблемой не является.Инвестиционные компании представляют собой корпорации, которые выпускают акции. Инвесторы могут купить эти акции и таким образом немедленно добиться разнообразия, так как акции, выпускаемые любой инвестиционной компанией, фактически являются инвестицией в портфель ценных бумаг, которым владеет данная инвестиционная компания. Определение чистой стоимости активов каждой акции в выпуске этой инвестиционной компании осуществляется довольно легко, потому что известна стоимость её портфеля ценных бумаг. В этом случае просто оценивается стоимость всех активов портфеля инвестиционной компании и делится на число выпущенных в обращение акций.

Не все компании, вкладывающие деньги в ходовые ценные бумаги, являются инвестиционными компаниями. Если компания инвестирует исключительно в контрольные пакеты акций нескольких действующих компаний и сама ни в каких других операциях не участвует, она обычно называется холдинговой (материнской) компанией. Также не является инвестиционной компанией и та, которая сама проводит операции и при этом инвестирует в ходовые ценные бумаги.

Инвестиционные цели государственной инвестиционной компании – задача, на которую ориентирована деятельность, связанная с портфелем ценных бумаг, - излагаются открыто. Они могут состоять в том, чтобы максимально завысить стоимость долгосрочных активов, максимально увеличить текущий доход, инвестировать в диверсифицированные акции и облигации предприятий общественного пользования, вкладывать деньги в долгосрочные облигации, или комбинировать по-разному то, что перечислено выше. Современные инвестиционные компании обычно не стремятся занять контролирующие позиции; большинство из них представляют собой ищущих разнообразия инвесторов, которые ограничивают свои инвестиции в одну корпорацию небольшой долей (например, менее 1%) голосующих акций каждой действующей компании.

Инвестиционные компании зарабатывают прибыль из двух основных источников: торговой прибыли от покупки и продажи портфеля ценных бумаг и дивидендов, или процентов, от инвестиций.

Инвестиционная компания тоже имеет акционеров. Она должна проводить собрания акционеров, выбирать директоров и должностных лиц, и так далее. Большинство инвестиционных компаний заключают контракты с брокерской фирмой или инвестиционным банком на получение совета относительно инвестиций в обмен на гонорар. Брокерская фирма или инвестиционный банк могут также заниматься издержками по переводу акций и другими издержками по операциям этой инвестиционной компании. Эти услуги, конечно, тоже оплачиваются.

 

ПРИМЕР РЕФЕРАТА

 

Due to the fact that investment policy is a popular undertaking, it’s necessary to know how to carry out this activity taking into consideration the amount of money being invested.

Any investment, especially in one company, is connected with risk, therefore investors should know how to minimize it. At this point knowledge of what portfolio is may be very useful. A portfolio is simply a number of different investments held by a single investor, it means that a portfolio must be diversified.

Diversification is investing in one or more investment companies or mutual funds. This investment pattern is beneficial especially for small investors as brokers' premiums on odd lot transactions make security trading on their own behalf unattractive.

An in­vestment company (a mutual fund is one type of investment company) is simply a corporation that invests only in marketable securities of other corporations. An investment company therefore has at any given time a portfolio of securi­ties and usually some cash or cash-equivalent assets awaiting investment.

Investment companies are themselves corporations that is­sue shares. Investors may purchase these shares and thereby obtain instant diversification, since the shares issued by an in­vestment company in effect constitute investment in the port­folio owned by the investment company.

Not all companies that invest in marketable securities are investment companies. If a company invests exclusively in con­trolling interests in several operating companies and itself has no other business, it is usually called a holding company.

The investment goals of a publicly held investment compa­ny - the objective of its portfolio activities - are publicity stated. Modern investment com­panies generally do not seek controlling positions; most are di­versified investors. Investment companies earn profits from two principal sourc­es: trading profits from buying and selling portfolio securities and dividends or interest from investments.

An investment company itself has shareholders. It must hold shareholders' meetings, elect directors and officers, and so forth. Most investment companies contract with a brokerage firm or investment banker to obtain investment advice for a fee.

 

В связи с тем, что инвестиционная деятельность характерна для многих физических и юридических лиц, им следует знать, как её правильно осуществлять с учётом размера инвестируемых сумм.

Инвестирование в одно предприятие увеличивает риск, поэтому инвесторы должны иметь представление о портфеле ценных бумаг, который необходимо диверсифицировать. Диверсификация заключается в инвестировании в одну или более инвестиционных компаний или взаимных фондов. Подобная модель инвестирования особенно выгодна для небольших инвесторов, т.к. из-за высокого гонорара, выплачиваемого маклерам за сделки, самостоятельная покупка различных ценных бумаг становится непривлекательной.

Инвестиционные компании и взаимные фонды, являющиеся одним из типов инвестиционных компаний, в любое время имеют портфель ценных бумаг других корпораций и некоторое количество наличности и денежных активов для инвестирования. Они также выпускают акции, которые инвесторы могут купить и таким образом добиться разнообразия, т.к. эти акции являются инвестицией в портфель ценных бумаг данной инвестиционной компании.

Не все компании, вкладывающие деньги в ценные бумаги, являются инвестиционными. Если компания инвестирует исключительно в контрольные пакеты акций нескольких действующих компаний, а сама ни в каких других операциях не участвует, она обычно называется холдинговой.

Инвестиционные компании открытого типа открыто излагают свои цели, на которые ориентируется деятельность, связанная с портфелем ценных бумаг. Современные инвестиционные компании обычно не стремятся занять контролирующие позиции, а лишь хотят диверсифицировать свой портфель ценных бумаг. Они зарабатывают прибыль на процентах от инвестиций и на разнице цен покупки и продажи портфеля ценных бумаг.

Инвестиционные компании тоже имеют акционеров и должны выбирать должностных лиц и проводить собрания акционеров. Большинство инвестиционных компаний работают с брокерскими фирмами.

 

ПРИМЕРЫ АННОТАЦИИ

 

ИНФОРМАТИВНАЯ АННОТАЦИЯ

 

The author of the article attracts attention to how important it is for investors to know how and where to invest.

A definition of “portfolio” is given and necessity of its diversification is explained in detail. The possible ways to achieve positive results for investors of different sizes are also provided.

The author presents an exhaustive description of types of those companies which undertake investment in other operating companies securities and states their goals and tasks for potential and acting investors to make a proper choice.

 

Автор привлекает внимание к тому, насколько инвесторам важно знать, как и куда вкладывать деньги.

В данной статье даётся определение портфеля ценных бумаг и объясняется необходимость его диверсификации. Также описаны способы достижения положительного результата в этом виде деятельности, независимо от размера инвестируемых сумм.

Автор подробно описывает типы компаний, инвестирующих в ценные бумаги других действующих компаний, указывая их цели и задачи, чтобы инвесторы могли сделать правильный выбор.

 

ИНДИКАТИВНАЯ АННОТАЦИЯ

The article is devoted to the problems which may arise in connection with investment. Possible ways which might be helpful in making a proper choice are provided. The article may be useful for potential and operating investors.

Данная статья посвящена проблемам, которые могут возникать в связи с инвестированием. В ней приводятся способы модели инвестирования, которые могут быть полезны при принятии решения. Статья может быть полезна потенциальным инвесторам и тем, кто уже занимается этим видом деятельности.

 

 

ТЕКСТ 4

 

OUTPACED: WHY ARE THE BIG EUROZONE COUNTRIES AND JAPAN DOING WORSE THAN ENGLISH-SPEAKING NATIONS?

 

In 1992, when Bill Clinton was elected president of the US, he promised to learn from Germany. Rightly or wrongly, any American president who did so today would be regarded as mad. Germany is now viewed as the sick man of Eu­rope.

This illustrates a fascinating re­versal. The long decades of post-second world war decline of the English-speaking, high-income countries have ended. Since the early 1990s they have been doing better than many other long-established high-income countries and, above all, than the four dominant nоn-English-speaking countries: Japan, Germany, France and Italy.

This then raises three huge ques­tions. First, why has the economic performance of the non-English-speaking countries deteriorated so much? Second, why has the per­formance of the English-speaking countries improved, at least rela­tive to the nadir in the 1970s? And, third, will the relative out-perfor­mance of the latter group last?

There are three classes of expla­nation to the first question: first, that their success bred failure; second, that they failed to make needed adjustments to changes in global economic opportunities; and, third, that they made similar policy mistakes. Let us examine each of these in turn.

All good things come to an end. The better things are, the more complacency sets in. Distribu­tional coalitions re-emerged with great force because economic suc­cess made higher taxes and regulations seem next to costless. In the 1960s and 1970s, public spending, welfare benefits and regulations jumped in the three continental countries. Over time, these sapped economic flexibility and slowed innovation and adaptability. This then showed itself in declining pro­ductivity growth and rising unem­ployment.

The second line of argument – that these outstandingly suc­cessful economies failed to adjust to changed opportunities – itself has three components. One is that these have been high-saving, high-investment economies. But, as they grew richer and their labour forces ceased to grow {indeed, started to shrink in the case of Japan, Germa­ny and Italy), the opportunities for investment diminished. As a result, they have tended to end up with chronically excess private savings and chronically deficient aggregate demand (particularly in Japan and Germany).

The second component is that all four economies, but particu­larly Germany and Japan, had been late-industrialisers: as a re­sult, they had strong manufactur­ing and weaker service sectors. By the 1980s, however, the era of catch-up industrialisation was over. Their world-beating manu­facturing companies were looking to produce more abroad where costs were lower and demand was more dynamic. At home, the service sector needed to generate new incomes and jobs but was relatively weak.

The third component is more specific. The great opportunity for high-income countries today lies in the exploitation of information technologies throughout business. To do so requires great flexibility. But, it may be argued, the huge costs of axing jobs and closing facilities have hindered this kind of adaptation, particularly in con­tinental Europe.

The last line of argument – that they made similar policy er­rors – itself has two components. The first is that Japan and the eurozone both ran insufficiently expansionary monetary and fiscal policy. As a result, both suffered from weak domestic demand and undue reliance on foreign de­mand.

The second and far more com­pelling component, in the case of the eurozone, is that, in spite of weak demand, inflation has remained extraordinarily sticky: consumer prices rose by more than 2 per cent in 2001, 2002, 2003 and 2004. This, then, reflects the weakness of market pressures. The big mistake then was the failure to deregulate.

Now turn to our second big question: why did the English-speaking countries' performance improve? A part of the answer is that their poor relative (and even absolute) performance in the 1960s and 1970s stimulated sub­stantial reform in all four coun­tries (not to mention Ireland and New Zealand). They not only deregulated their economies sig­nificantly but made substantial improvements in monetary and fiscal discipline, as well.

Yet another component was that the world was short of cred­itworthy borrowers at a time of excess savings in a number of big economies. The English-speaking countries were ideally suited to fill this gap. Finally, their economies seemed to be relatively good at exploiting the new knowledge-intensive opportunities for high­er productivity: the US, Australia and Canada showed a marked ac­celeration m productivity growth from [he mid-1990s, although this is less evident for the UK.

This then leaves us with the last of our three big questions: will this turnround in relative performance last? Will the English-speaking countries continue to drive ahead of the others, fall behind, once again, or end up level-pegging.

The English-speaking countries have evident points of weakness: the US, UK and Australia are all running sizeable current account deficits; the UK and US have used aggressive fiscal policy to sail through the recent slowdown: and all four countries have very low rates of household savings.

Again, the macroeconomic policy blunders that have affected Japan and much of the eurozone over the past decade must end at some point. But will entrenched interest groups allow these countries to raise returns on investment, increase flexibility of product and labour markets and so, once again, outperform the English-speaking countries? The next 10 years will provide the answer.

From 'Financial Times"

ОПЕРЕДИЛИ: ПОЧЕМУ ПОЛОЖЕНИЕ В БОЛЬШИХ СТРАНАХ ЕВРОЗОНЫ И ЯПОНИИ ХУЖЕ, ЧЕМ В АНГЛО-ГОВОРЯЩИХ СТРАНАХ?

 

В 1992 году, когда Билл Клинтон был избран президентом Соединённых Штатов, он пообещал поучиться у Германии. Правильно это или нет, но любого американского президента, который бы поступил так в наши дни, сочли бы сумасшедшим, т.к. Германию сейчас рассматривают как больную страну Европы.

Это иллюстрирует удивительное совершенно противоположное положение вещей. Долгие десятилетия упадка в англо-говорящих странах с высоким доходом, последовавшие за второй мировой войной, закончились. С начала 1990-х они развиваются лучше, чем многие другие страны с привычным высоким доходом и, прежде всего, чем четыре доминирующие не говорящие по-английски страны: Япония, Германия, Франция и Италия.

Это тогда вызывает три огромных вопроса. Во-первых, почему так сильно ухудшилось экономическое положение в не говорящих по-английски странах? Во-вторых, почему положение в англо-говорящих странах улучшилось, по крайней мере, по сравнению с периодом упадка в 1970-х? И, в-третьих, удержат ли страны последней группы это превосходство?

Существуют три вида объяснений по первому вопросу: во-первых, что к неудаче привёл их успех; во-вторых, что им не удалось приспособиться к изменениям в мировых экономических возможностях; и, в-третьих, что они совершили похожие ошибки в политике. Давайте рассмотрим каждое из трёх предположений по очереди.

Всё хорошее заканчивается. Чем лучше положение, тем больше благодушие. Появились новые, более сильные дистрибутивные коалиции, так как экономический успех привёл к увеличению налогов, и, кажется, что регулирование почти ничего не стоит. В 1960-е и 1970-е годы в этих трёх континентальных странах увеличились государственные расходы, социальное обеспечение и регулирование. Со временем они подорвали экономическую гибкость и замедлили нововведения и приспособляемость. Это затем привело к снижению темпов роста производительности и к увеличению безработицы.

Вторая группа доводов – что этим чрезвычайно успешным экономическим системам не удалось приспособиться к изменившимся возможностям – состоит из трёх компонентов. Один из них заключается в том, что эти экономические системы характеризовались высоким уровнем сбережений и инвестиций. Но так как они богатели, а их рабочая сила перестала расти (на самом деле начала сокращаться в случае с Японией, Германией и Италией), снижались возможности инвестирования. В результате наметилась тенденция к хроническому избытку частных сбережений и постоянному недостаточному совокупному спросу (особенно в Японии и в Германии).

Второй компонент – это то, что все четыре экономические системы, а особенно Германия и Япония, в течение длительного времени были индустриальными: в результате они характеризовались сильным промышленным сектором и более слабым сектором услуг. Однако, к 1980-м эра индустриального подъёма закончилась. Их производительные компании, занимавшие ведущее положение в мире, рассчитывали на увеличение производства за границей, где издержки были ниже, а спрос был более динамичен. В их собственных странах сектор услуг нуждался в создании новых доходов и рабочих мест, но был относительно слаб.

Третий компонент более специфичен. Огромные возможности для стран, имеющих высокий доход, в настоящее время связаны с использованием информационных технологий во всех сферах деятельности. Для этого необходима огромная гибкость. Но, возможно, будут выдвинуты аргументы, что колоссальные издержки на сокращение рабочих мест и закрытие предприятий стали помехой адаптации подобного рода, особенно в континентальной Европе.

Последний аргумент – что они совершили похожие ошибки в политике – состоит из двух компонентов. Первый заключается в том, что как Япония, так и страны еврозоны проводили неудовлетворительную экспансионистскую денежную и фискальную политику. В результате и те, и другие пострадали от недостаточного спроса внутри страны и чрезмерной надежды на спрос за границей.

Второй и намного более неотразимый компонент, в случае со странами еврозоны, состоит в том, что, несмотря на слабый спрос, инфляция оставалась чрезвычайно опасной: цены на товары народного потребления увеличились более чем на два процента в 2001, 2002, 2003 и 2004 году. Следовательно, это отражает затруднения на рынке. Тогда большой ошибкой была неспособность вывести некоторые сферы деятельности из-под правительственного контроля.

Теперь обратимся к нашему второму большому вопросу: почему улучшилось положение в англо-говорящих странах? Частично ответом на вопрос является то, что их относительно (и даже абсолютно) плохое положение в 1960-е и 1970-е годы явилось стимулом к проведению существенной реформы во всех четырёх странах (не говоря уже об Ирландии и Новой Зеландии). Они не только вывели некоторые сферы деятельности из-под правительственного контроля, но также существенно усовершенствовали денежную и фискальную политику.

Тем не менее, другим компонентом являлось то, что миру не хватало кредитоспособных заёмщиков, тогда как в ряде больших экономических систем наблюдался избыток сбережений. Англо-говорящие страны идеально подходили для того, чтобы заполнить эту брешь. Наконец, казалось, что их экономические системы могут относительно хорошо использовать новые, основанные на интенсивном применении знаний, возможности для повышения производительности: США, Австралия и Канада продемонстрировали заметное увеличение темпов роста производительности, начиная с середины 1990-х, хотя в Соединённом Королевстве это менее очевидно.

Далее остаётся последний из наших трёх больших вопросов: сохранится ли это относительное изменение к лучшему? Будут ли англо-говорящие страны продолжать развиваться, опережая других, опять отстанут или останутся на равных?

Англо-говорящие страны имеют очевидные слабые стороны: США, Соединённое Королевство и Австралия испытывают существенный дефицит текущих счетов; США и Соединённое Королевство использовали агрессивную фискальную политику, чтобы успешно преодолеть спад; и все четыре страны имеют очень низкий уровень сбережений, поступающих от домашних хозяйств.

Кроме того, грубые ошибки в макроэкономической политике, которые оказали влияние на Японию и большую часть еврозоны в последнее десятилетие, в какой-то момент должны закончиться. Но позволят ли авторитетные заинтересованные группы этим странам заработать на инвестировании, увеличить гибкость рынков труда и продукции и, таким образом, ещё раз превзойти англо-говорящие страны? Последующие 10 лет дадут ответ.

 

ПРИМЕР РЕФЕРАТА

Though in 1992 Germany in the economic sphere was an example for America to follow now everything has changed.

The English-speaking high-income countries are doing better than many other long-established high-income countries such as Japan, Germany, France and Italy which were dominant in the post-second world war period. This change puts forward three important questions. 1. Why has the economic performance of the non-English-speaking countries worsened so much? 2. Why has the performance of the English-speaking countries improved in comparison with the 1970s? 3. Will that relative outperformance last?

The first question may be explained by three possible reasons: 1) their success bred failure; 2) they didn’t adjust their economies to global opportunities; 3) they made similar policy mistakes.

The first reason is obvious as the better the things are, the more complacency sets in, which leads to declining productivity and rising unemployment. The second reason is presented by three components. 1) As they grew richer their labour forces stopped growing and opportunities for investment decreased. This resulted in excess of private savings and chronically deficient aggregate demand. 2) These four economies had strong manufacturing and weaker service sectors. In the 1980s their manufacturing companies started production abroad, and their service sector failed to generate enough incomes and jobs. 3) They were not flexible and didn’t use information technologies through business. The third reason has two elements. 1) Their monetary and fiscal policy was insufficiently expansionary which led to weak domestic demand and undue reliance on foreign demand. 2) They failed to deregulate market pressures.

As for the English-speaking countries (that is the second question), they not only deregulated significantly their economies but made substantial improvements in monetary and fiscal policy. They also showed marked growth in productivity as they used the new knowledge-intensive opportunities and excess savings of big economies.

To answer the last question it’s necessary to consider evident points of weakness of the English-speaking countries which include sizeable current account deficits, aggressive fiscal policy and low rates of household savings. Also it should be taken into account that at some point many non0english-speaking countries will cope with their difficulties. Only the next 10 years will show who will outperform.

 

Хотя в 1992 году в экономической сфере Германия являлась для Америки образцом для подражания, в наши дни всё изменилось.

Экономика в англо-говорящих странах с высоким уровнем дохода развивается быстрее и эффективнее, чем во многих других странах с высоким уровнем дохода, которые занимали ведущее положение на протяжении долгих лет. К таким странам можно отнести Японию, Германию, Францию и Италию, так как они лидировали в период после второй мировой войны. Это изменение выдвигает три важных вопроса: 1 – Почему экономика иноязычных стран так сильно ухудшилась? 2 – Почему экономика англо-говорящих стран улучшилась по сравнению с 1970-ми? 3 – Сохранится ли это относительное преимущество?

Ответ на первый вопрос содержит три причины: 1) их неудачу породил их успех; 2) они не приспособили свою экономику к возможностям, предоставляемым мировой экономикой; 3) они совершили одинаковые ошибки в политике. Что касается первой причины, понятно, что чем лучше идут дела, тем сильнее самодовольство, а это ведёт к снижению производительности и росту безработицы. Вторая причина состоит из трёх пунктов. 1) Так как их благосостояние увеличивалось, рабочая сила в этих странах перестала расти, и уменьшились возможности для инвестирования. Это привело к избытку сбережений в частном секторе и хроническому дефициту совокупного спроса. 2) Эти 4 экономические системы имели сильный производственный сектор. В 1980-х их производственные компании ввели новые производственные мощности за границей, а более слабо развитый сектор услуг не смог увеличить доход и создать новые рабочие места. 3) Они не учли ситуацию и не использовали информационные технологии во всех сферах. Третья причина основывается на том, что: 1) их кредитно-денежная и фискальная политика была недостаточно экспансионистской, что привело к слабому спросу внутри стран и несоответствующее большим надеждам, возлагаемым на спрос за границей; 2) им не удалось урегулировать давление со стороны рынка.

Что касается второго вопроса, то англо-говорящие страны не только существенно отрегулировали свою экономику, но в значительной степени усовершенствовали свою денежно-кредитную и фискальную политику. В этих странах также заметно возросла производительность, т.к. они интенсивно использовали новые возможности, предоставляемые развивающимися технологиями, и избыточные денежные сбережения крупных экономических систем.

Чтобы ответить на третий вопрос, необходимо рассмотреть явные недостатки англо-говорящих стран, в число которых входят большой дефицит текущих счетов, агрессивная политика и низкий уровень индивидуальных сбережений. Следует также учесть, что многие иноязычные страны в один прекрасный день решат свои проблемы. Возможно, что лишь последующие 10 лет принесут ответ на этот вопрос.

 

ПРИМЕРЫ АННОТАЦИЙ

ИНФОРМАТИВНАЯ АННОТАЦИЯ

In this article the author considers the economic position of some countries, which are divided here into the English-speaking and the non-English-speaking countries, in the post-second world war period and nowadays.

All possible reasons of those changes are provided and explanations are treated in detail. Attention is also paid to the place these countries will occupy in the world economy in future.

 

В этой статье автор рассматривает экономическое положение некоторых стран, которые автор подразделяет на англо-говорящие и на иноязычные, в период после второй мировой войны и в наши дни.

Автор приводит все возможные причины произошедших изменений и даёт их детальное объяснение. Также автор уделяет внимание тому, какое положение эти страны займут в мировой экономике в будущем.

 

ИНДИКАТИВНАЯ АННОТАЦИЯ

The aim of the author is to show changes in economic positions of some countries of the world in different periods of time and to explain the reasons.

 

Автор ставит цель показать изменения в экономическом положении некоторых стран мира в различные периоды времени и объяснить причины возникших и возможных изменений.

 

 


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: