Family and family values

Группа. 7 мая – ЗАЧЕТ

Задание: внимательно прочитать пояснительную записку, выбрать любой текст, если преподавателем не распределены тексты. Выполнение задания зафиксировать в видео или аудио записи и отправить преподавателю. Допускается позвонить и рассказать задание по телефону. Если нет ни одной выше предложенной возможности, то записать ответ в тетради и отправить фото преподавателю

Материалы к дифференцированному зачету (Устная форма)

Пояснительная записка

Цель дифференцированного зачета -проверить уровень усвоения знаний, умений и навыков по учебной дисциплине «Иностранный язык»(английский).

Форма дифференцированного зачета – устный опрос. Опрос включает работу с текстами профессиональной направленности. По каждому тексту обучающиеся должны выполнить 4 задания: прочитать вслух выделенный отрывок текста, перевести выделенный отрывок текста, ответить на вопросы к тексту или выполнить тестовое задание к тексту, выполнить грамматическоезадание.

Обучающиеся должны знать: лексический минимум, обслуживающий темы основного и профессионально ориентированного содержания программы учебной дисциплины «Иностранный язык» технического профиля профессионального образования; структуру английского предложения; видовременные формы английского глагола, типы вопросов и другой грамматический материал, необходимый для выполнения заданий.

Обучающиеся должны уметь: владеть техникой чтения; читать и переводить тексты со словарем (умение изучающего чтения); выполнять задания (умение поискового чтения); отвечать на вопросы к тексту; владеть тематикой общения, использовать языковые явления и речевые средства, определять видовременные формы глагола.

Разделы учебной дисциплины, выносимые на дифференцированный зачет

Речевые умения

Предметное содержание речи -раздел 1 «Я, моя семья, условия жизни», раздел 2 «Навыки общественной жизни», раздел 3 «Культурные и национальные традиции. Краеведение, обычаи, праздники», раздел 4 «Социальные и производственные отношения».

Виды речевой деятельности

Говорение: монологическая и диалогическая речь, основы общения на иностранном языке.

Чтение: изучающее чтение, просмотровое (поисковое) чтение, техника перевода (со словарем) профессионально-ориентированных текстов.

Языковые знания и навыки

Произносительная сторона речи, техника чтения. Лексическая сторона речи, профессиональная лексика. Грамматическая сторона речи.

Критерии и нормы оценки: каждое задание оценивается отдельно и выводится средняя оценка за дифференцированный зачет.

 

Задание Техника чтения Техника перевода, изучающее чтение Просмотровое (поисковое) чтение Грамматика Оценка за диф. зачет
Оценка          

Оценка «5» - правильное выполнение заданий к тексту (допускаются незначительные ошибки в одном из заданий).

Оценка «4» - незначительные ошибки в заданиях к тексту.

Оценка «3» - ошибки в заданиях к тексту или выполнены не все задания. Оценка «2» - задания не выполнены, выполнены неверно или неполностью.

Перечень текстов профессиональнойнаправленности

1. My Biography (Моябиография)

2. Family and Family Values (Семьяисемейныеценности)

3. Nick’s Usual Working Day (Обычный рабочий деньНика)

4. Sports in Russia (СпортвРоссии)

5. Sports in Britain (СпортвБритании)

6. Sports in America (СпортвАмерике)

7. Olympic Games (Олимпийскиеигры)

8. The Russian Federation (РоссийскаяФедерация)

9. Moscow(Москва)

10. Russian Character (Русскийхарактер)

11. St. Petersburg(Санкт-Петербург)

12. The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (Соединенное Королевство Великобритании и СевернойИрландии)

13. Washington, DC(Вашингтон)

14. Albert Einstein (АльбертЭйнштейн)

15. Mstislav Keldysh (МстиславКелдыш)

16. Ernest Rutherford (ЭрнстРузерфорд)

17. Measurements(Измерения)

18. Measuring Temperature (Измерениетемпературы)

19. Radio and TV March Ahead (Радио и телевидение шагаютвперед)

20. Radio and TV in Outer Space (Радио и телевидение в открытомкосмосе)

21. A New Microcomputer (Новыймикрокомпьютер)

22. Computers Help to Control Train Traffic (Компьютеры помогают контролировать движение поезда)

23. New Technology Exhibition (Новая технологическаявыставка)

24. Transport System of the USA (ТранспортнаясистемаСША)

 

Text 1

Задание 1. Прочитайте вслух выделенный отрывок текста.

Задание 2. Переведите выделенный отрывок текста.

Задание 3. Ответьте на вопросы к тексту:

1. In what state was Samuel Clemensborn?

2. What were the great-great parents of MarkTwain?

3. How many slaves did Mark Twain's uncleown?

4. Was Mark Twain a healthyboy?

5. When did the author start his career of awriter?

Задание 4. Определите видовременную форму подчеркнутыхглаголов.

MYBIOGRAPHY

(after MarkTwain)

I was born on the 30-th of November 1835 in the village of Florida, Missouri. My father was John Marshal Clemens. According to tradition some of my great-great parents were pirates and slave traders — a respectable trade in the 16-th century. In my time I wished to be a pirate myself. Florida contained a hundred people and when I was born I increased the population by one per cent. It had two streets and a lot of lanes.

Both the streets and the lanes were paved with the same material — black mud in wet times, deep dust in dry. Most of the houses were of wood. Everywhere around were fields and woods.

My uncle was a farmer. I have never met a better man than he was. He was a middle-aged man whose head was clear and whose heart was honest and simple. I stayed at his house for three months every year till I was thirteen years old. Nowhere else was I happier than at his house. He had eight children and owned about fourteen Negro slaves whom he had bought from other farmers. My uncle and everyone on the farm treated the slaves kindly. All the Negroes on the farm were friends of ours and with those of our own age we were playmates. Since my childhood I have learned to like the black race and admire some of its fine qualities. In my school days nobody told me that it was wrong to sell and buy people. It is only much later that I realized all the horror of slavery.

The country school was three miles from my uncle's farm. It stood in a forest and could take in about twenty five boys and girls. We attended school once or twice a week. I was a sickly child and lived mainly on medicine the first seven years of my life.

For ten years I worked in printshops of various cities. I started my journalistic life as a reporter on a newspaper in San-Francisco. It was then that I began to sign my publications by my penname Mark Twain.

Text 2

Задание 1. Прочитайте вслух выделенный отрывок текста.

Задание 2. Переведите выделенный отрывок текста.

Задание 3. Ответьте на вопросы к тексту:

1. Is a family an essential part of oursociety?

2. What is more important for a happyfamily?

3. What problems are there in an extendedfamily?

4. Are there a lot of problems and conflicts between teenagers and theirparents?

5. How do parents always cheatteenagers?

Задание 4. Определите видовременную форму подчеркнутыхглаголов.

Family and family values

A family is an essential part of our society and I think everyone wants to have a happy family. Firstly, I believe that a happy family should have things sharing together like dreams and hopes, not only possessions. I think it's great. Secondly a happy family is a place where respect dwells, a place where all members can enjoy the dignity of their own personalities. But in my opinion, love and trust are more important for a happy family than any other values, because without love happiness is impossible.

If you love each other, then all obstacles will be overcome, and all gentle words will be found, and this cruel world will turn to you with a kind smile.

There are a lot of problems in an extended family, especially between brothers and sisters. They always treat one another badly. Of course, if you have a lot of brothers and sisters, there will be no privacy. But on the other hand, when you have no brothers or sisters, life becomes boring.

There are a lot of problems and conflicts that appear between teenagers and their parents. They don't understand eachother.

Parents always want their children to be clever and learn harder. They don't bother themselves to understand their children. They are always glad when their children have trouble with things that are very valuable for them.

Parents always cheat teenagers. They say that school is very important for us and to enter an institute we should have good marks in our school-leaving certificates.

But it's not what the children want. I think that it is necessary to bridge the generation gap, and parents and children must come to an agreement.

I think that having a good family is very important in our life because it is like a friendly port for us when the waves of life become too wild. We need a family, for comfort and protection. For example, when I have some problems, my family always take my word against anybody else's. And I'm sure I can always rely on their help. Besides, I think that it's lovely to have the family round you and to know they are interested in you. You will never feellonely.

Text 3

Задание 1. Прочитайте вслух выделенный отрывок текста.

Задание 2. Переведите выделенный отрывок текста.

Задание 3. Ответьте на вопросы к тексту:

1. Where does Nick Pricestudy?

2. Is Nick fromBoston?

3. Is Massachusetts Institute of Technology a goodschool?

4. Where does Nick spend hisevenings?

5. What does Nick usually do on Fridaynights?

Задание 4. Определите видовременную форму подчеркнутыхглаголов.


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: