Работа с концертмейстером по обработке музыкального материала к фольклорному танцу

Взаимодействие концертмейстера с хореографом.

Работа концертмейстера-аккордеониста в классе народного танца требует глубоких знаний музыки и хореографии.

В том, как пользоваться несметным богатством музыкальной культуры, как выбирать музыкальный материал для целей и задач каждого отдельного урока, как научить детей воспринимать музыку всем сердцем и душой – лучший советчик и помощник педагогу-хореографу – концертмейстер. Именно концертмейстер знает все, что касается музыкального произведения: относительно темпов и характера исполнения музыки. Он помогает хореографу находить правильные, вытекающие из характера музыки решения.

Концертмейстеров хореографии народного танца не готовят ни в одном учебном заведении. А ведь у хореографического искусства свои специфические требования, которые приходиться постигать на практике.

Работа концертмейстера заключается в подборе и освоении музыкального материала, связанного с народным танцем и его хореографической спецификой, а также с возрастными особенностями детей. Освоение музыкальной специфики народной хореографии возможно только при параллельном изучении специфики хореографического искусства, как классического, так и народного танца, понимании их родственных связей и отличий.

Концертмейстеру, во-первых, необходимо изучить основную танцевальную терминологию, чтобы знать - о каком упражнении идет речь. Музыкальные термины итальянского происхождения, а хореографические – французского. Поэтому концертмейстер должен понимать педагога-хореографа, чтобы правильно подобрать музыкальное сопровождение к тому или иному упражнению.

Во-вторых, необходимо знать, как то или иное упражнение исполняется. Чтобы четко представлять себе структуру упражнения, накладывая на него музыкальное произведение, правильно делать акцент, динамическими оттенками помогать движению. А самое главное – научиться соотносить это упражнение с музыкальным материалом – уметь ориентироваться в нотном тексте, в том числе по памяти, соотнося музыкальный материал с начинающимся движением танца. Дело в том, что педагог может остановить упражнение в любом месте или начать отрабатывать какой-либо кусок упражнения отдельно. Также надо быть готовым к импровизационным моментам, вариативности исполнения при разучивании нового элемента.

А еще знание исполнения всех хореографических упражнений, которые воспитанники овладевают на уроках нужно для того, чтобы провести полноценное занятие в отсутствие педагога, так как на концертмейстера возложены также и педагогические функции.

В-третьих, особенность работы концертмейстера народного танца заключается в том, что он должен уметь грамотно в музыкальном отношении оформить учебные занятия в любом танцевальном жанре и на любом этапе обучения танцевальному искусству.

В-четвертых, концертмейстер работает в ансамбле с танцорами. Правильная работа в ансамбле – необходимое в концертмейстерской практике качество. Концертмейстер должен способствовать развитию активности музыкального восприятия детей, включению их в процесс сотворчества.

Концертмейстер вместе с хореографом проходит путь от самого первого занятия до репетиций, когда на смену его игре на инструменте приходит фонограмма. Но это не значит, что работа как концертмейстера закончилась, он - помощник хореографа, значит должен до конца вместе с педагогом проходить путь от создания образа танца до выступления на сцене.

Большинство (свыше 90%) фонограмм, использующихся для постановки танцев, разыскивается, подготавливается, записывается, изменяется концертмейстером. У хореографа, помимо своей непосредственной работы, еще есть огромная дополнительная нагрузка, связанная с шитьем костюмов, организацией концертов, ведением документации и пр. Кроме того, на уроках при работе хореографа с фонограммами тратится достаточно много времени урока на поиск нужной фонограммы или нужного фрагмента фонограммы при разучивании конкретных движений.

Необходимо наладить работу с концертмейстером таким образом, чтобы время урока использовалось максимально эффективно, а педагог-хореограф мог работать над постановкой танцев, не думая и не отвлекаясь на поиски нужной фонограммы или постоянно бегать к магнитофону и тратить время на поиск нужного фрагмента.

В своей работе концертмейстер должен стремиться использовать инновационные технологии. Постоянное самообразование и изучение профессиональных музыкальных программ (CapellaScan, NeuratronPhotoScoreUltimate, Finale,Sibelius) позволяет в последнее время добиться большого прогресса, связанного с редактированием нотного материала и записью фонограмм. Кроме того, теперь любой нотный материал - вплоть до оркестровых партитур можно предварительно прослушать в исполнении компьютера, в живом звучании (на сэмплированных инструментах) не тратя времени на разбор и ознакомление с нотным материалом.

13.Карагоды і іх выкарыстанне фальклорнымі ансамблямі.

Карагод – старажытны від мастацкай творчасці славян і некаторых суседніх народаў, у якім арганічна сінтэзаваліся танец, гульневае драматычнае дзеянне, часам і музычнае суправаджэнне. Лакальная назва танок. На Беларусі пашыраны амаль паўсюдна, асабліва на Магілеўшчыне і Палессі – (мясцовая назва – кола). Тэматыка карагодаў разнастайная і уключае песні працоўнага, абрадавага, любоўнага, сямейна-бытавога, святочна-гульневага характару. У паэтычных тэкстах зберагліся сляды гістарычных падзей мінулага. Выкананне каргодаў звычайна звязвалася з каляндарнымі і сямейна-бытавымі святамі і абрадамі. Да веснавога і зімовага цыклаў беларускага земляробчага календара прымяркоўваліся спецыяльныя каргоды (юраўскія, траецкія, русальныя, купальскія і інш.), якія мелі адпаведную тэматыку і структуру. Паводле музычна-харэаграфічнай структуры карагоды падзяляюцца на тры вялікія групы: карагодныя песні, гульневыя карагоды і карагодныя танцы.

У карагодных танцах галоўная ўвага аддаецца выкананню песні, мелодыі. Павольны тэмп, шырокая распеўнасць, адсутнасць дакладных рытмічных акцэнтаў, наяўнасць складаных метраў (чаргаванне доўгіх і кароткіх складоў) збліжаюць карагодныя песні з наоднай вакальнай лірыкай, веснавымі і купальскімі песнямі. Пра блізкасць іх да лірычнай песні сведчыць і характар сюжэта: апавяданне ці маналог з супастаўленнем некалькіх фабульных звёнаў, з псіхалагічнымі і паэтычнымі паралелізмамі, рытмічным пытаннямі, воклічамі і г.д.. Рухі выканаўцаў, як правіла, простыя (звычайны крок, крок з рухам убок, “пераменны крок” і інш.), малюнкі нескладаныя – кола, кола ў коле, прамы ланцужок, здвоеная васьмёрка (“крывы танок”), змейка, ручаёк, калона, адвольны гурт. Тыповыя карагодныя песні – “Пава”, “Страла”, “Сонейка”, “Гусачок” і інш.

Для гульнёвых карагодаў характэрна наяўнасць пэўнага дзеяння, якое разыгрываюць удзельнікі, больш хуткі тэмп і дакладны рытм; часта сустракаецца 2-часткавая музычная структура (1-я частка павольная, 2-я- хуткая), дыялагічная перадача сюжэта. У харэаграфіі нярэдка імітуюцца рухі розных жывел і птушак, з гумарам паказваюцца асобныя рысы чалавека. Найбольш пашыраныя малюнкі – кола, ці поўкола з салістамі ў цэнтры, дзве шарэнгі, што процістаяць адна адной. У гульнёвых карагодах харэаграфія ускладняецца, уключаючы ў сябе шырокі набор ілюстрацыйна-выяўленчых рухаў, элементы імправізацыйных скокаў – прыжкі, воплескі, прытупы, прысядкі, вярчэнні. У іх больш цесная сувязь паэтычнай, гульнёвай і харэаграфічнай структур, больш дакладна выступае сіметрычнасць, “квадратнасць” рытмапластычных формул. Большую ролю адыгрываюць элементы драматычнага мастацтва, пантамімы, мімікі. Найбольш тыповыя карагоды гэтай групы “Са вянком я хаджу”, “А мы проса сеялі”, “Падушачка”, “Канапелькі”, “Мак” і інш. У якасці падгрупы гульнёвых карагодаў вылучаюць карагодныя гульні, што сваёй структурай найбольш блізкія да гульняў (“Прададзнае дзіця”, “Сваха”, “Чортава рабро”, “Панначка”, “Мост”, “Плетачка” і інш.).

У карагодных танцах галоўнае месца займае харэаграфія. Яна падпарадкоўвае сабе іншыя кампаненты структуры і выяўляе асноўны ідэйна-мастацкі змест. Для павольных карагодных танцаў характэрны надзвычай багатыя прасторавыя малюнкі (розныя камбінацыі рухомых фігур – “спіраль”, “зорачка”, “вароты”, “кніжка”, “матылёк”, “веер” і г.д.) і разнастайныя дэкаратыўныя запляценні рук; для хуткіх – развітая харэаграфічная лексіка (ад віртуозных “каленцаў” салістаў да імклівых рухаў усіх удзельнікаў). Тыповыя карагодныя танцы – “Завіванне вянкоў”, “Гусарыкі”, “Пеўнік”, “Лета” і інш.

Вясной і улетку карагоды усіх відаў звычайна выконваліся на вуліцы пры вялікім зборы народу. Зімой у хаце выконваліся найчасцей гульнёвыя карагоды і карагодныя гульні. Многія з іх былі неад’емнай часткай каляных вечароў (“Зязюля”, “Яшчур”, “Халімон”, “Жаніцьба Цярэшкі” і інш.). У сямейна-бытавой абраднасці карагоды сустракаліся у асноўным на вяселлях, дзе яны прымяркоўваліся да пэўных рытуалаў (пячэнне караваю, абход з ім хаты, танец маладых, выхад з-за стала і інш.). Як вясельныя ў розных абласцях Беларусі выконваліся карагоды “Зазулейка”, “Качан”, “Рушнікі”, “Каза”, “Падушачка” і інш. У наш час карагоды бытуюць у мастацкай апрацоўке на сцэне, у этнаграфічных самадзейных і прафесійных калектывах.

Пры сцэнічнай апрацоўке карагодаў неадхадна скарочваць працягласці у песенным суправаджэнні, выкарыстаўваць разнастайныя малюнкі і пераходы малюнкаў адзін у другі. Таксама неабходна ўлічваць, што ўспрыяцце карагода ідзе з адной кропкі (гледачамі), а не з усіх старон, як існуе ён у побыце. Для дзіцячых фальклорных калектываў найбольш цікавымі з’яўляюцца гульнёвыя карагоды (“А мы проса сеялі”, “Мак”, “Грушка”, “Воран” і інш.).


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



double arrow
Сейчас читают про: