В початку историа, списаная од покорного Афанасиа Филиповича, законника чину Святого Василия Великого, о образ Пресвятой Бо-городици, в кресте изображенном, на небе од негож, самого виденом и Михаилу, цару Московскому, на хорогви военные в помножене православной веры, албо против кождому неприателеви Креста Христова даном (року 1638, месяца Марта) — в тые слова:
* Памятники полемической литературы в Западной Руси. Кн.1. Русская историческая библиотека. Т.4. СПб. 1878., С. 49—58. Тескт оригинальный, шрифт современный.Обработка А.А. Козела.
Философская мысль Беларуси периода Речи Посполитой
Ведомо нехай будет величеству твоему, Михаиле, православный цару Московский, иж Господь наш Исус Христос, во всем на свете рядца, — ноневаж (як мудрец мовит): «в руку бо Его и мы и словеса наша, мудрость и художество и каране», — дивным прейзренем своим, з Литвы, з монастыра Купятицкого, миля от Пинска лежачого, послал мя з послушником моим до самого царского величества. Як бы для ялмужнЫ на збудоване церкви Воведениа Пречистой Богородици, в которой то церкви образ малый материею в крестным знаку, але великий в чудах найдуется, о которых чудах не част досконале выписова-ти, толко вкоротце потребнейшие, судбами Бога, в Тройци Святой православно славимаго, примушоный будучи, ознаймую:
|
|
Церков тая з початку (як есть ведомость) збудована была православных селян радою, за оказанемся на дереви образу Пречистой Богородици в крестным знаку. По спаленю оное од Татаров, знову, за оказанемся в огнистых поломенях тогож образу, на том же местцу збудована от правословенством Божиим Ярославови княжати княз-ство на Турови, Пинску и инших местах и местечках злецоно, в той час великими чудами уславил Исус Христос тую церков Матки Своее. Што видячи, князь Ярослав потребами достатними оную и мешкаю-чих при ней опатрил. Федор Ярославович з женою своею Геленою Олелковичовною иж потомства не мел, зачим места и села князства его одошли до державы кролевства Полского, и розделилося князство на воеводства и поветы.
По некотором часе, село Купятицкое з церковью Пречистое Богородици кроль Полский даровал вечностю жолнерови своему мужно-му, наимя Григорию Войне. По нем розные владцы того села и церкви были, межи которыми церков тая (як то од многих пестунов) згола до упадку юж се была схилила. Теды, судбами непонятого Бога, року 1628-го, збужоная Духом Святым, пани Полониа Воловичовна Соколовая Войниная, каштелянка Берестейская, з сыном своим паном Василем Коптем, каштеляном Новогродским, старане о церкви учинивши, село Купятицкое вечностю зо всеми ее приналежностями купили и зараз при церкви законников чину св. Василиа Великого послушенства всходнего фундовали, и игумена побожного од старшого Виленского Иосифа Бобрикевича, наимя Илариона Денисовича на-были, который зобрал братии болш тридцати и с тоею братиею в винници Христовой працует.
|
|
Раздел III
Взявши о том ведомость, святобливый муж, его милост господин отец Петр Могила, православный метрополит Киевский, Галицкий и всея России, екзарх святого апостолского орону Константи-нополско-го, полецел му працу духовную и в мести Пинском при церквях своих, в тых часех од унитов, за ласкою Божиею, одысканых, бо пред тым в великом преслядованю там были православнии од униатов. Незадолго потом, в року 1636, тот же святобливый муж кир Петр Могила, метрополит Киевский, лист прислал и росказал ему ялмужны святой жебрати в мести Пинском и повети том на поправу Софии Святой церкви катедралной Киевской. И гды послано гроши упрошоные року 1637 месяца Мая, доведался святобливый метрополит от посланца господина отца Макариа Токаревского, же церков в Купятичах чудотворная барзо юж стара, и рекл: «а добре бы тые гроши на церковь там-тую обернута, але жесте их привезли и тут сут потребны; еднак, даю вам лист универсалный, старайтеся през ялмужну святую реставрова-ти оную». И гды привезено лист до монастыре для ялмужны на збудо-ване церкви, игумен побожный Иларион Денисович, учинивши раду зо всею еже о Христе братиею, в той жебранини вложил тяжар послу-шенства на мене смиреннаго Афанасиа Филиповича, наместника своего тогож монастыра Купятицкого, з послушником Онисимом Волковицким. О, дивные справы Бозские! Зараз там в трапезе страх барзо великий пал на мене, и власне як бы одрентвелый сиделем у столу; до цельи моей вшедши, зашепилемся и почалем Богу Всемогущему офероватися в том послушенстве. По малой хвиле, стоячому мие на молитве, страх мя такий обнял, жем утекати з келий моей поривал-ся, и неякось мою Бозскою задержаный зоставши долго ревливе плака-лем. В том без жадной особы голос вдячный слышати было таковый: «Цар Московский збудует Ми церков, иди до него!». В том мене як варом облито, знову почалем тяжко плакати, мыслячи, што то будет.
Року теды 1637, месяца Новембра, гды ми зближался час отъезду в тую дорогу, з церкви, по утрени, идучи, поведаю о том голоси по-божному игуменови моему, а он, ухилившися на сторону троха з стежки: «брате милый, где тебе Бог Всемогучий и Пречистая Богородица попровадит, там иди. А я тут з братиею буду молитися, абысь ся до нас здорово вернул. А о чом ты мовиш, неведаю, што то будет, гдыж и листу, од короля пана нашего на то даного, немаш». Потом мне вже идучи в дорогу, пожегнавшися з братиею, вступилем в при-
Философская мысль Беларуси периода Речи Посполитой
твор церковный и полецаючися в всем опатрности Бозской, ударилем поклонов килка, потом погледелем оконком на образ чудотворный Пречистой Богородици, али о то шум барзо страшный в церкови быти здался. Оным я престрашоный, хотелем знагла отбегчи, потом осме-лившися, повторе погледелем оконком, мовячи: «о, Пречистая Богородице, будь зо мною!». А о то на тых мест од образу чудотворного Пречистой Богородици голос ретельный слышати было таковый: «иду и Я с тобою». А Неемий диакон, на левом крилосе образом малеваным стоячи (который-то диакон в молодых летех своих иноческих побож-не живучи, килка лет пред тым преставился от земных), як бы заика-ючися вымовил: «иду, иду и я при Панин моей!». Здумелемся и почалем ревливе плакати и в боязни быти, мыслячи, що то будет. Вы-ехалем в дорогу з монастыра, болшей жадное речи никому не поведа-ючи, кантур подшитый з головы спал, и по того не вернулемся. Приехавши нам до Слуцка, отец Шицик, архимандрит, розгневался барзо на отца нашего игумена Купятицкого о тое, же ся его, наместника метрополитанского, не докладал, высилаючи нас на Белую Русь по ялмужну, листы од нас одобрати казал, и през все свята Рождества Христова в великой нас тревозе держал. Потом престрашоный през сон виденьем якимс (як сам казал), оддал листы, мовячи: «чиню то для Пречистой Богородици, а не для вашого игумена, идете з Богом, где хочете». Одтамтоль до монастыра Кутеенского под Оршу прибы-лисмо. Там постерегли святобливого мужа Иоиля Труцевича, игумена тамошнего, поведилем о послушенстве нашом и прейзреню Бозском. Рекл ми Дамаскина Св. слова: «побеждаются естества уставы о Деве Чистей». Сведоцтва, еднак, до Москвы, которого присилем, порадив-шися з братиею, дати ми не зезволил: и овшеки наместник его Иосиф Сурта рекл: «господине отче Афанасий, трудно без пашпорту кроля пана нашего ити вам на Смоленск и Дорогобуж за границу до Москвы, Виленскии чернцы мели и пашпорт кролевский, также для ялмож-ны, а много ся набедили». Слышачи я тое, понехалем юж был тоее дороги до Москвы и, упросивши от игумена Кутеенского карточек сведочных о собе до протопопов и до братств православных, шолем до Копысри, до Шклова, до Могилева и до Головчина, але мне там всю-ды ялмужны недано: выбирано ее пилно епископови своему, господину отцу Силвестрови Косовови на справу з Селявою, владыкою Полоцким, униятом. А вернувшися я до монастыра Кутеенского, оз-
|
|
Раздел 111
наймилем господину отцу игумену повожене наше. И гды юж до дому выбралисмося (власне то справою Бозскою), хути погамовати не могу ити до Москвы. В том часе прешедши отец наместник Сурта и мовит ми: «отче Афанасий, брате милый, жаль ми тебе, же мало што справивши в послушенстве своем отъеждзаеш до дому; ражу тобе: иди на Трубецк до Бранска, ач и там з трудностю будет, еднак, за волею Бозскою, в столици Московской будеш». Пало ми тое на сердцу и преста-лем на раде. Ознаймилем о том и господину отцу игумену Кутеенскому, который, благословячи мя, рекл: «нехай будет воля Бо-жая с тобою» и дал ми в своих потребах лист до князя Петра Трубецкого. А так пустилемся в тую дорогу, о имени Исус Христовом, на Пропойск, на Попову Гору, на Стародуб до Трубецка. И зараз буря повстала, же и света видити не было, и не толко с полудня до вечера, але и всю ночь в заметах кружачи и блудячи, мало — мало в течайне Днепровой (снат, душного неприателя перешкодою) не потонули. За Пропойском, на ночлегу в селе, мнемалем на санех моих же хомут лежит, а то был нес: так мя за руку уел! А в том з невчасу огонь спано-вал, же малом од того живота не пострадал. В Поповой Горе, конь в ночи зшол з господы, чили теж хто его был взял з господы; а гдым ся о нем рано пытал и до двору о том удатися хотел, теды мало нас непо-забиано. В Стародуби, на запусты, пяцици много нас турбовали, еднак од всего згола Исус Христос и Пречистая Богородица без шкоды нас заховала. В Трубецку, князъ Трубецкий молодый, мянуючися быти стражником, под великим каранем заказал, абым нейшол за границу до Бранска, мовячи: «што я ведаю под той час погрому козацко-го. Што вы справуете?». Зачим вернулемся вже был назад до дому, толко хотячи быти в монастыру Човску, в полмиле од Трубецка, там ехалем. Приеждзаючи под гору, гдым пешо ишол оподаль пред конем, моличися Господу Богу и Пречистой Богородици, па тых мест страх великий мене опановал, аж заволалем голосом барзо: «о Боже мой и Пречистая Богородице, змилуйся надо мною, што до деется!». В том здало ми ся, як бы послушник мовит: «на што помочи люскои потре-буеш, иди до Москвы, я с тобою!». Гдым ся злучил з послушником, пыталем его, што до мене мовил? А он одповедил: «ничогом до тебе не мовил и, овшем, фрасуюся на вас, же ся дармо волочим». Взыш-лисмо на высокую гору до монастырка того Човска, а привитавшися з братиею, ознаймую, жем ся был запустил прейзренем Бозским до
|
|
Философская мысль Беларуси периода Речи Посполитой
Москвы для ялмужны, але ми неспешно одповедил старец еден: «не дойдеш, господине отче, под той час трвожливый погрому козацкого, але если ест с тобою (як мовиш) справа Бозская, то можно дойти, иди еще до Новогородка Сиверского, до воеводы пана Петра Несечинско-го: добра твоя будет, если каже перепустити, бо тепер тут страж всюды великая есть». А так с того монастырка приехалисмо на ночлег до села названого Великая Зноба. Там на господе, гды все спали, в полночи самой прийдет на мене страх барзо великий. Здало ми ся, як бы хто гонит з немалым гуфом, шукаючи мене на страчене, и мовят: «есть, есть, он тут». А гды тое троха утихло, я господара, потиху обудивши, ничого ему о том страху неспоминаючи, просилем, абы нас тогож часу на дорогу Новогородскую навел. И гдысмы ся вже пустили на пущу, бедую, не ведаючи, где и куды еду, зачалем песн спевати Пречистой Богородици акафистовую овую: «аллилуиа, аллилуиа» припеваючи. И гды вже было преде днем, здремалемся. А о то знагла страх мя огор-нул, и туча червоная слонечная, под час всходу солнца. Оттряснувши я сон от очей, обачилем млоденца в мантии, на коне нашом сидячого, в тыл до нас смотрячого и дорогу простуючого. Вырекши тот млоде-нец; «я Неемий диакон, сполмешканец ваш Купятицкий», зникнул. А гды взышло солнце, зараз за солнцем, обачилем на небе крест, и в нем образ Пречистой Богородици з Дитятком, на кшталт Купятицкого, променями слонечными выритый и обточоный. И гдым на него не мало смотрел здумеваючися, хотелем указати тот чуд Божий и по-слушникови моему Онисиму. Он, зо сну порвавшися, почал коня бити, а том образ на небе невидим зостал, о котором я ему на тот час юж не споминал ничого. А приближившися до села пограничного, дивне пред полуднем минули есмо страж воеводы Новогородского: осажчий того села, наимя Феодор Драгомир, стоял над дорогою шапку зиявши; а гдым ся з ним привитал, мовил до мене^ «што то за пани, отче, и где еде с таким оршаком немалым»; я неведаючи што одпове-дити ему, толко реклем: «але, але», и одшолем до сани. Выежджаючи мне з села того, великая тлуща людей вышла так стражи, як и поспо-литого чловека, аж в самый конец села того присмотруючися поездо-ви. И едучи нам поблизу храму Афанасиа Св., который храм в конци села того в полю стоит. Перешолем волею Бозскою за границу до пер-шого села вашего царского величества названого Шепелева. Люде, там будучие, приняли нас ласкаве и дивовалися, як страж минулисмо. Не-
Раздел III
веста една змежи пополитства рекла: «заправды, заправды, Богородица з ними еде, и што за див, же страж минули»! И иншие люди диво-валися в таком нереезде нашом, уважаючи судьбы Божие. А гдысмы ся далей в Москву пустили, поткал нас в дорозе чловек якийсь в белом оденью; тот, мало о што нас спытавши, рекл: «идете вже и рукава спустивши (тое есть безпечно), ведаю до царя для ялмужны едете и болше того справовати будете»....