double arrow

Контрольная работа № 3

Варианты контрольной работы № 2

Раздел 8. Текст. Стили речи

Раздел 7. Нормы русского правописания

Раздел 6. Синтаксис

Раздел 5. Морфология

Раздел 4. Словообразование

Раздел 3. Лексикология и фразеология

Раздел 2. Фонетика

Раздел 1. Введение

Подготовка к зачету

Варианты контрольной работы

по дисциплине «Русский язык и культура речи»

Вариант 1

1. Понятия «язык» и «речь»: что общего и в чем различие?

2. Словари и их роль в жизни людей.

Вариант 2

1. Характеристика качеств хорошей речи.

2. Функции языка и речи.

Вариант 3

1. Нормы современного литературного языка.

2. Понятие «культура речи» (нормативный, коммуникативный и этические аспекты).

Вариант 4

1. Понятие «литературный язык»?

2. Лесика ограниченного употребления (диалектизмы, просторечия, жаргонная лексика, термины).

Вариант 5

1. Общее понятие о речи.

2. Активный и пассивный словарный запас (неологизмы, историзмы, архаизмы).

Вариант 6

1. Речевые ошибки и пути их исправления.

2. Изобразительность речи. Фонетические, лексические и грамматические средства изобразительности.

Вариант 7

1. Синтаксические средства речевой выразительности (фигуры речи).

2. Фразеологические средства русского языка. Возможности их использования в разных стилях речи.

Вариант 8

1. Варианты русского литературного произношения.

2. Функционально-смысловые типы речи (описание, рассуждение, повествование).

Вариант 9

1. Культура общения и речевой этикет.

2. Виды переработки текста: рецензия, реферат, аттестация.

Вариант 10

1. Правила делового общения.

2. Грамматическая правильность русской речи.

Содержание дисциплины

Язык и история народа. Русский язык в современном мире. Язык и речь. Функции языка. Основные единицы языка. Понятие о литературном языке и языковой норме. Типы нормы.

Понятие культуры речи, ее социальные аспекты, качества хорошей речи (точность, понятность, чистота, богатство и разнообразие речи; выразительность и правильность речи). Словари русского языка.

Фонетические единицы языка (фонемы). Особенности русского ударения, основные тенденции в развитии русского ударения. Логическое ударение.

Основные нормы современного литературного произношения в русском языке. Варианты русского литературного произношения: произношение гласных, согласных звуков, заимствованных слов. Изобразительно-выразительные средства фонетики: ассонанс, аллитерация.

Слово, его лексическое значение. Лексические и фразеологические единицы русского языка. Лексико-фразеологическая норма, ее варианты.

Изобразительно-выразительные возможности лексики и фразеологии. Употребление профессиональной лексики и научных терминов.

Лексические ошибки и их исправление: плеоназм, тавтология, избыточные слова в тексте. Ошибки в употреблении фразеологизмов, их исправление. Лексические и фразеологические словари. Афоризмы.

Состав слова. Способы словообразования. Стилистические возможности словообразования. Особенности словообразования профессиональной лексики и терминов.

Самостоятельные и служебные части речи. Морфологические ошибки в речи. Нормативное употребление форм слова. Стилистика частей речи. Ошибки в формообразовании и использовании в тексте форм слова.

Основные синтаксические единицы: словосочетание и предложение.

Простое, осложненное, сложносочиненное, сложноподчиненное и бессоюзное предложения. Актуальное членение предложения.

Выразительные возможности русского синтаксиса (инверсия, парцелляция, сегментация, риторические фигуры, эпифоры и др.). Синтаксическая синонимия как источник богатства и выразительности русской речи.

Синтаксические ошибки в речи (порядок слов, согласование сказуемого с подлежащим, нормы управления и др.).

Принципы русской орфографии, типы и виды орфограмм. Роль лексического и грамматического анализа при написании слов различной структуры и значения.

Принципы русской пунктуации, функции знаков препинания.

Роль пунктуации в письменном обращении, смысловая роль знаков препинания в тексте.

Пунктуация и интонация. Способы оформления чужой речи. Цитирование. Авторская пунктуация. Русская орфография и пунктуация в аспекте речевой выразительности.

Текст и его структура. Функционально-смысловые типы речи: описание, рассуждение, определение (объяснение), характеристика (разновидность описания), сообщение (варианты повествования). Функциональные стили речи. Речевой анализ текста.


Рекомендуемая литература

1. Алгазина Н.Н. Дидактические материалы по пунктуации с компьютерной поддержкой. – М., 2001.

2. Баранов М.Т. Школьный орфографический словарь русского языка. – М., 2002.

3. Бердникова Е.Д., Петрякова А.Г. Тесты по культуре речи. – Рига: Petorika-A, М.: Флинта, 2000.

4. Блинов Г.И. Упражнения, задания и ответы по пунктуации: Книга для учителей. – М., 2002.

5. Ващенко Е.Д. Русский язык и культура речи. – Ростов-на-Дону, 2002.

6. Ващенко Е.Д. Русский язык и культура речи. Серия «Учебники, учебные пособия». Ростов-на-Дону, 2003.

7. Введенская Л.А. Культура речи. Серия «Учебники, учебные пособия». – Ростов-на-Дону, 2001.

8. Введенская Л.А., Павлова Л.Г. Культура и искусство речи. – Ростов-на-Дону, 1998.

9. Введенская Л.А., Павлова Л.Г., Кашаева Е.Ю. Русский язык и культура речи: Учебное пособие для вузов. – Ростов-на-Дону, 2001.

10. Власенков А.И., Рыбченкова Л.М. Русский язык: Грамматика. Текст. Стили речи: Учебник для 10-11 кл. общеобразовательных учреждений. – М., 2001.

11. Воробьева К.В., Сергеева Е.В. Практикум по русскому языку. Культура речи: Учеб. пособие для старшеклассников и абитуриентов. – СПб.: Изд-во «Союз», 2001.

12. Головин Б.Н. Основы культуры речи: Учебник для вузов. – М., 1988.

13. Гольдин В.Е. Речь и этикет. – М., 1983.

14. Жуков В.П. Школьный фразеологический словарь русского языка. – М., 2002.

15. Жуковская Е.В. Итоговые тесты по русскому языку и культуре речи. – М., 2003.

16. Космарская И.В., Руденко А.К. Русский язык. Тесты и задания по культуре речи. – М., 2001.

17. Культура русской речи./Под ред. проф. Л.К. Граудиной и Е.Н. Ширяева. – М., 2000.

18. Культура устной и письменной речи делового человека: Справочник. Практикум. – М., 2001.

19. Львов М.Р. Школьный словарь антонимов. – М., 2002.

20. Ожегов С.И. Словарь русского языка (любое издание).

21. Орфоэпический словарь русского языка. Произношение, ударение, грамматические формы. – М., 1983.

22. Омск и история Сибири на уроках развития речи: Сборник упражнений для учащихся 5-9 классов / Составители И.А. Астафьева, Е.П. Елисеева, Т.В. Елфимова, С.Е. Мыльникова, Т.А. Новикова и др. – 2-изд. – Омск: Изд-во ОмГПУ, 1999.

23. Петрякова А.Г. Культура речи. Практикум-справочник для 10-11 классов. – 4-е изд. исп. – М.: Флинта: Наука, 2002.

24. Рогожникова Р.П., Канарская Т.С. Школьный словарь устаревших слов русского языка. – М., 1996.

25. Розенталь Д.Э. Практическая стилистика русского языка. – М., 1987.

26. Русский язык и культура речи: Учебное пособие/О.Л. Гойхман, Л.М. Гончарова, О.Н. Лапшина и др./Под ред. проф. О.Я. Гойхмана. - М.: ИНФРА-М, 2003.

27. Русский язык и культура: Учебник/Под ред. проф. В.И. Максимова. – М.: Гардарики, 2002.

28. Русский язык и культура речи: Учеб. Пособие для студентов вузов/ М.В. Невежина, Е.В. Шарохина, Е.Б. Михайлова и др. – М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2005.

29. Словарь иностранных слов, Издание 8-ое, «Русский язык», 2001.

30. Солганик Н.Я. Стилистика текста. – М., 1997.

31. Федосюк М.Ю. Русский язык для студентов - нефилологов: Учебное пособие/М.Ю. Федосюк, Т.А. Ладыжская, О.А. Михайлова, Н.А. Николина. – 8-е изд. – М.: Флинта: Наука, 2003.

32. Шанский Н.М., Боброва Т.А. Школьный этимологический словарь русского языка. – М., 1997.

Варианты контрольной работы № 1

по дисциплине «Английский язык»

Контрольная работа № 1

Вариант 1

I. Выпишите слова, в которых количество букв и звуков совпадает:

Cap, girl, pen, nose, man, my, nine,clock,take,ship,sheep,boy,chair,dog.

II. Напишите транскрипцию следующих слов:

Bus, rose,name,driver,page,ice,choose,milk,table,desk,daughter,pencil.

III. Поставьте перед существительными нужную форму неопределенного

артикля (а или an):

farm, school, mechanic,office,clerk,agronomist,doctor,ice,exercise-book.

IV. Напишите предложения, употребив this или these:

1. …is a student. 3. … is a clerk.

2. … are workers. 4. … are drivers.

V. Напишите существительные во множественном числе и укажите транскрипционным

знаком, как читаются окончания:

a classroom, a teacher, an address, a tooth, a number, a college, a class.

VI. Вставьте пропущенную форму глагола TO BE:

1. I … a student. 4. We … doctors.

2. He … a bad pupil. 5. She … a nice woman.

3. They … from Russia. 6. You … a good boy.

VII. Вставьте пропущенную форму глагола TO HAVE:

1. It … a long tail. 4. He … a nice new watch.

2. I … many books. 5. We … a lot of money.

3. They … a big house. 6. She … a nice dress.

VIII. Составьте предложения из данных слов:

1.Many, are, students, there, room, in, this.

2.Are, my, best, they, friends.

3.You, do, sister, have, a?

4.No, have, brother, I.

IX. Ответьте на вопросы:

1.What is your name? 5.Are you married?

2.Where are you from? 6.Have you got a family?

3.How old are you? 7.Where do you study?

4.What group are you in? 8.What are you?

X. Переведите предложения на английский язык:

1. Я живу в городе Омске.

2. Моя фамилия – Иванов.

3. Я хожу в колледж.

4. Мне 20 лет.

5. У меня есть много друзей.

6. Моя будущая профессия – менеджер.

XI. Напишите предложения, употребив глагол в нужной форме:

1. Pete (go, goes) to school.

2. I (work, works) in a shop.

3. She (write, writes) in this exercise-book.

4. We (keep, keeps) pieces of chalk in the box.

5. You (speak, speaks) English very well.

XII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму:

1. I go to college.

2. He works in a hospital.

3. She reads this book.

4. You learn German.

5. They answer my questions.

XIII. Вставьте пропущенные предлоги (to, on, in, at, from):

1. The letter is … the table.

2. They are … the flat.

3. Ann is not … home.

4. I am … Russia.

5. We are … school.

6. Go … the table and take a pen.

XIV. Выпишите слово, которое выпадает из общего ряда:

1. My, his, she, your, her.

2. One, two, three, fifth, four.

3. Doctor, clerk, postman, driver, girl.

4. We, I, you, they, his.

5. Russia, USA, Canada, Moscow, England.

6. I’m, he’s, she’s, you’re, I’ve.

7. Omsk, Vologda, Novosibirsk, Tula, London.

Вариант 2

I. Выпишите слова, в которых количество букв и звуков совпадает:

Can, book, name, street, lesson, school, two, cat, hand, five, sister, pen, dog.

II. Напишите транскрипцию следующих слов:

Age, ball, air, bag, car, duty, egg, face, page, game, hair, iron, jam, knife.

III. Поставьте перед существительными нужную форму неопределенного

артикля (а или аn):

mother, apple, lake, oats, party, object, rabbit, animal, baby, egg, desk.

IV. Напишите предложения, употребив this или these:

1. … is a student. 3. … is a sister.

2. … are doctors. 4. … are caps.

V. Напишите существительные во множественном числе и укажите

транскрипционным знаком, как читаются окончания:

aboy, a man, a room, a foot, a class, a woman, a book, a cook, a house.

VI. Вставьте пропущенную форму глагола TO BE:

1. She … a clerk. 4. He … a teacher.

2. I … a pupil. 5. Tom and Bob …naughty children.

3. We … students. 6. They … from America.

VII. Вставьте пропущенную форму глагола TO HAVE:

1. He … a new book. 4. I … many toys.

2. It … a long tail. 5. She …an interesting book.

3. They … a big flat. 6. We … three brothers.

VIII. Составьте предложения из данных слов:

1. Office, large, this, is.

2. Isn’t, Alex, home, at.

3. My, friend, Max, is.

4. I, married, am.

IX. Ответьте на вопросы:

1. What is your name? 5. Are you married?

2. Where are you from? 6. Have you got a family?

3. How old are you? 7. Where do you study?

4. What group are you in? 8. What are you?

X. Переведите предложения на английский язык:

1. Я живу в городе Омске.

2. Моя фамилия – Петров.

3. Я хожу в колледж.

4. Мне 19 лет.

5. У меня много друзей.

6. Моя будущая профессия – менеджер.

XI. Напишите предложения, употребив глагол в нужной форме:

1. Mike (come, comes) to the institute.

2. I (write, writes) on the blackboard.

3. Jane (work, works) in a hospital.

4. They (run, runs) every morning.

5. We (speak, speaks) German very well.

XII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму:

1. You go to college.

2. She wants a new car.

3. I like dogs.

4. He lives far from school.

5. We read many books.

XIII. Вставьте пропущенные предлоги (on, at, in, to, from):

1. My mother lives … Moscow.

2. I am … London.

3. She is at college … the morning.

4. The books are … the desks.

5. He goes … Washington in summer.

6. The chalk is … the box.

XIV. Выпишите слово, которое выпадает из общего ряда:

1. he, my, his, your, her.

2. one, second, three, four, five.

3. teacher, doctor, driver, clerk, boy.

4. I, she, he, her, we.

5. USA, China, Australia, London, Russia.

6. I’ve, he’s, you’re, she’s, I’m.

7. New York, Moscow, Omsk, Samara, Vologda.

Вариант 3

I. Выпишите слова, в которых количество букв и звуков совпадает:

Year, work, valley, up, two, song, rye, queen, put, plan, off, nut, map, law, knife.

II. Напишите транскрипцию следующих слов:

Able, bad, cake, day, each, factory, game, hair, industry, jacket, know, listen.

III. Поставьте перед существительными нужную форму неопределенного

артикля (a или an):

agriculture, battle, ceiling, day, enemy, fish, garden, idea, island, luck, order.

IV. Напишите предложения, употребив this или these:

1. … are objects. 3. … is a pail.

2. … is an apple. 4. … are nuts.

V. Напишите существительные во множественном числе и укажите транскрипционным знаком, как читаются окончания:

A plan, an oil, a goose, a face, a man, a book, a river, a foot, a pen, a computer.

VI. Вставьте пропущенную форму глагола TO BE:

1. Kate … from Australia. 4. We … good doctors.

2. I … a pupil. 5. They … friends.

3. He … a postman. 6. She … a nurse.

VII. Вставьте пропущенную форму глагола TO HAVE:

1. You … one grandmother. 4. I … a nice shoes.

2. She … a big dog. 5. It … a long tail.

3. We … two sisters. 6. He … a new watch.

VIII. Составьте предложения из данных слов:

1. Many, are, pupils, there, classroom, in, this.

2. Is, my, best, he, friend.

3. You, do, brother, have, a?

4. I, not, have, a good, car.

IX. Ответьте на вопросы:

1. What is your name? 5. Are you married?

2. Where are you from? 6. Have you got a family?

3. How old are you? 7. Where do you study?

4. What group are you in? 8. What are you?

X. Переведите предложения на английский язык:

1. Я живу в городе Омске.

2. Моя фамилия – Сидоров.

3. Мне 18 лет.

4. У меня есть много друзей.

5. Моя будущая профессия – менеджер.

6. Я хожу в колледж.

XI. Напишите предложения, употребив глагол в нужной форме:

1. She (run, runs) every evening.

2. You (speak, speaks) English very well.

3. We (study, studies) Russian.

4. I (sit, sits) only on this chair.

5. He (clean, cleans) the blackboard every day.

XII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму:

1. I go to the institute.

2. They know English very well.

3. She helps her mother.

4. You learn Russian.

5. He likes cat.

XIII. Вставьте пропущенные предлоги (to, on, in, at, from):

1. My father lives … Kiev.

2. The books are … the desks.

3. I go … London in summer.

4. The pencils are … the bag.

5. He is … New York.

6. She is at college … the morning.

XIV. Выпишите слово, которое выпадает из общего ряда:

1. my, his, I, her, your.

2. one, two, three, fourth, five.

3. doctor, baby, agronomist, driver, clerk.

4. her, we, you, I, she.

5. Brazil, America, Canada, Russia, Paris.

6. he’s, she’s, I’m, I’ve, you’re.

7. Glasgow, Edinburgh, Newcastle, Cardiff, New York.

Вариант 4

I. Выпишите слова, в которых количество букв и звуков совпадает:

Yes, cap, wind, weak, telephone, five, system, chair, sleep, take, rose, pudding.

II. Напишите транскрипцию следующих слов:

Six, river, queen, pupil, only, nurse, medicine, lorry, knowledge, job, iron.

III. Поставьте перед существительными нужную форму неопределенного

артикля (a или an):

name, woman, house, exercise-book, ice, car, umbrella, children, dress, apple.

IV. Напишите предложения, употребив this или these:

1. … is a bus. 3. … are big houses.

2. … are new cars. 4. … is an ice-cream.

V. Напишите существительные во множественном числе и укажите транскрипционным

знаком, как читаются окончания:

a tooth, a bee, a cap, a mouse, a foot, a man, a bush, a dog, a duster, a chair.

VI. Вставьте пропущенную форму глагола TO BE:

1. I … a driver. 4. Tom and Bob … naughty children.

2. He … a bad student. 5. They … from Canada.

3. We … pupils. 6. She … a nice woman.

VII. Вставьте пропущенную форму глагола TO HAVE:

1. I … an interesting book. 4. We … one grandmother.

2. She … a good music. 5. He … a bicycle.

3. They … a new flat. 6. It … a nose.

VIII. Составьте предложения из данных слов:

1. Isn’t, Bob, school, at.

2. Many, are, doctors, there, hospital, in, this.

3. You, do, brother, have, a?

4. No, has, grandfather, she.

IX. Ответьте на вопросы:

1. What is your name? 5. Are you married?

2. Where are you from? 6. Have you got a family?

3. How old are you? 7. Where do you study?

4. What group are you in? 8. What are you?

X. Переведите предложения на английский язык:

1. Я живу в городе Омске.

2. Моя фамилия – Павлов.

3. Я хожу в колледж.

4. Мне 21 год.

5. У меня есть много друзей.

6. Моя будущая профессия – товаровед.

XI. Напишите предложения, употребив глагол в нужной форме:

1. He (go, goes) to college.

2. I (study, studies) English.

3. We (write, writes) in these exercise-books.

4. She (work, works) in the hospital.

5. They (speak, speaks) Russian very well.

XII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму:

1. She writes this poem.

2. I go to college.

3. He lives far from school.

4. We sing many English songs.

5. You help his father.

XIII. Вставьте пропущенные предлоги (from, to, on, in, at):

1. I am … Novosibirsk.

2. She is at school … the morning.

3. He goes … New York in summer.

4. John is not … home.

5. The book is … the table.

6. The ball is … the box.

XIV. Выпишите слово, которое выпадает из общего ряда:

1. I, my, his, her, your.

2. First, two, three, four, five.

3. Agronomist, driver, teacher, postman, sister.

4. She, I, he, his, we.

5. America, Canada, China, Brazil, Omsk.

6. She’s, I’m, he’s, I’ve, you’re.

7. Cardiff, Edinburgh, Newcastle, Glasgow, Berlin.

Вариант 5

I. Выпишите слова, в которых количество букв и звуков совпадает:

Brother, bus, air, cake, girl, car, each, nose, seven, duty, jam, game, knife.

II. Напишите транскрипцию следующих слов:

Listen, iron, desk, jacket, hair, choose, industry, egg, rose, street, machine.

III. Поставьте перед существительными нужную форму неопределенного

артикля (a или an):

order, baby, clerk, ice, lake, oats, enemy, door, window, office, farm, object.

IV. Напишите предложения, употребив this или these:

1. … is an order. 3. … are schools.

2. … are forks. 4. … is a bus.

V. Напишите существительные во множественном числе и укажите транскрипционным

знаком, как читаются окончания:

a teacher, a man, a face, a tooth, a night, an address, a goose, a room.

VI. Вставьте пропущенную форму глагола TO BE:

1. He … a vet. 4. They … good children.

2. I … a pupil. 5. She … a bad student.

3. We … from Canada. 6. You … a pretty girl.

VII. Вставьте пропущенную форму глагола TO HAVE:

1. She … one grandmother. 4. We … many subjects.

2. I … a little son. 5. He … a good yacht.

3. They … a new car. 6. It … brown eyes.

VIII. Составьте предложения из данных слов:

1. Isn’t, Jane, school, at, this.

2. Many, are, waiters, there, restaurant, at, this.

3. I, not, have, good, a, flat.

4. You, do, have, son, a?

IX. Ответьте на вопросы:

1. What is your name? 5. Are you married?

2. Where are you from? 6. Have you got a family?

3. How old are you? 7. Where do you study?

4. What group are you in? 8. What are you?

X. Переведите предложения на английский язык:

1. Я живу в городе Омске.

2. Моя фамилия – Бунин.

3. Мне 22 года.

4. Я хожу в колледж.

5. У меня много друзей.

6. Моя будущая профессия – технолог.

XI. Напишите предложения, употребив глагол в нужной форме:

1. You (live, lives) in Lenin Street.

2. John (have, has) a brother.

3. The teacher (teach, teaches) students at school.

4. I (work, works) at the restaurant.

5. She (clean, cleans) the dining room every day.

XII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму:

1. She works at the café.

2. I like cats.

3. We learn English.

4. He reads this poem.

5. They want a new car.

XIII. Вставьте пропущенные предлоги (on, at, in, to, from):

1. The pen is … the pencil box.

2. He is … Australia.

3. Red pencil is … the desk.

4. She is not …home.

5. I go … Paris in winter.

XIV. Выпишите слово, которое выпадает из общего ряда:

1. you, his, her, my, your.

2. one, fifth, two, three, four.

3. driver, agronomist, teacher, father, postman.

4. You, he, she, his, they.

5. Russia, Brazil, Canada, America, Moscow.

6. she’s, he’s, I’m, I’ve, you’re.

7. Vologda, Omsk, Berlin, Tula, Novosibirsk.

Вариант 6

I. Выпишите слова, в которых количество букв и звуков совпадает:

Youth, wool, victory, union, train, success, star, rye, progress, plan, now, nut.

II. Напишите транскрипцию следующих слов:

Actor, bank, camp, dinner, equality, floor, goal, hope, insect, job, kitchen.

III. Поставьте перед существительными нужную форму неопределенного

артикля (a или an):

apron, bed, camp, duster, ear, fog, gold, hand, iron, joy, land, oil, umbrella.

IV. Напишите предложения, употребив this или these:

1. … is a map. 3. … is an exercise-book.

2. … are good pictures. 4. … are some chalks.

V. Напишите существительные во множественном числе и укажите

транскрипционным знаком, как читаются окончания:

a ball, a hat, a rose, a foot, a dress, a box, a woman, a bench, a child, a man.

VI. Вставьте пропущенную форму глагола TO BE:

1. They … from Canada. 4. I … a manager.

2. She … an actor. 5. He … a good student.

3. You … a driver. 6. We … friends.

VII. Вставьте пропущенную форму глагола TO HAVE:

1. I … some books. 4. They … no chalk.

2. She … two boxes. 5. He … one sister.

3. We … no brothers. 6. You … some maps.

VIII. Составьте предложения из данных слов:

1. Is, your, what, surname?

2. Apple, green, the, is.

3. On, the, is, the, table, book.

4. He, married, is.

IX. Ответьте на вопросы:

1. What is your name? 5. Are you married?

2. Where are you from? 6. Have you got a family?

3. How old are you? 7. Where do you study?

4. What group are you in? 8. What are you?

X. Переведите предложения на английский язык:

1. Моя фамилия – Крылов.

2. Я живу в городе Омске.

3. Мне 18 лет.

4. Я учусь в колледже.

5. У меня много друзей.

6. Моя будущая профессия – менеджер.

XI. Напишите предложения, употребив глагол в нужной форме:

1. I (have, has) a friend.

2. She (go, goes) to college in the morning.

3. We (like, likes) tea.

4. They (live, lives) in Paris.

5. He (open, opens) the windows.

XII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму:

1. You go to the park on Sundays.

2. They live in Minsk.

3. I like coffee.

4. We work at a factory.

5. He watches TV in the evening.

XIII. Вставьте пропущенные предлоги (from, to, in, at, on):

1. … the morning he gets up and makes his bed.

2. She goes … the dining-room.

3. He puts … his coat.

4. I am … Berlin.

5. They work … the restaurant “Grand”.

6. The girl doesn’t play … the street.

XIV.Выпишите слово, которое выпадает из общего ряда:

1. gets up, makes, washes, dresses, go.

2. mother, father, sister, actor, brother.

3. Montana, Utah, Colorado, Kansas, Washington.

4. we, they, I, his, she.

5. New Orleans, Boston, Philadelphia, New York, Minsk.

6. he’s, she’s, I’m, you’re, I’ve.

7. first, second, three, fourth, fifth.

Вариант 7

I. Выпишите слова, в которых количество букв и звуков совпадает:

Wool, cap, victory, book, valley, progress, nut, age, queen, dog, five, can, fork.

II. Напишите транскрипцию следующих слов:

Dinner, page, floor, duty, each, hope, enemy, iron, daughter, hair, factory, pen.

III. Поставьте перед существительными нужную форму неопределенного

артикля (a или an):

ice, father, enemy, apron, farmer, rabbit, island, ear, sister, umbrella, park.

IV. Напишите предложения, употребив this или these:

1. … are parks. 3. … are gardens.

2. … is an ice. 4. … is a farm.

V. Напишите существительные во множественном числе и укажите

транскрипционным знаком, как читаются окончания:

a classroom, a house, a plan, a man, a goose, a child, a mouse, a deer, a cap.

VI. Вставьте пропущенную форму глагола TO BE:

1. She … a nurse. 4. He … from China.

2. I … a schoolboy. 5. We … good friends.

3.They … students. 6. It … a desk.

VII. Вставьте пропущенную форму глагола TO HAVE:

1. She … a nice cap. 4. We … many subjects.

2. He … a lot of money. 5. I … one grandfather.

3. They …no maps. 6. It …a long tail.

VIII. Составьте предложения из данных слов:

1. A, works, he, farm, on.

2. You, do, sister, have, a?

3. No, has, pencil, she.

4. Have, some, they, on, farm, the, mechanics.

IX. Ответьте на вопросы:

1. What is your name? 5. Are you married?

2. Where are you from? 6. Have you got a family?

3.How old are you? 7. Where do you study?

4. What group are you in? 8. What are you?

X. Переведите предложения на английский язык:

1.Я живу в городе Омске.

2. Моя фамилия – Ветров.

3. Мне 23 года.

4.Я учусь в колледже.

5.Моя будущая профессия – бухгалтер.

6.У меня много друзей.

XI. Напишите предложения, употребив глагол в нужной форме:

1. The teacher (ask, asks) us questions.

2. She (speak, speaks) only English to us.

3. We (clean, cleans) the blackboard.

4. He (sit, sits) only on this chair.

5. I (learn, learns) Russian at college.

XII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму:

1. I watch TV every day.

2. She reads many books.

3. We live far from college.

4. He helps his father.

5. They speak English very well.

XIII. Вставьте пропущенные предлоги (on, to, at, in, from):

1. He goes … the living room.

2. She is … New York.

3. … the morning I get up and make my bed.

4. The pen is … this desk.

5. John is not … college now.

6. I go … Paris in autumn.

XIV. Выпишите слово, которое выпадает из общего ряда:

1. Watch, read, live, helps, speak.

2. Grandmother, father, grandmother, boy, sister.

3. Texas, Alabama, Florida, Oklahoma, Chicago.

4. I, he, she, we, her.

5. Manchester, Sheffield, Liverpool, Brazil, Glasgow.

6. One, second, third, fourth, fifth.

7. She’s, I’m, he’s, I’ve, you’re.

Вариант 8

I. Выпишите слова, в которых количество букв и звуков совпадает:

Enemy, yacht, world, victory, union, train, sweet, road, map, radio, port, man.

II. Напишите транскрипцию следующих слов:

Rang, science, question, prison, o’clock, nation, cap, fork, spoon, plate, dish.

III. Поставьте перед существительными нужную форму неопределенного

артикля (a или an):

Idea, battle, farm, island, park, house, action, person, orchard, egg, energy.

IV. Напишите предложения, употребив this или these:

1. … are buses. 3. … is a good park.

2. … are cars. 4. … is a family.

V. Напишите существительные во множественном числе и укажите

транскрипционным знаком, как читаются окончания:

a cat, a boy, a box, a mouse, an ox, a child, a crisis, a deer, a sugar, a garden.

VI. Вставьте пропущенную форму глагола TO BE:

1. They … from Brazil. 4. I … a waiter.

2. She … a cook. 5. We … good doctors.

3. He … an actor. 6. You … a bad student.

VII. Вставьте пропущенную форму глагола TO HAVE:

1. I … a family. 4. You … a nice dress.

2. She … many friends. 5.We … four lessons today.

3. They … a lot of money. 6. He … a new car.

VIII. Составьте предложения из данных слов:

1. A, do, family, you, have?

2. I, married, am.

3. Friend, Bob, my, is.

4. Many, there, students, classroom, are, in, the.

IX. Ответьте на вопросы:

1. What is your name? 5. Are you married?

2. Where are you from? 6. Have you got a family?

3. How old are you? 7. Where do you study?

4. What group are you in? 8. What are you?

X. Переведите предложения на английский язык:

1. Моя фамилия – Воронин.

2. Я живу в городе Омске.

3. Я учусь в колледже.

4. Мне 24 года.

5. У меня есть много друзей.

6. Моя будущая профессия – технолог.

XI. Напишите предложения, употребив глагол в нужной форме:

1. He (come, comes) to work at 10 o’clock.

2. She (have, has) a lot of work to do.

3. I (dust, dusts) the tables and chairs.

4. We (change, changes) tablecloths on the tables.

5. You (bring, brings) cruet-sets, napkins and menu-cards.

XII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму:

1. She works at the restaurant “Grand”.

2. I go to school.

3. He likes coffee.

4. We live in Moscow.

5. You ask many questions.

XIII. Вставьте пропущенные предлоги (on, in, to, at, from):

1. The cable is … the table.

2. We are … the flat.

3. Oleg is not … home.

4. I am … America.

5. They are … school.

6. Go … the desk and take a pencil.

XIV. Выпишите слово, которое выпадает из общего ряда:

1. Father, brother, sister, girl, mother.

2. I, he, we, his, she.

3. First, second, third, fourth, five.

4. Moscow, London, Berlin, Canada, Paris.

5. Actor, driver, veterinary, baby, doctor.

6. His, her, your, she, my.

7. Russia, China, Canada, Omsk, Australia.

Вариант 9

I. Выпишите слова, в которых количество букв и звуков совпадает:

Water, yard, village, uncle, toy, supper, rain, pig, lip, lamp, head, glass, field.

II. Напишите транскрипцию следующих слов:

Aunt, blouse, cake, duster, ear, flower, garden, holiday, kitchen, lake, milk.

III. Поставьте перед существительными нужную форму неопределенного

артикля (a или an):

Uncle, yard, worker, tree, spoon, rose, pensioner, ice, autumn, bookcase.

IV. Напишите предложения, употребив this или these:

1. … are gardens. 3. … is a dining-room.

2. … is an ear. 4. … are lamps.

V. Напишите существительные во множественном числе и укажите

транскрипционным знаком, как читаются окончания:

A life, a sheep, a formula, an ox, a mouse, a bench, a pen, a box, a cat.

VI. Вставьте пропущенную форму глагола TO BE:

1. Jane … from Japan. 4. I … a nurse.

2. He … a good cook. 5. We … waiters.

3. She … is a manager. 6. They … workers.

VII. Вставьте пропущенную форму глагола TO HAVE:

1. I … two uncles. 4. She … one French book.

2. He … a good car. 5. We … a lot of work to do.

3. You … one brother. 6. They … a big house.

VIII. Составьте предложения из данных слов:

1. Flat, large, this, is.

2. My, are, best, friends, they.

3. Is, a, technologist, he, good.

4. John, at, college, isn’t.

IX. Ответьте на вопросы:

1. What is your name? 5. Are you married?

2. Where are you from? 6. Have you got a family?

3. How old are you? 7. Where do you study?

4. What group are you in? 8. What are you?

X. Переведите предложения на английский язык:

1. Моя фамилия – Степанов.

2. Я живу в городе Омске.

3. Мне 20 лет.

4. Я учусь в колледже.

5. Моя будущая профессия – товаровед.

6. У меня есть много друзей.

XI. Напишите предложения, употребив глагол в нужной форме:

1. The alarm clock (ring, rings) at 7 o’clock.

2. He (do, does) his morning exercises.

3. She (prepare, prepares) dinner for the family.

4. I (stay, stays) at college till 2 o’clock.

5. His mother (wait, waits) for him.

XII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму:

1. We learn English at our college.

2. They have three lessons a week.

3. I like our English lessons.

4. He reads many texts.

5. She writes in her exercise-book.

XIII. Вставьте пропущенные предлоги (from, to, on, in, at):

1. He is … the restaurant …the evening.

2. She is … Chicago.

3. I go … Paris in winter.

4. The chalks are … the blackboard.

5. The pens are … the boxes.

6. My sister lives … Novosibirsk.

IX. Ответьте на вопросы:

1. What is your name? 5. Are you married?

2. Where are you from? 6. Have you got a family?

3. How old are you? 7. Where do you study?

4. What group are you in? 8. What are you?

X. Переведите предложения на английский язык:

1. Моя фамилия – Степанов.

2. Я живу в городе Омске.

3. Мне 20 лет.

4. Я учусь в колледже.

5. Моя будущая профессия – товаровед.

6. У меня есть много друзей.

XI. Напишите предложения, употребив глагол в нужной форме:

1. The alarm clock (ring, rings) at 7 o’clock.

2. He (do, does) his morning exercises.

3. She (prepare, prepares) dinner for the family.

4. I (stay, stays) at college till 2 o’clock.

5. His mother (wait, waits) for him.

XII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму:

1. We learn English at our college.

2. They have three lessons a week.

3. I like our English lessons.

4. He reads many texts.

5. She writes in her exercise-book.

XIII. Вставьте пропущенные предлоги (from, to, on, in, at):

1. He is … the restaurant …the evening.

2. She is … Chicago.

3. I go … Paris in winter.

4. The chalks are … the blackboard.

5. The pens are … the boxes.

6. My sister lives … Novosibirsk.

XIV. Выпишите слово, которое выпадает из общего ряда:

1. Vologda, Omsk, Moscow, Brazil, Tomsk.

2. Write, read, cooks, translate, open.

3. She, he, I, my, we.

4. One, two, three, four, fifth.

5. Waiter, cook, technologist, girl, manager.

6. Nevada, Colorado, Illinois, Texas, New Orleans.

7. I’ve, he’s, I’m, she’s, you’re.

Вариант 10

I. Выпишите слова, в которых количество букв и звуков совпадает:

Uncle, day, kitchen, desk, map, aunt, spoon, plate, dish, cap, boy, girl, baby.

II. Напишите транскрипцию следующих слов:

Village, napkin, vase, garden, object, yacht, word, manager, grandmother, fork.

III. Поставьте перед существительными нужную форму неопределенного

артикля (a или an):

Yard, flat, ice cream, house, autumn, park, office, garden, enemy, luck, idea.

IV. Напишите предложения, употребив this или these:

1. … is a telex. 3. … are four letters.

2. … are contracts. 4. … is a company.

V. Напишите существительные во множественном числе и укажите транскрипционным

знаком, как читаются окончания:

A wife, a child, a family, a cat, a pen, a box, a man, an index, a fish, a desk.

VI. Вставьте пропущенную форму глагола TO BE:

1. She … a secretary. 4. Mr. Black … the office manager.

2. You … an economist. 5. We … engineers.

3. They … good students. 6. I … the company manager.

VII. Вставьте пропущенную форму глагола TO HAVE:

1. I … a three-room flat. 4. She … a sofa, a table and two chairs.

2. He … a nice brown desk. 5. We … a large family.

3. They … a sitting room, a bedroom. 6. You … a red carpet.

VIII. Составьте предложения из данных слов:

1. Foreign, our, learn, engineers, languages.

2. My, I, work, finish, 6, at.

3. Is, she, manager, company, the.

4. This, man, is, who?

IX. Ответьте на вопросы:

1. What is your name? 5. Are you married?

2. Where are you from? 6. Have you got a family?

3. How old are you? 7. Where do you study?

4. What group are you in? 8. What are you?

X. Переведите предложения на английский язык:

1. Моя фамилия – Иванов.

2. Я живу в городе Омске.

3. Мне 21 год.

4. Я учусь в колледже.

5. Моя будущая профессия – технолог.

6. У меня есть много друзей.

XI. Напишите предложения, употребив глагол в нужной форме:

1. Every morning Mr. Smith (drink, drinks) coffee.

2. At 8 o’clock he (go, goes) to his office.

3. In the morning she usually (speak, speaks) to her secretary.

4. We (discuss, discusses) business matters on the phone.

5. His office hours (begin, begins) at 8.30.

XII. Поставьте следующие предложения в отрицательную форму:

1. I speak English very well.

2. We sell many goods to companies.

3. They receive foreign businessmen every day.

4. You go to plants with our inspectors.

5. He likes coffee.

XIII. Вставьте пропущенные предлоги (in, to, on, at, from):

1. I come to the office … 9 o’clock.

2. She often speaks … the phone.

3. He is … China.

4. We go … Berlin in summer.

5. The chalk is … the box.

6. You are … college.

XIV. Выпишите слово, которое выпадает из общего ряда:

1. Brother, sister, father, mother, boy.

2. Six, seven, eight, ninth, ten.

3. England, USA, Canada, Brazil, Tokyo.

4. Her, you, she, they, we.

5. Secretary, manager, girl, clerk, doctor.

6. Moscow, London, Berlin, New York, Paris.

7. He’s, I’ve, you’re, she’s, I’m.


по дисциплине «Английский язык»

I. Прочитайте, спишите и переведите текст.

Meals.

There are four meals a day in an English home: breakfast, lunch, tea and dinner. Breakfast is the first meal of the day. It is at about 8 o’clock in the morning and consists of porridge with milk and salt or sugar, eggs- boiled or fried, bread and butter with marmalade or jam. Some people like to drink, but others prefer coffee. Instead of porridge they may have fruit juice, or they may prefer biscuits.

The usual time for lunch is 1 o’clock. This meal starts with soup or fruit juice. Then follows some meat or poultry with potatoes – boiled or fried, carrots and beans. Then a pudding comes. Instead of the pudding they may prefer cheese and biscuits. Last of all coffee – black or white. Englishmen often drink something at lunch. Water is usually on the table. Some prefer juice or lemonade.

II. Составьте словарь незнакомых слов и терминов из текста.

III. Составьте предложения из данных слов.

1. The, is, meal, breakfast, of, day, the, first.

2. Often, lunch, Englishmen, at, drink, something.

3. Lemonade, some, or, prefer, juice.

4. Like, coffee, I, black.

IV. Вставьте пропущенные предлоги (at, of, on, with, to, for, about, in).

1. Breakfast is the first meal … the day.

2. It is at … 8 o’clock … the morning.

3. I like bread and butter … marmalade.

4. Water is usually … the table.

5. Instead … the pudding they may prefer cheese and biscuits.

6. The letters are … the desk.

V. Выберите правильный модальный глагол.

1. Some people … have fruit juice.

a) must b) may c) can

2. The engineers of our Ministry … know foreign languages.

a) may b) must c) need

VI. Выберите правильную видовременную форму сказуемого.

Englishmen often … something at lunch.

a) drink b) drank c) will drink

VII. Ответьте на вопросы.

1. What is your name?

2. What is your surname?

3. Have you got any (a lot of) friends?

4. Who is your best friend?

5. What is his (her) name?

6. How old is he (she)?

7. How long have you been friends?

8. Where did you meet for the first time?

9. Where does he (she) live?

10. What features do you like in your friend?

11. Why can you say that he (she) is a real friend?

VIII. Переведите предложения на английский язык.

1. Меня зовут Олег.

2. Я студент колледжа торговли, экономики и сервиса.

3. У меня есть много друзей.

4. Мой лучший друг – Иван.

5. Мы знакомы давно.

6. Он живет на улице Ленина.

7. Ему 22 года.

8. Он тоже студент.

9. Мы часто играем в футбол.

10. Иван - лучший игрок в нашей команде.

IX. Напишите предложения, употребив нужную форму глагола.

1. My friend (is, was) late yesterday.

2. We (finish, finished) our work two hours ago.

3. She often (sings, sang) English songs.

4. The students (cannot, could not) speak English last year.

5. I (get up, got up) at 8 o’clock yesterday.

X. Найдите Past Indefinite и Past Participle следующих глаголов и напишите их в три столбика.

Be – was - been

Begin - … - …

Come - … - …

Do - … - …

Eat - … - …

Find - … - …

Give - … - …

Have - … - …

Keep - … - …

Вариант 2

I. Прочитайте, спишите и переведите текст.

Russia’s foreign trade.

Russia has trade relations with different countries. Our trade contacts are developing from year to year. Russia is a big country of stable economy and this helps us to develop our foreign trade. We can know in advance what goods we shall require and how much we must buy or sell. Russia exports and imports different kinds of goods, such as machines, equipment, raw materials, manufactured goods, consumer goods and foodstuffs.

Russia concludes trade agreements with foreign countries. They are Britain, Germany, Italy, France, Finland, Spain, China, Japan, USA, Brazil, Canada and etc. There are many managers, engineers and experts at our Russia’s foreign trade. They must know foreign languages to do business with foreign firms.

You can see a lot of telexes, letters and cables on their desks.

II. Составьте словарь незнакомых слов и терминов из текста.

III. Составьте предложения из данных слов.

1. Trade, Russia, relations, countries, with, has, different.

2. A, stable, big, is, Russia, of, economy, country.

3. Exports, kinds, different, goods, imports, of, Russia, and.

4. Are, the, developing, to, from, year, contacts, year, trade.

IV. Вставьте пропущенные предлоги (with, from, of, to, on, in, at).

1. … the basis of these agreements the firm signs contracts.

2. Our country has trade relations … different foreign firms.

3. It is a country … stable economy.

4. Mr. Black is … London.

5. These telexes are … the desk.

6. This contact is developing … year … year.

V. Выберите правильный модальный глагол.

1. They … know foreign languages to do business.

a) can b) need c) must

2. You … see a lot of letters, telexes and cables on their desks.

a) must b) can c) need

VI. Выберите правильную видовременную форму сказуемого.

Russia … different kind of goods nowadays.

a) will export b) exported c) exports

VII. Ответьте на вопросы.

1. What is your name?

2. What’s your job?

3. Where do you work?

4. Do you enjoy your work?

5. Where is your office situated?

6. Do you get up early? Is it easy for you to get up early?

7. How do you get to your office?

8. How long does it take you?

9. What time do you come home?

VIII. Переведите предложения на английский язык.

1. Меня зовут Владимир.

2. Я студент колледжа торговли, экономики и сервиса.

3. Я – технолог.

4. Я работаю в ресторане.

5. Он находится в центре города.

6. Мне нравится моя работа.

7. Я прихожу домой в 9 часов вечера.

IX. Напишите предложения, употребив нужную форму глагола.

1. She (stays, stayed) at home, because she was ill.

2. We (dance, danced) well last night.

3. Did you (go, went) to the library yesterday?

4. They (see, saw) our doctor last Monday.

5. I (finish, finished) our work two hours ago.

X. Найдите Past Indefinite и Past Participle следующих глаголов и

напишите их в три столбика.

Be – was - been

Drink - … - …

Eat - … - …

Find - … - …

Give -… -…

Have -… -…

Keep - … - …

Learn - … - …

Let - … - …

Meet - … - …

Read -… -…

See - … - …

Sleep -… -

Вариант 3

I. Прочитайте, спишите и переведите текст.

At the саfe.

The Ivanovs leased the cafe. There are four of them: Pavel Petrovich, the head of the family, Vera Nikolaevna, his wife, Bob, their son, and Ann, their daughter. Pavel Petrovich is fifty. He is a hard-working and energetic man. Vera Nikolaevna is forty-five. She helps her husband in everything. She works at the cafe from morning till night. Bob and Ann help their parents about the cafe in the morning and in the daytime. In the evening they study at the Institute of Trade. Bob is twenty-one. Ann is nineteen. The Ivanovs have many relatives, and six of them work in this cafe. They all work very hard. The café has modern design. It is an elegant café, with special service and fine food. All dishes are always fresh. There are many guests in their cafe. They can order a variety of dishes.

II. Составьте словарь незнакомых слов и терминов из текста.

III. Составьте предложения из данных слов.

1. Study, at, institute, they, in, evening, the, of, the, Trade.

2. Is, a, man, hard working, energetic, and, he.

3. Have, the, many, relatives, Ivanovs.

4. The, modern, has, café, design.

IV. Вставьте пропущенные предлоги (in, from, till, at, for, with, on, about).

1. There are many guests … their cafe.

2. The office is … the second floor.

3. She works … the cafe … morning … night.

4. We help our parents … the cafe.

5. It is a café … special service and fine food.

6. The firm does business … different countries.

V. Выберите правильный модальный глагол.

1. They … order a variety of dishes.

a) can b) must c) need

2. We … have the certificates of the Institute of Trade.

a) may b) need c) must

VI. Выберите правильную видовременную форму сказуемого.

It … an elegant café.

a) was b) is c) are

VII. Ответьте на вопросы:

1. What is your name?

2. What is your surname?

3. How old are you?

4. Are you married?

5. Where do you live?

6. When is your birthday?

7. How do you celebrate it?

8. Where do you work?

9. Where do you study?

10. What is your hobby?

VIII. Переведите предложения на английский язык.

1. Меня зовут Дмитрий.

2. Мне 25 лет.

3. Я женат.

4. Я живу в городе Омске.

5. Я - технолог.

6. Наш ресторан находится в центре города.

7. В свободное время я играю в футбол.

IX. Напишите предложения, употребив нужную форму глагола.

1. Did you (go, went) to college yesterday?

2. I (see, saw) my students last Monday.

3. (Was, were) the General Director in his office yesterday morning?

4. He (stays, stayed) at home, because he was ill.

5. My friend (is, was) late yesterday.

X. Найдите Past Indefinite и Past Participle следующих глаголов и напишите

их в три столбика.

Be – was – been

Buy - … - …

Catch - … - …

Do - … - …

Eat - … - …

Fall - … - …

Go - … - …

Have - … - …

Know - … - …

Learn - … - …

Make - … - …

Pay -… - …

Read - … - …

Вариант 4

I. Прочитайте, спишите и переведите текст.

At the Bar.

A bar is the place where you can have a cup of coffee with a sandwich or a cold snack. If you want to have a drink you can order a cocktail or a glass of beer. You can also order rum, wine, liqueurs, whisky and vodka. They also serve cooling beverages, juices, fruit cocktails, ice cream, pastry, sweets, chocolates, cigarettes and fruit.

The barman is standing behind the bar counter. He serves his customers who sit at the counter on high stools in front of him. They drink cocktails, fruit juices, soda and beer. Some visitors drink coffee with sandwiches and eat ice cream. Barmen make cocktails to order. They make aperitifs, digestives and original cocktails. Aperitif cocktails are served before the meal. They are: “Manhattan” with a cherry on the bottom, “Martini” with an olive on the bottom and “Cinzano”. These cocktails improve the appetite.

II. Составьте словарь незнакомых слов и терминов из текста.

III. Составьте предложения из данных слов.

1. Are, this, in, many, shop, there, customers.

2. Of, choice, they, fish, wide, have, a.

3. Go, bread, to, section, the, you, for, bread.

4. Can, all, foodstuffs, the, buy, necessary, they.

IV. Вставьте пропущенные предлоги (at, of, with, to, before, behind).

1. He is standing … the bar counter.

2. They drink coffee … sandwiches.

3. She makes cocktails … order.

4. Aperitif cocktails are served … the meal.

5. You can order a glass … beer.

6. The customers sit … the counter.

V. Выберите правильный модальный глагол.

1. We … order a cocktail or a glass of wine.

a) must b) can c) need

2. All staff … know the foreign languages at our restaurant.

a) need b) must c) can

VI. Выберите правильную видовременную форму сказуемого.

They also … cooling beverages and juices.

a) serve b) served c) will serve

VII. Ответьте на вопросы.

1. What is your name?

2. What is your surname?

3. Do you have a lot of free time?

4. How do you spend your weekend?

5. What’s your hobby?

6. Have you ever collected anything?

7. Do you like computer games?

8. Do you play any musical instruments?

9. What do you do when the weather is bad?

10. What do you do for fun?

VIII. Переведите предложения на английский язык.

1. Меня зовут Сергей.

2. Я студент колледжа торговли экономики и сервиса.

3. Я работаю технологом в ресторане “Гранд”.

4. У меня мало свободного времени.

5. У меня есть хобби.

6. Я коллекционирую старинные монеты.

7. У меня есть около 100 монет.

8. Я люблю читать книги на эту тему.

9. Моей семье нравиться мое хобби.

IX. Напишите предложения, употребив нужную форму глагола.

1. (Was, were) your day out yesterday?

2. The waiter (shows, showed) us into the restaurant hall yesterday.

3. Yesterday my sister (cooks, cooked) a good dinner.

4. It (is, was) last summer.

5. We (have, had) many apples last autumn.

X. Найдите Past Indefinite и Past Participle следующих глаголов и

напишите их в три столбика.

Be – was – been

Win - … - …

Understand -… -…

Tell - … - …

Stand - …- …

Ring - … - …

Pay - … - …

May - … - …

Learn - … - …

Know - … - …

Hold - … - …

Вариант 5

I. Прочитайте, спишите и переведите текст.

At the Department Store.

There are many fine goods in our department store. Let us drop in. It is a four-storey building. On the ground floor you can buy ready-made clothes for men and women, a nice assortment of underwear, shirts, dresses and fabrics (all wool, silk and cotton). On the first floor there is a wide choice of footwear: shoes, evening shoes, low shoes, sandals, slippers, canvas shoes and high-grade style footwear.

Booties are not in season. You can buy footwear on high, medium or low heels.

High- grade style footwear is very expensive. Next comes the counter of knitted goods, socks, stockings, panty hose, then haberdashery and perfumery. There are a great variety of furs, fur coat, fur caps, and fur hats on the second floor. You can also have felt and straw hats. There are many women at the jewellery counter. You can have silver and golden rings, ear-rings with precious stones, necklaces, bracelets, brooches, chains and lockets.

II. Составьте словарь незнакомых слов и терминов из текста.

III. Составьте предложения из данных слов.

1. A, is, building, it, four-storey.

2. Very, style, is, footwear, high-grade, expensive.

3. Are, women, counter, there, many, the, at, jewellery.

4. At, he, a, shop, is, manager, the.

IV. Вставьте пропущенные предлоги (in, on, for, of, to, with, by, at).

1. There are many customers … the jewellery counter.

2. There are a great variety … fur coats.

3. We come to the shop … car.

4. There are many ready-made clothes … men and women.

5. … the first floor you can see perfumery and haberdashery.

6. Booties are not … season.

V. Выберите правильный модальный глагол.

1. You … buy footwear on high heels.

a) must b) can c) need

2. The customers … also have felt and straw hats.

a) can b) must c) may

VI. Выберите правильную видовременную форму сказуемого.

Next … the counter of knitted goods.

a) came b) come c) comes

VII. Ответьте на вопросы.

1. What is your name?

2. What is your surname?

3. Do you live in a block of flats?

4. Which floor is your flat on?

5. How many rooms are there in your flat?

6. Is your flat comfortable?

7. Are there all modern conveniences in your flat?

8. Is there a lift in your house?

9. Where do you usually have your meals?

10. What is your kitchen like?

VIII. Переведите предложения на английский язык.

1. Меня зовут Виктор.

2. Я студент колледжа торговли, экономики и сервиса.

3. Я живу в панельном доме.

4. Моя квартира находится на втором этаже.

5. В моей квартире две комнаты.

6. Моя квартира очень уютная.

7. В ней есть все современные удобства.

8. В нашем доме есть лифт.

IX. Напишите предложения, употребив нужную форму глагола.

1. They (order, ordered) a good dinner last Sunday.

2. I (prepare, prepared) the breakfast myself yesterday.

3. It (is, was) a nice day last week.

4. He (has, had) many guests yesterday.

5. We (cook, cooked) delicious dishes.

X. Найдите Past Indefinite и Past Participle следующих глаголов и напишите их

в три столбика.

Be – was – been

Catch - … - …

Do - … - …

Eat - … - …

Fall - … - …

Go - … - …

Hang - … - …

Let - … - …

Meet - … - …

Pay - … - …

Read - … - …

Sell - … - …

Вариант 6

I. Прочитайте, спишите и переведите текст.

Industry of the United Kingdom.

In the past English industrial prosperity rested on a few important products, such as textiles, coal and heavy machinery. Now the UK has a great variety of industries, for example heavy and light industry, chemical, aircraft, ele


Понравилась статья? Добавь ее в закладку (CTRL+D) и не забудь поделиться с друзьями:  



Сейчас читают про: